Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jens Rønnest Stærkjær
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Danmarks tilblivelse
Titel 3 Skeletforløb og DHO
Titel 4 Middelalder og reformation
Titel 5 Renæssancen
Titel 6 Oplysningstiden
Titel 7 Kulturrevolutionen i Danmark i 1960'erne
Titel 8 Kina - særligt efter 1912
Titel 9 Ideologiernes kamp

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Danmarks tilblivelse

Kernestof:
Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 64-78.

Kühle, Ebbe, Danmarks historien i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008, side 33-39.

Supplerende materiale:
Kilde: Saxo om Erobringen af Rügen. (Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 88-89)

Kilde: Widukind om hvordan danskerne blev kristne, 963. (Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 82)
(Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 82)

Kilde: Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke ca. 922. (http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skeletforløb og DHO

Vi begynder nu på et skeletforløb og optakten til DHO.

Vi vil bruge 10 timer på skeletforløbet og resten på DHO-emnet, altså "Besættelsen."

I forløbet skal også indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark, herunder overvejelser om periodiseringsprincipper. Vi samarbejder med danskfaget

Materiale:
https://faktalink.dk/titelliste/besa (56 sider)

Supplerende:
DE NORDJYSKE NAZISTER (S1:E1)

https://www.tv2nord.dk/de-nordjyske-nazister/de-nordjyske-nazister-s1e1

Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-vilhelm-buhls-s-antisabotagetale-2-

Erik Scavenius' erklæring ved tiltrædelsen
som udenrigsminister, 8. juli 1940

https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erik-scavenius-ved-tiltraedelsen-som-udenrigsminister-8-
juli-1940

Hverveplakat DNSAP.

https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/elevopgaver/vikinger-og-nazismen/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Middelalder og reformation

Kernestof:
Danielsen, Kim, Fra antikken til reformationen, 2010, kap. 3 og 6.

Kilder:
Pave urban den 2.´s tale i Clermon i 1095. (Danielsen, Kim, Fra antikken til reformationen, 2010, side 144-146.)

Decameron, kilden om pesten (http://www.meloni.dk/historie/index.php?option=com_content&view=article&id=279:decameron&catid=87:pest&Itemid=117)

Film:
Film, Martin Luther, the Reformation and the nation (Youtube)

Film, Den hellige krig (MitCFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kina - særligt efter 1912

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ideologiernes kamp

Kernestof:



Kilder:

Gallup 1959: Hvem bærer hovedansvaret for 'den kolde krig'?
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/gallup-1959-hvem-baerer-hovedansvaret-for-den-kolde-krig/

Pjecen 'Hvis Krigen Kommer' fra Statsministeriet, 1962 (Uddrag)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-fra-pjecen-hvis-krigen-kommer-fra-statsministeriet-1962/

Europakort.
https://bitmedia.dk/den-kolde-krig-cold-war-map/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer