Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Line Rytter Mørkholt
Hold
2022 FR/1 (
1g FR/1
,
2g FR
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Bonjour Lyon begyndersystem
Titel 2
Intouchables
Titel 3
La jeunesse
Titel 4
La vie scolaire (eksamen)
Titel 5
Entre deux cultures
Titel 6
Hergé et Tintin (eksamen)
Titel 7
Les contes (eksamen)
Titel 8
Le tourisme durable
Titel 9
La francophonie (eksamen)
Titel 10
La Deuxième Guerre Mondiale (eksamen)
Titel 11
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Bonjour Lyon begyndersystem
Vi har arbejdet med Bonjour Lyon som i-bog.
Der er anvendt supplerende materiale fra MinLæring mm.
Fokus på:
udtale
ordforråd
billedbeskrivelse
grammatik: artikler, substantivers bøjning, adjektiver, possessive pronominer, genitiv, verbalbøjning i nutid, nægtelser, tal, futur proche, passé récent
Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Présentation (skal bruges i timen - ikke lektie ;-))
Øv udtalen af de 3 små tekster i kapitel 1.1 "La famille" (Bonjour Lyon på systime) - husk de stumme slutkonsonanter (CaReFuL)
1) Hør, øv udtale og forstå teksten ”Le départ” kapitel 2 i Bonjour Lyon (vores grundbog på systime.dk)
Lav øvelsen med être i Bonjour Lyon (kapitel 2 - se vedhæftede fil)Øvelse être.png
1) Læs og øv udtale af kapitel 3 "L'arrivée" (Bonjour Lyon på Systime.dk)
Profiles 1-6.docx
Medbring papirerne med øvelser i artikler, adjektiver og substantiver, som I fik udleveret sidste gang
Les vêtements (skal først bruges i timen - det er ikke lektie)
Læs/lyt og øv udtale af kapitel 4 "Une présentation" (Bonjour Lyon på Systime)
Au café (ikke lektie, men et link vi skal bruge i timerne ;-))
Noël (skal bruges i timen - ikke lektie)
les vêtements (til brug i timen)
La maison
Træn gloserne til "La maison" på linketLa maison
Lyt, øv udtale og forstå kapitel 5 "L'appartement" - læg mærke til, at der er mange af de møbelgloser, som vi har øvet
Øv adjektiverne på linket - husk også at øve udtale (når hankønsformen og hunkønsformen er forskellige, så står begge former der)
Le temps (øvelse vi laver på klassen - ikke lektie)
Øv jer i at beskrive vejret på fransk - brug formuleringerne fra quizlet'en. Sig 5 sætninger om vejret lige nu
Le temps
Læs, øv udtale og forstå kapitel 7 "Le vieux Lyon" (Bonjour Lyon på systime.dk)
Parlez francais images .docx
L'heure (ikke lektie - vi skal bruge linket i timen)
Repetér bøjningerne af avoir (at have) og être (at være) - man skal kunne dem udenad!
Titel
Færdiggør beskrivelsen af jeres dag (ma journée) Lad jer gerne inspirere af M. Lacours dag, og brug refleksive verber (f.eks. se réveiller = at vågne)
Les choristes1.docx
1) Læs, øv udtale og forstå kapitel 8 "L'université Lumière" i Bonjour Lyon
La politesse
1) Læs, øv udtale og forstå kapitel 10 “Les Deux Alpes”
Titel (skal bruges i timen)
I arbejder selv med præsentation af jeres fritidsinteresser:
Færdiggør rettelserne i billedbeskrivelsen (afleveringen som I fik retur mandag)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 62
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Intouchables
Forløb om filmen "Intouchables" (Olivier Nakache, Eric Toledano, 2011)
Vi arbejder med forskellige grammatiske øvelser i forbindelse med at vi ser filmen.
Fokus på både skriftlighed og mundtlighed
Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Titel
Øv gloserne til "Intouchables" i Quizlet'en
Forstå spørgsmålene s. 10 opgave C Intouchables
Færdiggør øvelse 3 + 4 s. 13 i Intouchables-øvebogen
Arbejd-selv:
Korte samtaler på fransk om "Intouchables". RY stiller nogle af følgende spørgsmål:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La jeunesse
La jeunesse
Forløbet tager udgangspunkt i mini-serien "Rendez-vous à Nice"
Materiale:
- "Rendez-vous à Nice" (Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal 2014)
Andet materiale:
Sange:
"à 17 ans" (Shirel 2003)
"Amour plastique" (Videoclub 2018)
Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Le temps
Lav øvelsen Combinez les mots på s. 7 i "Rendez-vous à Nice"
Titel
Amour plastique-quiz
Refleksive verber.pdf.docx
Færdiggør den mundtlige præsentation af Rendez-vous à Nice
Titel (skal bruges i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
La vie scolaire (eksamen)
Forløb med fokus på skolen i Frankrig
Forløbet tager udgangspunkt i, hvordan skolesystemet er bygget op, hvordan det franske skolesystem er forskelligt fra det danske, og hvordan eleverne har det i skolen, men fører derefter videre til de udfordringer, der er - især i ghettoområderne.
Materiale:
-
Franskportal.dk
« Les études sécondaires »
- filmen "La vie scolaire" (Grand Corps Malade & Mehdi Idir, 2019)
- anmeldelse
- filmplakaten
- traileren
- sangen ”La Quête” (Orelsan, 2021)
- noveller: "La pizza et le jambon" (Mossi Traore, 2014), "Illusion" (Endy Eboma, 2014) fra "(Dé)connexion et autres histoires" (Jens Peder Weibrecht, 2014)
25 sider
Indhold
Kernestof:
Billedbeskrivelsesmodel2023.pdf (til brug i timen)
La quête
Vi ser filmen "La vie scolaire"
Présentation de quelque chose Flashcards | Quizlet
Færdiggør præsentationerne af personerne fra filmen "La vie scolaire"
Spil Krydsord - Puzzel.org (til brug i timen)
La pizza et le jambon Flashcards | Quizlet
Færdiggør kryds og tværsen
Formulations lettre/e-mail Flashcards | Quizlet (skal bruges i timen)
https://puzzel.org/da/crossword/play?p=-NkpkwDWh9RoDAB1ijq8 (bruges i timen)
1) Læs næste del af novellen ”Illusion”: s. 18 l. 32-s. 20 l. 16
Læs næste del af novellen ”Illusion”: s. 18 l. 32-s. 20 l. 16 (hvis man ikke er blevet færdig torsdag 7/12 - se forståelsesskemaet på timerne 7/12)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Entre deux cultures
Entre deux cultures
Forløb om indvandrere i Frankrig og franskmænd af anden etnisk oprindelse.
Fordele og ulemper ved at have to kulturer.
Livet i la banlieue.
Materiale:
"Je m’appelle Nawelle" (Châtagaine)
"Je m'appelle Hannah" (Châtagaine)
"Je m'appelle Sam" (Châtagaine)
Paroles francophones ved Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal uddannelse 2015: "Je suis bien avec les ados de toutes les cultures" + "Exilée tout le temps"
Photo de classe:
www.photo-de-classe.org
- små videoer, hvor eleverne præsenterer deres oprindelse
Sange:
"Au Café des Délices" (Patrick Bruel, 1999)
Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Find en person, som du kender, som er "entre deux cultures" og forbered at præsentere vedkommende:
1) Læs l. 1-9 i interviewet s. 4 ”Je suis bien avec les ados de toutes les cultures »
Lav opgave 2 i dokumentet (opgaven, hvor man skal sætte det korrekte verbum ind og bøje efter subjektet)
Au Café des Délices Flashcards | Quizlet
Find mindst 3 verber i imparfait i "Au café des Délices" s. 14 (pas på stregerne, som er sat i forvejen ;-))
Paroversættelsesøvelse.docx
Présentation orale - entre deux cultures.docx
Færdiggør den mundtlige præsentation om et af børnene
Exilée tout le temps - beskrivelse.docx
Je m_appelle Sam .docx
Forbered to spørgsmål på fransk til de franske gæster
Wheel Decide | Les questions du jour
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Hergé et Tintin (eksamen)
Georges Rémi, aka Hergé, udgav i årene 1958-1959 tegneserien "Tintin au Tibet", som i 1960 blev samlet i et album. Vi ser på personen Hergé og på, hvordan hans personlige liv bliver illustreret i albummet.
Vi analyserer albummet med særligt fokus på humor
Hergé: Tintin au Tibet - album (1960)
Hergé: Tintin au Tibet - tegnefilm, her: https://youtu.be/0XnmOJotQ68
Anders Østergaard: Tintin et moi, dokumentarfilm, her:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/tintin-et-moi?sub=3972#.YJpK5y1UKys
Tintin est-il raciste? (artikel i Culture, 2010)
Estimeret antal sider: 40
Indhold
Kernestof:
Tintin, les noms Flashcards | Quizlet
Læs resuméet s. 3 i kompendiet færdigt (forstå i grove træk, hvad "Tintin au Tibet" handler om)
Besvar spørgsmålene i kompendiet til s. 11-17 i kompendiet (Tintin au Tibet)
présentation Flashcards | Quizlet
Repetér hvordan man præsenterer sig på fransk
Tintin au Tibet p. 16-27
Besvar spørgsmålene til Haddock og Milou s. 8 i kompendiet
https://forms.gle/C36WFcTRiAEzgJQc7
Tintin est-il raciste.docx
Vocabulaire:
Vocabulaire :
image.png
Arbejd-selv:
Passé composé.pdf
13 gange så varm som Solen: Nu bliver verdens største fusionsreaktor samlet | Teknologi | DR
https://forms.gle/evfaPN2ESLyDsC7BA
Tintin Ep 18 Tintin au Tibet (youtube.com)
Læs afsnittet s. 39m-41m (indtil "Et le soir") færdigt og besvar spørgsmålene s. 9 i kompendiet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Les contes (eksamen)
Les contes de fées
I forløbet arbejder vi med forskellige franske eventyr og kommer ind på forskellen mellem et traditionelt eventyr og et mere moderne eventyr som f.eks. "Chapeau rond rouge".
Vi inddrager eventyrtræk og simpel analyse af eventyr (aktantmodellen)
Desuden lærer vi passé simple at kende.
Materiale:
- "Chapeau rond rouge" (2004, Geoffroy de Pennart) + tegnefilmen: LECTURE - "Chapeau rond rouge", de Geoffroy de Pennart (Kaléidoscope) (youtube.com)
- "La sorcière de la rue Mouffetard" (Pierre Gripari)
- "La cinq fois belle" (Pierre Gripari)
Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
1) Tjek at I har styr på bøjningen af de regelmæssige verber i présent (1., 2. og 3. bøjning) ved at lave øvelserne s. 1-3 i grammatikkompendiet
Læs "Chapeau rond rouge" færdig s. 6-9 - hør evt. teksten oplæst på linket
Résumé CRR.docx
1) Varm op til at skulle sige noget på fransk om Chapeau rond rouge - kig på s. 2, 4 og 5 i kompendiet
Les groupes:
Til timen:
1) Læs næste afsnit af "La sorcière de la rue Mouffetard" p. 12D l. 14-p. 12D l. 27 (hør gerne på linket)
Læs næste del af ”La sorcière de la rue Mouffetard” p. 13D l. 10-14G l.4 og forstå i grove træk
Læs resten af eventyret "La sorcière..." p. 16G l. 1 => og forstå i grove træk
La cinq fois belle Flashcards | Quizlet
Besvar spørgsmålene til 2. afsnit af "La cinq fois belle". Spørgsmålene står på s. 20 i kompendiet. Svar i hele sætninger :-)
La cinq fois belle (extrait 4) Flashcards | Quizlet
Besvar spørgsmålene til afsnit 4 i "La cinq fois belle". Spørgsmålene står på s. 28 - husk at lave hele sætninger!
Læs afsnit 6 i "La cinq fois belle" s. 36-37 til l. 12 « C’est une idée! dit le prince. » og forstå i grove træk
Læs s. 39-40 l. 4 (første del af afsnit 7) "La cinq fois belle" i kompendiet og forstå i grove træk
1) Forbered et oplæg på fransk om "La cinq fois belle" (brug formuleringerne på s. 2-5 i kompendiet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Chapeau rond rouge
26-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Le tourisme durable
Le tourisme durable
Vi arbejder innovativt med et forløb om bæredygtig turisme.
Eleverne skal udarbejde en reklame for en bæredygtig ferie i Hjørring målrettet franskmænd.
Reklamen præsenteres på Hjørring Gymnasiums bæredygtige julemarked i november måned.
Materiale:
- "Zéro déchet" p. 13-15 26, 28-29, 39-43, 55-58 + 87(Maria Hassing, Systime 2023)
- "Réparer les objets cassés - Arrêtons de jeter et donnons une nouvelle vie à nos objets !" (TV5 Monde, article de 2022)
- "En Loir-et-Cher, les écoles engagées pour le développement durable" (TV5 Monde, article de 2022)
Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
15 gestes anti-plastique pendant 15 jours (youtube.com)
1) Læs og forstå teksten om repair-cafés s. 7-8 i kompendiet (man kan også høre teksten i linket)
1) Læs resten af teksten "Les vêtements" p. 9-10 om genbrugstøj - øv udtale (fokus på udtale af verberne) og forstå i grove træk
Le tourisme durable - une publicité.docx
Forbered et mundtligt oplæg med en præsentation af jeres reklame for en bæredygtig ferie i Nordjylland:
Øv bøjning af 1. bøjningsverber, f.eks. parler + être/avoir (hvis du har styr på det, så øv bøjning af aller + venir)
Comment est née la langue française ? - 1jour1actu.com
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La francophonie (eksamen)
La francophonie
Vi arbejder med begrebet "francophonie" med særlig fokus på Québec. Vi prøver at forstå den historiske baggrund for det franske sprog generelt og i Québec samt hvordan det franske sprog er under pres i Québec.
Materiale:
Powerpoint om la francophonie.
Materiale:
- Comment est née la langue française ? -
1jour1actu.com
- "Les francophones" (franskportal.dk)
- "Fransk i Québec" (artikel)
- "La langue française au Québec" (Entrées)
- "Fiches de présentation" (interviews avec des jeunes français - La francophonie)
- "Le français poursuit son déclin au Québec comme au Canada" (Le Devoir, le 19 août 2022 - uddrag)
- ”Je suis chez moi” (sang, Black M)
- "Mon nom est Victor Gazon" (kortfilm, SVT 2010)
Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Færdiggør øvelsen i imparfait/passé composé på s. 25 i grammatikkompendiet
Læs "Fransk i Québec" i kompendiet s. 4-5 (tekst på dansk)
Læs Fiches de présentation i kompendiet s. 112-116, og svar på spørgsmålene i vedhæftede dokument
Présentation de texte .docx
1) Læs og forstå teksten s. 15 i kompendiet « La langue française au Québec »
Je suis chez moi Flashcards | Quizlet
Færdiggør de 3 øvelser (1, 2 og 4) om præpositionerne (udleverede papirer)
Færdiggør øvelserne til Black M "Je suis chez moi"
Le français poursuit son déclin au Québec Flashcards | Quizlet
Exercices court-métrage.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
La Deuxième Guerre Mondiale (eksamen)
Vi ser på Frankrig under 2. verdenskrig gennem tekster og film. Fokus er at få en nuanceret forståelse af det Frankrig, der blev fysisk og holdningsmæssigt opdelt under krigen.
Kompendium "La deuxième guerre mondiale en France" med flg tekster:
- Introduction à la guerre
- La France occupée et la France libre
- L’appel du Général de Gaulle du 18 juin 1940
- L’affiche à tous les Français en Angleterre, août 1940
- Le statut des Juifs en France en 1940
- Le port de l’étoile jaune
- "Le journal d’Hélène Barr" (extraits)
- La Rafle du Vélodrome d’Hiver + La rafle du Vel' d'Hiv' racontée par Annette Muller, déportée à 9 ans (youtube.com)
Simone de Beauvoir : "Le sang des autres" (extraits)
"Je m'appelle Arlette Andersen et j'ai survecu Auschwitz" (kapitel 9)
REPLAY. Rafle du Vel'd'Hiv : revivez le discours d'Emmanuel Macron à Pithiviers (francetvinfo.fr) (indtil 3 :05)
Film:
"La Rafle", 2010
Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Link og dokumenter til timen:
Øve gloser på quizlet (mots et expressions utiles) : 2GM Flashcards | Quizlet (man skal kunne ordene!) => gem quizlet’en eller skriv gloserne ned!Læs « Introduction à la guerre » p. 2-3 i kompendiet Lire à haute voix (læs højt – fokus på udtale)Essay
1) Læs og forstå "Introduction à la guerre" p. 2-3 i kompendiet (findes i Lectio => dokumenter => hold 3gFR => mappen "2GM")
Læs og forstå i grove træk "L'appel du Général de Gaulle du 18 juin 1940" s. 4-5 i kompendiet
1) Læs og forstå i grove træk tekst 8 "La rafle du Vélodrome d'Hiver" s. 9 i kompendiet
1) Læs og forstå i grove træk, hvad Hélène Berr skriver i dagbogens extrait 1 s. 8
Læs starten af "Le sang des autres" (Simone de Beauvoir, 1945) s. 11 l. 1-21 (kompendiet)
Répondez aux questions :
Læs ”Le sang des autres” p. 11G l. 22-s. 11D l. 22 - hvem kommer hjem til Hélène?
1) Læs "Le sang des autres" p. 11D l. 23 - 12G l. 4
1) Læs p. 12G l.19-30
Betingelseskonstruktioner - futur og conditionnel .docx (til brug i timen)
Le sang des autres - questions.docx (til brug i timen)
Le sang des autres - questions.docx
1) Læs og forstå i grove træk "Le sang des autres" p. 15D l.3-15D l.28
La Rafle photos.docx
Opgave til timen (bundne personlige pronominer):
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ny opgave (8)
13-01-2025
Ny opgave (5)
07-02-2025
Ny opgave (6)
17-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Repetition
Repetition
- grammatik
- billedbeskrivelse
- mundtlig præsentation og samtale
- delprøve 1
Indhold
Kernestof:
Billede-013.jpg
Øvelse til terminsprøve i fransk A skrifteligt delprøve 1 Flashcards | Quizlet
https://da.surveymonkey.com/r/VJBDF9H (link som skal bruges i timen)
Til brug i timen:
1) Lav opgave 2 + 4 om konjunktiv på fransk (papir udleveret tirsdag + ligger i Lines dueslag)
image.png
b87e230d-5bf1-4022-a641-d98bef8f1c26
Forbered et mundtligt oplæg på fransk på ca. 5 minutter om eventyret "La sorcière de la rue Mouffetard" (vedhæftet)
Øvelser til timen:
Medbring Coco Chanel-delprøven (udleveret mandag)
Présentation de texte .docx
Uden titel.jpg
Medbring Coco Chanel-delprøven
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652508950", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652508950", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52652508950" }