Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/2a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Claus Sand, Nina Ella Frølund
Hold
2022 SP/2a (
1g SP/2a
,
2g SP/2a
,
3g SP/2a
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Begynderforløb
Titel 2
Forløb#2 - Repetitions- /begynderforløb
Titel 3
Forløb#3: La familia
Titel 4
Forløb#4 Fiestas y comida
Titel 5
Forløb#5 Un mes en Málaga
Titel 6
Forløb#6 Aspekt
Titel 7
Forløb#7 EXTRA en español
Titel 8
Forløb#8 Las pandillas (EKSAMEN)
Titel 9
Forløb#9 El universo de Pedro Almodóvar (EKSAMEN)
Titel 10
Forløb 10# Barcelona (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Begynderforløb
Begynderforløb med fokus på grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Eget materiale
Indhold
Kernestof:
El alfabeto español
Øvelser med tal 1-10
Transparente ord - øvelser video
Øvelser med tal 1-20
Øv tallene 1-10 (uno, dos, tres, cuatro, cinco, seis, siete, ocho, nueve, diez). I finder dem også i jeres kompendium. I skal kunne dem udenad!
1) Lav/Læs side 11 I kompendiet 2) Brug 5 minutter på at øve trykregler og tallene 1-20
Hilsener og præsentation
GLOSARIO - LA CIUDAD
1) Øv jer i at præsentere jer selv (side 7 i kompendiet) 2) Brug 10 minutter på at øve gloserne i quizletøvelsen fra sidste mandag igen (under 2. lektion 14/11).
1) Øv gloser om "LA CIUDAD". Brug linket fra timen mandag. I skal kunne dem!
1) Lav side 20 + 18 (oversæt til spansk) + 17 i kompendiet.
1) Læs og forst boksen med blåt på side 23, 2) Læs eventuelt teksten på side 22 igen.
Øv oplæsning af og oversæt side 26
1 al 60 aprendiendo a contar con medusas para niños - Videos Aprende
Tiendas. Nivel A1
Sig tallet
Regnestykker
Los números 1-60
La casa
LOS MUEBLES
EJERCICIOS
1) Øv tallene 1-60 2) Øv gloserne om LA CASA i quizletøvelsen
LA CASA
1) Skriv om, hvad DER ER og IKKE ER på jeres værelse på side 5, nederst til højre (En mi habitación hay...). Brug gloserne ovenfor.
VIDEO 2
Eso es el amor
VIDEO 1
Vi ser film - husk ting til hygge :-)
Øvelse 1
Øvelse 2
Øvelse 3 (Nummer 1,2,3,4)
1) Øv bøjning af ESTAR 2) Lav opgave D på side 15 i kompendiet
ESTAR/HAY
Ciudades en España
1) Øv oplæsning af og oversæt teksten på side 17 2) Øv bøjning af ESTAR igen
Lav opgave A, B, C på side 20
Los colores - øvelse 3
Los colores - øvelse 1
Los colores - øvelse 2
Los colores - øvelse 4
Los colores
I skal kunne farverne. Brug evt. øvelserne fra fredag til at øve dem.
Lav opgave A+B på side 29
Todo es falso.docx
Lav opgave C på side 29
En la ciudad.png
Test
Lykkehjul
1) Øv tallene 1-100
Øvelse 1 - Lykkehjul
Øvelse 1 (1-3)
1) Øv jer i at sige SOY, ERES, ES, SOMOS, SOIS, SON (Vores nye udsagnsord, som vi arbejder med mandag) 2) Alle skal desuden have lavet side 3+4 i kompendiet (som I arbejdede med fredag).
1) Lav opgave A+B, side 6 (husk at I skal kunne oversætte sætningerne også) 2) Læs (højt) og oversæt + besvar spørgsmålene til teksten på side 14
LEKTIEFRI
Øvelse 1 - países y nacionalidades
Glosetræning - países y nacionalidades
Video + øvelser
Vocabulario - las profesiones
Øvelse 1 - Ordsuppe
VIDEO 2 - profesiones
VIDEO 1 - Las profesiones
Øvelse 3
Øvelse 2 - profesiones + SER
VIDEO 3 - Profesiones
Side 7 + 12 i kompendiet (det I arbejdede med onsdag)
Profesiones
Øv oplæsning af teksten på side 19 - læs højt mindst 5 gange
1) Øv oplæsning af + oversæt teksten side 21 2) Besvar spørgsmålene til teksten + lav opgave A 3) Øv bøjning af TENER (Tengo, tienes, tiene, tenemos, tenéis, tienen)
Glosario - Descripción física
1) Læs, oversæt og besvar spørgsmål til teksten side 24 2) Øv gloserne til descripción física (se link).
BASE 1
Glosario - La familia
La Canción De La Familia | Música Para Niños
Lav opgaverne fra base 2 fredag: 1) Personbeskrivelse på side 25 2) Opgave med SER/ESTAR på side 26
1) Øv verbet LLAMARSE 2) Øv familiegloserne (se link)
GLOSARIO - La familia
Canción de la familia
1) Lav side 27, 28, 29. Alle har lavet deres stamtræ på side 28 færdigt 2) ALLE kan familiegloserne!
1) Min mors mand hedder Pablo
Lav side 32 i kompendiet
Los meses y las estaciones del año
Øv gloserne i linket (måneder og årstider)
Los meses del año
OPGAVE 2 - Los días
GLOSARIO: Los días y la semana
OPGAVE 1 - Los días
Øv gloserne i linket (LA HORA)
GLOSARIO - La hora
1) Øv oplæsning af teksten på side 42 (2-3 gange). Husk at læse HØJT 2) Oversæt teksten. Skriv gerne vigtige gloser ned, men IKKE hele oversættelsen. Øv at oversætte mundtligt (2-3 gange).
OPGAVE 1 - La ropa - ordsuppe
GLOSARIO - La ropa
Besvar spørgsmålene på side 42 (til teksten om Jaime Lorente)
Øv gloser om LA ROPA (link) igen, så I KAN dem!!!
1) Øv bøjning af verbet LLEVAR (side 3 nederst) 2) Lav opgave A+B+C side 7 (opgaverne fra fredag).
OPGAVE 1 - La ropa
OPGAVE 2 - La ropa
Opgave 1 - La ropa
Opgave 2 - La ropa
OPGAVE 1 - TENER (opgave 1+2+3+6(
OPGAVE 2 - TENER
GLOSARIO - El aspecto físico
1) Lav opgave D,E,F på side 8 2) Lav opgave A på side 9 3) Øv bøjning af TENER (Vi arbejdede med det hele i fredags).
Juanes - La Camisa Negra
VIDEO - Tener
GLOSARIO - Spørgeord
OPGAVE 3 - Spørgeord
OPGAVE 1 - Spørgeord
OPGAVE 2 - Spørgeord
Læs + oversæt + besvar spørgsmål til teksten på side 12
1) Øv spørgeordene med linket fra mandag (også indsat her) 2) Lav den lille opgave nederst på side 15
VIDEO - Presente regular en español
1) Øv bøjning af AR-verber (-o, -as, -a, amos, áis, an) 2) Lav side 14
OPGAVE 1 - AR-verber (1+2+3)
OPGAVE 2 - AR-verber
1g_170523.docx
Lav side 22 i kompendiet
verbumsbøjer
1) Lav side 23 2) Lav 5 spørgsmål med spørgeord og udsagnsordene på side 22, som vi snakkede om mandag (fx ?Dónde baila el hombre? / ?Quién pinta en la biblioteca? / ?Qué neceista el profesor? etc.
GLOSARIO - La comida
ARTIKEL - La familia
1) Lav side 42-43 2) Øv gloserne i linket her
Glosario - La comida
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 2 - Oversættelse + Billedbeskrivelse
30-01-2023
OPGAVE 1 - Test
30-01-2023
OPGAVE 3 - oversættelse
27-02-2023
OPGAVE 4 - Una presentación
22-03-2023
OPGAVE 5: Test
29-03-2023
OPGAVE 6 - Oversættelse
14-04-2023
OPGAVE 7
01-05-2023
OPGAVE 8 - Mundtlig gruppesamtale
24-05-2023
Omfang
Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 93
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 - Repetitions- /begynderforløb
Begynderforløb med fokus på repetition samt udvidelse af grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter. Eget materiale.
Indhold
Kernestof:
OPGAVER MED IR (1)
OPGAVER MED IR 2 (NB: Lav KUN øvelse 1 +2 +4)
1) Øv bøjning af "IR" - I skal kunne det! 2) Øv tallene 1-100
OPGAVE 1: Los números del 1 - 100
OPGAVE 2: Los números 1-100
2. EJERCICIOS - Udsagnsord (ØV FØRST FLASHCARDS!)
1. QUIZLET - Udsagnsord i navneform
1) Lav side 4 + 5 + 6, hvis I mangler noget 2) Øv tallene 1-100 en ekstra gang. Brug gerne de 2 links under 4. lektion mandag 14/8 (sidste lektion)
Lav opgave 1 + 2 side 9 (SER/ESTAR/HAY)
QUIZLET - Preposiciones de lugar
WORDWALL - Preposiciones de lugar
Lav opgaverne på side 21+22
ARTIKEL - Las elecciones 2023
1) Lav opgave A+B, side 11
LA ROPA
ARTÍCULO - Las elecciones 2023
Muy y mucho. Explicación y actividades
1) Lav opgave 6 på side 30 (muy/mucho - se side 28 for regler) 2) Øv tøjgloserne ved at lave opgaven i linket
EJERCICIO - La ropa
2G_040923.docx
2 EJERCICIOS - Los colores (Lav KUN 3+7)
1 EJERCICIOS - Los colores
1) Læs + oversæt teksten på side 23 + lav spørgsmålene på side 24.
EJERCICIO - La familia, ejestedord, ejefald
EJERCICIO 1 - Los colores (Lav 3+7)
EJERCICIO 2 - Los colores
EJERCICIO - El aspecto físico
El aspecto físico 1
El aspecto físico 2
WORDWALL - La casa
1) Øv gloserne (min. 10 minutter) med quizlet (repetition af "La casa y los muebles" 2) Forbered mundtlige svar på spørgsmålene i opgave 2 på side 18.
QUIZLET - Los muebles y la casa
EJERCICIO - La hora
1) Skriv 10 sætninger om, hvad du/dine venner/din familie skal lave i løbet af den næste uge. Brug nær fremtid (se side 31) 2) Lav opgave 1 på side 33
VIDEO: IR a + infinitivo. Nivel A2
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 1 - Billedbeskrivelse
28-08-2023
OPGAVE 2: Oversættelse - "Una carta"
18-09-2023
Genaflevering - Opgave 2
20-09-2023
OPGAVE 3: Una carta de una capital
04-10-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3: La familia
Arbejde med basalt ordforråd og grammatik med fokus på "la familia" samt "El Dia de los Muertos".
"El Bola" (2000) (spillefilm)
"Coco" (2017) (spillefilm)
Indhold
Kernestof:
Besvar spørgsmålene på side 33. Husk at I skal skrive hele sætninger + anvende tidsudtryk og nær fremtid.
VIVIR LA VIDA.docx
Argumenter for at lære sprog[58].docx
EJERCICIO 1 - HACER
EJERCICIO 2 - HACER (Lav KUN opgave 1-4)
EJERCICIO 3 - HACER
1) Læs, oversæt og besvar spørgsmål til teksten på side 25 2) Lav opgaverne på side 26 (også til teksten)
1) Læs teksten på side 8 (nyt kompendium - kapitel 5) + besvar spørgsmålene 2) Øv bøjning af HACER
1) Lav opgave 1-3 på side 11-12 i kompendiet 2) Oversæt følgende sætning til spansk: "Pablo er højere end (que) sin bror, men Pablos far er den højeste".
Lav opgave 6 på side 12 (husk: både regelmæssig og uregelmæssig gradbøjning)
Guiness - rekorder
1) Find 3-4 rekorder fra guinness i 3. gradbøjning (link under 4.lektion mandag) (opgave 7 på side 13) 2) Læs + oversæt side 3.
VIDEO: Los números
ØVELSE 1 - Los números 1-1000
ØVELSE 2 - Los números 1-1000
ØVELSE 3 (NB: Lav kun opgave 1-5)
1) Besvar spørgsmålene på side 3 + lav opgaverne på side 4-6 2) Øv tallene 1-1000 og lav opgave A+B på side 2
OPGAVE 1 (NB: Lav KUN øvelse 1-5)
OPGAVE 2 (NB: I skal scrolle lidt ned for at finde øvelserne)
1) Læs side 2 (på dansk) i vedhæftede fil om Día de los Muertos 2) Læs og oversæt teksten øverst på side 3 i vedhæftede fil.
Kompendium Día de los Muertos ny udgave_kortere[30].docx
VOCABULARIO - Día de los muertos
1) Lav side 7 (mundtligt) i filen om Día de los Muertos 2) Skriv 3 sætninger i udvidet nutid + 3 sætninger i nær fremtid om billedet, der er indsat her
coco.jpeg
QUIZLET
QUIZLET: 24 VERBER
EJERCICIO 1: TENER + QUE + INFINITIVO
QUIZLET: TENER + QUE + INFINITIVO
LYRICSTRAINING: BAILANDO
1) Los chicos oversætter vers 1+2 på side 39 i kompendiet, Las chicas oversætter vers 3 + 4 på side 39 i kompendiet. 2) Alle laver opgaver 1 nederst på side 39
Un día de películas[76].docx
1) Øv bøjning af PODER og QUERER (se side 27) 2) Lav opgaverne på side 28
QUIZLET - EL BOLA - NAVNEORD
QUIZLET - EL BOLA - UDSAGNSORD
1) Øv gloserne i de to øvelser med quizlet under 4.lektion d. 4/12 (gloser til "El Bola") 2) Lav oversættelsen på side 23 om El Bold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 4: Udvidet nutid
15-11-2023
OPGAVE 5: El día de los Muertos
30-11-2023
OPGAVE 6 - ?Qué puedo...?
11-12-2023
OPGAVE 7: Billedbeskrivelse
04-01-2024
OPGAVE 8: Test
18-01-2024
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Forløb#4 Fiestas y comida
Forløb med fokus på hverdagsliv mad og traditioner/fester i den spansktalende verden.
"14 underlige og vidunderlige begivenheder i Spanien i 2020", Christine Stranne, 23. oktober 2020 (artikel)
Diverse videoer om forskellige begivenheder og fester i Spanien.
"Tradiciones de Fin de Año", Noticias24, 31. december 2017 (artikel)
"El universo sobre mi", Amaral, 2005 (sang)
"La rutina diaria de Messe", Spanish Learning Lab
"Mi rutina diaria en español", Spanish Learning Lab
Indhold
Kernestof:
1) Øv bøjning af HABER (hjælpeverbum/førnutid) 2) Lav 10 sætninger i førnutid om, hvad du og eventuelt andre i din familie har lavet i denne uge (fx: Esta semana HE TRABAJADO mucho; Esta semana mi madre ha comprado un vertido nuevo.
QUIZLET: Uregelmæssige korte tillægsformer
ØVELSE 1 (NB: Der er flere øvelser)
ØVELSE 2
Lektien er arbejdsplanen fra i torsdags:1) Lav anden halvdel af opgave 4, side 34 (kapitel 5)2) Lav opgave 5 side 34 (kapitel 5)3) Lav opgaverne i linkene her4) Lav opgaverne side 11 (kapitel 6)5) Øv oplæsning (FLERE GANGE) af teksten side 6 (kapitel
Hvilken konge?
Læs (øv oplæsning mindst 3 gange) og oversæt teksten "Selena García" på side 47 i capítulo 6.
Lav opgaverne på side 48-49
ØVELSE 1: Verbos reflexivos
ØVELSE 2: Verbos reflexivos y la rutina diaria
Øv gloserne i quizletten
QUIZLET - Mi rutina diaria
1) Øv jer i at sige sætninger om, hvad personerne på tegningen på side 16 laver på de forskellige tidspunkter (se gloser i den lille gule boks).
EJERCICIO 2: Verbos reflexivos
EJERCICIO 1: Opgaver til video
Læs og oversæt + lav opgaverne til teksten side 20
QUIZLET - Vocabulario - Mr. Bean
QUIZLET: Tiempo libre (fritid)
Øv gloserne i linket - grundigt!
CANCIÓN 1: ¿Qué haces en tu tiempo libre? (What do you do in your free time?) Spanish song (Rap)- learn Spanish
CANCION 2: ¿Qué te gusta hacer en tu tiempo libre?
2G_070324.docx
Læs og oversæt teksten på side 34-35 i kompendiet
1) Øv bøjningen af udsagnsordene DECIR og DAR på side 44 2) Lav opgaverne på side 44 (husk at I også skal kunne oversætte sætningerne)
1) Øv bøjning af VENIR og SABER 2) Lav opgaverne på side 45 - husk at I også skal kunne oversætte sætningerne.
20 Platillos Típicos De España Que Tienes Que Probar
EJERCICIOS - La comida
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 9: Dagbog
15-02-2024
Opgave 10: Delprøve 1
14-03-2024
OPGAVE 11: La comida y la bebida
21-03-2024
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Søge information
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Forløb#5 Un mes en Málaga
Forløb baseret på kapitel 1+2+3+5 i i-bogen "Un mes en Málaga".
Fokus på repetition af ordforråd, grammatik + træning af billedbeskrivelse og skriftlige eksamensgenrer.
Elevoplæg om udvekslingsophold i Valencia
Oplæg ved VAMOSArgentina om praktik og udenlandsophold i Argentina.
Indhold
Kernestof:
20 Platillos Típicos De España Que Tienes Que Probar
Gå ind under "Traducción" under "Capítulo 1" i "Un mes en Málaga" og lav "Traducción normal" (7 sætninger).
EJERCICIOS - La comida
1) Øv vejrgloserne i link under "vocabulario, opgave 1" til capítulo 1 (Un mes en Málaga). I skal desuden kunne besvare spørgsmålene i opgaven mundtligt. 2) Øv gloser til capítulo 2 (link) samt lyt til, læs og oversæt teksten.
Besvar spørgsmålene til capítulo 2 i "Un mes en Málaga".
Læs og øv gloser under Capítulo 2 i "Un mes en Málaga" under "Vocabulario - opgave 1" (gloser til personbeskrivelse). I skal både læse/kigge al tekst under opgave 1 igennem samt øve gloserne i de 3 links nederst i opgaven.
Gå ind under CAPÍTULO 3 og VOCABULARIO. Under hver af de 4 opgaver er der 1-2 links til glosetræning (hvor der står "pulse aquí"). I skal øve gloserne i de i alt 5 links.
Verbalkæder_2g_april24.docx
1) Øv gloserne til capítulo 5 i "Un mes en Málaga" (2 links)
Regelmæssige udsagnsord
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 12: Billedbeskrivelse
11-04-2024
Genaflevering
18-04-2024
Opgave 13 - Una carta
25-04-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Aspekt
Forløb med fokus på de 2 datider samt aspekt.
Indhold
Kernestof:
Repetition Det personlige pronomen.docx
Lav opgaverne med de bundne personlige pronominer fra i mandags (se under 3. lektion d. 13/5)
Lav opgave 3 på side 6 i det nye kompendium om datiderne
1) Øv imperfektumsbøjninger (side 7) 2) Lav opgave 1+2+3 på side 8-9 i kompendiet.
OPGAVER - PRÆTERITUM (1+2+ 3+6+7+8+9+15)
Opgave 1 - PRÆTERITUM (1+2+3+6+7+8+9+15)
Opgave 3 - PRÆTERITUM
Opgave 2 - PRÆTERITUM
1) Udfyld bøjningerne på side 12 2) Øv dialogen i opgave 6 på side 15
Opgave 1: Præteritum (1+2+3+6+7+8+9+15)
Opgave 2 - Præteritum
Opgave 3 - Præteritum
Øvelse 1 - Aspekt
Opgave 2 Bøjning imperfektum/præteritum
VIDEO Aspekt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 14: Mundtlig præsentation
13-05-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Forløb#7 EXTRA en español
Repetitionsforløb med udgangspunkt i de første 3 episoder af serien "EXTRA en español" samt eget opgavekompendium. Forløbet har til formål at repetere grammatik og træne ordforråd og har desuden fokus på mundtlighed og billedbeskrivelse. I forløbet introduceres eleverne også til tiderne futurum og konditionalis.
"EXTRA en español" (episodios 1-3)
Indhold
Kernestof:
Grammatikkompendium 1. og 2.g[93].docx
1. Læs jeres noter om førnutid igennem - se vedhæftede kompendium. Husk også de uregelmæssige korte tillægsformer. 2. Skriv fem sætninger om, hvad I har lavet i sommerferien. Indled hver sætning med: En las vacaciones de verano... (fx: "En las vacaci
Opgave 4: Hitverber
Lav side 7+8 i det nye kompendium (I skal ikke lave opgave nederst side 8).
1) Lav opgave 2 + 3 + 4 + 5 på side 31-32 (NB: Opgave 4 er et link, som i finder under timen mandag 12/8. I skal bruge cirka 10-15 minutter på at øve verberne i linket) 2) Lav opgave 1 på side 10 (mundtligt).
Lav opgave 2 + 3 +4 + 5 på side 10-12 i kompendiet. NB: I opgave 5 er "los chicos" ansvarlige for de første 7 sætninger og "las chicas" for de sidste 6 sætninger.
1) Lav opgave 6 + 7 + 8 på side 12-13 2) Forbered 5 spørgsmål på spansk til Itziar og Alba (fx. om familie, fritidsinteresser, spansk kultur/musik/politik, Valencia, skolesystemet i Spanien, livet som ung i spanien eller lignende).
Lav opgave 12 på side 33
Lav opgave 12, 13, 14 og 15 på side 15-16
1) Øv endelserne for futurum 2) Udfyld opgave 2 med uregelmæssige udsagnsord i futurum på side 20 3) Lav 5 sætninger i den nye fremtid om, hvad du skal lave resten af året (fx "Viajaré a Bolivia")
Opgave 4, side 21
1) Øv gloserne i linket (opgave 4, side 21) 2) Lektierne er desuden de opgaver, som I arbejdede med i grupper i onsdags: Opgave 3, 4, 5, 6. 7, 8, 9, 10 (sætningerne er delt ud på grupperne fra mandag) på side 21-23.
Lav opgave 11+12+13+14+15 på side 24-25.
Vocabulario - EL CUERPO
1) Lav opgaverne på side 26, 2) Lav opgaverne på side 18 3) Øv kropsgloser (quizlet). I skal bruge gloserne i timen.
Vocabulario: EL CUERPO
Præsentation præteritum-kopi.docx
Lav opgaverne på side 18
Opgave 3, side 28
1) Øv gloserne i linket (mindst 10 minutter) 2) Lav opgaverne på side side 29
Skriv jeres digte i Konditionalis (fortidsfremtid, side 27-28) færdige. I skal starte med "Si fuera...." (fx: Si fuera un gato, bebería mucha leche").
EPISODIO 3: Sam aprende a ligar
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: DIARIO - "La llegada de Sam"
26-08-2024
Genaflevering - opgave 1
04-09-2024
Opgave 2: Delprøve 1
04-09-2024
Opgave 3: Blogindlæg
19-09-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Forløb#8 Las pandillas (EKSAMEN)
Forløb med fokus på bander og bandekultur i Mellemamerika. Vi har bl.a. haft fokus på bandernes struktur, regler og symboler samt arbejdet med, hvorfor så mange tilslutter sig bander samt om det er muligt at forlade bandemiljøet. Cirka 50 sider.
Forløbet har taget udgangspunkt i et lærerproduceret kompendium.
- "Sin nombre", Cary Fukunaga, USA/Mexico 2009 (spillefilm)
- "Entras si quieres, sales si puedes", Jans Felippe Geckler Medina og Malene Rykær, Danmark 2006 (dokumentar)
- "Las Maras Salvatruchas" fra "Retratos centroamericanos desde Dinamarca", Ærstrøm og Petersen, Gyldendal 2013, pp. 54-56 (tekst)
- "Los Angeles og banderne", fra "Retratos latinos en California", Ringaard og Kledal", Gyldendal 2012, pp.117-119 (tekst)
- "La Bestia o El Tren de la Muerte" (tekst)
Indhold
Kernestof:
GLOSARIO: Mario de Colombia
EPISODIO 3: Sam aprende a ligar
Lav side 30 (linket er til det afsnit, I skal bruge)
Øv oplæsning af og oversæt side 7-8 i det nye kompendium. (De der var fraværende mandag, kan tage kompendiet i mit dueslag: Bemærk at der står navn på dem).
1) Øv oplæsning og oversæt side 12-13 2) Lav opgaverne på side 16
1) Læs og oversæt side 14+15 2) Lav opgave 5+9+10 på side 17-18
I skal medbringe jeres noter med de 25-30 linjer om hhv. Mario og Colombia. I skal desuden øve jer mundtligt på jeres sætninger (kun ud fra noter), så vi kan høre dem i modulet i dag.
VOCABULARIO: Las pandillas
Læs den danske tekst på side 19-21
OPGAVE 1: Udfyldningsopgave
1) Alle har set dokumentaren "Entras si quieres, sales si puedes" 2) Alle har besvaret spørgsmålene på side 27 og udfyldt arket med stikord på side 28.
VOCABULARIO
Læs og oversæt side 36,37 og 38 i kompendiet.
Brug 15-20 minutter på at øve gloserne i linket (der er mange)
VOCABULARIO: "Sin Nombre"
1) Oversæt alle adjektiverne på side 41 (skriv kun dem ned, du har brug for). 2) Vælg 5 adjektiver, som beskriver hhv. Sara, Casper, Smiley og Lil Mago.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering - OPGAVE 3
07-10-2024
OPGAVE 4: Las pandillas
21-10-2024
OPGAVE 5: Delprøve 1
30-10-2024
OPGAVE 6: "Sin nombre"
19-11-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Forløb#9 El universo de Pedro Almodóvar (EKSAMEN)
Forløb om filminstruktøren Almodóvar med fokus på forskellige af instruktørens temaer (fx las mujeres fuertes, los hombres débiles, las madres, las mentiras, los crímenes y los castigos). Cirka 50 sider.
Forløbet er baseret på et lærerudarbejdet kompendium.
Materiale:
Introtekster om Almodóvar, hans liv og værk.
"Las mujeres en el cine de Almódovar" fra "El mundo en español- lecturas de cultura y civilización", Habla con Enë 2011 (tekstuddrag)
”Filmskaberen der aldrig gik til Hollywood”, Lise Kabell Søgaard, Kristeligt Dagblad, 25. september 2019 (artikel)
"Almodóvar cinematic universe", 16. august 2020 (youtube-klip)
"Todo sobre mi madre", 1999 (spillefilm)
"Volver", 2006 (spillefilm)
Indhold
Kernestof:
UNIVERSO CINEMATOGRÁFICO ALMODÓVAR
GLOSARIO.docx
1) Læs og oversæt teksten på side 9 2) Besvar spørgsmål 1-5 på side 10.
Øv gloserne i de 2 links. Brug cirka 10 minutter på hvert link
VOCABULARIO: Substantivos - Todo sobre mi madre
VOCABULARIO: Verbos - Todo sobre mi madre
VOCABULARIO - Todo sobre mi madre - palabras claves
Besvar spørgsmålene 1-8 på side 13
1) Lav opgaverne på side 17 2) Øv oplæg om Pedro Almodóvar inkl. informationer om Todo sobre mi madre.
VOCABULARIO: "Volver"
1) Lav opgaven nederst på side 11 2) Øv gloserne til "VOLVER" igen (se link under timen onsdag). I skal kunne dem nu.
Besvar spørgsmål 1-4 på side 21
Besvar spørgsmål 5-16 på side 21. I gennemgår spørgsmålene i timen i gruppesamtaler med mig.
Adjektiver - personbeskrivelse
Lav opgave 1+2+3 på side 19 (NB: Sætningerne i opgave 2 skal oversættes. I opgave 3 skal I kun vælge, hvilken datid I ville bruge, hvis I skulle oversætte - I skal IKKE oversætte sætningerne)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 7 - Delprøve 1
09-12-2024
OPGAVE 8: Delprøve 2 (artikel)
08-01-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb 10# Barcelona (EKSAMEN)
Forløb om Barcelona med særligt fokus på turisme. Cirka 40 sider.
Materiale:
Uddrag fra Holmgaard: "Catalanes" om grundlæggende fakta vedr. geografi, klima, landbrug, industri, turistattraktioner m.m.)
Gaudí para niños - tekst om Gaudí
Artikel om fordele og ulemper ved turisme
Artikel om protester mod turister
Tekst fra Tengberg: "Ciudad en movimiento om okupas"
Uddrag af "Barca - el opio del pueblo" fra Retratos (om fodboldesne betydning)
Desuden har eleverne arbejdet selvstændigt med catalansk kultur, identitet og selvstændighed og selv fundet materiale hertil
Indhold
Kernestof:
Turismo
Genrer skriftlige eksamen 2025 gammel ordning.docx
CFU-login
TOP 10 Things to do in Barcelona - [2023 Travel Guide]
Gaudí para niños med gloser.docx
I skal forberede mindst 4-5 mundtlige sætninger om Gaudí. Fokus på hans person og hans kunst generelt - vi taler om nolge af hans specifikke værker senere.
Titel
Join
I skal have skimme-læst teksten om Gaudí, hvis i ikke nåede det hele sidst - notér 2-3-4 ting, som I kan bruge til at supplere jeres portræt. Forbered at, I kan tale 1 minut om Gaudí uden at læse op.
Link til quizletgruppe:
Gaudí:
I bør nu kunne tale ca. 5 minutter nogenlunde frit om Gaudi, attraktioner og fakta (økonomi, landbrug, økonomi, natur, klima m.m.) - det vigtigste er, at I har produceret noget "tekst" - det er OK, at I ikke kan det 100% frit endnu
¿Odian a turistas? Por qué los barceloneses protestan y atacan con pistolas de agua a los visitantes
Turismo - ventajas y desventajas.docx
1: Forbered/øv jeres sætninger om fordele og ulemper ved turismen, så I kan tale mindst 2-3 minutter om det (kun med 6-8 stikord som hjælp). Stjæl evt. gode vendinger fra de andre i elevfeedback sidste onsdag.
Barcelona-forløb oversigt 2025 færdig.docx
Pistolas de agua 2025 F.docx
Basis kultur og politik
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699209777", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699209777", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699209777" }