Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Jens Rønnest Stærkjær
Hold
2022 HI/a (
1a HI
,
2a HI
,
3a HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Romerriget
Titel 2
Danmarks tilblivelse
Titel 3
Skeletforløb og DHO
Titel 4
Middelalder og reformation
Titel 5
Renæssancen
Titel 6
Oplysningstiden
Titel 7
Kulturrevolutionen i Danmark i 1960'erne
Titel 8
Kina - særligt efter 1912
Titel 9
Ideologiernes kamp
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Romerriget
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier.
Introtur 1a.docx
Romerriget overblik.pdf
Lektie: Læs i bogen i fik sidst side 33 – 35 om Romerringet. (Materialet er også vedhæftet første lektion sidste fredag.)
Nedenstående er IKKE lektie:
Lektie; Læs i jeres bog Overblik side 35-38.
Lektie: Læs side 38-41 i bogen "Overblik" om Romerriget.
Lektie: Læs vedhæftede kilde kaldet "Ciceros valgkamp".
Nedenstående er ikke lektier:
Grupper:
Lektie: Sørg for at kildeanalysen som i arbejdede på i timen tirsdag er færdig.
Ingen lektier, vi ser en udsendelse.
Lektie: Skimt vedhæftede dokument med spørgsmål.
Vi spiller et spil. Lektie: Læs spørgsmålene der var vedhæftet timen tirsdag.
Ingen lektier, men vi vil arbejde med side 41-43 i bogen "Overblik".
Lektie: Læs vedhæftede kilde.
Model til kildeanalyse , kildekritik 2022 ny.docx
Lektie: Sørg for at din kildeanalyse fra i går er helt færdig + snakke DHO.
DHO.pdf
Spørgsmål (IKKE lektie): Hvordan har Romerriget påvirket eftertiden?
Lektie: Læs overskriften ”Venner og klienter” side 126-128 i vedhæftede fil, kaldet 'Det Romerske samfund'.
Læs i filen der var vedhæftet fredag ("Det romerske samfund") side 128-131 midt.
Ingen ny lektie.
Husk at sende jeres meme hvis I ikke allerede har gjort det. Eller ingen lektie.
Ingen lektier. I timen skal i lave jeres oplæg færdige, herefter hører vi dem.
Lektie: Sørg for at jeres oplæg er færdige.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Danmarks tilblivelse
Kernestof:
Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 64-78.
Kühle, Ebbe, Danmarks historien i et globalt perspektiv, Gyldendal, 2008, side 33-39.
Supplerende materiale:
Kilde: Saxo om Erobringen af Rügen. (Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 88-89)
Kilde: Widukind om hvordan danskerne blev kristne, 963. (Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 82)
(Danielsen, Kim, mf.l. "Fra antikken til reformationen" side 82)
Kilde: Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke ca. 922. (http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922/)
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb kaldet "Danmarks tilblivelse". Læs side 64-67 i vedhæftede dokument.
Nedenstående er IKKE lektie.
Læs i dokumentet der var vedhæftet til tirsdag fra s. 67 til sidste overskrift side 70.
Vi vil arbejde videre med side 67-70 fra sidst. Ingen ny lektie.
Widukind om hvordan danskerne blev kristne, 963.pdf
Spørgsmål til kilden, ”Widukind om hvordan danskerne blev kristne, 963”
Lektie: Læs kilden der var vedhæftet timen sidste tirsdag. (Napoli for dyrt, alternativ?)
Lektie: Læs i bogen om "Danmarks tilblivelse" s. 70-74.
Danmarks tilblivelse PDF.pdf
Lektie: Læs vedhæftede kilde.
Nedenstående er ikke lektie:
Ingen lektier.
Læs side 74-78 + vi taler om kilden fra mandag.
Lektie: Jeres oplæg om Nordisk mytologi skal være færdige. (I får dog 5. min. i gruppen til at tale sammen).
Lektie: Læs vedhæftede fil side 33-35. (Danmarkshistorien i globalt perspektiv s. 33-35)
Danmarks historie i et globalt perspektiv side 33-47.pdf
Lektie: Læs igen side 33-35 i filen der var vedhæftet 2. time fredag. (P.s.: I får at vide hvor vi skal på studietur.)
Lektie: Læs side 37-39 i dokumentet der var vedhæftet fredag.
Studietur Athen information.docx
Nedenstående er IKKE lektie:
Læs vedhæftede quiz godt, vi afholder den i timen.
quiz - Danmarks tilblivelse.docx
Ingen ny lektie.
https://nyhedscentrum.dk/de-fleste-vikinger-var-danske-og-anden-vigtig-vikingeviden/
DNSAP billede.pdf
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Skeletforløb og DHO
Vi begynder nu på et skeletforløb og optakten til DHO.
Vi vil bruge 10 timer på skeletforløbet og resten på DHO-emnet, altså "Besættelsen."
I forløbet skal også indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark, herunder overvejelser om periodiseringsprincipper. Vi samarbejder med danskfaget
Materiale:
https://faktalink.dk/titelliste/besa
(56 sider)
Supplerende:
DE NORDJYSKE NAZISTER (S1:E1)
https://www.tv2nord.dk/de-nordjyske-nazister/de-nordjyske-nazister-s1e1
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/statsminister-vilhelm-buhls-s-antisabotagetale-2-
Erik Scavenius' erklæring ved tiltrædelsen
som udenrigsminister, 8. juli 1940
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/erik-scavenius-ved-tiltraedelsen-som-udenrigsminister-8-
juli-1940
Hverveplakat DNSAP.
https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/elevopgaver/vikinger-og-nazismen/
Indhold
Kernestof:
Lektie: Vi begynder på forløbet "besættelsen" der skal lede frem til jeres DHO. Læs side 1 til øverst side 4 i vedhæftede dokument "Danmark under besættelsen".
Danmark under besættelsen, materialet.pdf
Klik her:
Sabotagevagterne, tekst 1.pdf
Arbejdsspørgsmål til side 1-4
Lektie: Vi fortsætter på forløbet "besættelsen" der skal lede frem til jeres DHO. Læs igen side 1 til øverst side 4 i dokument "Danmark under besættelsen" der var vedhæftet historietimen fredag.
Nedenstående er IKKE lektie:
Lektie: Læs side 4-7 i dokumentet fra først time fredag.
Ingen lektier, vi ser udsendelsen "Mænd af ære?"
Lektie: Læs igen 4-7 i dokumentet vi arbejder med for tiden (ligger på timen 24/3).
Studietur Athen information Ny.docx
I skal lave en tale. Forstil jer at I er statsminister 9. april 1940 og tyskerne angriber. Hvad vil I gøre og hvad vil I sige til befolkningen?
Lektie: Sørg for at jeres tale er færdig og læs vedhæftede kilde.
Kilde, Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale 1942.docx
Opgave i timen, IKKE lektie:
Lektie: Sørg for at kildeanalysen fra sidst er færdigt + Læs side 26 øverst til side 29 nederst.
IKKE lektie:
Samme lektie som til sidst, altså læs side 26 øverst til side 29 nederst i vedhæftede dokument. (Deltagerliste udfyldes.)
!Danmark under besættelsen, materialet.pdf
Lektie: Læs vedhæftede kilde.
Kilde, Scavenius 1940.pdf
Model til kildeanalyse , kildekritik 2020 ny.docx
Ingen lektier. (I timen får I nye bøger). Vi skal se film.
Dokumentarudsendelse. De nordjyske nazister (afsnit 1). TV2 Nord 2021 (21 min.)
Lektie: Læs side 17-20 i den grønne bog I fik sidst, kaldet "Danmarkshistorie"
Lektie: Læs side 33 - 35 i den grønne Danmarkshistorie.
Lektie: Læs opgaveformuleringen nedenfor igennem og tænk over om du har nogle spørgsmål til opgaven.
Ingen lektier, skrivetime.
Lektie: Læs i den grønne danmarkshistorie side 48-51.
Nedenstående er ikke lektie:
Læs side 77-80 i den store grønne Danmarkshistorie.
Arbejdsspørgsmål til side s. 77 – 80
Ingen lektier, vi arbejder videre med arbejdet fra sidst.
Afsnit
Ikke lektie: Læs i Danmarkshistorien side 98-102.
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Middelalder og reformation
Kernestof:
Danielsen, Kim, Fra antikken til reformationen, 2010, kap. 3 og 6.
Kilder:
Pave urban den 2.´s tale i Clermon i 1095. (Danielsen, Kim, Fra antikken til reformationen, 2010, side 144-146.)
Decameron, kilden om pesten (http://www.meloni.dk/historie/index.php?option=com_content&view=article&id=279:decameron&catid=87:pest&Itemid=117)
Film:
Film, Martin Luther, the Reformation and the nation (Youtube)
Film, Den hellige krig (MitCFU)
Indhold
Kernestof:
Hej 2a. Jeg håber i har haft en god sommerferie. :)
Middelalderen, fokus.pdf
Læs om Middelalderen side 97-101 i kopierne der var vedhæftet timen fredag. (Hængeparti, side 95-97)
Læs om middelalderen side 101-103. (Materialet var vedhæftet timen sidste fredag, men I får bogen denne time)
Læs om middelalderen 104-108.
Læs vedhæftede kilde:
Læs om middelalderen side 108-112.
Nedenstående er IKKE lektie:
Sørg for at de spørgsmål i besvarede sidst er helt færdige (til side 108-112)
I arbejder videre på oplægget om Luther, næste gang ser vi en udsendelse, "Den lyse middelalder".
Vi hører jeres oplæg om Luther, sørg for at det er helt færdigt.
Lektie: Læs vedhæftede dokument fra Heidi + sørg for at du har styr på pas, Det blå EU-sygesikringskort og evt. forsikring.
Invitation 2a.docx
Byvandring Athen 2a..docx
Ingen lektier, vi arbejder på studieturen.
Opgave til forældreaften Athen 2a..docx
Ingen lektier, I skal arbejde videre på opgaven til forældreaften.
Sidste time til at arbejde på oplægget til forældresaften.
Ingen lektier, vi ser en udsendelse. (Den lyse middelalder).
Lektie: Læs i bogen om Middelalder og reformation side 185-189. (Først snakker vi dog om filmen fra sidst).
Sidste time til at arbejde på oplægget til forældreaftenen, herefter er det lektie. + snakke om penge tilbage.
Lektie: Læs side 185-189 om middelalderen.
Læs i den grå bog bog "Fra antikken til reformationen" side 189-193. (Materialet er vedhæftet her).
!Reformationen, fokus.pdf
Lektie: Læs side 193-197.
Arbejdsspørgsmål
Lektie: Læs om reformationen side 197-198.
Spørgsmål til Middelalderen 197-198
Læs side 198-204.(Tobias underviser.)
Padlet URL 10-11.pdf
Lektie: Læs vedhæftede quiz grundigt. (Det er vigtigt at I nu får styr på det I er usikre på). (Sidste time til dette emne.)
quiz - Middelalder og reformation NY.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Renæssancen
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb kaldet "Renæssancen". Læs side 156-158 i den grå bog eller vedhæftede dokument.
Materiale Renæssancen.pdf
Nedenstående spørgsmål er IKKE lektie.
Lektie: Læs om renæssancen side 159-162.
Læs om renæssancen side 159-162 (Start med at læse fra nederste linje side 158).
Lektie: Renæssancen side 162-167
Nedenstående er IKKE lektie:
Lektie: Sørg for at de spørgsmål som I arbejdede med sidst er besvaret. Se spørgsmålene nedenfor.
Renæssancen side 162-167
Ingen lektier, vi ser udsendelsen færdig og snakker om den.
Lektie: Læs vedhæftede kilde.
Model til kildeanalyse , kildekritik 2023 ny.docx
Kilde, guldvægten.pdf
Vi taler om kildeanalysen fra sidst.
Læs side 23-25 i vedhæftede dokument.
skabt til at skabe s. 23-28, aristoteles.pdf
Lektie: Læs side 25-28 i dokumentet der var vedhæftet 6. lektion mandag.
Læs vedhæftede quiz.
quiz - Renæssance.docx
Samme lektie som til timen mandag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Oplysningstiden
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt forløb kaldet oplysningstiden. Læs i vedhæftede fil side 34-36.
Oplysningstiden PDF.pdf
Læs side 36-39 om oplysningstiden i dokumentet der var vedhæftet 6. time mandag.
Nedenstående er IKKE lektie.
Læs vedhæftede kilde.
Emile, oversættelse Georg Christensen 1956. PDF. (1).pdf
Lektie: 39-41.
Oplysningstiden fra side 41 til sidste overskrift side 44 + Snakke SRO.
2024 SRO.pdf
SRO blanket 2024, 2a E-H.docx
SRO blanket 2024, 2a G-H.docx
Ingen ny lektie.
Ingen lektier pga. SRO.
Voltaire, tolerence.pdf
Læs side 44-46 + Sidst arbejdede vi med kilden der var vedhæftet anden time 6/3. I har allerede analyseret den, i dag taler vi om den.
Nedenstående er IKKE lektie:
Ingen ny lektie, vi arbejder videre med side 44-46.
Ingen lektier, vi ser videre på filmen.
Afsnit
Vi ser filmen færdig og snakker om den.
Undersøg hvorvidt filmen "En kongelig affære" er historisk korrekt.
Læs side 46-47 om oplysningstiden.
Læs quiz. Vi afholder vedhæftede quiz om oplysningstiden.
quiz - Oplysningstiden.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Kulturrevolutionen i Danmark i 1960'erne
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et nyt emne kaldet "Kulturrevolutionen i 1960'erne". Læs side 228-235 i vedhæftede dokument.
Forløb, Kulturrevolutionen i Danmark i 1960erne.pdf
Læs om "Kulturrevolutionen i DK i 1960’erne" side 235-240 i dokumentet var historietimen 8/5.
Arbejdet er ikke alt.pdf
Lektie: Kulturrevolutionen i Danmark i 1960´erne s. 240-243
Nedenstående er IKKE lektie:
Lektie: Kulturrevolutionen s. 243-246. (materialet ligger stadig på timen 8/5).
Lektie: Kulturrevolutionen s. 247-250.
Fuldfør nedenstående sætninger med egne ord (Ikke lektie)
Lektie: Kulturrevolutionen s. 248-250 og vi ser jeres film.
Læs side 249-255.
Velkommen tilbage fra ferien. :)
studietur til København med 3a.docx
Ingen ny lektie.
Lektie: Sørg for at jeres oplæg fra sidst er færdigt. Læs desuden vedhæftede kilde.
Kilde, leg med ny livsform.pdf
Lektie: Sørg for at din analyse af kilden "Leg med ny livsform" er færdigt. Vi snakker om den på klassen.
Vi taler om side 256-260 som i arbejde med i grupper sidste gang.
Læs om Kulturrevolutionen s. 260 – 262
Læs vedhæftede quiz.
quiz - kulturrevolutionen i 1960'erne.docx
Kinas efter 1912 VVH.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kina - særligt efter 1912
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med forløbet vi startede på sidst (5/9), der hedder "Kina efter 1912". Lektie: Læs side 232-237 i vedhæftede dokument.
Kinas efter 1912 VVH.pdf
Nedenstående er IKKE lektie:
Socialisme, kommunisme og maoisme.docx
Kina side 239-242.
Rødgardisterne - skuespil mm..docx
Ingen lektier.
Det store spring fremad - en beretning om kanibalisme.pdf
I skal oplæg til byvandring. Ingen lektier.
Byvandring København 3a.docx
Læs vedhæftede kilde. (Først i timen skal i lave jeres skuespil færdigt.)
Lektie: Læs om Kina fra side 243 til slutningen af side 246 + Vi vil arbejde med vedhæftede kilde som I allerede har læst.
Nedenstående er IKKE lektie men skal laves på klassen.
Læs side 243-246
Opgave 1:
Opgave 2:
Ingen lektier, vi ser en udsendelse om Kina. "54 Days China And The Pandemic".
Lektie: Læs i vedhæftede PDF-fil side 41-45. (Det er scannet fra en bog, sørg for at der står 30-34 på selve siderne bogen er scannet fra.) (Overskriften hedder 3.1. Planøkonomi.)
Ingen lektier, I skal i timen lave en Jeopardy.
Alle kontaktlærere for 2.g, 2. hf og 3.g bedes få undersøgelsen besvaret i et modul inden den 9. december.
quiz - Kina, specielt efter 1912 ny.docx
Sidste time inden jul. :) Læs quizzen der var vedhæftet 3. modul tirsdag. Efter quizzen er der pakkespil, husk en pakke til cirka 10 kroner. Vi afholder pakkespil med besøg af ingen andre end selveste SME herself. Ekspert i oldtiden og med et hemmeli
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Ideologiernes kamp
Kernestof:
Kilder:
Gallup 1959: Hvem bærer hovedansvaret for 'den kolde krig'?
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/gallup-1959-hvem-baerer-hovedansvaret-for-den-kolde-krig/
Pjecen 'Hvis Krigen Kommer' fra Statsministeriet, 1962 (Uddrag)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/uddrag-fra-pjecen-hvis-krigen-kommer-fra-statsministeriet-1962/
Europakort.
https://bitmedia.dk/den-kolde-krig-cold-war-map/
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi begynder på et nyt forløb kaldet "Ideologiernes kamp". Jeg håber I har haft en god juleferie og glæder mig til at se jer igen.
Ideologiernes kamp, scannet.pdf
Ideologiernes kamp s. 9 – 13
Forslag til emner SRP - 3a.docx
Samme som til timen i går.
Lektie: Læs side 13-15.
Torsdag d. 9/1 2025 kl. 19-21 afholdes årets orienteringsaften (det vi tidligere kaldte åbent hus) for potentielle elever og deres familier.
Vi hører jeres oplæg om Versailles traktaten. Herefter tid til SRP.
Læs side 15-18.
Nedenstående er IKKE lektie:
Wilsons 14 punkter DPF.pdf
Læs side 18-21.
Læse side 21-23.
Lektie: Læs om ideologiernes kamp 23 – 25. (Først ser vi dog udsendelsen færdig).
Ingen lektier
Lektie: Ideologiernes kamp 25 – 28.
Tekst med fejl side 25-28.docx
Læs side 28-30.
Læs side om Ideologiernes kamp side 30-32.
Afsnit
Ingen lektier, vi ser filmen færdig og snakker om den.
Prøveeksamen 3, ideologiernes kamp.pdf
Kildeanalyse - kildekritik 2025 ny.docx
Kære 3a. Jeg er desværre blevet syg så I skal arbejde alene. I timen skal I forberede jeres prøveeksamen, næste gang afholder vi prøveeksamen.
Prøveeksamen, sørg for at du er klar til fremlægge, husk både at være godt inde i bilagene samt hele emnet. (Quizzen er vedhæftet, brug den eller dine egne noter).
quiz - Ideologierne kamp.docx
quiz - Romerriget.docx
Vi vil nu repetere de emner vi har arbejdet med i de tre år. Til denne lektion skal I sætte jer godt ind i emnet "Romerriget", enten ved hjælp af egne noter eller min quiz der er vedhæftet. Sørg for at få læst godt, nu skulle det hele gerne falde på
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636568326", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636568326", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636568326" }