Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Christian J. Mortensen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Danmarks historie i overblik
Titel 2 Forløb 2: Køn i dansk historie (DHO)
Titel 3 Forløb 3: Irland - på sporet af en irsk identitet
Titel 4 Forløb 4: Kulturmøder i historien
Titel 5 Forløb 5: USA - fra koloni til supermagt
Titel 6 Forløb 6: Holocaust og nazismen
Titel 7 Forløb 7: Kina - ven eller fjende?
Titel 8 Forløb 8: Romerriget - storhed og fald ...
Titel 9 Forløb 9: Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Danmarks historie i overblik

Forløb med fokus på de lang linjer i dansk historie fra vikingetiden frem til i dag. Fokus på den politiske, økonomiske og sociale udvikling i perioderne. Herunder introduktion til kildekritik og forskellige typer historiske materialer (fremstillinger, dokumentar, kilder/beretninger, kort, billeder, fotografier mm.)

Periode: 800-2020'erne
Geografisk fokus: Dansk historie

Faglige mål (særligt fokus):

̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernstof (særligt fokus):
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiefaglige metoder.

Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Køn i dansk historie (DHO)

Forløb med fokus på kvinder, køn og ligestilling i dansk historie fra 1830'erne til i dag. Forløbet har særligt fokus på kvinders stemmeret og rødstrømpebevægelsen og disse begivenheders relation til nutidens ligestillingskamp. Desuden er forløbet en del af elevernes DHO, så eleverne har også øvet at arbejde med historiske problemstillinger, redegørelse, kildearbejde og samspil med andre fag (dansk).

+ ekskursion til Aarhus i 3.g (Den Gamle By + KØN)

Periode: 1830-2020'erne (fokus: 1915 og 1970'erne)
Geografisk spredning: Dansk historie

Faglige mål (særligt fokus):

̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof (særligt fokus):

̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historieformidling
̶ historiefaglige metoder.

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Irland - på sporet af en irsk identitet

Forløb som optakt til studietur med fagene EN/MU. Fokus på Irlands historie fra midten af 1800-tallet til i dag og særligt forholdet til England og Nordirland. I forløbet har eleverne arbejdet med begreberne national identitet, revolutioner og sociale forandringer og nationsskabelse.

Periode: 1845-2024
Geografisk spredning: Europa

Faglige mål (særligt fokus):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof (særlige fokus):
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- politiske og sociale revolutioner

Omfang: ca. 10 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Kulturmøder i historien

Forløb med fokus på kulturmøder i historien. Særligt fokus på middelalderkorstog i en dansk og international kontekst og på koloniseringen af mellem og sydamerika. Derudover perspektivering til aktuelle kulturmøder.

Periode: ca. år 1200-1500 (Korstog) og 1500-1700 (kolonisering af sydamerika)

Geografisk spredning: Mellemøsten og Mellem og Sydamerika, men med en europæisk synsvinkel.

Faglige mål (særligt fokus):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof(særligt fokus):
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- globalisering
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne

Omfang: ca. 15 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: USA - fra koloni til supermagt

Forløb med fokus på USAs historie fra ca. 1600 til 1919

Periode: ca. 1600-1919

Geografisk spredning: USA/Vesten

Faglige mål (særligt fokus):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i verdens historien.
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof (særlige fokus):
- stats- og nationsdannelser
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- politiske og sociale revolutioner

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18,89 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Holocaust og nazismen

Forløb om holocaust og andre folkedrab

Periode: Hovedfokus på holocaust (1939-1945), men også andre folkedrab i det 20. århundrede.

Geografisk spredning: Hovedfokus på europæisk historie, men også andre folkedrab f.eks. Cambodja og Rawanda.

Faglige mål (særligt fokus):
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige teorier og metoder.

Kernestof (særligt fokus):
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie  
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

MATERIALE!:
I-bog: kapitel 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 19 i Vejen til folkedrab - før, under og efter Holocaust.

Omfang: ca. 15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Kina - ven eller fjende?

Forløb om Kinas historie med mest fokus på det kommunistiske Kina.

Periode: 20. århundrede

Geografisk spredning: Kina (verden udenfor Europa/vesten)

Faglige mål (særligt fokus):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne

Kernestof (særligt fokus):
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne.
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag.
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede

Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Romerriget - storhed og fald ...

Forløb med fokus på Romerrigets historie fra den romerske republik til kejserdømme. I forløbet har vi særligt arbejdet med statsformer, romersk ekspansion, det romerske liv og forklaringer på Romerrigets opløsning. Perspektiverende har vi arbejde med en sammenligning af Augustus og Trump, som en parallel til afviklingen af demokratiet.

Periode: ca. 500 f.vt. til 500 e.vt.

Geografisk spredning: Europa/Mellemøsten

Faglige mål (særligt fokus):
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid.


Kernestof (særligt fokus):
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
- globalisering
- historiebrug og -formidling



Omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: Kronologiforløb

Forløb med fokus på kronologi, forandringer og brud i historien. Alle forløb samles i kronologisk rækkefølge og brud/kontinuitet diskuteres og skabes. Eksamensforberedelse/repetition af de enkelte forløb.

Omfang: ca. 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer