Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Jacob Amstrup Hostrup, xPatrick Møller Thomsen
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historisk metode
Titel 2 Det moderne Danmark
Titel 3 Romerriget
Titel 4 Danmarks besættelse (DHO)
Titel 5 Da Danmark blev til
Titel 6 Fra kolonisering til Imperialisme
Titel 7 Middelalderens kulturmøde - Korstogene
Titel 8 Det Tredje Rige
Titel 9 Velfærdsstatens historie
Titel 10 Danmarks internationale placering
Titel 11 Kina - Riget i centrum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Det moderne Danmark

Forløbet vil introducere eleverne for det moderne Danmarks tilblivelse med udgangspunkt i perioden 1848 - nutiden. I selve forløbet vil der blive arbejdet med forskellige nøglebegiveheder på baggrund af udvalgt kildemateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Romerriget

Vi besøger det antikke Rom - med fokus på hvordan det lykkedes Rom at vokse til et stort Imperium - og fastholde riget i så mange år.


Materiale:
Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie - side 52-82

The Entire History of Rome - https://www.youtube.com/watch?v=REaNlwzNWts
https://um.dk/udenrigspolitik/folkeretten/folkeretten-a/responsibility-to-protect
https://www.information.dk/udland/2022/02/centrale-uddrag-putins-krigserklaering-ukraine
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsfrist
Augustus 07-05-2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarks besættelse (DHO)

DHO-Forløb

I historie arbejder vi med forløbet af den tyske besættelse af Danmark under 2. verdenskrig. Vi arbejder bredt med årsagen til invasionen, samarbejdspolitikken og bruddet i 1943, modstandsbevægelsen, danskere i tysk tjeneste og eftertidens syn på besættelsestiden. Denne viden anvendes i forhold til danskfaget, hvor der fokuseres på hvordan besættelsen fremstilles i film.,

Forløbsmateriale i historie:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/9-april-1940
https://9april1940.dk/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forhandlings-og-samarbejdspolitikken-under-besaettelsen-1940-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/29-august-1943-augustoproeret
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/det-tyske-ultimatum-til-den-danske-regering-den-28-aug-1943
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/sabotage-1940-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/hvidstengruppen-1
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/peter-gruppen-tysk-terror-i-danmark-1944-45
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-danske-oestfrontsfrivillige-1940-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/tyske-flygtninge-og-danske-laeger-i-1945
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/retsopgoeret

Uddrag af "Historien om Danmark" - afsnit 1 og 2 (DR.DK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Da Danmark blev til


I forløbet "Da Danmark blev til" arbejder vi med det tidligste Danmark. Vi undersøger hvornår man kan tale om at der findes et land, og hvornår Danmark bliver til et land. Vi ser nærmere på overgangen til kristendommen og undersøger kort eftertidens syn på vikingerne.

Materiale:
Wolfer, Jonas - Danmarkshistorisk grundbog (DNF, 2015). Side 6-29 - blandt kilderne har vi læst tekst 3 og tekst 5.
Jensen, Kurt - Fokus 1 (Gyldendal, 2012). Side 64-67 og 74-78, samt kilde 10 og 12
"Danskertesten" - https://indfodsrettest.dk/indfoedsretsproeven-den-31-maj-2023/
DR.DK - "Brødrene Madsens Tidsrejse - Vikingetiden"
DR.DK - "Historien om Danmark, afsnit 3 og 4"
DR.DK - "https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-bliver-et-land-en-selvstaendig-stat_242038"
https://da.wikipedia.org/wiki/Nation
https://da.wikipedia.org/wiki/Stat#
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fra kolonisering til Imperialisme

I dette forløb undersøger vi hvordan det lykkedes europæerne at underlægge sig store dele af verden. Hvad var årsagerne og konsekvenserne af koloniseringen og den efterfølgende imperialisme - og hvilke spor trækker denne periode i den nutidige verden?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Middelalderens kulturmøde - Korstogene

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det Tredje Rige

I forløbet om "Det Tredje Rige" forsøger vi at finde frem til årsagen bag nazisternes magtovertagelse i Tyskland. Med udgangspunkt i mellemkrigstidens Europa og kampen mellem ideologierne, forsøger vi at opnå en forståelse for hvilke forhold der ledte frem til nazisternes magtovertagelse i 30'erne.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Velfærdsstatens historie

Vi arbejder med den danske velfærdsstat - og dennes udvikling fra et liberalt udgangspunkt til en universel velfærdsstat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Danmarks internationale placering

Vi undersøger udviklingen i Danmarks internationale placering i international politik fra Første Verdenskrig og frem til i dag - og diskuterer om der, med Fogh's aktivisme, er tale om et nybrud i dansk udenrigspolitik.

Kernestof:
Andersen, Lars (m.fl): Fokus: Fra verdenskrig til velfærd, s. 135-162
Hedtoft om den danske underskrivelse af Atlantpagten (1948) - Kildetekst 10
Pedersen, Janus: Armadillo (Dokumentar, 2010, TV-version)
Dilemmaspillet 9. april 1940 – Danmarkshistorien | Lex
https://www.information.dk/indland/leder/2019/04/pandabjoernene-skaendsel-danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kina - Riget i centrum

I forløbet ser vi nærmere på hvordan Kina har udviklet sig frem til den globale stormagt som det efterhånden er blevet i dag. Vi ser desuden nærmere på hvilke forhold i det kinesiske samfund der sikrer rigets stablilitet - ikke mindst kinesernes opbakning til det hierakiske samfund.

Kernestof:
Frederiksen, Peter - Vores Verdenshistorie 1 (Columbus) - side 152-161, 166-171 og 180-181.
Frederiksen, Peter - Vores Verdenshistorie 2 (Columbus) - Side 233-252
Dokumentar: "Stem på mig - Why Democracy" - Chen (2007)
Dokumentar: "American Factory" - Bognad (2019)
https://www.youtube.com/watch?v=xWRhPf9Qzmw - the great leap forward
https://www.information.dk/indland/leder/2019/04/pandabjoernene-skaendsel-danmark
https://www.youtube.com/watch?v=tdXU0vFdoKM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer