Holdet 2022 SA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Selim Osman Madani, xStine Holm Poulsen
Hold 2022 SA/m (1m SA, 2m SA, 3m SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Partier og ideologier 1
Titel 2 Velfærd
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund 1
Titel 4 Sociologi: Fri eller fortabt
Titel 5 Island: Ungdomskultur og ligestilling
Titel 6 Økonomi
Titel 7 Køn og ligestilling
Titel 8 Partier og vælgeradfærd
Titel 9 EU - udfordringer og muligheder
Titel 10 USA's udfordringer del 1 pol system
Titel 11 EU-projekt
Titel 12 USA's udfordringer del 2 levevilkår og ulighed
Titel 13 IP - international politik orden eller anarki
Titel 14 DK som småstat i en omskiftelig verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Partier og ideologier 1

Brøndum & Banke Hansen: "Luk samfundet op", 3. udgave, kap 5 Politiske ideologier

Politisk paneldebat om emnerne:
• Legalisering af hash
• Topskatten
• Stramning af asylpolitikken/udlændingepolitik

Foredrag med Lars Trier Mogensen om aktuel dansk politik

Centrale begreber:
- Ideologier: konservatisme, liberalisme, socialisme
- ideologiske forgreninger
- populisme
- politiske skillelinjer (fordelingspolitisk skillelinje, værdipolitisk skillelinje)
- de politiske partier i DK
- Partiers adfærd
- Molins model
- Downs model







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærd

Brøndum & Banke Hansen: Luk samfundet op!, 2019, kap 9 om velfærd

De tre velfærdsmodeller (universel, selektiv, residual)
Stat, marked, civilsamfund
Udfordringer
Nedskæringsstrategi
Udvidelsesstrategi
Konkurrencestat

Supplerende:
Klip fra Michael Moores "Sicko"
"Farvelfærd - hvor vil du spare?", DR1, 2014
Dr.dk Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
"Den snævre konkurrencestatslogik ødelægger vores velfærdssamfund", Johanne Dalgaard, Altinget.dk, 6/6 2021
”Topøkonom i spidsen for ny reformkurs advarer: Der er noget galt i Danmark. »Vi er nødt til at holde reformtempoet«
Befolkningen i faktiske folketal til og med 2021 og herefter ifølge 2021-fremskrivningen, Kilde: Nyt fra Danmarks Statistik nr. 187, 20/5 2021
”Danskerne kræver mere, end staten kan levere”, 28. august 2020, Zetland.     
"Professor Nina Smith: Fire røde lamper blinker over den danske velfærdsmodel", Mandag morgen, 24. januar 2023


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund 1

IDENTITETSDANNELSE I DET SENMODERNE SAMFUND

Faglige mål (Hovedfokus):
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Desuden fokus på synopsis-skrivning

Materiale: Brøndum og Hansen: Luk samfundet op, Columbus, (grøn)
- Kap. 2 Identitet i forandring

Supplerende:
Information: "Jeg skriver jo ikke selv at jeg er smuk", 4. august 2012
Politiken: "Forandring. Familien er nu en netværksfamilie"
13. februar 2012, Per Schultz Jørgensen

TV2, 2017, "Den perfekte opdragelse" afs 1
DR3, "Prinsesserne fra blokken", afs 1
DR, "Hvem styrer dit liv"



Centrale begreber:
- Socialisation (primær og sekundær)
- Dobbeltsocialisering
- Normer (formelle/uformelle) og sanktioner
- Familietyperne (Dencik - akvarium, svingdør, patriarkalsk, team)
- Sociale roller og social kontrol
- Identiteter (Jeg, personlig, social, kollektiv)
- Sociale grupper
- Honneth - Anerkendelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sociologi: Fri eller fortabt

Forløbet tager udgangspunkt i et tidligere forløb om identitet. Forløbet er optakt til studieturen og omhandler dels fordele og ulemper ved at være ung i Danmark, dels en sammenligning af ungdomskultur i Danmark og Island.

Matthiesen, Skov, Bjørnstrup: Fri eller fortabt – ungdomssociologi, Columbus, 2021: kap 1, 2, 4

- Socialisation (primær og sekundær)
- Dobbeltsocialisering
- Normer (formelle/uformelle) og sanktioner
- Familietyperne (Dencik - akvarium, svingdør, patriarkalsk, team)
- Sociale roller og social kontrol
- Identiteter (Jeg, personlig, social, kollektiv)
- Sociale grupper
- Mead
- Senmoderne samfund - traditionelt samfund - moderne samfund
- Myren, sneglen og kamæleonen (i dag måske blæksprutten)
- Social mobilitet
- Urbanisering
- Giddens (Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid/rum, øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer, ekspertsystemer, ansigtsløse tillidsrelationer)
- Ziehe (kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potensering)
- Beck (Risikosamfund, institutionaliseret individualisering,
- Livsformer (Selvstændig, lønarbejder, karrierebunden)
- Livsstil
- Segmenter (Minervamodellen)
- Bourdieu (Habitus, Social kapital, Kulturel Kapital, Økonomisk kapital, felt)
- Goffmann og Meyrowitz (frontstage, backstage)
Turkle
Honneth
Netværksindividet
Blæksprutte
Den medierede identitet
Det kommunikativt-styrede individ
Paradox of choice

Supplerende:
DR3, "Limbo, når sabbatåret er fucked", afs 1
JyllandsPosten "De føler, det er et valg for livet. Og et åg så tungt som bly"
16. december 2018
DR, 2015: "De perfekte piger"
”Dansk Psykologforening: Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til”, 26. marts 2022,
”Kommende jurastuderende: I jagten på det perfekte har en generation af unge gjort alle fejl til en personlig katastrofe”, Politiken 2. august 2020
Danskernes sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil 2021 - Sundhedsstyrelsen, 9. marts 2022
”De fleste teenagepiger oplever stress fra sociale medier”, Tv2 22. august 2018





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Island: Ungdomskultur og ligestilling

Studieturen foregår i samarbejde med historie.
I samfundsfag er der fokus på ungdomskultur, ligestilling og kvalitativ metode.

Interview af unge islændinge
Undersøge islandsk ungdomskultur
Film: "Om heste og mænd"
Klip om forskel på alkoholkultur i Danmark og Island


Global gendermap
https://www.tv2fyn.dk/langt-fra-lige/danmark-halser-langt-efter-tre-store-indgreb-har-gjort-island-til-verdensmestre-i
https://www.akademikerbladet.dk/aktuelt/2018/januar/man-burde-studere-meget-noeje-hvad-de-goer-i-island


https://alkohologsamfund.dk/viden-om-alkohol/familiehygge-og-fodbold-holder-islandske-unge-vaek-fra-roeg-og-

https://www.dr.dk/nyheder/indland/loesning-paa-loessluppen-drukkultur-paa-island-maa-unge-ikke-vaere-ude-efter-klokken

https://seismo.dk/baggrund-i-island-er-det-lykkedes-at-faa-de-unge-til-at-drikke-mindre-hvad-er-der-sket/

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-19-tallene-rasler-ned-i-island-har-de-med-succes-bekaempet-druk-blandt-unge

https://www.tv2fyn.dk/artikel/bm-kan-fyn-laere-af-island-naar-det-gaelder-alkohol

https://ungdomsringen.dk/loesningen-paa-unges-stigende-mistrivsel-og-snusforbrug-gemmer-sig-maaske-i-island-og-saa-kan-et-stoerre-nordisk-samarbejde-vaere-med-til-at-styrke-fritidsomraadet-lokalt-i-danmark-og-i-resten-af-eur/

https://www.facebook.com/24syv/posts/2624079714287422/?paipv=0&eav=AfYX90x2LpHSmiL9zH29AfMBfb_qs1-StyclLRg2RnrAD569KF7Fcev6GRQ_XAzaN5g&_rdr

Islendingabok - hjemmeside
iNRK – appen som fortæller om du er i familie

Statistik
https://www.globalis.dk/Statistik?country=252#group-by-letter
https://www.globalis.dk/Lande/island
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Økonomi

Andersen, Lene Nibuhr og Jakob Sinding Skött: Økonomibogen, Columbus, 2018: kap 1-7
Isaksen, Bo og Dennis Lunding Nielsen: Basal Økonomi, 2022: kap 4-5

Supplerende:
DR, "Økonomi for dummies" Forbrug
DR, "Penge, penge, penge"
Økonomiske nøgletal fra Danmarks Statistik 2024
Cheføkonom: Gode muligheder for genopretning
Økonomisk Redegørelse: Optimismen er på vej tilbage i dansk økonomi
Økonomiministeriet,16.05.24
Interview med nationaløkonom Frank Hvid om den økonomiske situation i Danmark, 8/5 2024
Virksomheder forventer mangel på medarbejdere i mange år, Dansk Industri, 11/1 24

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-forebyggelsesplan-skal-mindske-boern-og-unges-brug-af-tobak-nikotin-og-alkohol

https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-forsoeger-at-lave-et-miljoevenligt-bruttonationalprodukt/
Alternativ vækst:
https://alternativet.dk/politik/vores-politik/okonomi
Jakob Ellemann om vækst:
https://www.youtube.com/watch?v=0bOsKOiYIF0

https://globalis.dk/Statistikk/bnp-per-innbygger


BNP
Konjunkturer
Økonomisk kredsløb
Økonomiske mål
Målkonflikt
Vækst
Inflation
Multiplikatorvirkningen
Prisdannelse – Udbud/efterspørgsel
Finanspolitik
Valutapolitik
Pengepolitik
Betalingsbalance
Prisdannelse
Udbud, efterspørgsel
Økonomiske skoler
Keynes


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 51 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Køn og ligestilling

Klassen har arbejdet med emnet køn og ligestilling i et FFF-forløb sammen med dansk. I samfundsfag har fokus været på sociologiske teorier om køn samt køn og ligestilling på arbejdsmarkedet.
Klassen har desuden arbejdet med filmen "Barbie" som udtryk for debatten om køn i dag.

Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen, Tine Studstrup: Køn og ligestilling, Columbus, 2020: uddrag af introduktion, kap 1 og 2
Film: Greta Gerwig, 2023: "Barbie"

Centrale begreber:
Sociologiske teorier om køn
Biologisk og socialt køn
Simone de Beauvoir
Biologisk determinisme
Judith Butler
Det kønsopdelte arbejdsmarked
Vertikal kønsopdeling
Glasloftet
Aktør - struktur
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Partier og vælgeradfærd

Dette forløb leder op til elevernes SRO i 2.g, som de skriver i samfundsfag og matematik. Fokus er på meningsmålinger, statistisk usikkerhed samt vælger- og partiadfærd.
Eleverne har desuden arbejdet med samfundsfaglig metode.

Jensby G. Jakob, Pedersen E. Anders, Brøndum Peter: POLITIKBOGEN, Columbus: kap 5 og 6
Bent Fischer Nielsen, Kenneth Thue Nielsen. Kap 11 i ”Vælgeradfærd og statistik”, Forlaget Columbus, 2021

TV2: "Liberal Alliance skifter kurs og skruer ned for skattelettelser", 9/4 24

Partiers adfærd
- Molins model
- Downs model
- Kaare Strøms model
- Partityper
- Marx: klasseteori/konflikteori
- socialgrupper
- class-voting
- Issuevoting
- Economic-voting
- Pocketbook-voting
- issueownership
Elitepartier
- Klassepartier
- Catch-allpartier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EU - udfordringer og muligheder

Forløbet tager udgangspunkt i optakt til valg til Europa-Parlamentet 2024. Her deltog eleverne i en tema-dag arrangeret af DEO, hvor elever spiller et rollespil om EU. Her har alle eleverne en rolle som politiker, medlem af lobby-organisation eller medie. Emnet var EUs håndtering af AI,

Derudover har forløbet haft fokus på EUs institioner og deres magt, EUs historie, EUs udfordringer og forskellige integrationsteorier.

Bülow, Morten mfl: SamfNu B, System, 2018: Kap 10: EU i Europa og verden – løsning eller problem?
Branner, Hans: Det politiske Europa, 2019, Kap 7: Politiske integrationsstrategier
Altinget, 3. juni 2024: "Overblik: Her er alle partiernes kandidater og alliancer til EU-valget"
DEO: Kan EU sætte grænser for kunstig intelligens? https://undervisning.deo.dk/gymnasium/temapakker/kunstigintelligens/
https://www.bbc.com/news/world-europe-32410052
https://nyheder.tv2.dk/video/dXJuOnR2MjpjbXM6YnJpZ2h0Y292ZTp2aWRlbzo2MzQ4MjE2NjU2MTEy
Dokumentar: "Kampen om kemikalierne", 2008
Folketingets EU-film

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 USA's udfordringer del 1 pol system

Forløbet arbejder med USA's politiske system. Fokus er på hvordan man politisk og strukturelt har indrettet det amerikanske system. Herunder de forskellige magtinstanser i det amerikanske politiske system: kongressen, præsidenten og højesteret. Hernæst har vi kigget på valget og vælgeradfærd i forbindelse med det Amerikanske valg 2024. Herunder særlige emner, som har betydning for valget, vælgerne, samt partiadfærden og politikernes påvirkning på vælgerne. Dette har vi gjort med udgangspunkt i det demokratiske og republikanske parti. Forløbet skal ses i sammenhæng med del 2: Levevilkår i USA.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 EU-projekt

Arbejdet med produkter til EPAS konkurrencen, som eleverne vandt. De fik hermed en tur til EU-parlamentet i Strasbourgh.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 USA's udfordringer del 2 levevilkår og ulighed

Dette er 2 del af vores Amerikaforløb: Fokus i dette forløb var på USA som land. Eleverne arbejdet med levevilkår i USA, hvor forløbet primært har undersøgt ulighed og fattigdom i USA. Dog har forløbet også omhandlet hvordan udviklingen i USA i de senere år har skabt en massiv ulighed og fattigdom. Her har vi kigget på forskellige forklaring til denne udvikling. Dermed har eleverne også arbejdet med det politiske niveau og undersøgt hvordan det politiske system i USA ikke har formået at mindske denne udvikling. I den sammenhæng har forløbet også undersøgt lobbyisme i det amerikanske system.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 IP - international politik orden eller anarki

IP-forløb. I dette forløbe har 3m arbejdet med IP. herunder: magt, teorier om IP, sikkerhedspolitik, magthierarki, udviklingen i IP, samt forsvars og sikkerhedspolitik. Forløbet har undersøgt IP på en lang række områder og  formålet med forløbet er at give eleverne en bred indføring i International Politik. I forløbet har vi forsøgt at koble de forskellige teoretiske positioner og begreber til aktuelle problemstillinger i international politik. Generelt har forløbet forsøgt at give en bred indføring til faget IP.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 DK som småstat i en omskiftelig verden

Dette forløb skal sådan set ses i sammenhæng med IP-forløbet, og er en uddybning af IP forløbet, med særligt fokus på DK som småstat. Har har eleverne specifikt arbejdet med dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik med det formål at synliggøre DK's position og interesser i en omskiftelig verden. Forløbet blev afsluttet med en synopsis, hvor fokus blandt andet var på mål og -muligheder i dansk udenrigspolitik. Forløbet skal ses som en del af det gennerelle IP-forløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer