Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Christian J. Mortensen
Hold 2022 SA/k (1k SA, 2k SA, 3k SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem har magten? (dansk politik 1)
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund (sociologi 1)
Titel 3 Danmark i EU - en win-win situation?
Titel 4 Integration og indvandring i Danmark
Titel 5 Er den amerikanske drøm død?
Titel 6 Dansk økonomi
Titel 7 Vælgere og partier i opbrud (dansk politik 2)
Titel 8 Int. politik - verdens brændpunkter
Titel 9 Hvad er det gode liv? (sociologi 2)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem har magten? (dansk politik 1)

Forløb med fokus på det politiske system i Danmark. Herunder demokrati og magt. Eleverne har i den forbindelse besøgt Hjørring Rådhus og talt med en lokalpolitiker og deltaget i et byrådsmøde.

Faglige mål:

Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.  
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitet i det senmoderne samfund (sociologi 1)

Introducerende forløb til centrale begreber indenfor socialisering og identitetsdannelse i dag. F.eks. socialiseringsarenaer, normer, roller, familien og identitet.

Faglige mål:

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Omfang: ca. 5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark i EU - en win-win situation?

Forløb med fokus på EUs udfordringer. Herunder har eleverne arbejdet med EUs politiske system og Danmarks forhold til EU. Eleverne har ligeledes arbejdet med hvilke udfordringer EU står overfor i fremtiden og hvordan disse kan imødekommes.

Eleverne har været på studietur til Bruxelles.

Faglige mål:

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Integration og indvandring i Danmark

Forløb med fokus på integration og indvandring i/til Danmark. Eleverne har arbejdet med såvel sociologiske, politiske og økonomiske perspektiver på integration og indvandring.

Faglige mål:

Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Er den amerikanske drøm død?

Forløb med fokus på social ulighed, fattigdom og velfærdsstaten i USA. Forløbet er undervist i forbindelse med SRO i 2.g. Derudover har eleverne arbejdet med amerikansk politik i kontekst til præsidentvalget i USA i 2024.

Faglige mål:

Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf.  
- komparativ metode og casestudier

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dansk økonomi

Forløb med fokus på dansk økonomi. Herunder økonomiske sammenhænge, økonomiske mål og økonomisk politik.

Faglige mål:

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf.
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.

Omfang: ca. 15%

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vælgere og partier i opbrud (dansk politik 2)

Forløb med fokus på udviklingen i dansk politik. Eleverne har arbejdet med vælger og partiadfærd i kontekst til den aktuelle udvikling. Eleverne har også arbejdet særligt med kvantitativ metode og statistisk usikkerhed i meningsmålinger.

Til eksamen er forløbet slået sammen med "Hvem har magten i Danmark? (dansk politik 1) fra 1.g.

Faglige mål:

Kernestof:

- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Int. politik - verdens brændpunkter

Forløb med fokus på international politik. Eleverne har arbejdet med de centrale problemstillinger mellem verdens supermagter og igangværende konflikter. Herunder har eleverne ligeledes arbejder med Danmarks forandrede rolle i den "nye verdensorden" og international økonomi/handelspolitik i kontekst til dette.

Faglige mål:

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.

Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hvad er det gode liv? (sociologi 2)

Forløb om det gode liv set i en sociologisk kontekst. Eleverne har arbejdet med forskellige teoretiske og empiriske perspektiver på, hvad det gode liv er i det senmoderne samfund.

Til eksamen er forløbet slået sammen med "Identitet i det senmoderne samfund (sociologi 1) fra 1.g).

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier  
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer