Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Martin Christiansen
|
Hold
|
2022 SA/l (1l SA, 2l SA, 3l SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politisk meningsdannelse & FV22
Periode 07.11.2022 til 02.04.2023
Antal lektioner: 35 af 50min
Fokus: Dette er første forløb i studieretningen, hvorfor hovedvægten er lagt på at få introduceret faget med afsæt i et aktuelt emne - Folketingsvalget 2022, der netop var afsluttet. Herfra er der arbejdet både med politologiske teorier og undersøgelser af forandringerne i det politiske system. Målet har været at give indblik og redskaber til at forstå, fortolke og vurdere dansk politik på både udbudssiden (partierne) og vælgersiden (efterspørgslen). En del af forløbet har også været at få opstartet den skriftlige dimension af samfundsfag A.
Indhold:
- Intro til Samfundsfag A
- FV22: Analyse af valgresultatet
- Partiernes placering i 'partisystemet' (Fordelingspolitisk og værdipolitik)
- Regeringsdannelsen + Mandatfordeleren
- Regeringstyper i Danmark
- Den parlamentariske styringskæde
- Intro til skriftlig SamfA (genrene)
- Politiske skillelinjer teori (Bartoline og Mair)
- Nye politiske skillelinjer (Cases - Danmarksdemokraterne og Alternativet)
- Statsministerens nytårstale (diskursanalyse)
- Hvad er politik?
- Eastons systemmodel (Case - afskaffelse af Store Bededag)
- Partiadfærd + Hvad er et parti
- Molins-model (Case - afskaffelse af Store Bededag)
- Kåre Strøms teori: Partiadfærd
- Downs: stemmemaksimeringsmodel
- Issuevoting teorien
- Teorier om vælgeradfærd (Rational Choice, Michigan modellen)
- Politisk socialisation
- Partityper (elite, klasse, cath-all, kartel/markeds)
- Partierne på SOME
- Politik på SOME
Andet:
- Elevvideooplæg om issuevoting, cases forklaret m. Playmobil-figurer
- Ekskursion til Jyske Bank (privatøkonomi for unge)
- Skraldeprojekt: Udarbejdelse af kampagnebidrag til styrkelse af affaldssortering på Hjørring Gymnasium
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Valgresultater 2022 - Mandatfordeling & Personlige stemmer | DR
-
1L Lektie 14.11.2022.png
-
Jensby G. Jakob, Pedersen E. Anders, Brøndum Peter: POLITIKBOGEN, Columbus; sider: 14-16, 80-81, 90-91, 94-99, 103-107, 133-135, 229-231
-
Værsgo, statsminister: Her er mandatmaskinen, der viser vejene til magten
-
Opgave A - Danmarksdemokraterne.pdf
-
Opgave B - De grønne partier.pdf
-
Vi arbejder desuden med disse links i timen:https://www.altinget.dk/artikel/han-faar-flidspraemien-23-lynvurderinger-af-det-nye-ministerhold
-
Læs artiklen igennem, så du har et kendskab til hvem de nye ministre er: Overblik: Her kan du lære de nye ministre at kende
-
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
-
Læs grundigt - du skal kunne huske mindst 5 diskursbegreber uden hjælpemidler!
-
Schøtministeriets Nytårstale 2023
-
Links som hjælp til elevoplæg om Eastons systemmodel
-
1L Paropgave 17.01.2023.png
-
Vær klar til at fremlægge jeres færdige analyse til Eastons systemmodel vs. Storebededag
-
Partiernes medlemstal fra 1960.pdf
-
1L Opgave 24.01.23.png
-
Farvel til store bededag? På chokoladefabrikken siger medarbejderne nej - direktøren siger ja
-
Fem fagbosser: Regeringens forslag om store bededag er et 'eklatant angreb'
-
Læs grundigt om "hypoteser" s. 2-3 i pdf (er også udleveret på kopi i starten af skoleåret)
-
DRTV - Debatten: Uhellig alliance?
-
Se SELV de sidste 20min af DR2-Debatten (hvis du ikke var til timerne igår skal du se det hele)
-
MEDBRIN GERNE EN SAKS TIL AT KLIPPE MED!
-
NB: UNDERVISNING I TEAMS! JEG KALDER JER OP NÅR TIMEN STARTER!KAMERAET SKAL VÆRE TÆNDT!
-
Læs om spørgeordet "NOTAT" s. 15-17 i pdf
-
LÆS S. 1-5 I PDF OG BESVAR SKRIFTLIGT DISSE SPØRGSMÅL:(KLASSEN DELES VED TIMENS START EFTER FORBEREDELSESGRAD)
-
Læs noget du finder særligt interessant i undersøgelsen?
-
Se listen: Så kendte og populære er SVM-regeringens ministre
-
HUSK AT MEDBRINGE STUDIETURSORDENSREGLERNE - UNDERSKREVET AF DINE FORÆLDRE, HVIS DU ØNSKER AT DELTAGE PÅ EN STUDIETUR MED KLASSEN! NB: INTET ER DOG FORPLIGTIGENDE FØR I FÅR ET KONREKT REJSEMÅL!
-
MØDSTED ER FORAN BANKEN SENEST KL. 08.05!
-
affald.dk
-
1L Studietur + Skraldeprojekt.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1L Afklaring af individuelle læringsmål
|
07-11-2022
|
Opgave (1): Intro skriveøvelse FV22
|
16-12-2022
|
Opgave (2): Statsministerens nytårstale
|
19-01-2023
|
Opgave (3): Hypoteser
|
12-02-2023
|
Opgave (4): Notat
|
19-03-2023
|
1L Skraldeprojekt!
|
31-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
IP(1) Krigen i Ukraine - WW3?
Periode 03.04.2023 til 28.05.2023
Antal lektioner: 15 af 50min
Fokus: Forløbet tager hul på international politik som en selvstændig disciplin på Samfundsfag A. Såvel kernestof som tilrettelæggelsen af timerne tager afsæt i den aktuelle krig i Ukraine og de implikationer der følger med i en IP'-teoretisk kontekst. Endvidere belyses også magtskiftet blandt de internationale aktører. Der er ikke i fokus på Danmarks rolle, hvorfor dette forløb naturligt kan indgå som et samlet eksamensemne med forløbet "IP(2) Danmark i verden." Generelt har disse IP-forløb opprioriteret den mere dannelsesmæssige del af fagets virke.
Indhold:
- Hvad er IP?
- Krigen i Ukraine vs. geopolitik
- Krigen i Ukraine: Vesten vs. Ruslans synspunkter
- En verden i opbrud
- Ophør af vestlig dominans
- USA må vige pladsen (fra unipolaritet til multipolaritet)
- Dokumentar: "Mariupol - vi overlevede Putins bomber" (2022)
- Magt i international politik
- Idealisme vs. realisme
- FN systemet
- Magthierarki og polariteter
- Årsager til hegemonen falder
- Magtskifte: Kina / Brik-landende?
- Hård magt vs. blød magt
- Ukraine / Rusland hvad nu?
Andet:
- Afsluttende elevvideooplæg: Hvordan kan Ukraine krigen ende?
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave (5) - IP redegørelse
|
17-05-2023
|
Aflevering af elevvideooplæg
|
24-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
IP(2) Danmark i verden
Periode 07.08.2023 til 17.09.2023
Antal lektioner: 26 af 50min
Fokus: Forløbet er det første i 2g men en fortsættelse af det kernestof der afsluttede 1g med international politik som omdrejningspunkt - især grundet den fortsat aktuelle situation med krigen i Ukraine. I dette IP2 rettes blikket især mod de klassiske teorier indenfor IP samt Danmarks position i den internationale arena og den aktivistiske udenrigspolitik. Dette forløb vil derfor naturligt indgå som et samlet eksamensemne med forløbet "IP(1) Krigen i Ukraine - WW3?". Generelt har disse IP-forløb opprioriteret den mere dannelsesmæssige del af fagets virke.
Indhold:
- International Politik i en verden under forandring
- IP og realismen
- IP: Liberalisme / idealisme
- Francis Fukuyama
- Idealisme: Demokratitesen, Interdependens, Globalisering
- IP: Konstruktivismen
- IP: Konstruktivismen (debat)
- DK trusler og udfordringer
- Danmarks udenrigspolitik nu og historisk
- Partierne & udenrigspolitikken (prioriteringer af de tre udenrigspolitiske mål)
- SWOT-analyse (dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik)
- Aktivistisk udenrigspolitik?
- Dokumentar: "Krigskampagnen" (2013)
- "Krigskampagnen"
- Mette F & NATO
- Debat: Hvilken udenrigspolitk?
Andet:
- Ekskursion: "Sammen om et bedre DK", foredrag med Lars Løkke Rasmussen, Mette Frederiksen og Jacob Elleman Jensen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave (6): Sammenligning
|
04-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sociologi - Identitet og Metode
Periode 18.09.2023 til 05.11.2023
Antal lektioner: 30 af 50min
Fokus: Et rent sociologisk forløb med temaet 'identitetsdannelse i det senmoderne' i kombination med at udfolde kendskabet til forskellige typer af sociologiske metoder samt styrker og svagheder ved disse. I denne forbindelse har eleverne udarbejdet egne spørgeskemaundersøgelser som en del af det forberedende arbejde til dataindsamling på 2g studietur i Milano. Elevernes eget empiri, blev efterfølgende afhandlet og fremstillet i en sociologisk minirapport samt mundtligt. Forløbet har på det kernefaglige indhold en umiddelbar eksamenskobling med forløbet "SRO - Woke", der blev afholdt senere i 2g
Indhold:
- Hvad er sociologi?
- Det senmoderne samfund (afgrænsning)
- Socialisering i det senmoderne (primær, sekundær, sommerfuglemodel)
- Teorier om Identitetsdannelse
- Thomas Ziehe (Ontologisering, Potensering, Subjektivisering)
- Frisættelsens bagside
- Sociologisk metode
- Reliabilitet og validitet
- Det gode spørgeskema
- Databehandling af studietursempiri
- Formidling af tabeller og grafer i Excel
- Fejlkilder ved meningsmålinger
- Statistisk usikkerhed i Excel OG hjælpeprogram
- Fejlkilder til undersøgelser
- Fremlæggelse af resultater af projekt
Andet:
- Studietursopgave: udarbejdelse af spørgeskemaer til dataindsamling på studieturen i Milano
- Studietur 2L til Milano (Samfundsfag A og Naturgeografi) + Forældreaften
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave (7): Notat
|
25-09-2023
|
Opgave (8) Spørgeskema del 1
|
04-10-2023
|
Skriftlig feedforward
|
06-10-2023
|
Ny opgave
|
23-10-2023
|
Opgave 8 "Spørgeskemaundersøgelser"
|
05-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi - Råd til krig og velfærd?
Periode 06.11.2023 til 05.02.2024
Antal lektioner: 38 af 50min
Fokus: Forløbet kommer omkring store dele af det økonomiske kernestof til Samfundsfag A med særlig vægtning af Danmarks økonomi og hvordan den førte økonomiske politik i teori og praksis udspiller sig - i sær i en tid med krig i Ukraine på dagsordenen. Det globale økonomiske perspektiv er kun begrænset emnebehandlet i dette forløb, men indgår i andre forløb hvor det har relevans. Forløbet kan oplagt indgå som et samlet eksamensemne med "Den offentlige sektor i DK: virkning og velfærd", som er afholdt i slutningen af 3g.
Indhold:
- Hvad er økonomi?
- De samfundsøkonomiske mål + Målkonflikter
- Partiernes mål prioriteringer
- Danmarks økonomi tilbageblik?
- Det økonomiske kredsløb
- DKs økonomi lige nu
- Regeringens 2030 plan
- DR-Debatten "Arbejder Danmark for lidt?"
- Finanspolitik (stram / lempelig)
- Høj/Lav konjunktur (BNP, Vækst)
- Status på ministerrokaden
- 2023 året der gik (politisk overblik)
- BNP: Årets vs. Faste priser
- Forsyningsbalancen
- Finanspolitisk multiplikatorer
- Finanspolitikkens anvendelse
- Finansforsslag
- Finansloven i Danmark
- Hvad er pengepolitik? (stram / lempelig)
- Nationalbanken og pengene
- Pengepolitiske instrumenter
- Perspektiv - Mellemøsten
Andet:
- Det økonomiske kredsløb: Elevproducerede Lego udgaver
- Deltagelse i TV2's besserwisserne quiz for det kommende forår
- Skriftlig prøve i 'Fællesdel' til skriftlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 9 - Nøgletal + Multiplikator beregning
|
18-01-2024
|
Skriftlig prøve - Fællesdel
|
30-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
2L FFF: Ulighed i USA
Periode 27.11.2023 til 03.12.2023
Antal lektioner: 11 af 50min (samfundsfaglige del)
Fokus: Flerfagligt forløb (FFF) som en del af stukturen der skal forberede eleverne i at gå til SRP eksamen i 3g. I dette forløb i samarbejde mellem Samfundsfag A og Matematik. Temaet var ulighed i USA, hvor den tværfaglige kunne ses på to områder: Gini-koefficienten samt et forsøg med Generativ kunstig intelligens i den indledende problemsøgnings fase. Indholdet kan ikke stå alene som et eksamensemne men kan med fordel være et supplement / kobles til 3g forløbet "USA's udfordringer".
NB: Indholdet / anvendt materiale til dette forløb er at finde under 2L FFF i Lectio og fremgår IKKE som en del af 2L Samfundsfag studieplanen!
Indhold:
- Introduktion til FlerFagligeForløb(FFF)
- De tre fakulteters kendetegn + Fagene i SRP/FFF
- Induktion, deduktion, abduktion
- Økonomisk ulighed i USA (overblik)
- Økonomiske ulighedsmål (BNP / BNI + Pr. indbygger, Gini / Lorentz, Absolut vs. Relativ fattigdom)
- Dokumentar: "Inequality for all" (2013)
- Dokumentar: ""Saving capitalism" (2017)
- FFF-perspektiv: De politiske konsekvenser af USA præsidentvalget 2016 + 2020
- Dokumentar: "Capitol-angrebet indefra" (2021)
Andet:
- Skriftlig opgave som produktkrav til FFF
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FFF Ulighed
|
29-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SRO - Samfundsfag og Engelsk "Woke"
Periode 06.02.2024 til 19.03.2024
Antal lektioner: 19 af 50min
Fokus: Studieretningsopgaven (SRO) har haft temaet "Woke" med de deltagene fag Samfundsfag A og Engelsk A. Da emnet er afgrænset, har ikke alle nuancer af det relevante sociologiske kernestof været selvstændigt emnebehandlet i denne del af SRO'en / studieplanen. Hovedvægten har været på sociologiske perspektiver og teorier med særlig relevans for wokeismen. Forløbet har derfor på det kernefaglige indhold en umiddelbar kobling med forløbet "Sociolog- Identitet og Metode", der blev afholdt tidligere i 2g, hvorfor dette kan indgå som et samlet eksamensemne. For samfundsfag i SRO'en har metoderne overvejende været af mere kvalitativ karakter med afsæt i teorier og begreber.
Indhold:
- Introduktion til SRO 2024 (emne, opgave, forløb, faglige mål)
- Hvad er "Woke"?
- Blooms taksonomi
- Vidensmønstre: Privat vs. offentlig viden
- Vidensmønstre:: De tre fakulteters kendetegn (Humanistiske, samfundsvidenskabelige, naturvidenskabelige)
- Vidensmønstre: Styrker og svagheder ved dine metoder
- Vidensmønstre: Hvilken slags viden har du skabt
- Vidensmønstre: Hvor sikker er den viden du har skabt?
- Det senmoderne samfund og woke (Giddens mfl.)
- Oplevelsessamfundet og woke (Ziehe, Brinkman)
- SRO-TeoriI: 'Maffesoli' (Neostammer)
- SRO-Teori: 'J. Butler' (queer-teori)
- SRO-Teori: David Riesman (senmoderne unge)
- Woke - positivt / negativt?
- Samf krav til SRO
- DIT wokemanifest
Andet:
- SRO opgave som del af det skriftlige arbejde til den mundtlige prøve i SRO
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig prøve - Fællesdel (genaflevering)
|
06-02-2024
|
Opgave 10: Diskussion "Råd til krig og velfærd?"
|
13-02-2024
|
Opgave (11) Anden: "Dit woke manifest"
|
14-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EP-Valg 2024 / Europa hvad nu?
Periode 20.03.2024 til 16.06.2024
Antal lektioner: 44 af 50min
Fokus: Med afsæt i EP-valget 2024, som finder sted ved udgangen af dette forløb, tages et dyk ned i EUs' historiske baggrund og institutioner dog med særlig vægt på de mere nutidige udfordringer EU står overfor fx den interne sammenhængskraft samt udadtil som aktør på den internationale scene . Endvidere er der som en del af EP-valgets relevans anvendt et 6 modulers pædagogisk værktøj fra EU-parlamentet. Særligt elevaktiverende arbejdsformer i emnet har været opprioriteret med elevproducerede podcast, læserbreve samt EP-valg rollespilsdag afholdt af 'Demokrati i Europa Oplysningen' (DEO).
Indhold:
- De vigtigste datoer i EU 2024
- EU's historie + Tidslinje
- Rundt i EU-institutionerne
- EU's sammensatte identitet
- Hvordan fører EU udenrigspol.?
- EU som en væsentlig international aktør
- EP24 Modul 1: "Hvorfor skal du stemme til Europa-parlamentsvalget 2024"
- EP24 Modul 2: "Desinformation
- Dokumentar: "The great hack - Cambridge Analytica-skandalen" (2019)
- EP24 Modul 3: "Hvordan påvirker EU mit liv?"
- EP24 Modul 4: "Hvad er Europaparlamentets rolle?"
- Forberedelse af EU-rollespil
- EP24 Modul 5: "Sådan bliver du en aktiv EU-borger"
- EP24 Modul 6: "Hvad kan de unge elv gøre?"
- EU's fremtidige kriser
- Dokumentar: "EU i en krisetid" (2023)
- EP2024 - hvad skal jeg stemme?
Andet:
- Miniprojekt: "EU-Infocast's" med elevproducerede podcast om hver deres EU-institution
- Fællestime: EP-Valg24 / EU-kandidatpanel
- Klimadag
- EP rollespil og AI / DEO-Rollespil om EU
- EP24, læserbreve fra eleverne indsendt til rigtige nyhedsmedier som debatindlæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 12: EU-pocast / vodcast
|
17-04-2024
|
Opgave 13: EU - "Fællesdel"
|
07-05-2024
|
Opgave 14 - EP-valg / Læserbreve
|
23-05-2024
|
Fedforward + Status (spørgsmål)
|
02-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
USA's Udfordringer
Periode 08.08.2024 til 06.11.2024
Antal lektioner: 33 af 90min
Fokus: Med afsæt i den aktuelle præsidentvalgkamp 2024 undersøges det amerikanske samfunds moderne historie og baggrunden for udvalgte tematikker der optager valgkampen fx immigration, valgsystemet, og den politiske polarisering i USA. Endvidere rettes perspektiv på USAs udfordringer i international politik med særligt fokus på Kina som ny potentiel supermagt / konkurrent til USAs tidligere hegemoni. Metodisk omfatter forløbet en række både kvantitative og kvalitative metoder og analyser - både andres og elevernes egne. Forløbet kan som eksamensemne suppleres / kobles med "2L FFF: Ulighed i USA".
Indhold:
- USA: En nation eller ide?
- Hvad er USA?
- De store forskelles land
- USA: "Rust og Bibelbæltet"
- Immigration i USA
- Integration på amerikansk (Eric Fonier)
- Amerikansk kultur + Feltopgave (G.Hofstedes 'Løgmodel')
- Amerikanske værdiforestillinger
- Den amerikanske forfatning
- USA's politiske system
- Præsidentkandidat debat (Trump vs. Harris)
- Valgprocessen i USA: Partierne i amerikansk politik
- Valgprocessen i USA: Nominering + Svingstater
- Valgprocessen i USA: Vælgertyper i USA + Meningsmålingerne
- Polariseringen i USA
- Dokumentar: "A Storm Foretold - det amerikanske oprør" (2023)
- Konsekvenser af ulighed i USA
- VP-debatten (Vance vs. Walz)
- Globalisering & IP
- Francis Fukuyama (2011, 2014, 2016, 2022, 2024)
"Made in China - 2025"
- Kina som økonomisk supermagt (muligheder og trusler)
- Kina - Silkevejsprojektet
- Kina ny udenrigspolitisk aktør
- Kina som fremtidens supermagt?
- Opsamling på præsidentvalget!
Andet:
- Besøg af Europaminister Marie Bjerre
- Amerikansk valg: Fællestime (f. 2g,3g,hf) om det amerikanske præsidentvalg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelsesopgave: "Inaguration speech"
|
05-09-2024
|
Opgave 15: "Sammenligning"
|
16-09-2024
|
Besserwisserne - Quiz
|
26-09-2024
|
Opgave 16: "Hypoteser om ulighed"
|
03-10-2024
|
Skriftlige opgave 17: Delprøve
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Corona-krisen i et hverdagssociologisk perspektiv
Periode 07.11.2024 til 23.02.2025
Antal lektioner: 27 af 90min.
Fokus: Der er primært rettet fokus på senmoderne sociologiske teorier med ' Corona' som afsæt til at forstå hvordan det enkelte menneske indgår i en større strukturel virkelighed, og hvordan adfærden og menneskers interaktion forandres / påvirkes når samfundet gennemgår en større omvæltning som under Covid-19. Et særtræk ved dette forløb er 'samhandlingssociologien' og det tilhørende projektarbejde med udarbejdelse, gennemførelse og afrapportering af sociologiske mikroforsøg / deltagende observation.
Indhold:
- Vi er alle sociologer
- Sociale normer og betydningsdannelser
- Mikro vs. makro sociologi
- Opsamling på samfundstyper (tradtionelle, moderne, senmoderne og postmoderne samfund)
- Anthony Giddens: Aftraditionalisering og individualisering
- Anthony Giddens vs. Corona (Det digidemiske samfund)
- Corona og social ulighed
- Nye geosociale klasser
- Ulrik Beck: Risikosamfundet
- Beck vs. Corona (uforberedthedens politik vs. risici)
- Beck vs. Lackoff
- Perspektiv: Sociologiske forandringer efter Covid19
- DR-Debatten "Syrien og Ukraine, hvad vil vesten?"
- Thomas Ziehe (Kulturel frisættelse, Subjektivisering, Ontologisering, Potensering)
- Ziehe vs. Covid-19
- Hvad er samhandlingssociologi + sociologisk metode
- Harold Garfinkel + Konversationsanalyse (CA)
- Erwin Goffman (Breaching, Brugsrum)
- Feltarbejde: Corona-Forsøg
Andet:
- Sociologisk projekt med miniforsøg med skriftlig forsøgsafhandling og mundtligt forsvar
- Temadag / besøg på Hjørring Rådhus + Opgave: "Lav en video til unge om deres demokratiske rettigheder i Hjørring Kommune"
- Terminsprøve i skriftlig samfundsfag 05.02.2025 (fuldt prøvesæt)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig opgave 18: Undersøg
|
21-11-2024
|
Feedforward skema
|
04-12-2024
|
Skriftlig opgave 19: Andet
|
09-12-2024
|
Miniaflevering - H. Garfinkel
|
20-01-2025
|
Miniaflevering - E.Goffman
|
23-01-2025
|
Opgave (20): Andet - Corona-Forsøg
|
16-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
3L FFF: Innovation
Periode 11.12.2024 til 13.12.2024
Antal lektioner: 7 af 90min (samfundsfaglige del)
Fokus: Flerfagligt forløb (FFF) som en del af stukturen der skal forberede eleverne i at gå til SRP eksamen i 3g. I dette forløb i samarbejde mellem Samfundsfag A og Dansk. Temaet var "(Re)Designe en valgkampagne for et selvvalgt parti", hvor den tværfaglige kunne ses på to områder: Innovation skulle være styrende samt et forsøg med anvende Generativ kunstig intelligens i processen med at redesigne en valgkampagne / kampagnemateriale.
Indholdet kan ikke stå alene som et eksamensemne men kan med fordel være et supplement / kobles til 1g forløbet "Politisk meningsdannelse og FV22"
NB: Indholdet / anvendt materiale til dette forløb er at finde under 3L FFF i Lectio og fremgår IKKE som en del af 3L Samfundsfag studieplanen!
Indhold:
- Opsamling på FFF / Vidensmønstre
- Eksempler på spørgsmål du kan blive stillet til SRP-eksamen
- De tre fakulteters kendetegn
- Forskellige former for viden (8 begrebspar)
- Reliabilitet / Validitet
- Videnskabsteoretisk overbliks skema
- Valg af parti og partikampagne til FFF
- Indsamling af baggrundsviden (Fx Ideologi, partiadfærd, vælgeradfærd, Politiske skalaer/skillelinjer, Eastons Systemmodel, Molins-model, Aktuel politisk viden)
Andet:
- Innovativt FFF-produkt samt mundtlig præsentation af dette
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Den offentlige sektor i DK: virkning og velfærd
Periode 24.02.2025 til 11.05.2025
Antal lektioner: 14 af 90min
Fokus: Det sidste afholdte undervisningsforløb i 3g, hvor formålet både er kernestof omkring den offentlige sektors virke og opsamling på velfærdsmodellerne, herunder det politologiske aspekt. Endvidere hvordan de problemstillinger velfærdsstaten i Danmark står overfor kan håndteres fx igennem konkurrencestaten. Forløbet har på det kernefaglige indhold en umiddelbar kobling med forløbet "Økonomi - Råd til krig og velfærd", der blev afholdt i 2g, hvorfor dette kan indgå som et samlet eksamensemne.
Indhold:
- Den offentlige sektor i Danmark (region, kommuner, stat)
- Den offentlige sektors opgaver
- Den offentlige sektors størrelse
- Den offentlige sektors udgifter
- Den offentlige sektors indtægter
- Direkte skatter, indirekte skatter, andre skatter og afgifter
- Skattetrykket i Danmark
- Skatternes fordelingsvirkning
- Hvad skal der ske med skatten?
- DR-Debatten "Krigsskat?"
- Vismandsspillet
- Velfærdsmodellerne
- Velfærdsstaten i Danmark (historie + perspektiv til konkurrencestaten)
- Dokumentar: "Plads til os alle, afsnit 8 - Gør din pligt og kræv din ret"
- Velfærdstat og ideologi (stat, marked og civilsamfund - hvem gør hvad)
- Velfærdstat og ideologi (liberalisme, socialisme, konservatisme, social liberalisme)
- Rapbattle: Ludvig von Mises vs. Karl Marx
- Konkurrencestaten
- Velfærdsstatens udfordringer / velfærdsklemmer
- Den demografiske ændring
- Løsninger på velfærdsstatens udfordringer?
- Fremtid: Den universielle velfærdsstat vs. konkurrencestaten
Andet:
- Afsluttende prøveeksamen med en elev foran klassen m. oplæg, dialog og vurdering. Øvrige elever afleverede individuelle eksamensoplægsvideoer til emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Andet: Terminsprøveopfølgning
|
26-02-2025
|
Opgave (21) - Beregninger
|
16-03-2025
|
Opgave (22): Diskussion - Kvindeligt underskud?
|
23-04-2025
|
Opgave (23): Hvad kan der udledes?
|
05-05-2025
|
Opgave (24): Velfærdsopgave + Oplæg
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensforberedelser
Periode 12.05.2025 til 18.05.2025
Antal lektioner: 3 af 90min
Fokus: Vigtigste know how til den mundtlige og skriftlige eksamen i Samfundsfag A
NB: Dette forløb er IKKE et eksamensemne
Indhold:
- Studieplan / Eksamensemner
- Metoder i samfundsfag (overblikskompendium udleveret)
- Synopsis til mundtlig eksamen
- Genre, krav og feedforward til den skriftlige eksamen
- Ved det grønnebord
- Afslutning / Farvel og tak
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636561736",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636561736",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636561736"
}