Holdet 2022 HI/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Bent Egeløv Kristensen, xWinni Elisabeth Andersen
Hold 2022 HI/k (1k HI, 2k HI, 3k HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Skeletforløb om DKs politiske historie
Titel 3 De danske kvinders historie
Titel 4 Antikken
Titel 5 Kulturmøder
Titel 6 Israel - Palæstina
Titel 7 Oplysningstiden
Titel 8 Borgerlige revolutioner i 1700-tallet og 1800-tall
Titel 9 Holocaust og folkedrab
Titel 10 Fra fattighjælp til velfærdssamfund
Titel 11 Ideologiernes kamp
Titel 12 Kronologiforløb
Titel 13 Forløb#13

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie


Introduktion til historie

Hvad er historie?

Formålet med forløbet er at introducere til historiefagets genstandsområde, metoder og periodiseringsprincipper.
Der fokuseres især på kildekritik og brug/misbrug af historie

Materiale:
Beck Danielsen, Kim m.fl. : "Fra antikken til reformation", Gyldendal 2007 s.8-28
Harding Sørensen, Carl: "Vikinger og togter", Gyldendal 1996 s.17-20
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 2003
Hans Kirchhoff: "Fogh dæmoniserer historien", Information 16. okt. 2003.

Antal sider i alt:  ca. 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skeletforløb om DKs politiske historie

Skeletforløb m fokus på DKs politiske historie

Forløbets overordnede formål er, i samspil med dansk, at præsentere eleverne for en række centrale nedslag i Danmarkshistorien, der markerer politiske brud.  Statsmagtens udvikling er derfor historiefagets synsvinkel på nedslagene.
I forløbet skal eleverne præsenteres for forskellige kildetyper og derigennem lære at bruge historisk metode. De skal ligeledes arbejde med notatteknik.
Eleverne har tidligere på året fået en introduktion til historie og historisk metode.
Faglige mål:
• Dokumentere viden om centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie.
• Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
• Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• Forklare måder at forme og styre samfund på og se konsekvenserne heraf for individets vilkår
• Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk.

Materiale:
Larsen B. Henrik, Smitt Thorkil: DANMARKSHISTORISK OVERSIGT, Systime; sider: 7-51, 53-77
Harding Sørensen, Carl: "Vikinger og togter", Gyldendal 1996, s. 70-73
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/jyske-lovs-fortale-1241/
Thiedecke, Johnny: "Europa i opbrud", Pantheon s. 30 (Luthers teser)
Hansen, Bent m.fl.: "Danmark i tusind år", Systime, s. 119-120 (kongeloven)

Antal sider i alt: ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 De danske kvinders historie

Optakten til dansk/historie opgaven

Formål:
Forløbet skal give en indføring i de danske kvinders historie fra oplysningtiden og frem til idag. Vægten lægges på den tidlige kvindekamp, kampen for stemmeret og rødstrømperne. Der afsluttes med et eksamens materialesæt. Efterfølgende skrives der DHO i emnet.

Materiale:
Dorthe Chakravarty m.fl: De danske kvinders historie, Systime i-bog 2022
Kap. 1 1770-1850 Den tidlige kvindekamp
Kap 2 1850-1915 Fra grundlov til stemmeret
Kap 5 1960-2000 Velstandsboom og kvinder i protest
Du må få min kasserolle, for jeg går!
Amerikansk Rødstrømpe-Manifest, 1969
Miehe-Renard: Der er godt nok langt igen, 2020

Egon Nyruo Madsen m.fl.: Dansk historie og litteratur, Systime 2010 s. 40-42 (Rektor Taubers valg af ægtefælle, 1774)

Carl Ploug tale om kvinders kommunale valgret 1888,  www. danmarkshistorien


Antal sider i alt ca. 60 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Antikken

Formålet med forløbet er primært, at eleverne skal kunne redegøre for antikkens samfund, herunder specielt den poltiske kultur i antikken samt relatere denne til egen tid.

Materiale:
Grubb, Helles & Thomsen: OVERBLIK  -  Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal; sider: 9-19, 21-31, 33-43
Helles, Knud: "Romerriget" s. 32-33 (Cato om slaver)
Carlsen; Jesper: Romerrigets historie - fremstillinger og kilder". (Augustus Bedrifter, Fronto om brød og skuespil)
Dokumentaren "Rom - det ultimative rige", Times Life´s Storhed og undergang

Antal sider i alt: ca. 42
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kulturmøder

Kulturmøder fra korstog i øst til opdagelser og kolonisering i vest
Formålet med dette forløb er at give eleverne indsigt i kulturmøder i Europas og verdenshistorie.


Materiale:

Marianne Rostgaard & Lotte Schou:"Kulturmøder i dansk kolonihistorie", Gyldendal 2010, s.20-21
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1, Columbus 2019, s.142-150 (om korstog)
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 2, Columbus 2020, s.14-52
"Den hvide mands byrde"
Uddrag af filmen "Apocalypto"
Uddrag af dokumentaren "Våben, hvede, Stål"

Antal sider i alt: ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Israel - Palæstina

Med udgangspunkt i situationen i Gaza i efteråret 2023 undersøges baggrunden for staten Israels oprettelse samt konsekvenserne heraf.

Materiale:

Forstår konflikten mellem Israel og Palæstina https://www.youtube.com/watch?v=7BMmmNGyLjs
DRTV EXPLAINER: Hvem er Hamas?
DRTV Explainer: Hvordan er livet i Gaza?
Henrik Wiwe Mortensen: "Israel - en stat i Mellemøsten", Systime 2017, s.11-18, 21-29, 33-40,45-55, 59-65, 81-88, 90,  93-100, 105-114, 131-141, 147-158
DRTV Verdens brændpunkter Israel - Palæstina

I alt antal sider: ca 84
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oplysningstiden

Intro til oplysningstid:
Hvad er oplysning? Hvad er oplysningstid? Dateringsprincipper
Temaer:
1. Menneske og samfund
2. Straf og børneopdragelse
3. Religion og oplysning
4. Videnskab og oplysning
Oplysningsfilosofi:
1. Immanuel Kant om oplysning
2. John Lock om Menneskets naturlige rettigheder
3. Montesquieu om magtens tredeling
4. Rosseau om børneopdragelse
5. Adam Smith om Nationernes velstand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Borgerlige revolutioner i 1700-tallet og 1800-tall

Intro:
Revolutioner og borgerlige revolutioner
Den amerikanske revolution:
1. Uafhængighedserklæringen
2. Uafhængighedskrigen
3. Den amerikanske forfatning
Den franske revolution:
1. Det gamle system-møde i Versailles
*  Forventninger til Stænder-mødet
2. Reformperioden
* Menneskerettighedserklæringen
* Den franske forfatning
3.Den franske republik
4. Rædselsherredømme
5. Direktoriet
Den danske revolution
1. Den danske enevælde
2. Enevældets fald
3. Grundloven
Fokus på den franske revolution
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Holocaust og folkedrab

Intro til folkedrab:
Hvad er folkedrab, fakta om folkedrab
Holocaust:
1. Nationalsocialistisk ideologi
2. Jødepolitik og racepolitik 1933-1941
3. Den endelige løsning 1941-1945
4. KZ-systemet
Efter holocaust:
Skyld, ansvar, tilgivelse
Perspektivering:
1. Holocaust, folkedrab og/eller forbrydelse mod menneskeheden
2. Perspektivering til Israel-Palæstinaforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Fra fattighjælp til velfærdssamfund

Natvægterstaten, den sociologiske model
Velfærdsstatens rødder, Grundloven 1849, Lov om alderdomsunderstøttelse 1891
* Velfærdssøjler og velfærdsprincipper.
Mellemkrigstiden, den lille og den store socialreform
Den sociale velfærdsstat:
1. Velfærdsstatens guldalder, folkepension og offentlig sygesikring
2. Legitimitetskrise, kontanthjælpsreform, efterløn
Fra velfærdsstat til velfærdssamfund:
1. Legitimitetskrisen, kontanthjælpsreform, efterløn
2. Nyorientering i velfærdspolitikken, udlicitering og privatisering
3. De nødvendige reformer
4. Konkurrencestaten
Fremtidens velfærd?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Ideologiernes kamp

Ideologier:
Ideologi og politiske ideologi
Klassiske ideologier:
Økonomisk liberalisme, politiske liberalisme, socialliberalisme, konservatisme
Marxisme, revisionisme
Ideologiernes kamp:
1. Ideologiernes kamp under 1. verdenskrig 1914-1918
2. Ideologiernes kamp under 2. verdenskrig 1939-1945
3. Den kolde krig 1947-1987/1989/1991
Hvad er en kold krig?
1. Efterkrigstiden 1945-1947
2 .Den første kolde krig
3. Samarbejde og dialog 1962-1979
4. Den anden kolde krig 1979-1987/1989/1991
Den kolde krigs afslutning
1.Forår i Østeuropa 1989
2.Sovjetunionenses opløsning 1991
Nationalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Kronologiforløb

Kronologiforløb:
Kronologi, datering, dateringsprincipper, i relation til de gennemgåede områder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer