Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Martin Christiansen
Hold
2022 HI/y (
1y HI
,
2y HI
,
3y HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Danmarks tilblivelse og Historisk metode(r)
Titel 2
2. Verdenskrig og Danmarks besættelse
Titel 3
DHO
Titel 4
Antikken i perspektiv til nutiden
Titel 5
Kulturmøder og Kultursammenstød - Fra Øst til Vest
Titel 6
Den moderne tænknings gennembrud?
Titel 7
Industrialisering & Arbejderliv
Titel 8
Det 20. århundrede i krig
Titel 9
Made By China
Titel 10
Eksamensforberedelser
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Danmarks tilblivelse og Historisk metode(r)
Periode 07.11.2022 til 12.03.2023
Antal lektioner: 31 af 50min
Fokus: Forløbet er elevernes første møde med historiefaget i gymnasiet, og derfor er der indlejret en grundlæggende introduktion til fagets faglige mål og fokus, herunder især vægt på de metodiske værktøjer medhenblik på (også) at åbne faget op som et mere nærværende redskabsfag. Emnemæssigt er rammen 'Danmarks tilblivelse' og hvordan denne kan formidles, fortolkes og forstås ud fra forskelle historiske metoder og perspektiver.
Indhold:
- Introduktion til Historie A
- Historisk bevidsthed
- Historisk formidling
- Historiske årsagsforklaringer
- Kronologi & Periodisering
- Historiske kilder
- Kildeanalyse i Historie
- Kildeøvelse: "Ottar og Wulfstan"
- Historiebrug
- Historiebrug i praksis
- "Historien om Danmark" (afsnit 1 - Stenalder)
- "Historien om Danmark" (afsnit 2 - Metallernes tid)
- De første kilder til Danmarks historie
- Jellingestenene
- En dansk stat
- Vikingerne kommer (Handel, ekspansion, krig)
- "Historien om Danmark" (afsnit 3 - Vikingetiden)
- Myter og fakta om vikingerne
- Vikingerne vs. Historiebrug
Andet:
- Introopgave: "Mit stamtræ"
- Skriveøvelse: - Egtvedpigens 'Dagog' (fiktiv elevproduceret tekt, som afsæt til introduktion af kildetyper og kildebegreber)
- Ekskursion til Lindholm Høje Vikingemuseum, Nørresundby + Videoopgave om historiebrugsformer
Indhold
Kernestof:
1Y Lektieopgave 18.11.2022 .png
(læses i selve timen)
1Y 23.11.2022 Periodiserings opgave.docx
Du SKAL medbringe noget fra dit hjem du mener kan bruges som en god "kilde" til at forstå dit liv!NB: DET MÅ IKKE VÆRE DIN MOBIL ELLER COMPUTER!
Læs teksten - Kilder og Kildekritik i historie.docx
Medbring dit metode kompendium som er udleveret på kopi!
Vær desuden klart til at fremlægge jeres eksempler / hypoteser fra kildeøvelsen før juleferien!
Rejsebeskrivelse_af_Ottar_eller_Wulfstan1.pdf
Vær klar til at fremlægge det du nåede af kildekritik fra sidste time - herefter får i lidt tid til at gøre færdig.
Læs - Du skal kunne forklare mindst tre af historiebrugs begreberne med dine egne ord!
LEKTIE: Læs teksten "Nu fortæller DR ’Historien om Danmark’" - Overvej hvilke udfordringer DR har haft med at koge hele Danmarkshistorien ned til 10 afsnit?
Det er ikke sært, at DR har svært ved at få stenalderen til at foregå i Danmark. Det gjorde den nemlig ikke
1Y Historie – Lektie 18.01.2023 (Du skal kunne forstå de enkelte historeibrugsformer).pdf
Læs teksten om 'Egtvedpigen' fra natmus.dk
Vær klar til at fremlægge din dagbogsside fra Egtvedpigen på den udleverede grønne seddel!
Div.: FOKUS 1 FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal; sider: 64-69
Afsnit
Besvar ud fra lektien SKRIFTLIGT disse to spørgsmål: 1) Hvornår kan man tale om at et område udgøre en egentlig stat? (Svar fremlægges i timen)
Dannevirke
Vi ser 10min af DR "Historien om Danmark - Vikingetiden (3)"
Se grafik over vikingernes rejser
VIKING, år 800-1050. Film om vikinger og vikingetiden.
Læs denne lille tekst om - Vikingernes hverdag
Vinkler_paa_vikingetiden_Vikingeantologi_undervisning.pdf
Ekskursionsopgave.png
Program.png
1Y Historie – 10.03.2023 (Historiebrug).pdf
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Verdenskrig og Danmarks besættelse
Periode 13.03.2023 til 09.04.2023
Antal lektioner: 12 af 50min
Fokus: Indholdet af disse lektioner er målrettet at danne en historiske ramme der som minimum er nødvendig for at kunne tilgå DHO'en efter påskeferien. Der vil derfor være dele af 2. Verdenskrigsstoffet fx konsekvenserne af krigen, Holocaust og andre emner som først behandles i 3g' forløbet "Det 20. århundrede i krig". Ydermere vil der i selve DHO forløbet blive særbehandlet underemnerne om Tyskerpigerne og Stikkerlikvideringen. Derfor vil dette indgå som et samlet eksamensemne.
Et gennemgående aspekt af historiefaget i dette emne (og DHO'delen) har været introduktion til "Den lille vs. Den store historie" og betydning heraf.
Indhold:
- Nazismen og Adolf Hitler (Aktør vs. struktur?)
- Mellemkrigstiden
- Hitlers vej til magten Del 2 (dokumentar)
- WW2: Kronologisk overblik
- WW2: Årsager og forløb
- Danmarks besættelse: Overblik
- Film: Hvidstensgruppen 2
- Historie som fiktion og fiktion som historieformidling
- Samarbejdspolitikken
- Den lille historie vs. store
Andet:
- Elevvideo oplæg om Hitlers magtovertagelse
Indhold
Kernestof:
Nazisme
Læs grundigt og tag stilling til om DU mener nazismens fremvækst i 1930'erne skal forklares ud fra et aktør eller struktur perspektiv?
Det 20.århundres verdenshistorie; sider: 67-81
Dokumentar
Sørg for at få sendt jeres oplæg fra sidste time - SENEST inden timen starter. Har pt. kun fået fra: Anne SofieEmilaFreyaJulieMajaMathildeNaja NannaPernilleSigne LSofie BSStinePS: send på teams til mig i besked eller til 61666502. Hvis intet virker s
Du skal ud fra s. 75-81 finde alle årstal og skrive et par stikord til hvert årstall. Fremlægges ved starten af timen som 'stafet' på tavlen!
Afsnit
Vi ser derudover i selve timen DEL 2 + DEL 3 og udfylder opgaver dertil
Se første Del 1 og udfyld spørgsmål der hører der til i det udleverede opgavekompendium:https://www.youtube.com/watch?v=cW-2xlqmF9Q&t=246s
Opgave til del 1.pdf
"Russisk på skoleskemaet?"
Læs vedhæftet tekst. Skal danne bagrund for analyse af den spillefilm i har valgt vi skal se! 1Y 27.03.23 Historie som fiktion og fiktion som historieformidling.docx
1Y 27.03.23 Historie som fiktion og fiktion som historieformidling.docx
Læs dette interview med instruktøren som hjælp analyseopgaven:
LÆS artiklen + FIND PÅ EN TING SOM DU SYNES UNDRE MED NUTIDENS BRILLER I FORHOLD TIL 'SAMARBEJDSPOLITIKKEN'?
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/myte-moedet-i-rostock-aftalt-spil-bag-den-9-april-1940
Dilemmaspillet
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/samarbejdspolitikken-under-besaettelsen-1940-45-1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
Periode 13.04.2023 til 15.05.2023
Antal lektioner: 15 af 50min
Fokus: Dansk-Historie opgaven (DHO) har haft temaet "Danmarks besættelse - Stikkerlikvideringer og tyskerpiger". Da emnet er afgrænset, har den store fortælling omkring 2. verdenskrig og Danmarks besættelse ikke været selvstændigt emnebehandlet i denne del af DHO / studieplanen, MEN er indpasset med, at et længere undervisningsforløb herom er afholdt lige optil. Derfor vil DHO-delen indgå som en del af forløbet "2. Verdenskrig og Danmarks besættelse" som et samlet eksamensemne. For historiefaget i DHO har metoderne udover kildekritiske analyse også været en introduktion til 'oral history' og 'erindringshistorie'.
Indhold:
- Oral History, analysemodel
- Tyskerpigerne: "Min mor var tyskertøs" (dokumentar i 4 afsnit)
- Stikkerlikvideringerne: "Truslen fra stikkerne" (dokumentar)
- Stikkerlikvideringerne: "Flammen" (dokumentar)
- Stikkerlikvideringerne: "Den grå zone" (dokumentar)
- Stikkerlikvideringerne: "Tavsheden" (dokumentar)
- Snyder du? (Hvad er plagiat i DHO - tilsigtet / utilsigtet?)
- Retsopgøret: "Hævnens time" (dokumentar) + Debat om straf
- Skrive- og vejledningsdage til DHO
Andet:
- Udarbejdelse af en redegørelse af Danmarks besættelse på 1-2 sider, som en del af det forberedende skriftlige arbejde til DHO
Indhold
Kernestof:
Oral History - Analysemodel.png 1Y 13.04.2023. .Oral History (opgave).png https://www.youtube.com/watch?v=tA5GBPCUxHw https://www.youtube.com/watch?v=vwylmHIXCPw&t=72s
Lektie - del 1.png
Lektie - del 2.png
DHO.pdf
Direkte links til afsnittene:
1Y Arbejd-selv-opgave 24.04.23.png(husk at sende til elevfeedback)
Du skal være klar til at fremlægge din arbejd-selv-opgave fra timen i mandags - hvis du enten ikke var til timen / blev færdig er det LEKTIE til denne time, da vi starter med fremlæggelser i Matrix:
Opdelt opgave – se nedenstående afsnit OG lav et lille resume, hvor du kan gengive navne, personer, vigtige hændelser, holdninger og følelser der kommer frem.
Du skal være klar til at fremlægge din arbejd-selv-opgave fra timen i mandags 01.05 - hvis du enten ikke var til timen / ikke blev færdig er det LEKTIE til denne time, da vi starter med fremlæggelser i Matrix: ----
Tema: Stikkerlikvideringer | Illegal Presse
Stopplagiat.nu
DRTV - Hævnens time
Læs denne artikel om Retsopgøret:
Martin er logget på i Teams i 1+2modul - kald mig op hvis du har brug for hjælp!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Redegørelse - DHO
16-04-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Antikken i perspektiv til nutiden
Periode 07.08.2023 til 12.11.2023
Antal lektioner: 21 af 50min
Fokus: Hovedvægten har været på udvalgte nedslag i den antikke historie primært oldtidens Grækenland og tildels Romerriget. Der er dog ikke tale om en komplet emnebehandling af disse, da der har været prioriteret plads til andre undervisningsformer såsom analyser af formidlingen af historie på henholdsvis fiktionsfilm og i elevernes egenproducerede dokumentarer - for understøtte aktualiseringen. Perspektivet til nutiden har derudover mest været rettet mod romersk politik vs. den moderne politik i Danmark. Aspekter som historiesyn og historieopfattelse, og historiske årsagsforklaringer har også været berørt.
Indhold:
- Antikken som historisk periode (overblik)
- Antikkens samfund: En dag på torvet
- Antikkens samfund: Elevtegninger
- "300" de historiske personer / karakterer
- Film: "300" (2006) + opgave
- Is this Sparta?
- Historie på film vs. Historisk bevidsthed
- Historiefilm og historiebrug
- Historiske minidox
- Antiken: Livet i byen
- Antikken - Livet på landet
- Kildeøvelse: Synet på slaver
- Det politiske system skabes
- Perspektiv: Det politisk system i Republikken vs. Danmark idag
- Perspektiv: Romersk politik vs. nutidens politik
Andet:
- Elevproduceret historiske minidokumentarer om en udvalgt vigtig person fra Antikken
Indhold
Kernestof:
Fokus 1 s. 62.png
Fokus 1 s. 63.png
Div.: FOKUS 1 FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal; sider: 33-41, 43-46, 51-52, 54-57
Afsnit
Læs første artikel i kompendiet: "300 Characters"
Nøglepersoner .png
Læs artiklen i kompendiet: "300 - fri fortolkning af spartanerne"Medbring: Slik og Popocorn til filmen
Færdiggør og vær klar til at fremlægge spørgsmålene til filmen:
Læs i kompendiet artiklen "Is this Sparta?" grundigt (er svær)
Is this Sparta.pdf
Skærmbillede 2023-09-05 kl. 11.21.46.png
Skærmbillede 2023-09-05 kl. 11.21.53.png
Læs i kompendiet artiklen "Historiebrug og historiefilm" grundigt (er svær)
Historiefilm og historiebrug.pdf
Her er en top 10 over hovedpunkterne i teksten:
Oversigtslæsning - skim og udvælg 2 grækere du kunne tænke dig at arbejde videre med! 8 grækere grundlagde den moderne verden.pdf
Husk at medbringe evt rekvisitter, storyboards osv...
Husk at medbringe evt rekvisitter, storyboards og hvad i skal bruge for at kunne optage færdig!
2Y ANTIKKEN - FEEDBACK TIL FILM.png
Jeres færdigredigerede historiske dokumentarer SKAL afleveres på USB i starten af timen i et et format der kan afspilles i enten QUICktime eller VLC-player!ELLER LINK TIL YOUTUBE!
2Y opgave 03.10.2023.png
2Y Kildeøvelse 05.10.2023.png
Læs værktøjet til kildekritik igennem (evt også din kild fra sidste time hvis du ikke kan husk indholdet af den)
Besvar følgende tre ting til teksten:- Hvordan var Antikkens demokratier organiseret?- Hvem kunne deltage?- Hvad kunne de beslutte?(Opdeler grupper efter forberedelsesgrad)
Parlamentarisk styringskæde - Samfundsfag
Undersøg figuren grundigt, slå ord op du ikke forstår / kender
2Y Historie 31.10.2023 - OPGAVE.pdf (laves i selve timen)
Historiske årsagsforklaringer.pdf
Historieopfattelser-historiesyn.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Historiske film - Antikken
22-09-2023
2Y Kildeøvelse - Antikken
05-10-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kulturmøder og Kultursammenstød - Fra Øst til Vest
Periode 13.11.2023 til 31.03.2024
Antal lektioner: 26 af 50min.
Fokus: Et tematisk emne med interesse for historiske eksempler på kulturmøde vs. kultursammenstød i et længere diakront perspektiv fra europæisk middelalder i 1000tallet til til koloniseringen af Nordamerika i slut 1600tallet, og med synkrone nedslag på Korstogene, De store opdagelser og "Pocahontas". Forløbet har foruden klassiske kildekritiske øvelser også berørt historisk fiktion vs. historisk virkelighed, og betydningen heraf i populærkulturen og den historiske bevidsthed.
Indhold:
- Hvad er kulturmøde vs. konflikt?
- Isbjergmodellen / Kulturmødebegreber
- Kildelæsning: "Ib Fadlan - om vikingerne"
- Film: "Kingdom of Heaven (2005)
- Historiefilm og historiebrug
- Film vs. Historiebevidsthed og kollektiv erindring
- Motiver til korstogene
- Korstogene som kulturmøde
- Perspektiv: Islam som fjende?
- Dokumentar: "Pigen med tørklædet"
- Fra middelalder til renæssancer (overblik)
- Middelalderens samfund
- Samfundsstrukturen i renæssancen
- Renæssancen vs. periodisering
- Kopernicus, de himmellige bevægelser
- De store opdagelser (Spanien, Portugal)
- Opdagelserne som kulturmøde
- Kolonisering og koloniseringens moral
- Kolonisering af Nordamerika
- Kulturmøde: "Pocahontas" (Disney 1995 fremstilling vs. historiske portrætter)
- Kildeøvelser: "John Smith"
Andet:
- Individuel skriveøvelse til 'Kingdom of Heaven'
Indhold
Kernestof:
Læs om isbjergmodellen i det udleverede kopiark - HUSK AT TAGE DET MED TIL TIMEN! (Der er elektronik fri onsdag)
Du skal kunne forstå begrebsparrene(se udleveret kopitekst - medbringes til timen)
2Y Historie 15.11.23 og 22.11.23 - Kulturmøder & Kultursammenstød.docx
Ibn_Fadlan.pdf
Genlæs 'begreberne til analyse af kulturmøder'. Du skal have så godt styr på dem at du kan anvende dem i timen!
KUN TIL LÆRKE J OG SIGNE C Historiefilm og historiebrug.pdf
Læs og lær de 15 guldkorn i artiklen udenaf - der bliver afholdt en 'Quiz-i-døren' test (i par) før at du kan komme ind til filmen...
Læs de 4 små kildeuddrag i dokumentet og overvej hvorvidt disse afspejler motiverne til korstogene som de fremstilles i filmen 'Kingdom og Heaven’?
Se dette lille foredrag (14min) https://youtu.be/deGHSBjWxNY?si=FovsLnGf-HczVGNR
Signe C og Lærke J (Afholder 8-10min oplæg, særopgave)
Kulturmødebegreber.png
Div.: FOKUS 1 FRA ANTIKKEN TIL REFORMATIONEN, Gyldendal; sider: 136-138, 140-142
Læs minimum afsnittene: 'Middelalderen, Middelalderens forløb, Livet i middelalderen' (tryk på linket)
Læs minimum afsnittene: 'Indledning, Introduktion og Baggrund' (Tryk på linket)
Den bevægede jord
Besvar SKRIFTLIGT følgende spørgsmål:1) Hvad var årsagerne til den nye bølge af udforskning af verden?2) Hvorfor var Portugal og Spanien initiativtagerne?3) Hvorfor var Kina ikke med i kapløbet om den nye verden?4) Hvilke tekniske fremskridt gjorde d
Grubb, Helles & Thomsen: OVERBLIK - Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal; sider: 80-83, 85-87
Overblik s. 80-81.png
Overblik s. 82-83.png
Besvar SKRIFTLIGT følgende spørgsmål:1. Hvordan udnyttede Portugal sin udforskning af Afrikas kyster?2. Hvad slags samfund mødt Portugiserne i Indien? Hvilken rolle kom erobringerne i Indien til at spille for portugiserne?3. Hvad var forskellen melle
Overblik s. 84-85.png
Overblik s. 86-87.png
Overblik s. 88-89.png
Div.: FOKUS 2 FRA OPLYSNINGSTID TIL IMPERIALISME, Gyldendal; sider: 9-12, 14-16
Fokus 2 Fra Oplysningstid til Imperialisme.pdf
Læs s. 1 i det udleverede kompendium og besvar skriftlig to spørgsmål:
2Y Opgave til timen 29.02.2024.png
2Y Opgave til timen 07.03.2024.png
Læs s. 3-5 i kompendiet fra "Disney og kulturmødet i virginia"NB: Vi afholder en 'alternativ' test i teksten ;-)
https://usamerika.dk/hvem-var-indianerprinsessen-pocahontas-i-virkeligheden/
Læs s. 16 i kompenidum + SE billederne af Pocahontas s. 17-21
Vi startet timen med en runde på de ting i skrev ned til Pocahontas-filmen i sidste uge:
ArbejdsarkTilKildekritik.pdf
Vælg INDEN timen starter hvilken af de to kilder om John Smith du vil arbejde videre med (Tekst 8 + Tekst 9 i Pocahontas kompenium)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den moderne tænknings gennembrud?
Periode 01.04.2024 til 16.06.2024
Antal lektioner: 20 af 50min.
Fokus: Den moderne tænkningsgennembrud med særligt fokus på idegrundlaget og nybruddet / fremvæksten af nye ideer og tanker om menneske og samfund, og hvordan dette omsættes i rettigheder. Styrende for forløbet har været at svare på følgende "Hvorfra kommer den moderne tænkning?" Rent metodisk har det bl.a. omfattet periodiseringsprincipper, historiebrugsanalyse og historiesyn - og hvordan disse har betydning for vores (for)tolkning af fortiden i nutiden.
Indhold:
- Enevælde og oplysningstid (overblik)
- "Historien om Danmark" (afsnit 7 - Enevælde og Oplysningstid)
- "Historien om Danmark" (afsnit 8 - Grundloven, folket og magten), første 30min
- "Historien om Danmark" (afsnit 9 - Det svære demokrati), uddrag
- "Historien om Danmark" vs. Historiebrugsformer
- Enevælden i Danmark
- Immanuel Kant og fornuften
- Oplysningstidens idegrundlag
- De franske oplysningsfilsoffer (Voltaire, Rousseau, Diderot, Montesquieu)
- Deisme og naturvidenskaben
- Kritik af oplysningstiden
- Rettigheder på skrift (Den amerikanske uafhængigheds erklæring og Den franske menneskerettighedserklæring)
- FN's Menneskerettigheder
- Perspektiv til nutiden: Ukraine-krigen vs. menneskerettigheder
- Perspektiv: Den retfærdige stat / ikke korrupte stat (retsstaten i Danmark)
- Perspektiv: Børneopdragelse og pædagogik (Rousseaus - "Emilie")
Andet:
- Afsluttende prøve i forløbet: Børnehavemanden vs. nutidens pædagogik / elevenes egne barndomsinstitutioner
Indhold
Kernestof:
DRTV - Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid
Div.: FOKUS 2 FRA OPLYSNINGSTID TIL IMPERIALISME, Gyldendal; sider: 34-41, 44-46, 55-56, 86-87
Fokus 2 s. 34-35.png
Fokus 2 s. 44-45.png
Fokus 2 s. 46.png
Podcast om Kant
Besvar disse to spørgsmål:1) Overvej hvilken betydning udvikling i Europa har for gennembrud af nye ideer?2) Overvej om Kants ideer er grundlag for moderne tænkning?Afsnit
NB: HUSK AT MEDBRINGE HØREBØFFER / AIRPODS / ELLER ANDET DU KAN LYTTE MED!
Podcast om oplysningstænkerne
2Y Paropgave 10+11.04.2024.png
NB: Der afholdes alternativ opgave i dagens lektie ved timens start ;-)
Store sammenstød # 2 - Oplysningstiden
Besvar følgende to spørgsmål:1) Hvad er Deismen2) Hvorfor Deismen vinder frem som den vigtigste religionskritik
Historiebrugsformer.docx
ArbejdsarkTilKildekritik.pdf
2Y 19.04.2024 Den franske Menneskerettighedserklæring.docx
2Y 19.04.2024 Den amerikanske uafhængighedserklæring.docx
Vælg gerne INDEN timen hvilken en af de to erklæringer DU vil arbejde videre med: Den franske menneskerettighedserklæring eller Den amerikanske uafhængighedserklæring
Fra borgerlige rettigheder til universelle menneskerettigheder, efter 1776
Spørgsmål og svar om krigens regler
2Y Tidslinje template.pptx
Lektien = Påbegynd tidslinje med årstal ud fra Fokus 2 s.114-116 (vi arbejder med resten af teksten i timen)
Arbejd-selv-opgave: Du skal se + færdiggøre tidslinjen ud fra: (Upload det færdige resultat under elevfeedback)
Læs teksten om Historiesyn - du skal kunne forklare mindst 1 af de 3 historiesyn der fremgår af modellen.pdf
Den danske velfærdsstat er bygget på livstidsdomme for korruption til embedsmænd.pdf
Læs artikel i linket:
Bakspejl | Revselsesretten | DR LYD
Fokus 2 s. 38-39.png
Opdelt lektie - Se nedenfor!16tankerombarndom.pdf
SKAL LÆSE TEKSTEN OM KANT s. 10-13
SKAL LÆSE TEKSTEN OM ROSSEAU s. 6-9
Oversigt over dagtilbud 0-6 år
Læs s.14-17 om 'Børnehavemanden'
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Industrialisering & Arbejderliv
Periode 08.08.2024 til 20.10.2024
Antal lektioner: 17 af 90min + Studietur til KBH.
Fokus: Et tematisk emne omkring industrialiseringen og de samfundsmæssige forandringer der fulgte i kølvandet herpå. Særligt arbejdernes forhold og de sociale og politiske vilkår. Rent metodisk har forløbet gennemgående lagt op til en diskussion af brud og kontinuitet, aktør og struktur, og forskellige måder at formidle historien på. Studieturen til KBH blev afholdt med danskfaget, hvortil fagtimer er medregnet.
Indhold:
- Den store vs. Den lille historie
- Industrialiseringen (overblik)
- Industrialiseringen i Dannmark
- "Historien om Danmark" (afsnit 8 - Grundloven, folket og magten)
- Industrialiseringen i Hjørring
- Hvorfor var England først?
- Industrialisering & Levevilkår: Igennem billeder
- Industrialisering & Levevilkår: Igennem tal
- Industrialisering & Levevilkår: Igennem kilder
- Industrialisering og ideologi (marxisme vs. socialdemokratisme)
- GAI: "Chat med Louis Pio"
- De klassiske ideologiers opståen og modning (Liberalisme, Konservatisme, Socialisme)
- Velfærdsstaten fra Vugge til Grav: "Det gode liv" (dokumentar)
- Kanslergadeforliget
Andet:
- Statens musen for kunst: "Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer" + Museologi opgave m. skriftligt produkt
- Folketinget møde med Per Husted, MF'er for Socialdemokratiet
- Ungdomshuset på Dortheavej, besøg og rundvisning
- Gadens stemmer: Rundvisning i KBH af hjemløs
Indhold
Kernestof:
Menneskeskabt global opvarmning begyndte for 180 år siden
5. Diakron og synkron.pdf
Afsnit
3Y Opgave 16.08.2024.png (laves i selve timen)
Grubb, Helles & Thomsen: OVERBLIK - Verdenshistorie i korte træk, Gyldendal; sider: 124-129
Overblik s. 124-129.png
3Y Lektieopgave 21.08.2024 Læs + Besvar de to spørgsmål .pdf
Vær desuden klar til at fremlægge jeres opgaver fra sidste time:
1850-1920 i Hjørring Kommune | lex.dk – Trap Danmark
Brud eller kontinuitet - Historisk Metode.pdf
Arven fra den industrielle revolution.pdf
Læs Overblik s. 126-129 - Du skal kune argumentere for hvorfor England kom først?
Historien om Danmark - Billedserie: Spor fra industrialiseringen
Læs Overblik s. 130-131 (Afsnittet om Industrialiseringen og leveforholdene)
en_familie_flytter_til_byen.pdf
3Y Opgave 09.09.2024.png
3Y Historie Lektieopgave til 09.09.2024.pdf
3Y Historie - INDUSTRIALISERING(Kildelæsning) .pdf
Medbring det udleverede kopiark - Marker de punkter du forstår med + og de punkter du ikke forstår med -!
3Y Historie - Opsamlende opgave 18.09.2024.docx
3Y Lektiespørgsmål 18.09.2024.pdf
Vær klar til at fremlægge jeres kildeøvelser fra sidste time (i bliver sat sammen med en med modsat kilde)
Det gode liv
Læs om ideologiernes opståen og modning
3Y Historie 23.09.2024 - Kanslergadeforliget vs. Historiebrug..docx
Statsminister Mette Frederiksens tale ved Folketingets åbning 4. oktober 2022
Læs denne lille artikel:Kanslergadeforliget 1933
I SKAL SELV AFTALE I GRUPPEN HVAD I SKAL GØRE HJEMME FOR AT KUNNE BLIVE FÆRDIGE PÅ 20MIN I TIMEN!
København, program 3y.docx
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det 20. århundrede i krig
Periode 21.10.2024 til 21.01.2025
Antal lektioner: 18 af 90min.
Fokus: Det 20. århundredes krige i et diakront perspektiv fra WW1 henover WW2, Den kolde krig og frem til WW3 / Ukraine-krigen. WW2 er kun behandlet kort i dette forløb, da det tidligere var et emne i 1g DHO. Generelt er det de strukturelle vinkler og IP-teorien der danner rammen om forløbet, med anvendelse af en række forskellige metoder, der sætter fokus på menneskets forhold til krig.
Indhold:
- Hvilke krige var de værste?
- Stig Tønnessons, grumsomhedskriterier (gennemgående vurderingsredskab)
- 1. Verdenskrig (årsager + krigsforløb)
- 1. Verdenskrig 'julefreden 1914'
- 1 Verdenskrig (Versaillefreden)
- 1. Verdenskrigs konsekvenser
- IP & Ideologi (idealisme & realisme)
- 2. Verdenskrig (årsager + krigsforløb)
- 2. Verdenskrigs konsekvenser
- Folkeforbundet & FN
- Menneskerettigheder og krig
- Den Kolde krig (kronologisk overblik)
- Den kolde krig vs. IP (polariteter og geopolitik)
- Den Kolde krig vs. ideologi
- WW3: Fra Unipolaritet til Multipolaritet?
- WW3: IP vs. Ukraine-krigen
- WW3: Hvordan slutter en krig?
- Perspektiv: Den lille historie, krig fortalt gennem mennesker
Andet:
- Vendsysselsmuseum, besøg "Vendsyssel besat" + Museologi opgave m. videooplæg
Indhold
Kernestof:
Hvilke krige var de værste (fuld version).pdf
Læs teksten og lav en prioriteret top3 liste over krige som du vurdere er de værste ud fra Tønnessons kriterier. Skrives på tavlen ved timens start.
Første Verdenskrig 1914-1918
ww1 julefreden.pdf
Læs s. 40-44 (Opdeling + Opgaver efter forberedelsesgrad)
Opgaverne er IKKE lektie men arbejdes med i timen ud fra lektieteksten.
Læs s. 45-48 PS: I har den allerede på fysisk bogform
3Y Opgave 04.11.2024.png
Lektie: Se de 5 små klip i linket + læs den lille tekst (ca. 15min)(Du logger ind med de unilogin)https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/vaerdien-af-et-menneskeliv
Skærmbillede 2024-11-08 kl. 10.34.15.png
Læs / Gennemse denne Prezi om "Idealisme og realisme:
Historiebrugsformer.pdf
Aktør og struktur.pdf
Periodiseringsprincipper .pdf
Historiesyn.pdf
Genlæs teksten så du er klart til at lave en (endnu) bedre Museologisk analyse! (Overvej gerne på forhånd hvad DU især kan gøre for at levere et godt produkt)
Det 20. Århundredes verdenshistorie kapitel 2.pdf
Det 20.århundres verdenshistorie; sider: 82-84
Læs denne artikel: Fra fejlslagent projekt til FN - Magasinet 360.pdf
Spørgsmål og svar om krigens regler
Læs denne artikel: Krigens regler overtrædes: Angreb på civile i Ukraine bliver dokumenteret i stor stil | TV 2 Fyn
Tidslinje.pdf
3Y opgave 02.12.24 - Geopolitik vs. Den Kolde Krig.png
Læs - Overblik - Den kolde krig 1949-1990.pdf
Læs teksten - der bliver afholdt en lille 'tegne-test' i polariteterne i starten af timen!
1. Den kolde krig - kamp uden krudt og kugler | Den kolde krig
3Y 06.12.24 OPgave med plakater.png
Læs - Ideologi under Den kolde krig.pdf
Stanislav Petrov- Manden, der reddede verden.pdf
Fokus 3 s. 28-31.docx Læs fra: "De østeuropæiske socialistiske systemers fald" nederst s. 28 til "årsagskassen" øverst s. 31
3Y Lektie 09.01.2025 – Læs s. 1-4 (Opgaver tildeles efter sværhedsgrad / forståelsesgrad)
Sådan ser Putin verden. Vi har skrevet filmen, hvor Rusland er helten, og Vesten er skurken
https://www.dr.dk/historie/webfeature/ukraine-historisk
https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-derfor-er-ukraine-vigtig-for-rusland_303209
Vær klar til at fremlægge jeres 10minutters PP + oplæg!
10 Conflicts to Watch in 2025
Trump lovede fred i Ukraine på 24 timer – her er, hvad vi ved om hans plan
Du skal kunne gengive de årsager der gives i artiklen til hvordan en krig slutter:https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvordan-slutter-en-krig/
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Made By China
Periode 22.01.2025 til 21.04.2025
Antal lektioner: 11 af 90min.
Fokus: Kinas moderne historie fra Mao magtovertagelse i 1949 og transformationen frem mod positionen som fremtidens supermagt under Xi Jingping. Herunder den kinesiske selvforståelse og teknologiske opdrift. Generelt har lektionerne været planlagt ud fra en mere klassisk 'Rugbrøds' model, med tekstlæsning, arbejdsspørgsmål samt små tilhørende opgaver. Afslutningsvis også mere perspektiverende med formål at åbne emnet op i en meget nutidig og nærværende kontekst.
Indhold:
- Xi Jinping og 'Den kinesiske drøm'
- Kinas politiske system
- Kinas moderne historie: Fra kommunisme til kapitalisme
- Kinas moderne historie: Planøkonomi – og ”Det store Spring”
- Kinas moderne historie: Kulturrevolutionen - og Maos arv
- Kinas moderne historie: "Socialisme med kinesiske særtræk"
- Kinas moderne historie: Kina – en økonomisk supermagt
- Social kontrol & konflikt: Folkelige ønsker om (mere) demokrati? / Sociale spændinger
- Borger pointsystemet
- Made in China: Kinas store tech revolution
- Kinas silkevejsprojekt
- Kina vs. IP: Kina som (ny) udenrigspolitisk aktør
Andet:
- Elevernes 'Social Credit score' plakater til installation / udstilling på skolen
- Afsluttende videoplæg: Vurdering af Kinas udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Historiebrugsformer.pdf
Vi ser også denne dokumentar: https://ucn.mitcfu.dk/TV0000115593"Verden ifølge Xi Jingping"
Læs den vedhæftede pdf - i får i starten af timen to opgaver der kun kan løses ud fra teksten! 1. Xi Jinping og den kinesiske drøm.pdf
Kinas drøm, min drøm.pdf
Se tekst i kompendiet (udleveret på kopi) med årstal:
Spørgsmål til s. 404-406 (ikke lektie).png
Besvar skriftligt disse to spørgsmål ud fra det udleverede tekstkompendium s. 402-404:
civilisationernes-verdenshistorie-vesten-mellemosten-og-kina-efter-1500_unlocked.pdf
Spørgsmål til s. 409-412 (ikke lektie).png
Besvar skriftligt disse to spørgsmål ud fra det udleverede tekstkompendium s. 406-409:
China_70_years-1500.jpg
Besvar skriftligt disse to spørgsmål ud fra det udleverede tekstkompendium s. 412-414
Social Score plakat.docx
Hvad mon din score er.png
Læs s. 417-420 i kompendiet OG overvej hvad din personlige holdning er til det der beskrives?
Læs teksten + Giv DIT bud på hvilke af de 10 områder der er de vigtigste i Kinas 2025 plan
Midt imellem USA og Kina ligger den virkelige supermagt - nemlig Taiwans computerchips - Altinget.dk.pdf
Den Store Tech Revolution – Sådan former Kina vores fremtid
Læs så meget du kan af teksten om 'Den nye silkevej' i kompendiet (er også vedhæftet som pdf) + overstreg de vigtigste detaljer - der tildeles gruppeopgaver efter hvor mange af de 5 sider du har læst!
Den nye silkevej.pdf
LÆS: Der kommer en afsluttende elevoplægsopgave hertil! Kina som udenrigspolitisk aktør .pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamensforberedelser
Periode 22.04.2025 til 18.05.2025
Antal lektioner: 3 af 90min.
Fokus: Vigtigste know how til den mundtlige eksamen i historie.
NB: Dette forløb er IKKE et eksamensemne
Indhold:
- Studieplan / Eksamensemner
- Metoder i historiefaget (overblikskompendium udleveret)
- Problemstillinger til eksamen
- Ved det grønnebord
- Afslutning / Farvel og tak
Indhold
Kernestof:
Læs denne tekst grundigt:Historie-A-stx-august-2017.pdf
Historie-A-2020-Bilag.pdf
problemstillinger.html
240827-Vejledning-Historie-A--stx-2024.pdf
https://kghistorie.dk/82638009/449309383
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636584834", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636584834", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52636584834" }