Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Trine Mellemkjær Hylle
|
Hold
|
2022 id/x1 (1x id/1, 2x id/1, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmningsprogram EKSAMEN
Holdet bruger Yubio idræt C+B udgave 2024
Afsnit: Opvarmning nedvarmning side 71-71
Kapitel 30: Rytmisk opvarmning side 1333-1335, 1338-1345, 1347
Faglige mål:
• Forståelse for bevægelseskarakter og bevægelseskvalitet
• Fysiologisk forståelse/opvarmningens funktion .
• Rytmisk forståelse og krav om tilpasning så musik og bevægelse passer sammen
Læringsmål:
• At arbejde selvstændigt ift. et bestemt produktkrav
• Afprøvning af en formidlingsrolle i idrætssammenhæng
• At planlægge, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram i en gruppe.
Eleverne vil blive introduceret for forskellige opvarmningsprogrammer som inspiration til deres eget opvarmningsprogram. Desuden vil der blive gennemgået relevant teori ift det fysiologiske aspekt, bevægelseskvalitet og musikkens anvendelse
Eleverne skal selv udforme et opvarmningsprogram med følgende krav:
Puls på forskellige niveauer, bevægelighed, koordination, øget muskeltonus, udstræk, inddragelse af hele kroppen (de store muskelgrupper, samt de store led), velovervejet startfase af opvarmningen med hensyn til intensitet, overvejelser ift. valg af musik.
Evaluering vil foregå løbende som hjælp til udarbejdelse af opvarmningsprogrammet.
Der vil afslutningsvist være en samlet evaluering af elevernes fremviste opvarmningsprogrammer (af både lærer og elever).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Springgymnastik og kropsbeherskelse
Yubio: Kapitel 27: Springgymnastik og akrobatik
Gymnastikken og springgymnastikkens organisering og historie.
side 1029-1035 Historisk view, regler, idé og organisering
diverse spring: side 1045-1047
Eleverne skal arbejde med kropsbevidsthed gennem diverse gymnastiske grundøvelser.
De faglige mål inkluderer: kropsspændingsøvelser, hovedstand, håndstand, rulle (forlæns og baglæns), vejrmøller, overslag (lav), kraftspring på airtrack med niveauforskel. Akrobatik.
Foruden en målsætning om udførelsen af disse øvelser, sættes der krav om evnen til korrekt modtagning.
Desuden er der fokus på, at eleverne skal indgå i samarbejdsrelationer, hvor kropskontakt og forståelse for forskelligheder udvikles.
Gymnastikken og springgymnastikkens organisering og historie.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ketcherspil -pickleball og bordtennis
Bordtennis og pickleball
Pickleball: Double
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, forhånd, returnering, drop, flugtning, dink og lob. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Bordtennis: Single
Faglige mål for forløbet: Introduktion til bordtennis med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som Forhånd, serv, baghånd, forhåndsloop og baghåndsstik.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt ved bordet og i forhold til bolden. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori:
Boldspilsfamilier Yubio side 438-444. Sammenligning mellem pickleball og bordtennis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
O-løb
O-løb
Formål
Forløbets overordnede formål er at give eleverne en indføring i grundlæggende færdigheder indenfor orienteringsløb. Videre at bevidstgøre og skabe refleksion over fysisk aktivitet i nærmiljøet og naturen med afsæt i orienteringsløb.
Efter forløbet forventes eleverne at:
• Kunne læse et orienteringskort og kende til de vigtigste signaturer. Herunder målestoksforhold, ækvidistance og kunne forholde sig til afstand på kort og i terræn.
• Kunne bruge kompas, retvende kortet og finde løbsretning.
• Kunne anvende simple strategier til hensigtsmæssigt vejvalg.
• Kunne gennemføre forskellige former for løb og finde opsatte eller faste poster.
• At have et konditionsniveau, der tillader at kunne LØBE et orienteringsløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Softball og idrættens organisering
Formålet med forløbet i softball er en grundlæggende indføring i centrale dele af spillet.
Der lægges i starten vægt på tekniske elementer som det at kaste og gribe, fielding og batting.
Senere i forløbet vil taktiske elementer som ”forudsigelse af spilsituationer og næste træk” og ”at udnytte det tomme rum” inddrages mere.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgående tekniske elementerr og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. forudsigelse af ”det næste træk”.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kaste kontrolleret og præcist til dine medspillere
- Gribe bolden med din handske og bruge støttehånd, så bolden bliver i handsken
- Fielde bolden både i isolerede øvelser og i kampsituationer
- Aflæse boldens bane og positionere dig herefter
- Batte til bolden både når den bliver pitchet
- Kendskab til regler og taktisk forståelse af spilsituationer
- Indgå i kampsituationer, hvor du forudsiger og reagerer på næste mulige træk
Teori: Yubio kapitel 18: Softball
Samt om boldspilsfamilier og læringstrinsmodellen, kapitel 10: "Boldbasis" side 439 og 443.
Danskernes idrætsvaner Yubio side 34-39 fra afsnit 1.3.4 "Hvor mange, hvem og hvor" . ( afsnit 1.4 "Min sundhedsprofil" læses ikke)
Danskernes idrætsvaner sammenlignes vha statistiske tests i idræt med tjekkernes i forbindelse med studietur til Tjekkiet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mountainbike
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kendskab til opbygningen og funktionen af en MTB (gearskifte, bremser mm.).
- Have en god grundposition med god balance og god kropsposition.
- Have en god sving- og bremse-teknik.
- Have en god teknik ved uphill- og downhill-kørsel.
- Demonstrere god kondition i forbindelse med MTB-kørsel.
- Fokus på at kunne gennemføre mountainbikebaner af forskellig sværhedsgrad i skoven.
Yubio Mountainbike afsnit side 1168-1174
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Grundtræning
Formål
I grundtræningsforløbet opnår eleverne teoretisk og praktisk viden om træningsmetoderne og de fysiologiske tilpasninger, der sker i kroppen.
- Eleven skal efter forløbet kunne redegøre for:
- En grundlæggende forståelse af de sundhedsfremmende elementer ved motion (bl.a. ved aerob træning). (mangler)
- Anaerob træning
- Styrketræningsprincipperne ved:
o Muskelstyrke
o Muskelvækst
o Muskeludholdenhed
o Spændstighed
o Eksplosiv styrke
- superkompensation
Indhold og metode
- Produktkravet for grundtræningsforløbet er, at eleverne i grupper udarbejder og gennemfører et grundtræningsprogram inden for aerob træning eller styrketræning, hvor de er i stand til at begrunde og forklare deres valg af grundtræningselementer ud fra det teoretiske grundlag. Disse grundtræningsprogrammer afprøves, hvorefter der gives formativ feedback af de deltagende holdkammerater og læreren.
Litteratur
Yubio: Grundbegreber, de fire fokus områder, vægte eller maskiner side 1072-1078 (vægte og maskiner skal repeteres)
Grundtræning formål og valg side 810-812
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Konditionstræning, herunder løbetræning og fodboldtræning med fokus på konditionstræning. C-niveau
Løbetest før og efter de 8 ugers træning.3 eller 5. km. løb udenfor.
Eleverne udfylder individuelle logbøger og planlægger og udfører konditionstræningsprogrammer både i timerne og som lektie. Reflekterer over resultater og viser at man forstår hvordan teori og praksis hænger sammen.
Styring af løb vha puls, borgskala, tid, interval.
Teori:
Yubio: Aerob træning, kontinuerlig, interval, anaerob: side 72-78
Kapitel 3 træningslære: Superkompensation, arbejdets tre faser: side 67-71 øverst.
Udleveret Træningskompendium.
Læs denne artikel af LIFE: Fysisk aktivitet og livstilssygdomme.
Fysisk-aktivitet_fagtekst.pdf (mylife.dk) (er under dokumenter i lectio)
Formalia
I henhold til læreplanen for Idræt C skal alle 3.g-elever individuelt eller i grupper udfærdige et fysisk træningsprogram, der igennem konditionstræning har til hensigt at forbedre elevernes træningstilstand.
Form og formål
Træningsprojektet er af ca. 8 ugers varighed og skal ses som en naturlig teoretisk/praksisorienteret forlængelse af den viden, som I har tilegnet jer om træning og testning i løbet af 1. og 2.g. I skal med andre ord igennem træningsprojektet gerne opleve, at I opnår en større fysiologisk viden om træning og at I selv er i stand til at planlægge og gennemføre et træningsprogram. En erfaring, som I også vil kunne bruge efter tiden på gymnasiet.
Produkt og evaluering
Ved udgangen af forløbet evaluerer I projektet ved individuelt at aflevere en rapport og i grupper lave en PowerPoint-præsentation af jeres træningsprojekt. Denne PowerPoint-præsentation er med andre ord en videreførelse af jeres træningslogbog og teoretiske indsigt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fodbold og træning EKSAMEN
Idræt C- Fodbold og træning
Faglige mål for fodboldforløbet:
Teori: Spillets regler, taktisk forståelse og organisering.
Derudover teori om primært konditionstræning fra træningsprojektet.
Praksis: At bruge sin viden om stofskifte og kredsløbskonditionstræning fra træningsprojektet til selvstændigt at planlægge og udføre bestemte fodboldøvelser med fokus på konditionstræning.
Både kønsintegreret og kønsdifferentieret undervisning.
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Vristspark over 20-30 meter til makker. Retningsbestemt tæmning.
- Udføre 2-4 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:2)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Skabelonøvelser med fokus på afleveringer, tæmninger, indlæg og løb i feltet
- Evne til at bruge de tekniske elementer i kampsituationer, hvor du gør dig spilbar og kan spille bolden videre til medspiller. Placere dig korrekt på banen.
- Indgå i kampsituationer, og spille efter reglerne (dog ikke offside reglen)
Yubio kapitel 11 Fodbold.
Fodboldens historie, regler, idé og organisering, øvelser: side 492-521
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hiphop og lanciers EKSAMEN
Lanciers delen
Faglige mål:
- At eleverne opnår basalt kendskab til les lanciers' ens historiske oprindelse.
- At eleverne kan udføre de grundlæggende dansetrin i les lanciers - herunder chassé, vuggetrin (både med 1 og 3 vuggetrin) og galoptrin.
- At eleverne kan danse les lanciers med korrekt startfod og korrekte omdrejningsretninger.
- At eleverne kan anvende de basale dansefatninger i les lanciers - herunder enhåndsfatning, tohåndsfatning, høj fatning, taljefatning og kædefatning.
- At eleverne kan følge rytmen i musikken – herunder begynde på 1-slaget.
HipHop delen
Fokuspunkter:
• Historisk baggrund (teori)
• Genrekendskab
• Musikforståelse
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk
• Udførsel
• Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
FAGLIGE MÅL EFTER 4 MODULERS UNDERVISNING I HIPHOP
VIDEN:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
FÆRDIGHEDER:
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
o Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne kan fremvise den indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
At eleverne i Crews selvstændigt kan sammensætte og fremvise en hip hop koreografi hvor Laban er indtænkt.
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.
Indhold:
Eleverne har i forløbet lært de fem ture i les lanciers og arbejdet med de grundlæggende dansetrin og dansefatninger her indenfor. Endvidere har de inden for hiphop arbejdet med forskellige basistrin og udvikling heraf - de har lært basalt sammensatte hiphopkoreografier med mange gentagelser, og som afslutning på forløbet har eleverne i grupper udarbejdet egne hiphopkoreografier med udgangspunkt i basistrinene. Desuden har eleverne lavet en teoretisk sammenligning mellem les lanciers og hiphop.
Materialer:
Yubio 2024:
Hiphoppens historie: side 1423-1426 øverst.
Øvelser: side 1427 1435 ( Vi arbejder ikke med breakdance og freezes)
Labans bevægelseslære: side 1354-1356
Lanciers historie: side 1361-1365
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Springgymnastik og kropsbeherskelse EKSAMEN
Formål
Forløbet har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse for redskabsgymnastik og kropsbeherskelse. Dette med fokus på individuel mestring, fælles ansvar og den gode idrætsoplevelse.
Der er fokus på grundspring og grundpositioner: forlæns rulle, baglæns rulle, vejrmølle, overslag (kipbevægelse), hovedstand og håndstand samt forøvelser til kraftspring
Efter forløbet forventes eleven at kunne:
• Have kendskab til alle spring og positioner
• Have kendskab forøvelser og progression til færdige spring.
• Udføre god og sikker modtagning på alle spring
• Udføre hovedparten af grundspring på bane
• Beherske korrekt udførsel af grundpositioner hovedstand, 7-tal samt kipbevægelsen.
• Udvise god fysisk kapacitet.
Materialer
Yubio udgave 2024
Springgymnastikkens historie samt øvelser:
side 1056-1082
Metode
Små praksisrettede læreroplæg.
Arbejde i par og i eksamensgrupper med modtageteknik.
Evaluering
Løbende formativ feedback i praksis.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Pickleball og sundhed EKSAMEN
Sundhed:
Fokus på hvad sundhed er samt KRAM faktorernes betydning for sundheden.
Pickleball: Double
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe. Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier. Eleverne har ikke lært at tælle korrekt i pickleball. Der spilles til 15 med runningscore og to serv pr. elev.
Litteratur/materiale:
Yubio 2024:
Kapitel 210 "Pickleball", pickleballs historie, regler, idé og organisering, øvelser. side 1267-1293
Yubio 2024: Side 13-39 om Idrætsdeltagelse og sundhed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Rytmisk opvarmning
Forløbet er fra 1.g og repeteret kort i 3.g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ultimate EKSAMEN
Eleverne har i 1.g arbejdet med ultimate som et helt forløb, og vi har i 3. g foretaget få timers repetition
Følgende studieplan er gældende for forløbet 'Ultimate':
Faglige mål:
- sikkert kunne udføre baghåndskast, gribninger som pandekage, høje- og lave gribninger samt pivotering. Både ved øvelser og i spil.
- at kunne vise forhåndskastet i isolerede øvelser samt have kendskab til anvendelse i spil.
- at have kendskab til mandsopdækning som eksempel på forsvarsspil - både ved isolerede øvelser og i spil.
- at have kendskab til grundlæggende taktiske elementer i angrebsspillet - herunder bevægelse uden disc (cut).
- at kunne anvende ovenstående til at gøre sig spilbar og løbe fri af opdækning.
- eleverne skal opnå kendskab til og erfaring med spillets basisregler, fairplay-elementet ("spirit of the game") og selvstændigt afvikle kamp.
- at kunne redegøre for boldspilsfamilierne (kaosspil, net/vægspil, slagspil og træfspil).
Materialer fra 1.g:
- Dansk Frisbee Sport Union, 'ULTIMATE – en introduktion til undervisning', s. 6-9 (Regler og "spirit of the game"), s. 12-14 (kaste- og gribeteknik), s. 19-20 (løb og cuts).
Materialer i 3. g
Yubio 2024: Ultimate side 673-691
- Oversigt: Boldspilsfamilierne – Kaosspil, Net/vægspil, Slagspil og Træfspil fra
Yubio 2024 Boldbasis side 454-460.
Indhold:
I forløbet har eleverne arbejdet med grundlæggende kaste- og gribeteknikker samt benstilling i forbindelse med kasteteknik. Eleverne er blevet introduceret til den grundlæggende forståelse af mandsopdækning (forsvarsspil) og løbemønstre som cuts, modløb samt temposkift. Der er arbejdet med de tekniske og taktiske færdigheder gennem isolerede øvelser, småspil og kamp.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Eksamensforløbs pensum for Idræt C
EKSAMENSFORLØB 3.x C-niveau
Genre: Boldspil:
Fra formelle til funktionelle øvelser + kamp (3-5 øvelser)
Fodbold og konditionstræning (træningsprojekt)
Yubio 2024: Aerob træning, kontinuerlig, interval, anaerob: side 72-78
Kapitel 3 træningslære: Superkompensation side 67-69
Kapitel 11 Fodbold.
Fodboldens historie, regler, idé og organisering, øvelser: side 492-521
Ultimate (teori: ultimate og spillets ånd)
Materialer fra 1.g: - Dansk Frisbee Sport Union, 'ULTIMATE – en introduktion til undervisning', s. 6-9 (Regler og "spirit of
the game"), s. 12-14 (kaste- og gribeteknik), s. 19-20 (løb og cuts).
Materialer i 3. g
Yubio 2024: Ultimate side 673-691 - Oversigt: Boldspilsfamilierne – Kaosspil, Net/vægspil, Slagspil og Træfspil fra
Yubio 2024 Boldbasis side 454-460.
Genre: Musik og bevægelse:
Hiphop og Lanciers: grundtrin plus en eller to sammensatte serier (kan vises 2 gange) samt Lanciers:
Vise udvalgte ture (teori: hiphop, lanciers og laban)
Yubio 2024:
Hiphoppens historie: side 1423-1426 øverst.
Øvelser: side 1427 1435 ( Vi arbejder ikke med breakdance og freezes)
Labans bevægelseslære: side 1354-1356
Lanciers historie: side 1361-1365
Rytmisk opvarmning: et helt opvarmningsprogram (sving er vigtig at have med☺) (teori:
opvarmningens opbygning og funktion/effekt)
Yubio 2024:
Afsnit: Opvarmning nedvarmning side 71-71
Kapitel 30: Rytmisk opvarmning side 1333-1335, 1338-1345, 1347
Genre: Klassiske og nye idrætter:
Pickleball og sundhed: fra formelle til funktionelle øvelser + kamp (teori: pickleball og sundhed)
Yubio 2024:
Kapitel 210 "Pickleball", pickleballs historie, regler, idé og organisering, øvelser. side 1267-1293
Side 13-39 om Idrætsdeltagelse og sundhed
Springgymnastik og kropsbeherskelse: Vise de forskellige elementer. Både indledende øvelser og de
færdige spring. Husk at modtagning også er en færdighed der skal vises. (teori: springgymnastik
udførsel, modtagning)
Yubio udgave 2024
Springgymnastikkens historie samt øvelser:
side 1056-1082
Generelt:
Jo højere fagligt niveau, desto mere funktionelle øvelser, komplekse serier, etc…
Individuelt:
Der kan godt være individuelle forskelle i drejebogen – alle elever skal vise deres fulde potentiale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699281440",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699281440",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52699281440"
}