Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Jacob Amstrup Hostrup, xPatrick Møller Thomsen
|
Hold
|
2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Historisk metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det moderne Danmark
Forløbet vil introducere eleverne for det moderne Danmarks tilblivelse med udgangspunkt i perioden 1848 - nutiden. I selve forløbet vil der blive arbejdet med forskellige nøglebegiveheder på baggrund af udvalgt kildemateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Da Danmark blev til
I forløbet "Da Danmark blev til" arbejder vi med det tidligste Danmark. Vi undersøger hvornår man kan tale om at der findes et land, og hvornår Danmark bliver til et land. Vi ser nærmere på overgangen til kristendommen og undersøger kort eftertidens syn på vikingerne.
Materiale:
Wolfer, Jonas - Danmarkshistorisk grundbog (DNF, 2015). Side 6-29 - blandt kilderne har vi læst tekst 3 og tekst 5.
Jensen, Kurt - Fokus 1 (Gyldendal, 2012). Side 64-67 og 74-78, samt kilde 10 og 12
"Danskertesten" - https://indfodsrettest.dk/indfoedsretsproeven-den-31-maj-2023/
DR.DK - "Brødrene Madsens Tidsrejse - Vikingetiden"
DR.DK - "Historien om Danmark, afsnit 3 og 4"
DR.DK - "https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-bliver-et-land-en-selvstaendig-stat_242038"
https://da.wikipedia.org/wiki/Nation
https://da.wikipedia.org/wiki/Stat#
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fra kolonisering til Imperialisme
I dette forløb undersøger vi hvordan det lykkedes europæerne at underlægge sig store dele af verden. Hvad var årsagerne og konsekvenserne af koloniseringen og den efterfølgende imperialisme - og hvilke spor trækker denne periode i den nutidige verden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det Tredje Rige
I forløbet om "Det Tredje Rige" forsøger vi at finde frem til årsagen bag nazisternes magtovertagelse i Tyskland. Med udgangspunkt i mellemkrigstidens Europa og kampen mellem ideologierne, forsøger vi at opnå en forståelse for hvilke forhold der ledte frem til nazisternes magtovertagelse i 30'erne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velfærdsstatens historie
Vi arbejder med den danske velfærdsstat - og dennes udvikling fra et liberalt udgangspunkt til en universel velfærdsstat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danmarks internationale placering
Vi undersøger udviklingen i Danmarks internationale placering i international politik fra Første Verdenskrig og frem til i dag - og diskuterer om der, med Fogh's aktivisme, er tale om et nybrud i dansk udenrigspolitik.
Kernestof:
Andersen, Lars (m.fl): Fokus: Fra verdenskrig til velfærd, s. 135-162
Hedtoft om den danske underskrivelse af Atlantpagten (1948) - Kildetekst 10
Pedersen, Janus: Armadillo (Dokumentar, 2010, TV-version)
Dilemmaspillet 9. april 1940 – Danmarkshistorien | Lex
https://www.information.dk/indland/leder/2019/04/pandabjoernene-skaendsel-danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636574432",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636574432",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636574432"
}