Holdet 2022 SP/1a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Heidi Pilgaard Langballe
Hold 2022 SP/1a (1g SP/1a, 2g SP/1a, 3g SP/1a)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem Capítulo 1
Titel 2 Begyndersystem Capítulo 2
Titel 3 Begyndersystem Capítulo 3
Titel 4 Begyndersystem Capítulo 4
Titel 5 Repetitionsforløb
Titel 6 La familia
Titel 7 La vida diaria, fiestas y comida
Titel 8 Un mes en Málaga
Titel 9 Un mundo mágico
Titel 10 La llegada de Sam
Titel 11 La identidad contrastada
Titel 12 Migración de América Latina a los Estados Unidos
Titel 13 El mundo de Pedro Almodóvar
Titel 14 Cuba  - la vida diaria y el turismo
Titel 15 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem Capítulo 1

Begynderforløb med fokus på grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Lærerproduceret kompendium

Gennemgang af:
Alfabet, trykregler og udtale
Personlig præsentation
Gloser: La ciudad
Tallene 1-20
Navneordets køn og tal
Ubestemte kendeord
Nægtelsen "no" - betydning og placering
Hay - betydning og brug
Stedsangivelser - til højre for, til venstre for etc.
Billedbeskrivelse
Diverse bearbejdede småtekster. Formål: At repetere gennemgået grammatik.
Diverse sange og grammatikopgaver på nettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begyndersystem Capítulo 2

Begynderforløb med fokus på grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Lærerproduceret kompendium

Gennemgang af:
Tallene 1-60
Verdenshjørner
Farver
Gloser: La casa - rum og møbler
Estar - betydning, bøjning og brug
Det bestemte kendeord
Tillægsord - køn, tal og placering
Personlige stedord som grundled
Repetition af stedsangivelser
Billedbeskrivelse
Diverse bearbejdede småtekster. Formål: At repetere gennemgået grammatik.
Diverse sange og grammatikopgaver på nettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Begyndersystem Capítulo 3

Begynderforløb med fokus på grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Lærerproduceret kompendium

Gennemgang af:
Tallene 1-100
Gloser om La familia
Gloser om Las profesiones
Ugedage / måneder / klokken
Personbeskrivelse - tillægsord
Billedbeskrivelse
Brugen af hay / estar / ser
Ejestedord
Ejefald
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Begyndersystem Capítulo 4

Begynderforløb med fokus på grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Lærerproduceret kompendium

Gennemgang af:
Gloser: La ropa
Spørgeord
Regelmæssige udsagnsord i alle tre bøjninger
Tener + faste vendinger
Introduktion til muy / mucho
Repetition af personbeskrivelse + billedbeskrivelse
Gloser: Las asignaturas
Repetition af klokken + klokkeslæt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Repetitionsforløb

Begynderforløb med fokus på repetition, men også med udvidelse af grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Eget materiale = kompendium: Actividades de repaso
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La familia

Fokus på la familia.
Basalt ordforråd + ny grammatik:
Tillægsordenes gradbøjning, udvidet nutid, førnutid.

Film:
"El Bola" (2000)

Eget materiale = kompendium med forskellige tekster, opgaver og links.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 41,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La vida diaria, fiestas y comida

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Un mes en Málaga

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La llegada de Sam

Eget kompendium med såvel skriftlige som mundtlige opgaver til de tre første afsnit af serien La llegada de Sam.

Forløbet har både til formål at repetere den nyeste grammatik og introducere eleverne for tiderne konditionalis og futurum samtidig med, at der er fokus på den mundtlige dimension og billedbeskrivelse.

Målet med forløbet er at få eleverne i gang med det spanske efter en lang sommerferie og finde ud af, hvilke huller, der skal dækkes inden opstarten på et egentligt eksamenstema.

NB:
90-minutters moduler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 La identidad contrastada

Materiale:

Mikkelsen, Ole Nicolaj: La identidad contrastada (Gyldendal)
Mariángeles de Argentina s.
Mario de Colombia s.

Grammatisk:er der
Fokus på at repetere datiderne, dativstyrende verber og personlige pronominer.

Mundtligt:
Fokus på præsentationsteknik og fremlæggelser i par.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Migración de América Latina a los Estados Unidos

Eksamensemne (40 normalsider)

Indledende begrebsdefinition:
Migración, emigración, inmigración, el sueño americano

Forløbet har fokus på den aktuelle folkevandring fra Latinamerika til USA og er bygget op omkring den amerikanske drøm og push / pull faktorerne. Som afslutning på forløbet inddrages bander som MS13 og bandekriminalitet som en vigtig push-faktor.

Materiale:

Film:
María - llena eres de gracia (2004)
Sin nombre (2009)

Tekster:
Clausen, Helene Balslev: Al otro lado - el sueño americano (Gyldendal, 2004)
s.15: Héctor Nieto Montoya
s.24: César Urbina Nieto
s.49: Armando Vargas.

Kompendium:
Forskellige tekster på dansk om forholdene i Latinamerika generelt om baggrunden og årsagerne til migration
Tekst: La Bestia o El tren de la Muerte
Sang: Pobre Juan af Maná (2002)
Tekster på spansk om Mara Salvatrucha og Cómo es ser miembro de una pandilla.
Un retrato de Santiago Bernal

Dokumentarprogram:
Ung i USA - på flugt over grænsen (2013) (50 minutter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 El mundo de Pedro Almodóvar

Eksamensemne (40 normalsider)

Forløb om den spanske filminstruktør Pedro Almodóvar med indledende fokus på den spanske borgerkrig og Francotiden.

Efterfølgende især fokus på Almodóvars liv og filmproduktion med nogle af de gængse temaer som udgangspunkt såsom la familia, las mujeres fuertes, los hombres débiles, las madres, la vida y la muerte.

Materiale:

Lærerproduceret kompendium med uddrag fra forskellige titler og med inddragelse af forskellige websider:
:
Holmgaard, Anni: España en perspectiva (Forlaget EA, 2020) s.5-6

https://es.wikipedia.org/wiki/Pedro_Almod%C3%B3var

https://jyllands-posten.dk/rejser/ECE3583591/Movida-Madrilena/

"Todo sobre mi madre" (Spillefilm, 1999))

"Volver" (Spillefilm, 2006)

"Universo cinematográfico Almodóvar" (youtube)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Cuba - la vida diaria y el turismo

Eksamensemne (35 normalsider)

Forløb med fokus på hverdagslivet på Cuba samt turisme. Formålet med forløbet er at give et indblik i hverdagen i et socialistisk land med kapitalistiske tendenser og den rolle, som turismen spiller for cubanernes overlevelse.

Materiale:

Et lærerproduceret kompendium, blandt andet med en tekst om Cubas historie.

Tekstmateriale:
”Información turística” (Caminando - for fortsættere", Waldenström, Elisabeth m.fl., Gyldendal p.109)
”Bienvenidos a Cuba” (Caminando - for fortsættere", Waldenström, Elisabeth m.fl., Gyldendal), pp.105-106

Video fra den svenske programserie Pregunta ya:
”La familia de Cuba”

Video, youtube
Un vídeo turístico de Cuba

Spillefilm:
”Habana Blues”, Benito Zambrano, 2005

I-bog:
”César el guía de turismo” fra ”Somos Cuba”, Ole Loumann, Eduvision 2015, pp.32-36


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde