Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Rikke Bom Poulsen
|
Hold
|
2022 MA/m (1m MA, 2m MA, 3m MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
intro Maple
Eleverne introduceres til Maple
Der arbejdes med
- grundlæggende beregninger i Maple
- ligningsløsning
- lineær regression
- skæring mellem linjer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer og (analytisk) geometri
Følgende er gennemgået:
- vektor, stedvektor, længde af vektor, sumvektor, differensvektor
- regneregler for vektorer, herunder skalarprodukt, determinant
- enhedscirklen, sinus, cosinus
- formel for vinkel mellem vektorer (med bevis)
-projektion (med bevis)
- areal af parallelogram, areal af trekant
- Linjens ligning og parameterfremstilling (med bevis)
- vinkel mellem linjer
- cirklens ligning og parameterfremstilling
- skæring mellem linje og cirkel
- afstand mellem punkt og linje, herunder cirkeltangenter (med bevis)
Alle geometriske beviser tager udgangspunkt i vektorregning.
Materiale:
Kernestof Mat 1 side 90-102, 182-190, 194-201
Kernestof Mat 2 side 158-178
Forløbet kobler vektorregning i planen med geometri og geometrisk opgaveregning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomier
Der arbejdes med
- løsning af andegradsligningen (med bevis)
- betydningen af konstanterne a, b, c og d for grafen for andegradspolynomiet
- toppunkt
- rødder
- faktorisering (med bevis)
- polynomiel regression
Forløbet svarer til
Kernestof Mat 2, stx, Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, siderne 8-16
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialregning I
her arbejdes med den indledende differentialregning med fokus på differentialregning som regneværktøj
Der arbejdes med
- kunne differentiere funktioner, specielt polynomier
- regneregler f+g, f-g og k*f
- ligning for tangent
- monotoniforhold
- særligt omkring andengradspolynomiet og toppunkt
- grafisk forhold mellem f' og f
- optimering
Dette svarer til
Kernestof Mat 2, stx, Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, siderne 96,97, 110, 111, 122-130
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Differentialregning II
Der arbejdes med den teoretiske side af differentialregning
- Differenskvotient, differentialkvotient
- Differentialkvotienter for simple funktioner
- Regneregler for differentialkvotienter med bevis, (f+g, f-g, k*f, f*g)
- Kædereglen m. bevis og særtilfældet med en lineær indre (sammensatte funktioner og kædereglen har været selvstudie)
- Begreberne kontinuitet og differentiabilitet, herunder ikke-kontinuerte og ikke-differentiable funktioner
Følgende sider er gennemgået i Kernestof Mat 2 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørreggard, Lindhardt og Ringhof, side 92 - 140
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner
Der arbejdes med
1. sammensatte funktioner inklusive kædereglen med bevis (dette har været selvstudie som øve-forberedelsesmateriale)
2. inverse funktioner
3. logaritmefunktionen, herunder
- grafens udsende med fokus på log(x) og ln(x)
- regnereglerne introduceres
4. eksponentialfunktionen, herunder
- grafens udseende og betydningen af a og b
- bestemmelse af a og b m. bevis
- fordoblings og halveringskonstant m.bevis
- differentiation af eksponentialfunktionen
5. Potensfunktionen introduceres kort
6. de trigonometriske funktioner, med fokus på sin(x) og cos(x)
7. harmoniske svingninger, herunder
- betydningen af konstanterne for grafens udseende
- ekstrema m. bevis
- differentiation af harmonisk svingning
Følgende sider er gennemgået
Kernestof Mat 1 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørreggaard, Lindhardt og Ringhof, side 130-139, 162-167
Kernestof Mat 2 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørreggaard, Lindhardt og Ringhof, side 30-32, 40-47, 52, 53, 112-114
Kernestof Mat 3 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørreggaard, Lindhardt og Ringhof, side 34, 66-76, 98
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning og binomialtest
Vi arbejder med
- mulitiplikations- og additionsprincippet
- Kombinationer
- binomialkoefficient
- sandsynlighedsfelt og -regning
- ræsonnement for kombinationer
- stokastisk variabel
- middelværdi og spredning (elever designer simpelt spil, hvor middelværdien enten er positiv eller negativ)
- binomialfordelingen
- binomialtest (eleverne udfører en triangeltest "kan du smage forskel på de lyse røde og mørke røde guldbamser?"
- 95% konfidensintervaller (dette kobles til SRO om meningsmålinger)
Materiale:
Kernestof Mat 1 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørregaard, Lindhardt og Ringhof, side 66-78
Kernestof Mat 2 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørregaard, Lindhardt og Ringhof, side 66-90
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Normalfordelingen
Der arbejdes med
- hvad vil det sige at noget er normalfordelt
- fra diskret til kontinuert fordeling
- egenskaber ved normalfordelingen
- standardnormalfordeling vs normalfordeling
- middelværdi, spredning, normale udfald, exceptionelle udfald
Følgende sider er gennemgået i Kernestof Mat 3 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørregaard, Lindhardt og Ringhof, side 46 - 62
Hertil er egne noter om hvordan middelværdi og spredning findes ud fra to kendte fraktiler
Normalfordeling og binomialfordeling kobles til projekt Talstærk, som 2.m deltager i, hvor de underviser 8.klasseelever. Forsøget i projektet er at gå langs en 20 meter bane med alko-briller på. Der snakkes histogram, boksplot og til sidst normalfordeling, hvor eleverne indtaster målte sandsynligheder på normalfordelingspapir. Middelværdi og spredning aflæses, og der konkluderes på, hvilke udfald der er normal og hvilke der er exceptionelle
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Integralregning
Der arbejdes med
- integralregning som del af infinitisimalregning
- ubestemte integraler
- bestemte integraler
- regneregler, herunder substitution
- kobling mellem integraler og arealer under og mellem funktioner, herunder negative funktioner
- bevis for arealfunktionen er stamfunktion (klemmebevis)
- bevis for formlen for volumen (klemmebevis)
- bevis for kurvelængder
- kobling mellem normalfordelingen og arealer
- udledning af kendte figurers volumen (kugle, kegle, keglestub)
Det gennemgået svarer til Kernestof Mat 3 side 6-35, bortset fra bevis for sætning 25 side 34
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26,11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorfunktioner
Der arbejdes med
- Banekurver
- Skæring med akserne
- Hastighed og acceleration
- Tangenter, ligning og vinkel mellem tangenter
- kurvelængde af banekurve
- arealudsnit af banekurve
- bevis for cirklens areal vha. vektorfunktioner.
Materiale:
Følgende sider er gennemgået i Kernestof Mat 3 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørregaard, Lindhardt og Ringhof, side 84-92
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forberedelsesmaterialet
Forberedelsesmaterialet 2024/2025 om sandsynligheder, betinget sandsynlighed og total sandsynlighed.
Eleverne arbejder i selvvalgte studiegrupper med materialet, mens jeg fungerer som vejleder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Funktioner af to variable
Der arbejdes med:
- funktioner af en variabel
- funktioner af to variable (herunder snitfunktion, snitkurve og niveaukurver)
- partiel differentiation
- gradient
- tangentplaner
- ekstrema for funktioner af to variable
- dobbeltafledede og blandede afledede
Særligt betydningen af gradienten arbejdes der med.
I forløbet er eleverne også prøvet at blive undervist af praktikant.
Materiale:
Følgende sider er gennemgået i Kernestof Mat 3 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørregaard, Lindhardt og Ringhof
kapitel 5: Vektorfunktioner, side 84-92
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialligninger
Materiale:
Følgende sider er gennemgået i Kernestof Mat 3 STX, Per Gregersen og Henrik B Nørregaard, Lindhardt og Ringhof, side 100-124
Der arbejdes med
- Hvad er en differentialligning
- eksponentiel differentialligning
- forskudt eksponentiel differentialligning
- panserformlen
- logistisk vækst
- separation af variable
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636509576",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636509576",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636509576"
}