Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/k - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Christian J. Mortensen
Hold
2022 SA/k (
1k SA
,
2k SA
,
3k SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Hvem har magten? (dansk politik 1)
Titel 2
Identitet i det senmoderne samfund (sociologi 1)
Titel 3
Danmark i EU - en win-win situation?
Titel 4
Integration og indvandring i Danmark
Titel 5
Er den amerikanske drøm død?
Titel 6
Dansk økonomi
Titel 7
Vælgere og partier i opbrud (dansk politik 2)
Titel 8
Int. politik - verdens brændpunkter
Titel 9
Hvad er det gode liv? (sociologi 2)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Hvem har magten? (dansk politik 1)
Forløb med fokus på det politiske system i Danmark. Herunder demokrati og magt. Eleverne har i den forbindelse besøgt Hjørring Rådhus og talt med en lokalpolitiker og deltaget i et byrådsmøde.
Faglige mål:
Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 126-142, 147-171
Supplerende stof:
Giv flere unge stemmeret og noget at stemme på. Berlingske 17. september 2022.docx
Aldrig brugt paragraf gav rød blok flertallet, selvom blå blok og Løkke fik flest stemmer. Tv2.dk (3. november 2022)
Rekordmange stemte blankt ved folketingsvalget. TV2.dk (24. november 2022)
USAs udfordringer 3. udgave s. 50-56 + 92-102.pdf
Forstå figur 6.7 s. 132 i "Luk samfundet op!" (grøn bog).
Venligboerne - partier, int.org. og græsrodsbev. Hjørring 2022.docx
Venligboerne indstillet til Nobels Fredspris. TV2 Nord
Har alle lige muligheder for at påvirke lokalpolitikernes beslutninger?
Budgetforlig 2023 2026.pdf
DRTV - Explainer: Så meget bestemmer din kommune
Statsministerens nytårstale 2023 øvelse.docx
Mette Frederiksens nytårsstale 1. januar 2023
Spørgsmål til den formelle lovgivningsproces 1k 2023.docx
Øvelse til politisk kommunikation 1k SA 2023.docx
Danskerne på sociale medier_arbejdsark_LSO!s.167-171.docx
Demokratisk samtale - Astrid Haug 2022
Den demokratiske samtale på de sociale medier 1k SA 2023.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Identitet i det senmoderne samfund (sociologi 1)
Introducerende forløb til centrale begreber indenfor socialisering og identitetsdannelse i dag. F.eks. socialiseringsarenaer, normer, roller, familien og identitet.
Faglige mål:
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Omfang: ca. 5%
Indhold
Kernestof:
Brøndum Peter, Hansen B. Thor: LUK SAMFUNDET OP ! 3.UDGAVE, Columbus; sider: 30-60
Supplerende stof:
Svend Brinkmann om unges (mis)trivsel. Deadline (03.01.2023)
Deadline 3. januar 2023
Opgavetyper i samfundsfag. Version 3 forår 2022.pdf
Hvordan arbejder I med figur og tabeller i skr samf 2023.docx
Familieformer - rollespil - sociologiske begreber - 2023.pptx
Første festivalsæson med samtykkelov: Men hvad har unge mænd lært af MeToo?
Sociale grupper og samtykkelovgivningen.docx
PerkerDansk Afsnit 2 Danskhed
Gaden giver accept og fællesskab_Derfor er det svært at komme ud af kriminalitet. Videnskab.dk (25. august 2022).pdf
Hvad kan der udledes - unge og identitiet i det senmoderne.docx
Identitetsarbejde og sociale medier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i EU - en win-win situation?
Forløb med fokus på EUs udfordringer. Herunder har eleverne arbejdet med EUs politiske system og Danmarks forhold til EU. Eleverne har ligeledes arbejdet med hvilke udfordringer EU står overfor i fremtiden og hvordan disse kan imødekommes.
Eleverne har været på studietur til Bruxelles.
Faglige mål:
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Hans Branner: Det politiske Europa, Columbus; sider: 19-22, 28-52, 86-94, 161-170, 187-192, 196-205
Supplerende stof:
Figurer integration og suverænitet.pptx
EUs betydning for din hverdag.docx
Sommerdebat: Kan Ukraine komme med i EU om 10 år?
Sammenligning ml ukrainere og danskeres syn på demokrati.docx
På kant med EU (små film)
- nærhedsprincip
Demokratisk underskud_DPE s. 89-94.docx
Undersøgelse af Polen og Ungarns udfordringer med demokrati_elevøvelse.docx
Guide til besvarelse af lineær regression.docx
Danmark og Europa – afsnit 2: Kompromiset i kopirummet – historien om de danske forbehold
De danske forbehold_ferniseringsøvelse_2023.docx
REACH - Kampen om kemikalierne (2008)
Ny dansk EU-ambassadør: Der er ikke appetit på den store traktatreform nu
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Integration og indvandring i Danmark
Forløb med fokus på integration og indvandring i/til Danmark. Eleverne har arbejdet med såvel sociologiske, politiske og økonomiske perspektiver på integration og indvandring.
Faglige mål:
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Thorndal, Morten Hansen. Ærkedansker perkerdansker. 2. udgave 2018 s. 9-18.pdf
Thorndal, Morten Hansen. Ærkedansker perkerdansker. 2. udgave 2028 s. 76-82.pdf
Thorndal, Morten Hansen. Ærkedansker perkerdansker s. 82-84.pdf
Thorndal, Morten Hansen. Ærkedansker perkerdansker. s. 89-95.pdf
Thorndal, Morten Hansen. Ærkedansker perkerdansker. 2018. s. 103-113.pdf
Supplerende stof:
Forældre skal ikke have lov til selv at vælge skole til deres børn. Politikken 11. marts 2023.pdf
TJEKSPØRGSMÅL
Når hjertet bestemmer_notatark 2023.docx
Det er det skide tørklæde, sagde arbejdsgiveren – først blev hun ked af det, og så blev hun vred. TV2 2023
Ghettolisten 2023 2k SA 202324.docx
Syn på indvandring (positiv historie)
Syn på indvandring (negativ historie)
Hvis du vil være dansk statsborger, skal du anerkende Israel - i hvert fald hvis det står til Støjberg
Vælgeradfærdsmodeller. Politikbogen s. 124-134
surveybanken
Kraka: Sosu"er fra Indien og Filippinerne kan blive en gevinst for alle parter
Partier skeptiske over for samarbejde med tredjelande: – Man spiller russisk roulette med udsatte danskere. Tv2.dk (24. januar 2024)
Microsoft Forms test i integrationsbegreber
Enhedslisten om udhuling af kontanthjælp: Bekymrende og kritisabelt
Test i centrale begreber og viden
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Er den amerikanske drøm død?
Forløb med fokus på social ulighed, fattigdom og velfærdsstaten i USA. Forløbet er undervist i forbindelse med SRO i 2.g. Derudover har eleverne arbejdet med amerikansk politik i kontekst til præsidentvalget i USA i 2024.
Faglige mål:
Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf.
- komparativ metode og casestudier
Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
USAs udfordringer s. 136-140 Den amerikanske drøm.pdf
USAs udfordringer s. 140-151 Ulighed i USA.pdf
USAs udfordringer. 3. udgave s. 151-154
USAs udfordringer, 3. udgave 2020. Kapitel 3 Den amerikanske drøm og ulighed..pdf
Læs s. 64-71 om velfærdsstaten i USA
USAs udfordringer 4. udg. afsnit 2.5-2.5.1.
USAs udfordringer 4. udg. afsnit 2.5.1.docx
Supplerende stof:
Penge, magt og den amerikanske drøm (2012)
Trust in America: How do Americans view economic inequality?
Klasser i USA, lektion 3 2k SRO.pptx
Lektie: Sociale klasser i USA
Dollar Street - photos as data to kill country stereotypes
Spørgsmål til konsekvenserne af social ulighed i USA s. 162-164.docx
Opdatering på det amerikanske præsidentvalg_okt24.docx
DRTV - Trump vs. Harris: Hvem har føringen?
DRTV - Trump vs. Harris (ungdom og fascisme) 24. okt. 2024
Projektarbejde om svingstaterne ved det amr. valg. 2024, 3kSA.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dansk økonomi
Forløb med fokus på dansk økonomi. Herunder økonomiske sammenhænge, økonomiske mål og økonomisk politik.
Faglige mål:
Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf.
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Kureer Henrik: ØKONOMI NU, Systime; sider: 26-28, 42-71, 102-118, 148-167
Økonomiske mål. Økonomibogen kapitel 6, 2019..pdf
Supplerende stof:
BNP og relevante beregningsøvelse.xlsx
Efterspørgsel på ferierejser til Dubai 2kSA.docx
Prisdannelsen på kyllinger 2k SA 2024.pdf
Det enorme betalingsbalanceoverskud og den stærke danske økonomi taler for at revaluere kronen. Berlingske, 10. juli 2023.pdf
Skov, Oliver m.fl. Samf på B, 2. udgave 2018 s. 10-16
Skabelon til synopsis i samfundsfag
Økonomisk Redegørelse: Optimismen er på vej tilbage i dansk økonomi. Regeringen.dk, 16. maj 2024.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Vælgere og partier i opbrud (dansk politik 2)
Forløb med fokus på udviklingen i dansk politik. Eleverne har arbejdet med vælger og partiadfærd i kontekst til den aktuelle udvikling. Eleverne har også arbejdet særligt med kvantitativ metode og statistisk usikkerhed i meningsmålinger.
Til eksamen er forløbet slået sammen med "Hvem har magten i Danmark? (dansk politik 1) fra 1.g.
Faglige mål:
Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Jensby G. Jakob, Pedersen E. Anders, Brøndum Peter: POLITIKBOGEN, Columbus; sider: 77-93, 103-112, 119-124
Supplerende stof:
Skemaer over de danske partier.docx
Undersøgelse af politiske skillelinjer i Danmark 2kSA2024.docx
Valggeografi i Danmark 2019-2022.docx
Undersøg sammenhængen mellem partivalg og holdning til skattelettelser.
Socialdemokratiet vil stoppe automatisk stigning i folkepensionsalderen
#dkpol er tilbage fra sommerferie: Mette Frederiksens pensionsbombe
Procentvis stigning - beregning af procentvis stigning i Excel
Procentvis andel - beregning af procentvis andel i Excel
Indekstal - beregning af indekstal i Excel
Tabel_1_b1-18026.xlsx
Øvelser i beregninger_2024.xlsx
Carlsen, Marie Berg. Sådan skriver du i samfundsfag. Columbus, 2021; sider: 134-140
Valget var en kamp om dagsordener, som Venstre og Konservative tabte
Øvelsesopgave: Indekstal og udviklingen i medlemmer af politiske partier.
Partiernes medlemstal og indeksberegninger
Lav en undervisningsvideo til dine klassekammerater
Partivalg og holdning til straf.xlsx
Trin for trin guide til opgaver med statistisk usikkerhed.docx
regnemaskine statistisk usikkerhed.xlsx
Guide til besvarelse af lineær regression.docx
Øvelse_lineær regression_ulighed og tillid.xlsx
Øvelse_statistisk usikkerhed_meningsmåling.xlsx
Øvelse statistisk usikkherhed sommereks 2024.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Int. politik - verdens brændpunkter
Forløb med fokus på international politik. Eleverne har arbejdet med de centrale problemstillinger mellem verdens supermagter og igangværende konflikter. Herunder har eleverne ligeledes arbejder med Danmarks forandrede rolle i den "nye verdensorden" og international økonomi/handelspolitik i kontekst til dette.
Faglige mål:
Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:
Branner Hans: GLOBAL POLITIK 3. UDGAVE, Columbus; sider: 15-41, 158-180, 220-222, 230-249
Kureer Henrik: ØKONOMI NU, Systime; sider: 227-235
Supplerende stof:
P1 Orientering | Tirsdag 12. nov. 2024 | DR LYD (interview med Venstres udenrigsordfører, Michael Aaastrup Jensen om de "røde linjer" i dansk udenrigspolitik
Få styr på magt i international politik_skriv figur tekster_3kSA2024.docx
Opgavevejledning: Magt i international politik
FNs rolle i verden, spørgsmål til s. 170-180.docx
Danmark skal påvirke FN til at sætte hårdt mod hårdt mod hårdt. Politiken 2024.pdf
Selve ideen om de Forenede Nationer vakler. Politiken 2024.pdf
Sammenligningsskema, FNs rolle i verden.docx
Begrebsøvelse til realisme og idealisme.docx
Statsministerens nytårstale 2025_ip øvelse.docx
Arbejdsspørgsmål_Demokratier i verden_IP.docx
Sammenligningsskema til aflevering 5.docx
Opstil hypoteser_øvelse i IP.pptx
Lige nu kan USA gøre som de vil og Danmark tager regningen. Så hvad er det Trump vil med Grønland. Politikken 8. januar 2025.pdf
Spørgsmål til mål i dansk udenrigspolitik_3kSA.docx
Knap 15 milliarder kroner skal styrke forsvaret af Grønland, men det er næppe nok. Hverken for Trump eller Nato (dr.dk, 27. januar 2025)
Mål og muligheder i dansk Arktis-politik.docx
Beregninger i samfundsfag
Øvelser i relevante beregninger_alle typer.xlsx
Huskeliste til skriftlig eksamen i samfundsfag.docx
Aktivisme i dansk udenrigspol_arbark_globalpols242-249.docx
Dragsted efterlyser svar fra statsministeren og vil stoppe USA-aftale
Socialdemokratiet afviser "fjollet"; kritik af Mette Frederiksens manglende udmelding om Grønland
Stationsøvelse_frihandel_3kSA_2025.docx
Professor: Told ville nok ikke være Trumps yndlingsord, hvis han vidste, hvad vi økonomer ved
KonkurrenceevneDanmark_statistisk materiale.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hvad er det gode liv? (sociologi 2)
Forløb om det gode liv set i en sociologisk kontekst. Eleverne har arbejdet med forskellige teoretiske og empiriske perspektiver på, hvad det gode liv er i det senmoderne samfund.
Til eksamen er forløbet slået sammen med "Identitet i det senmoderne samfund (sociologi 1) fra 1.g).
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser.
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Div.: SOCIOLOGISK SET 3. UDGAVE, Systime; sider: 20-29, 32-39, 51-56, 58-78, 135-149
Supplerende stof:
Den perfekte opdragelse (TV2, 2017)
Danmark bruger sociale medier mest i EU
Skal bedsteforældrene tage del i børnefamiliernes hamsterhjul. NORDJYSKE, 27. april 2025.pdf
Hvad kan der udledes_ulighed og lykke.xlsx
Spørgsmål til dokumentar "Drengene mod pigerne"
Happiness of the younger, the older, and those in between
Samfundsfaglig_Regnemaskine_18.08.23 (1).xlsm
Hvordan måler man lykke? Og hvorfor er danskerne et af verdens lykkeligste folk?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636560918", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636560918", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636560918" }