Holdet 2022 FR/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Line Rytter Mørkholt
Hold 2022 FR/1 (1g FR/1, 2g FR, 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bonjour Lyon begyndersystem
Titel 2 Intouchables
Titel 3 La jeunesse
Titel 4 La vie scolaire (eksamen)
Titel 5 Entre deux cultures
Titel 6 Hergé et Tintin (eksamen)
Titel 7 Les contes (eksamen)
Titel 8 Le tourisme durable
Titel 9 La francophonie (eksamen)
Titel 10 La Deuxième Guerre Mondiale (eksamen)
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bonjour Lyon begyndersystem

Vi har arbejdet med Bonjour Lyon som i-bog.

Der er anvendt supplerende materiale fra MinLæring mm.

Fokus på:

udtale

ordforråd

billedbeskrivelse

grammatik: artikler, substantivers bøjning, adjektiver, possessive pronominer, genitiv, verbalbøjning i nutid, nægtelser, tal, futur proche, passé récent

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intouchables

Forløb om filmen "Intouchables" (Olivier Nakache, Eric Toledano, 2011)

Vi arbejder med forskellige grammatiske øvelser i forbindelse med at vi ser filmen.
Fokus på både skriftlighed og mundtlighed

Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La jeunesse

La jeunesse

Forløbet tager udgangspunkt i mini-serien "Rendez-vous à Nice"

Materiale:
- "Rendez-vous à Nice" (Mette Bering & Mimi Sørensen, Gyldendal 2014)

Andet materiale:
Sange:
"à 17 ans" (Shirel 2003)
"Amour plastique" (Videoclub 2018)


Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La vie scolaire (eksamen)

Forløb med fokus på skolen i Frankrig

Forløbet tager udgangspunkt i, hvordan skolesystemet er bygget op, hvordan det franske skolesystem er forskelligt fra det danske, og hvordan eleverne har det i skolen, men fører derefter videre til de udfordringer, der er - især i ghettoområderne.

Materiale:
- Franskportal.dk « Les études sécondaires »
- filmen "La vie scolaire" (Grand Corps Malade & Mehdi Idir, 2019)
- anmeldelse
- filmplakaten
- traileren
- sangen ”La Quête” (Orelsan, 2021)
- noveller: "La pizza et le jambon" (Mossi Traore, 2014), "Illusion" (Endy Eboma, 2014) fra "(Dé)connexion et autres histoires" (Jens Peder Weibrecht, 2014)

25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Entre deux cultures

Entre deux cultures

Forløb om indvandrere i Frankrig og franskmænd af anden etnisk oprindelse.
Fordele og ulemper ved at have to kulturer.
Livet i la banlieue.

Materiale:
"Je m’appelle Nawelle" (Châtagaine)
"Je m'appelle Hannah" (Châtagaine)
"Je m'appelle Sam" (Châtagaine)
Paroles francophones ved Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal uddannelse 2015: "Je suis bien avec les ados de toutes les cultures" + "Exilée tout le temps"

Photo de classe: www.photo-de-classe.org - små videoer, hvor eleverne præsenterer deres oprindelse

Sange:
"Au Café des Délices" (Patrick Bruel, 1999)

Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hergé et Tintin (eksamen)

Georges Rémi, aka Hergé, udgav i årene 1958-1959 tegneserien "Tintin au Tibet", som i 1960 blev samlet i et album. Vi ser på personen Hergé og på, hvordan hans personlige liv bliver illustreret i albummet.
Vi analyserer albummet med særligt fokus på humor

Hergé: Tintin au Tibet - album (1960)

Hergé: Tintin au Tibet - tegnefilm, her: https://youtu.be/0XnmOJotQ68

Anders Østergaard: Tintin et moi, dokumentarfilm, her: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/undervisning/tintin-et-moi?sub=3972#.YJpK5y1UKys

Tintin est-il raciste? (artikel i Culture, 2010)


Estimeret antal sider: 40


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Les contes (eksamen)

Les contes de fées

I forløbet arbejder vi med forskellige franske eventyr og kommer ind på forskellen mellem et traditionelt eventyr og et mere moderne eventyr som f.eks. "Chapeau rond rouge".
Vi inddrager eventyrtræk og simpel analyse af eventyr (aktantmodellen)
Desuden lærer vi passé simple at kende.

Materiale:
- "Chapeau rond rouge" (2004, Geoffroy de Pennart) + tegnefilmen: LECTURE - "Chapeau rond rouge", de Geoffroy de Pennart (Kaléidoscope) (youtube.com)
- "La sorcière de la rue Mouffetard" (Pierre Gripari)
- "La cinq fois belle" (Pierre Gripari)

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chapeau rond rouge 26-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Le tourisme durable

Le tourisme durable

Vi arbejder innovativt med et forløb om bæredygtig turisme.
Eleverne skal udarbejde en reklame for en bæredygtig ferie i Hjørring målrettet franskmænd.
Reklamen præsenteres på Hjørring Gymnasiums bæredygtige julemarked i november måned.

Materiale:

- "Zéro déchet" p. 13-15 26, 28-29, 39-43, 55-58 + 87(Maria Hassing, Systime 2023)
- "Réparer les objets cassés - Arrêtons de jeter et donnons une nouvelle vie à nos objets !" (TV5 Monde, article de 2022)
- "En Loir-et-Cher, les écoles engagées pour le développement durable" (TV5 Monde, article de 2022)

Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La francophonie (eksamen)

La francophonie

Vi arbejder med begrebet "francophonie" med særlig fokus på Québec. Vi prøver at forstå den historiske baggrund for det franske sprog generelt og i Québec samt hvordan det franske sprog er under pres i Québec.

Materiale:

Powerpoint om la francophonie.

Materiale:
- Comment est née la langue française ? - 1jour1actu.com
- "Les francophones" (franskportal.dk)
- "Fransk i Québec" (artikel)
- "La langue française au Québec" (Entrées)
- "Fiches de présentation" (interviews avec des jeunes français - La francophonie)
- "Le français poursuit son déclin au Québec comme au Canada" (Le Devoir, le 19 août 2022 - uddrag)
- ”Je suis chez moi” (sang, Black M)
- "Mon nom est Victor Gazon" (kortfilm, SVT 2010)


Omfang: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La Deuxième Guerre Mondiale (eksamen)

Vi ser på Frankrig under 2. verdenskrig gennem tekster og film. Fokus er at få en nuanceret forståelse af det Frankrig, der blev fysisk og holdningsmæssigt opdelt under krigen.

Kompendium "La deuxième guerre mondiale en France" med flg tekster:

- Introduction à la guerre
- La France occupée et la France libre
- L’appel du Général de Gaulle du 18 juin 1940
- L’affiche à tous les Français en Angleterre, août 1940
- Le statut des Juifs en France en 1940
- Le port de l’étoile jaune
- "Le journal d’Hélène Barr" (extraits)
- La Rafle du Vélodrome d’Hiver + La rafle du Vel' d'Hiv' racontée par Annette Muller, déportée à 9 ans (youtube.com)
Simone de Beauvoir : "Le sang des autres" (extraits)
"Je m'appelle Arlette Andersen et j'ai survecu Auschwitz" (kapitel 9)


REPLAY. Rafle du Vel'd'Hiv : revivez le discours d'Emmanuel Macron à Pithiviers (francetvinfo.fr) (indtil 3 :05)


Film:
"La Rafle", 2010


Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave (8) 13-01-2025
Ny opgave (5) 07-02-2025
Ny opgave (6) 17-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer