Holdet 2022 HI/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Martin Christiansen
Hold 2022 HI/y (1y HI, 2y HI, 3y HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarks tilblivelse og Historisk metode(r)
Titel 2 2. Verdenskrig og Danmarks besættelse
Titel 3 DHO
Titel 4 Antikken i perspektiv til nutiden
Titel 5 Kulturmøder og Kultursammenstød - Fra Øst til Vest
Titel 6 Den moderne tænknings gennembrud?
Titel 7 Industrialisering & Arbejderliv
Titel 8 Det 20. århundrede i krig
Titel 9 Made By China
Titel 10 Eksamensforberedelser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarks tilblivelse og Historisk metode(r)

Periode 07.11.2022 til 12.03.2023

Antal lektioner: 31 af 50min

Fokus: Forløbet er elevernes første møde med historiefaget i gymnasiet, og derfor er der indlejret en grundlæggende introduktion til fagets faglige mål og fokus, herunder især vægt på de metodiske værktøjer medhenblik på (også) at åbne faget op som et mere nærværende redskabsfag. Emnemæssigt er rammen 'Danmarks tilblivelse' og hvordan denne kan formidles, fortolkes og forstås ud fra forskelle historiske metoder og perspektiver.

Indhold:
- Introduktion til Historie A
- Historisk bevidsthed
- Historisk formidling
- Historiske årsagsforklaringer
- Kronologi & Periodisering
- Historiske kilder
- Kildeanalyse i Historie
- Kildeøvelse: "Ottar og Wulfstan"
- Historiebrug
- Historiebrug i praksis
- "Historien om Danmark" (afsnit 1 - Stenalder)
- "Historien om Danmark" (afsnit 2 - Metallernes tid)
- De første kilder til Danmarks historie
- Jellingestenene
- En dansk stat
- Vikingerne kommer (Handel, ekspansion, krig)
- "Historien om Danmark" (afsnit 3 - Vikingetiden)
- Myter og fakta om vikingerne
- Vikingerne vs. Historiebrug

Andet:
- Introopgave: "Mit stamtræ"
- Skriveøvelse: - Egtvedpigens 'Dagog' (fiktiv elevproduceret tekt, som afsæt til introduktion af kildetyper og kildebegreber)
- Ekskursion til Lindholm Høje Vikingemuseum, Nørresundby + Videoopgave om historiebrugsformer  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Verdenskrig og Danmarks besættelse

Periode 13.03.2023 til 09.04.2023

Antal lektioner: 12 af 50min

Fokus: Indholdet af disse lektioner er målrettet at danne en historiske ramme der som minimum er nødvendig for at kunne tilgå DHO'en efter påskeferien. Der vil derfor være dele af 2. Verdenskrigsstoffet fx konsekvenserne af krigen, Holocaust og andre emner som først behandles i 3g' forløbet "Det 20. århundrede i krig". Ydermere vil der i selve DHO forløbet blive særbehandlet underemnerne om Tyskerpigerne og Stikkerlikvideringen. Derfor vil dette indgå som et samlet eksamensemne.
Et gennemgående aspekt af historiefaget i dette emne (og DHO'delen) har været introduktion til "Den lille vs. Den store historie" og betydning heraf.

Indhold:
- Nazismen og Adolf Hitler (Aktør vs. struktur?)
- Mellemkrigstiden
- Hitlers vej til magten Del 2 (dokumentar)
- WW2: Kronologisk overblik
- WW2: Årsager og forløb
- Danmarks besættelse: Overblik
- Film: Hvidstensgruppen 2
- Historie som fiktion og fiktion som historieformidling
- Samarbejdspolitikken
- Den lille historie vs. store

Andet:
- Elevvideo oplæg om Hitlers magtovertagelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO

Periode 13.04.2023 til 15.05.2023

Antal lektioner: 15 af 50min

Fokus: Dansk-Historie opgaven (DHO) har haft temaet "Danmarks besættelse - Stikkerlikvideringer og tyskerpiger". Da emnet er afgrænset, har den store fortælling omkring 2. verdenskrig og Danmarks besættelse ikke været selvstændigt emnebehandlet i denne del af DHO / studieplanen, MEN er indpasset med, at et længere undervisningsforløb herom er afholdt lige optil. Derfor vil DHO-delen indgå som en del af forløbet "2. Verdenskrig og Danmarks besættelse" som et samlet eksamensemne. For historiefaget i DHO har metoderne udover kildekritiske analyse også været en introduktion til 'oral history' og 'erindringshistorie'.

Indhold:
- Oral History, analysemodel
- Tyskerpigerne: "Min mor var tyskertøs" (dokumentar i 4 afsnit)
- Stikkerlikvideringerne: "Truslen fra stikkerne" (dokumentar)
- Stikkerlikvideringerne: "Flammen" (dokumentar)
- Stikkerlikvideringerne: "Den grå zone" (dokumentar)
- Stikkerlikvideringerne: "Tavsheden" (dokumentar)
- Snyder du? (Hvad er plagiat i DHO - tilsigtet / utilsigtet?)
- Retsopgøret: "Hævnens time" (dokumentar) + Debat om straf
- Skrive- og vejledningsdage til DHO

Andet:
- Udarbejdelse af en redegørelse af Danmarks besættelse på 1-2 sider, som en del af det forberedende skriftlige arbejde til DHO
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse - DHO 16-04-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Antikken i perspektiv til nutiden

Periode 07.08.2023 til 12.11.2023

Antal lektioner: 21 af 50min

Fokus: Hovedvægten har været på udvalgte nedslag i den antikke historie primært oldtidens Grækenland og tildels Romerriget. Der er dog ikke tale om en komplet emnebehandling af disse, da der har været prioriteret plads til andre undervisningsformer såsom analyser af formidlingen af historie på henholdsvis fiktionsfilm og i elevernes egenproducerede dokumentarer - for understøtte aktualiseringen. Perspektivet til nutiden har derudover mest været rettet mod romersk politik vs. den moderne politik i Danmark. Aspekter som historiesyn og historieopfattelse, og historiske årsagsforklaringer har også været berørt.

Indhold:
- Antikken som historisk periode (overblik)
- Antikkens samfund: En dag på torvet
- Antikkens samfund: Elevtegninger
- "300" de historiske personer / karakterer
- Film: "300" (2006) + opgave
- Is this Sparta?
- Historie på film vs. Historisk bevidsthed
- Historiefilm og historiebrug
- Historiske minidox
- Antiken: Livet i byen
- Antikken - Livet på landet
- Kildeøvelse: Synet på slaver
- Det politiske system skabes
- Perspektiv: Det politisk system i Republikken vs. Danmark idag
- Perspektiv: Romersk politik vs. nutidens politik  

Andet:
- Elevproduceret historiske minidokumentarer om en udvalgt vigtig person fra Antikken
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historiske film - Antikken 22-09-2023
2Y Kildeøvelse - Antikken 05-10-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kulturmøder og Kultursammenstød - Fra Øst til Vest

Periode 13.11.2023 til 31.03.2024

Antal lektioner: 26 af 50min.

Fokus: Et tematisk emne med interesse for historiske eksempler på kulturmøde vs. kultursammenstød i et længere diakront perspektiv fra europæisk middelalder i 1000tallet til til koloniseringen af Nordamerika i slut 1600tallet, og med synkrone nedslag på Korstogene, De store opdagelser og "Pocahontas". Forløbet har foruden klassiske kildekritiske øvelser også berørt historisk fiktion vs. historisk virkelighed, og betydningen heraf i populærkulturen og den historiske bevidsthed.

Indhold:
- Hvad er kulturmøde vs. konflikt?
- Isbjergmodellen / Kulturmødebegreber
- Kildelæsning: "Ib Fadlan - om vikingerne"
- Film: "Kingdom of Heaven (2005)
- Historiefilm og historiebrug
- Film vs. Historiebevidsthed og kollektiv erindring
- Motiver til korstogene
- Korstogene som kulturmøde
- Perspektiv: Islam som fjende?
- Dokumentar: "Pigen med tørklædet"
- Fra middelalder til renæssancer (overblik)
- Middelalderens samfund
- Samfundsstrukturen i renæssancen
- Renæssancen vs. periodisering
- Kopernicus, de himmellige bevægelser
- De store opdagelser (Spanien, Portugal)
- Opdagelserne som kulturmøde
- Kolonisering og koloniseringens moral
- Kolonisering af Nordamerika
- Kulturmøde: "Pocahontas" (Disney 1995 fremstilling vs. historiske portrætter)
- Kildeøvelser: "John Smith"

Andet:
- Individuel skriveøvelse til 'Kingdom of Heaven'
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den moderne tænknings gennembrud?

Periode 01.04.2024 til 16.06.2024

Antal lektioner: 20 af 50min.

Fokus: Den moderne tænkningsgennembrud med særligt fokus på idegrundlaget og nybruddet / fremvæksten af nye ideer og tanker om menneske og samfund, og hvordan dette omsættes i rettigheder. Styrende for forløbet har været at svare på følgende "Hvorfra kommer den moderne tænkning?" Rent metodisk har det bl.a. omfattet periodiseringsprincipper, historiebrugsanalyse og historiesyn - og hvordan disse har betydning for vores (for)tolkning af fortiden i nutiden.

Indhold:
- Enevælde og oplysningstid (overblik)
- "Historien om Danmark" (afsnit 7 - Enevælde og Oplysningstid)
- "Historien om Danmark" (afsnit 8 - Grundloven, folket og magten), første 30min
- "Historien om Danmark" (afsnit 9 - Det svære demokrati), uddrag
- "Historien om Danmark" vs. Historiebrugsformer
- Enevælden i Danmark
- Immanuel Kant og fornuften
- Oplysningstidens idegrundlag
- De franske oplysningsfilsoffer (Voltaire, Rousseau, Diderot, Montesquieu)
- Deisme og naturvidenskaben  
- Kritik af oplysningstiden
- Rettigheder på skrift (Den amerikanske uafhængigheds erklæring og Den franske menneskerettighedserklæring)
- FN's Menneskerettigheder
- Perspektiv til nutiden: Ukraine-krigen vs. menneskerettigheder
- Perspektiv: Den retfærdige stat / ikke korrupte stat (retsstaten i Danmark)
- Perspektiv: Børneopdragelse og pædagogik (Rousseaus - "Emilie")

Andet:
- Afsluttende prøve i forløbet: Børnehavemanden vs. nutidens pædagogik / elevenes egne barndomsinstitutioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Industrialisering & Arbejderliv

Periode 08.08.2024 til 20.10.2024

Antal lektioner: 17 af 90min + Studietur til KBH.

Fokus: Et tematisk emne omkring industrialiseringen og de samfundsmæssige forandringer der fulgte i kølvandet herpå. Særligt arbejdernes forhold og de sociale og politiske vilkår. Rent metodisk har forløbet gennemgående lagt op til en diskussion af brud og kontinuitet, aktør og struktur, og forskellige måder at formidle historien på. Studieturen til KBH blev afholdt med danskfaget, hvortil fagtimer er medregnet.

Indhold:
- Den store vs. Den lille historie
- Industrialiseringen (overblik)
- Industrialiseringen i Dannmark
- "Historien om Danmark" (afsnit 8 - Grundloven, folket og magten)
- Industrialiseringen i Hjørring
- Hvorfor var England først?
- Industrialisering & Levevilkår: Igennem billeder
- Industrialisering & Levevilkår: Igennem tal
- Industrialisering & Levevilkår: Igennem kilder
- Industrialisering og ideologi (marxisme vs. socialdemokratisme)
- GAI: "Chat med Louis Pio"
- De klassiske ideologiers opståen og modning (Liberalisme, Konservatisme, Socialisme)
- Velfærdsstaten fra Vugge til Grav: "Det gode liv" (dokumentar)
- Kanslergadeforliget

Andet:  
- Statens musen for kunst: "Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer" + Museologi opgave m. skriftligt produkt
- Folketinget møde med Per Husted, MF'er for Socialdemokratiet
- Ungdomshuset på Dortheavej, besøg og rundvisning
- Gadens stemmer: Rundvisning i KBH af hjemløs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det 20. århundrede i krig

Periode 21.10.2024 til 21.01.2025

Antal lektioner: 18 af 90min.

Fokus: Det 20. århundredes krige i et diakront perspektiv fra WW1 henover WW2, Den kolde krig og frem til WW3 / Ukraine-krigen. WW2 er kun behandlet kort i dette forløb, da det tidligere var et emne i 1g DHO. Generelt er det de strukturelle vinkler og IP-teorien der danner rammen om forløbet, med anvendelse af en række forskellige metoder, der sætter fokus på menneskets forhold til krig.

Indhold:
- Hvilke krige var de værste?
- Stig Tønnessons, grumsomhedskriterier (gennemgående vurderingsredskab)
- 1. Verdenskrig (årsager + krigsforløb)
- 1. Verdenskrig 'julefreden 1914'
- 1 Verdenskrig (Versaillefreden)
- 1. Verdenskrigs konsekvenser
- IP &  Ideologi (idealisme & realisme)
- 2. Verdenskrig (årsager + krigsforløb)
- 2. Verdenskrigs konsekvenser
- Folkeforbundet & FN
- Menneskerettigheder og krig
- Den Kolde krig (kronologisk overblik)
- Den kolde krig vs. IP (polariteter og geopolitik)
- Den Kolde krig vs. ideologi
- WW3: Fra Unipolaritet til Multipolaritet?
- WW3: IP vs. Ukraine-krigen
- WW3: Hvordan slutter en krig?
- Perspektiv: Den lille historie, krig fortalt gennem mennesker

Andet:
- Vendsysselsmuseum, besøg "Vendsyssel besat" + Museologi opgave m. videooplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Made By China

Periode 22.01.2025 til 21.04.2025

Antal lektioner: 11 af 90min.

Fokus: Kinas moderne historie fra Mao magtovertagelse i 1949 og transformationen frem mod positionen som fremtidens supermagt under Xi Jingping. Herunder den kinesiske selvforståelse og teknologiske opdrift. Generelt har lektionerne været planlagt ud fra en mere klassisk 'Rugbrøds' model, med tekstlæsning, arbejdsspørgsmål samt små tilhørende opgaver. Afslutningsvis også mere perspektiverende med formål at åbne emnet op i en meget nutidig og nærværende kontekst.

Indhold:
- Xi Jinping og 'Den kinesiske drøm'
- Kinas politiske system
- Kinas moderne historie: Fra kommunisme til kapitalisme
- Kinas moderne historie: Planøkonomi – og ”Det store Spring”
- Kinas moderne historie: Kulturrevolutionen - og Maos arv
- Kinas moderne historie: "Socialisme med kinesiske særtræk"
- Kinas moderne historie: Kina – en økonomisk supermagt
- Social kontrol & konflikt: Folkelige ønsker om (mere) demokrati? / Sociale spændinger
- Borger pointsystemet
- Made in China: Kinas store tech revolution
- Kinas silkevejsprojekt
- Kina vs. IP: Kina som (ny) udenrigspolitisk aktør

Andet:
- Elevernes 'Social Credit score' plakater til installation / udstilling på skolen
- Afsluttende videoplæg: Vurdering af Kinas udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensforberedelser

Periode 22.04.2025 til 18.05.2025

Antal lektioner: 3 af 90min.

Fokus: Vigtigste know how til den mundtlige eksamen i historie.

NB: Dette forløb er IKKE et eksamensemne

Indhold:
- Studieplan / Eksamensemner
- Metoder i historiefaget (overblikskompendium udleveret)
- Problemstillinger til eksamen
- Ved det grønnebord
- Afslutning / Farvel og tak
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer