Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/a - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Bent Holdt Jørgensen, Nina Ella Frølund
Hold
2022 SP/a (
1a SP/1
,
2a SP
,
3a SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Begynderforløb
Titel 2
Forløb#2 - Repetitions- /begynderforløb
Titel 3
Forløb#3: La familia
Titel 4
Forløb#4: Fiestas y comida
Titel 5
Forløb#5 Un mes en Málaga
Titel 6
Forløb#6 Aspekt
Titel 7
Forløb#7 EXTRA en español
Titel 8
Forløb#8 Las pandillas (EKSAMEN)
Titel 9
Forløb#9 El universo de Pedro Almodóvar (EKSAMEN)
Titel 10
FORLØB 10# Cambios climáticos (EKSAMEN)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Begynderforløb
Begynderforløb med fokus på grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter.
Eget materiale.
Indhold
Kernestof:
El alfabeto español
A1 Primera clase de espanol.html
Los números 1-20 - øvelser
Los números 1-10 - Øvelser
1) Øv trykreglerne fra mandag. I kan bruge ordene på side 3 i kompendiet (illustration af alfabetet) til at øve jer.
Ordforråd - hilsener og præsentation
Gloser - La ciudad
1) Øv gloserne i quizletlinket fra mandag 14/11 en ekstra gang. 2) Øv tallene 1-20 igen
Lav side 18+20 i kompendiet.
1) Øv oplæsning og oversættelse af side 22 2) Læs og forstå den blå boks på side 23
1) Øv oplæsning af + oversæt teksten på side 23 2) Lav oversættelsen på side 24.
Los números 1-60
Øvelse 1 - tallene 1-60
Øvelse 2 - los números
Læs (øv oplæsning) og oversæt side 26
calculo mental hasta 60
1) Øv tallene 1-60 2) Øv gloserne i quizletten - LA CASA - GRUNDIGT! :-)
Glosario: LA CASA
Los muebles
1) Lav side 7 2) Lav "En mi habitación hay...." på side 5
Los pronombres personales sujeto en español - Tio Spanish
Qué hay y qué no hay en la casa de la profesora.docx
Les Chakachas – Eso Es El Amor (1958) 1970
Los pronombres personales
Izquierda y derecha para niños | Dónde está la tienda
Emotions in Spanish, ¿Cómo Estás? ~ Level 1 | Mi Camino Spanish™
6 answers to ¿Cómo estás?
1) Lav opgaverne på side 13 med ESTAR. I skal også kunne oversætte sætningerne 2) Øv bøjningen af ESTAR
Øvelse 2
Sang - Hola - ?Cómo estás?
Øvelse 3
Øvelse 1
1) Lav opgave D på side 14 i kompendium 2, 2) Øv bøjningen af ESTAR
Ciudades en España
estar hay.htm
1) Øv bøjning af ESTAR, 2) Lav opgave A+B side 19 i kompendiet
1) Lav oggaven nederst på side 27 2) Lav opgave A på side 28
LA CASA
LOS MUEBLES
Opgaver - Los números
Lykkehjul
Todo es falso.docx
En la ciudad 2.jpg
Lav opgave B + C side 28
Lav 5 eksempler til billedet, som vi talte om torsdag. Fx: En la foto hay una heladería. La heladería está a la derecha. La heladería está a la izquierda de la Iglesia.
OPGAVER - SER
Øv tallene 1-100
1) Øv bøjning af SER 2) Øv oplæsning af + oversæt teksten på side 14 i Capítulo 3.
1) Besvar spørgsmålene til teksten side 14 i kapitel 3 (I arbejdede med dem i timen mandag) 2) Øv bøjningen af SER og lav de 2 opgaver med SER i linket her.
2 øvelser med SER
ØVELSE 1
Nacionalidades
Países, lenguas y nacionalidades en español - ProfeDeELE
Øv tallene 1-100 - vi skal spille banko :-)
Paises y nacionalidades
Vocabulario - las profesiones
Øv professionesgloserne - brug quizletten og øvelserne 1-3 fra torsdag (se 3 lektion 2/2)
1)Lav side 17-18 2) Læs + oversæt + besvar spørgsmålene til teksten side 19
Læs + oversæt + besvar spørgsmål til teksten på side 22 (Las Canarias).
Aspecto físico - glosario
1) Læs (øv oplæsning) og oversæt teksten på side 24 i kompendiet.
glosario - descripción física
Besvar spørgsmålene til teksten på side 24 - hele sætninger!
Glosario: La familia
BASE 1
Øv gloserne til personbeskrivelse fra onsdag (se link under 4.lektion onsdag).
1) Øv familiegloserne igen 2) Lav opgaven på side 27 + 29.
Glosario - La familia
1) Øv bøjning af TENER 2) Lav jeres stamtræ færdigt (side 29)
Øv jer i ejestedord (side 30) og lav opgave 2, side 31
Oversæt følgende sætninger med ejefald + LLAMARSE:
Los meses del año
Øv gloserne i linket (måneder/årstider)
Glosario - Los meses y las estaciones del año
EJERCICIO 2
EJERCICIO 1
CANCIÓN
Los días + La semana
Øv gloserne i linket
Días de la semana, meses y estaciones del año
OPGAVE 1 - La hora
¿Qué hora es? Nivel A1
1) Øv "LA HORA" med linket her
GLOSARIO: La hora
Canción - La ropa
GLOSARIO - La ropa
1) Øv tøjgloserne i linket 2)Øv bøjning af verbet LLEVAR (at have på) på side 3 i kompendiet
ØVELSE 1 - La ropa - ordsuppe
OPGAVE 3 - La ropa - Lytteøvelse
OPGAVE 2 - La ropa
OPGAVE 4 - La ropa - Wordwall
OPGAVE 5 - La ropa - Wordwall
Video - La ropa - Vocabulario
Video - La ropa y los colores
ØVELSER - La ropa
Lav opgave A+B på side 7. I skal kunne oversætte sætningerne i begge opgaver til dansk (mundtligt).
Lav opgave C+D+D på side 7-8.
ØVELSE 1 - Tener - opgave 1+2+3+6
ØVELSE 2 - Tener
Glosario - TENER
Spørgeord
Øv oplæsning af (2-3 gange), oversæt og besvar spørgsmål til teksten på side 12.
GLOSARIO - El aspecto físico
OPGAVE 1 - Spørgeord
OPGAVE 2 - Spørgeord, llamarse, ser
OPGAVE 3 - Dan sætninger
1) Lav opgaven nederst side 12 + opgaven nederst side 15
Glosario - Aspecto físico
OPGAVE 1 - AR-verber (1+2+3)
VIDEO - Presente regular
OPGAVE 2 - AR-verber
Verbumsbøjer
Lav opgave C + D på side 21
1a_040523.docx
OPGAVE 2 - Llevar
OPGAVE 1 - Llevar
1) Lav 10 spørgsmål med udsagnsordene på side 22 (som vi talte om mandag) 2) Lav side 24
OPGAVE 3 - La ropa
OPGAVE 1 (9+11)
GLOSARIO - La comida
ARTIKEL: Family Life in Spain
Lektierne er arbejdet fra timen onsdag 17/5: 1) Læs og oversæt teksten side 41 2) Lav 5 spørgsmål på spansk til teksten 3) Læs artiklen (link nederst side 41) og skriv 5 interessante informationer fra artiklen i feltet nederst side 41
GLOSARIO - Navneformer
1) Lav side 42 2) Øv bøjning af de 4 udsagnsord i opgave A på side 42 (VIVIR, ESCRIBIR, ABRIR, RECIBIR)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 1 - Test
16-01-2023
OPGAVE 2 - Oversættelse/billedbeskrivelse
23-01-2023
Opgave 3 - oversættelse
16-02-2023
Opgave 4 - Una presentación
20-03-2023
Opgave 5 - Test
27-03-2023
Opgave 6 - Oversættelse
13-04-2023
OPGAVE 7
01-05-2023
Opgave 9 - Mundtlig gruppesamtale
25-05-2023
Omfang
Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 93
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 - Repetitions- /begynderforløb
Begynderforløb med fokus på repetition samt udvidelse af grundlæggende grammatik og ordforråd samt interkulturelle aspekter. Eget materiale.
Indhold
Kernestof:
EJERCICIO IR (1)
EJERCICIOS IR (2) NB: Lav KUN opgave 1 + 2 + 4
1) Øv bøjning af "IR" 2) Øv tallene 1-100
EJERCICIO 1 - Los números 1-100
EJERCICIO 2 - Los números 1-100
Vi får besøg af 3 unge spaniere fra Valencia. Som lektie skal I forberede 5 spørgsmål hver, som I har lyst til at stille til vores gæster. Spørgsmålene kan enten være på engelsk eller spansk. De kan handle om Spanien, Valencia, kultur, familieliv, fr
QUIZLET - Regelmæssige udsagnsord i navneform
Ekstra opgave - NB: Lav flashcards først
Lav opgave 1+ 2 på side 9 (SER/ESTAR/HAY)
1) Læs + oversæt teksten side 20 2) Lav opgaverne på side 21+22
QUIZLET - Preposiciones de lugar
WORDSWALL - Preposiciones de lugar
EJERCICIOS - Muy & Mucho
1) Lav side10 i kompendiet 2) Øv quizlet fra 4.lektion i torsdag en ekstra gang
LAS ELECCIONES 2023 - Un artículo
LAS ELECCIONES 2023 - Un video
1) Alle laver hele side 11 færdig (links om valg ligger under 4.lektion tirsdag) 2) Øv tøjgloser - brug linket her til at øve
EJERCICIO - La ropa
2A_050923.docx
EJERCICO 2 - Los colores (Lav 3 + 7)
EJERCICIO 1 - La familia, ejestedord, ejefald
EJERCICIO 3 - Los colores
Læs + oversæt teksten på side 23 + besvar spørgsmålene på side 24
Flamenco
EJERCICIOS - El aspecto físico
Foto_jovenes en la calle.docx
Øv gloserne i de 2 links - brug cirka 10 minutter på hvert link.
VOCABULARIO 1 - El aspecto físico
VOCABULARIO 2: El aspecto físico
WORDWALL - La casa
QUIZLET - La casa y los muebles
1) Øv gloserne (min. 10 minutter) med quizlet (repetition af "La casa y los muebles" 2) Forbered mundtlige svar på spørgsmålene i opgave 2 på side 18.
WORDWALL: Partes de la casa
AUDIO + EJERCICIOS - Mi habitación
AUDIO - Mi casa
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 1 - Billedbeskrivelse
29-08-2023
OPGAVE 2: Oversættelse - "Una carta"
19-09-2023
Genaflevering - Opgave 2
21-09-2023
OPGAVE 3: Una carta de una capital
05-10-2023
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Forløb#3: La familia
Arbejde med basalt ordforråd og grammatik med fokus på "la familia" samt "El Dia de los Muertos".
"El Bola" (2000) (spillefilm)
"Coco" (2017) (spillefilm)
Indhold
Kernestof:
1) Lav opgaven i vedhæftede dokument 2) Udtal og øv gloserne i opgaven et par gange
VIVIR LA DE VIDA.docx
EJERCICIO 1 - Hacer
EJERCICIO 3 - Hacer
EJERCICIO 2 - Hacer (LAV KUN OPGAVE 1-4)
1) Øv bøjning af HACER (side 7 i nyt kompendium) 2) Lav opgave 2 på side 7 (I skal også kunne oversætte sætningerne)
Guinness
Lav opgave 6 på side 12 (husk: både regelmæssig og uregelmæssig gradbøjning)
A) Lav opgaverne på side 4-6
Afsnit
Kompendium - Día de los Muertos
1) Lav opgave 1 + 2 + 3, side 15-17 2) Øv tallene 1-1000
QUIZLET
1) Lav side 7 (mundtligt) i filen om Día de los Muertos 2) Skriv 3 sætninger i udvidet nutid + 3 sætninger i nær fremtid om billedet, der er indsat her
coco.jpeg
1) Se videoen nederst på side 4 i kompendiet om "Día de los Muertos" og lav 5 sætninger om, hvad videoen handler om (nederst side 4) 2) Læs og oversæt teksten på side 5
QUIZLET: TENER + QUE + NAVNEFORM
OPGAVE 1: TENER + QUE + NAVNEFORM
MUSIKVIDEO - "Bailando"
LYRICSTRAINING - "Bailando"
Lav 5 sætninger om, hvad du SKAL lave i løbet af ugen (brug TENER + QUE + NAVNEFORM. Forsøg også at begrunde dine sætninger, hvis det kan give mening - FX: Tengo que trabajar, porque necesito dinero.
1) Øv bøjningen af udsagnsordet 1)"QUERER" (at ønske/ville) og 2) PODER (at kunne). I kan se dem begge på side 27 i kompendiet
QUIZLET - El Bola - navneord
QUIZLET - El Bola - udsagnsord
QUIZLET - El Bola - Tillægsord
Un día de películas[76].docx
ØVELSE 1: Poder
1) Øv bøjning af HABER (he, has, ha, hemos, habéis, han). I skal KUNNE det!
QUIZLET: Uregelmæssig kort tillægsform
Opgave 3: Førnutid - NB: I SKAL SCROLLE LIDT NED FOR AT FINDE ØVELSERNE (ACTIVIDADES)
Opgave 1: Førnutid
Opgave 2: Førnutid
Skriv 10 sætninger om, hvad du har lavet i denne uge/måned (Fx Esta semana he comprado mucha ropa / Este mes he trabajado mucho en el supermercado)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 4: Udvidet nutid
07-11-2023
OPGAVE 5: El Día de los Muertos
14-11-2023
OPGAVE 6 - El Bola
05-12-2023
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Forløb#4: Fiestas y comida
Forløb med fokus på hverdagsliv mad og traditioner/fester i den spansktalende verden.
"14 underlige og vidunderlige begivenheder i Spanien i 2020", Christine Stranne, 23. oktober 2020 (artikel)
Diverse videoer om forskellige begivenheder og fester i Spanien.
"Tradiciones de Fin de Año", Noticias24, 31. december 2017 (artikel)
"El universo sobre mi", Amaral, 2005 (sang)
"La rutina diaria de Messe", Spanish Learning Lab
"Mi rutina diaria en español", Spanish Learning Lab
Indhold
Kernestof:
OPGAVE 1 - Førnutid
OPGAVE 2 - Førnutid
QUIZLET - Uregelmæssige korte tillægsformer
1) Lav opgaven på side 11 i det nye kompendium 2) Øv bøjning af PENSAR /ie/ og QUERER /ie/
OPGAVE 3 - Førnutid
1) Øv oplæsning af og oversæt teksten på side 47 i capítulo 6 ("Selena García". Læg mærke til førnutidsformerne.
Lav opgaverne på side 48-49 (til teksten om Selena García)
CANCIÓN: Verbos reflexivos
1) Lav opgave 1 på side 14 2) Lav sætning 1-5 i opgave 2 på side 14
ØVELSE 2: Rutina diaria / refleksive udsagnsord
ØVELSE 1: Rutina diaria / refleksive udsagnsord
QUIZLET: Mi rutina diaria
Øv gloserne i quizletten
1) Alle har lavet side 26 + 27 (både tekst og opgaver) 2) Øv jer i at sige sætninger om, hvad personerne på tegningen på side 16 laver på de forskellige tidspunkter (se gloser i den lille gule boks).
Opgaver til video
1) Øv oplæsning af og oversæt teksten på side 20
1) Lav opgaven på side 28. I skal også kunne læse/forstå sætningerne.
QUIZLET: Glosario - Mr. Bean
Øv gloserne i quizletten - grundigt!
QUIZLET: El tiempo libre (fritid)
2A_080324.docx
Læs og oversæt teksten på side 34-35 i kompendiet
QUIZLET: La comida & la bebida
VIDEO: Las cosas que nos gustan. Nivel A2
20 Platillos Típicos De España Que Tienes Que Probar
BASE 3: SPANISH LISTENING PRACTICE | Práctica de escucha en ESPAÑOL| Get better in Spanish
BASE 5: La comida - ejercicios
1) Øv betydning og bøjning af udsagnsordene SABER (at vide) og VENIR (at komme) på side 45 2) Lav opgaverne på side 45 - husk at I også skal kunne oversætte sætningerne.
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Forløb#5 Un mes en Málaga
Forløb baseret på kapitel 1+2+3+5 i i-bogen "Un mes en Málaga".
Fokus på repetition af ordforråd, grammatik + træning af billedbeskrivelse og skriftlige eksamensgenrer.
Elevoplæg om udvekslingsophold i Valencia
Oplæg ved VAMOSArgentina om praktik og udenlandsophold i Argentina.
Indhold
Kernestof:
2a_050424.docx
Gå ind under "Traducción" under "Capítulo 1" i "Un mes en Málaga" og lav "Traducción normal" (7 sætninger).
CAPÍTULO 2: Øv gloser i cirka 10 minutter, lyt til teksten, læs teksten højt, oversæt teksten og besvar spørgsmålene mundtligt.
Læs og øv gloser under Capítulo 2 i "Un mes en Málaga" under "Vocabulario - opgave 1" (gloser til personbeskrivelse). I skal både læse/kigge al tekst under opgave 1 igennem samt øve gloserne i de 3 links nederst i opgaven.
1) Øv gloserne i de to links til Capítulo 3 2) Lyt til teksten 3) Øv oplæsning af teksten 4) Oversæt teksten (mundtligt) 5) Besvar spørgsmålene (mundtligt - skriv kun ned, hvis nødvendigt).
Gå ind under CAPÍTULO 3 og VOCABULARIO. Under hver af de 4 opgaver er der 1-2 links til glosetræning (hvor der står "pulse aquí"). I skal øve gloserne i de i alt 5 links.
Verbalkæder_2g_april24.docx
1) Lav "traducción normal" til capítulo 3 (under "traducción).
1) Øv gloserne (2 links) til capítulo 5 i "Un mes en Málaga"
Oversæt følgende sætninger til spansk:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 12: Billedbeskrivelse med benspænd
12-04-2024
Opgave 13 - Una carta
26-04-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
Forløb#6 Aspekt
Forløb med fokus på de 2 datider samt aspekt.
Indhold
Kernestof:
PREGUNTAS SOBRE TI.docx
Lav begge sider af det udleverede ark med opgaver i de bundne personlig pronominer.
Repetition Det personlige pronomen.docx
OPGAVE_Una serie.docx
Lav opgaverne med de bundne personlige pronominer fra onsdag (se under 4. lektion d. 15/5)
Lav side 6 i kompendiet om datider.
IMPERFEKTUM - ØVELSER
Video: Cuando era pequeña...
1) Øv de regelmæssige bøjninger i imperfektum (endelserne) 2) Lav opgave 4 på side 9.
1) Øv bøjning af regelmæssig præteritum 2)Lav side 14 i kompendiet.
1) Bøj udsagnsordene på side 12 2) Lav opgave 5 på side 15
VIDEO: ¿Qué hiciste ayer?
Opgave 3 - PRÆTERITUM
Opgave 2 - PRÆTERITUM
Opgave 1 - PRÆTERITUM - (1+2+3+6+7+8+9+15)
VIDEO (A2): El fin de semana pasado
VIDEO (A2): EL FIN DE SEMANA PASADO VISITÉ MADRID
Øvelse 2: Bøjning imperfektum/præteritum
Øvelse 1: Aspekt
VIDEO (A2): Aspekt
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
OPGAVE 14: Mundtlig præsentation
15-05-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Forløb#7 EXTRA en español
Repetitionsforløb med udgangspunkt i de første 3 episoder af serien "EXTRA en español" samt eget opgavekompendium. Forløbet har til formål at repetere grammatik og træne ordforråd og har desuden fokus på mundtlighed og billedbeskrivelse. I forløbet introduceres eleverne også til tiderne futurum og konditionalis.
"EXTRA en español" (episodios 1-3)
Indhold
Kernestof:
Grammatikkompendium 1. og 2.g[93].docx
1. Læs jeres noter om førnutid igennem - se vedhæftede kompendium. Husk også de uregelmæssige korte tillægsformer.
Opgave 4: Hitverber
Lav side 7+8 i det nye kompendium.
1) Lav opgave 4 på side 31 (brug 10-15 minutter - linket ligger under timen mandag) 2) Lav opgave 5 på side 32 3) Lav opgave 1på side 10
Lav opgave 2 + 3 +4 + 5 på side 10-12 i kompendiet. NB: I opgave 5 er "los chicos" ansvarlige for de første 7 sætninger og "las chicas" for de sidste 6 sætninger.
1) Lav opgave 6+7+8 på side 12-13. I opgave 7 og 8 skal I skrive stikord - og øve jer på at bruge dem. Husk at der står "KORT resumé" i opgave 8. 2) Vi arbejdede i timen fredag med opgave 12+13+14 på side 33. Dem skal alle også have lavet til i dag.
Lav opgave 12, 13, 14 og 15 på side 15-16.
Opgave 4 - side 21
1) Øv endelserne til futurum (é, ás, á, emos, éis, án) 2) Lav opgave 2 på side 20 (uregelmæssig futurum).
Lektierne er de opgaver, som I arbejdede med i grupper i mandags: Lav opgave 3, 4, 5, 6. 7, 8, 9, 10 (sætningerne er delt ud på grupperne fra mandag) på side 21-23
Vocabulario - EL CUERPO
Lav opgaverne på side 24-25
VOCABULARIO: El cuerpo
Øv gloserne i linket (el cuerpo). I skal kunne dem til timen i dag.
Øv vocabulario til "el cuerpo" en ekstra gang (link under timen mandag).
Lav side 18 og side 26
Blooket - El cuerpo
Opgave 3, side 28
Øv gloserne i linket (brug mindst 10-15 minutter)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: DIARIO - "La llegada de Sam"
26-08-2024
Genaflevering: Opgave 1
08-09-2024
Opgave 2: Delprøve 1
09-09-2024
Opgave 3: Blogindlæg
23-09-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Las pandillas (EKSAMEN)
Forløb med fokus på bander og bandekultur i Mellemamerika. Vi har bl.a. haft fokus på bandernes struktur, regler og symboler samt arbejdet med, hvorfor så mange tilslutter sig bander samt om det er muligt at forlade bandemiljøet. Cirka 50 sider.
Forløbet har taget udgangspunkt i et lærerproduceret kompendium.
- "Sin nombre", Cary Fukunaga, USA/Mexico 2009 (spillefilm)
- "Entras si quieres, sales si puedes", Jans Felippe Geckler Medina og Malene Rykær, Danmark 2006 (dokumentar)
- "Las Maras Salvatruchas" fra "Retratos centroamericanos desde Dinamarca", Ærstrøm og Petersen, Gyldendal 2013, pp. 54-56 (tekst)
- "Los Angeles og banderne", fra "Retratos latinos en California", Ringaard og Kledal", Gyldendal 2012, pp.117-119 (tekst)
- "La Bestia o El Tren de la Muerte" (tekst)
Indhold
Kernestof:
Extra - Episodio 3: Sam aprende a ligar
1) Skriv jeres digte med konditionalis færdige ("Si fuera..." - Fx "Si fuera un gato, comería muchos ratones". 2) Lav side 29
VOCABULARIO: Mario de Colombia
Lav side 30 (link til afsnittet under modulet mandag)
Øv oplæsning af og oversæt side 5-7 i det nye kompendium (Mario de Colombia).
1) Læs og oversæt side 8 2) Lav opgave 1-5 på side 16-17
Tenéis que leer y traducir las páginas 12-15.
VOCABULARIO: Las pandillas
Lav opgave 9 + 10 på side 18
OPGAVE 1: Udfyldningsopgave
Læs og oversæt side 22 (det I arbejdede i mandags)
Øv jeres mundtlige oplæg. I skal kunne tale 1 minut med enkle sætninger og UDEN noter.
VOCABULARIO
Læs og oversæt side 36
Brug 15-20 minutter på at øve gloserne i linket til filmen "Sin Nombre" - der er mange.
VOCABULARIO: "Sin Nombre"
Oversæt alle adjektiverne på side 41 til dansk. Skriv kun dem ned, du har brug for at skrive ned.
Resumé_Sin nombre.docx
Øv jeres "talerunder" ud fra STIKORD om 1) las pandillas en general 2) "Entras si quieres, sales si puedes" 3) "Sin nombre".
Almodovar - un poco de historia.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering - OPGAVE 3
08-10-2024
Opgave 4: Las pandillas
21-10-2024
Opgave 5: Delprøve 1
30-10-2024
Opgave 6: "Sin nombre"
18-11-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Forløb#9 El universo de Pedro Almodóvar (EKSAMEN)
Forløb om filminstruktøren Almodóvar med fokus på forskellige af instruktørens temaer (fx las mujeres fuertes, los hombres débiles, las madres, las mentiras, los crímenes y los castigos. Cirka 50 sider.
Forløbet er baseret på et lærerproduceret kompendium.
Materiale:
Introtekster om Almodóvar, hans liv og værk.
"Las mujeres en el cine de Almódovar" fra "El mundo en español- lecturas de cultura y civilización", Habla con Enë 2011 (tekstuddrag)
”Filmskaberen der aldrig gik til Hollywood”, Lise Kabell Søgaard, Kristeligt Dagblad, 25. september 2019 (artikel)
"Almodóvar cinematic universe", 16. august 2020 (youtube-klip)
"Todo sobre mi madre", 1999 (spillefilm)
"Volver", 2006 (spillefilm)
Indhold
Kernestof:
UNIVERSO CINEMATOGRÁFICO ALMODÓVAR
GLOSARIO.docx
Læs og oversæt side 9 i det nye kompendium
Afsnit
Øv gloserne i linket cirka 10 minutter.
VOCABULARIO: Substantivos - Todo sobre mi madre
VOCABULARIO: Todo sobre mi madre - verbos
VOCABULARIO - Todo sobre mi madre - palabras claves
Besvar spørgsmålene 1-8 på side13 om "Todo sobre mi madre"
Lav side 17 i kompendiet
VOCABULARIO: "Volver"
Øv gloserne i linket til den næste Almodóvar-film. I skal kunne dem - brug ca. 15 minutter på at øve.
Læs og oversæt teksten på side 11.
Besvar spørgsmål 1-4 på side 21
Besvar spørgsmål 5-16 på side 21.
Adjektiver - personbeskrivelse
Lav opgave 1+3 på side 19
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 7 - Delprøve 1
02-12-2024
Opgave 8: Delprøve 2 (artikel)
10-01-2025
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvtillid
Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
FORLØB 10# Cambios climáticos (EKSAMEN)
I dette forløb læser vi følgende sider 8-15, 66-74, 82-93, 106-111 i bogen España frontera climática af Kasper Kloch Martin og Thomas Vilhelm og vi tager emner op som bæredygtig mad, tøj, landbrug, og huse, og dermed får vi udvidet ordforrådet om disse emner. Vi har også brugt en del konjunktiv til at beskrive hvad vi frygter og håber på i fremtiden. Cirka 40 sider.
Indhold
Kernestof:
VOCABULARIO: Diverse
VOCABULARIO: Verbos
stx222-SPAb-A-18082022_del1.pdf
VOCABULARIO: Palabritas
Præpositionspronomener.docx
stx222-SPAb-A-18082022_teksthæfte.pdf
Øv verberne i linket
26 regelmæssige verber
VOCABULARIO: Hitverber
TJEKLISTE TIL DELPRØVE 2 .docx
clima.pdf
Læs om klimaændringer i Spanien side 8-11
Sequía y cambio climático en España - CLIMVAC 2020
Vi skal gennemgå jeres billedbeskrivelse i opgave 3 s.15
Tengberg Birgit: TAG TYREN VED HORNENE, Tengberg Media; sider: 97-100, 183-193, 198-199, 202-207
Jeg gennemgår ubestemte pronominer i Grammatikken.
Læs teksten om Luchando por el clima desde la cocina s.71-72
Afsnit
Stil 5 spørgsmål til teksten om klimakokken Miguel
Abazero Restaurante, Bormujos - Menú del restaurante, precios y reseñas
febc49763635cfffd3384ba4de61aae0.jpg
882be640c7febb6182157b4fd0d95eeb.jpg
Læs side 80 om klimavenlig tøjproduktion
Ny EU-strategi for tekstiler er “den største omvæltning siden globaliseringen”
original-3687882-1.jpg
Lav grammatikopgaverne, tag teksterne om klimakrise med.
Læs om Javier s.82-83
opgave 4 s.85-86, se videoen og beskriv den
Guasinei x Volante de la Puebla Nueva colección 2021-2022
"Fast Fashion", una problemática que atenta contra el medio ambiente | Noticias con Yuriria Sierra
Titel
læs om konjunktiv i nutid
Lav opgave 1 side 87
svar på spørgsmålene side 91
Forbered opgave 1 side 106
Svar på spørgsmålene s.111
APIUysgEzpL-UNaPndFkMu51gvzT-Z4H8o4tlDf76wKjIrvO5GZPrha23-4a0DPSudmBRcw37sCm-YY36-r-Tg=s1600
Materiales como las celdas solares (A) que captan la energía solar y abastecen de energía eléctrica.El uso de materiales térmicos como los cristales de las ventanas (C) contribuyen a mantener el interior confortable sin hacer uso de la energía. Las t
Arquitectura bioclimática - ahorro energetico
Vi skal lære at kunne sige en dobbelt hypotetisk sætning på spansk. Til det skal I lære datids/imperfektum konjunktiv og konditionalis.
Jorden kalder: Sæson 2 – Vandet i Valencia | DRTV
Por qué ESPAÑA se vacía y NO HAY SOLUCIÓN - VisualEconomik
Vi ser denne video, og taler om, hvordan spanierne levede i gamle dage og hvordan de lever i dag.
Læs om imperativ og på timen laver vi opgaver med imperativ og ser DR udsendelsen
Skriv tre sætninger om situationen i Valencia efter katastrofen
https://www.ecamisetas.com/blog/merchandising-ecologico-para-empresas/
Crear un anuncio publicitario.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699211837", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699211837", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699211837" }