Holdet 2022 GR/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Græsk A
Lærer(e) Kasper Graarup
Hold 2022 GR/a (2a GR, 3a GR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb fortsat.
Titel 2 Menander, Dyskolos.
Titel 3 Retorik: Lysias
Titel 4 Filosofi: Platon m.fl.
Titel 5 Herodots Historie.
Titel 6 Epos: Odysséen
Titel 7 sappho
Titel 8 Repetition herunder: Vaser, skulpturer templer.
Titel 9 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb fortsat.

Vi lærer græsk ved hjælp af henholdsvis John Taylor: "Greek to GCSE, 1", Bloomsbury 2020 og Anders Klarskov Jensen: "Græsk - her og nu", Praxis 2023.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Menander, Dyskolos.

Drama:
På græsk (statarisk / opgives til eksamen):
Menander: Dyskolos v. 5-13 + 153-168 + 456-480 ((Græsk – her og nu, side 140-157)

På dansk/græsk/latin kursorisk / perspektiverende:
Perspektiverende uddrag fra Græsk – her og nu

Litteratur:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia: Drama (side 101 - 116).
Anders Klarskov Jensen: Græsk – her og nu, Praxis, 2022, side 130-163.

Beskrivelse:
en kort forløb der skulle have været forlænget med læsning af en tragedie, men sådan blev det ikke. Tekstuddragene er fra Græsk-her og nu og fokus har været på det sproglige. Vi har dog arbejdet lidt med den nye komedie og med forskellene mellem denne individualiserede falde-på-halen-komik og den tidligere mere politiske og satiriske komedie (Aristofanes).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik: Lysias

Retorik:
På græsk (statarisk / opgives til eksamen):
Lysias I, 6-18.

Kursorisk / perspektiverende:).
Filosofiforløb: Platon overfor sofister (retorik)
Gorgias: Lovtalen over Helena https://dansketaler.dk/tale/gorgias-lovtale-over-helena-aarstal-ukendt/

Litteratur:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia: Filosofi (142-158) + Retorik (Retorik 177 – 190).

Beskrivelse:
Vi har arbejdet med retorikkens rolle i det demokratiske Athen, og vi har i forbindelse med filosofiforløb modstillet retorik og dialektik. Vi har også diskuteret med sagens kerne og vi har dømt i sagen og afgjort om mordet på elskeren var berettiget. Vi har også overvejet hvad en nutidig domstol ville komme frem til.
Gorgias lovtale for den skønne Helene er læst som en humoristisk besyngelse af retorikkens formåen: At den kan frikende selv den skyldigste af dem alle.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi: Platon m.fl.

Filosofi:
På græsk (statarisk / opgives til eksamen):
Platon: (Sokrates’ forsvarstale) 21a4-21b7 + 24e3-25a12 (Græsk – her og nu, side 196 -199).
Platon: (Gorgias) 449d8-450b5 (Græsk – her og nu, side 204 - 205)
Platon: (Protagoras) 312b7-c8 (Græsk – her og nu, side 209)
Platon (Faidon): 59c-60a + 115b-d + 116b-d + 117c-118a (Sokrates’ død).

På dansk/græsk/latin (kursorisk):
7. bog, 514a-520c (hulemyten).
(generelt forløbet om retorik: Platon ift. Sofisterne / dialektik ift. Retorik m.v. Gorgias: Lovtalen over Helena https://dansketaler.dk/tale/gorgias-lovtale-over-helena-aarstal-ukendt/

Perspektivering:
Sokrates i kunsten: (fra Paideia side 144-147): Jacques-Louis David (1787); C.W. Eckersberg (1813-16); Constantin Hansen (1865-75).

Litteratur:
Brian Andreasen og Jens REfslund Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2012, side 142-158 (filosofi)

Forløbet knytter an til flerfagligt forløb (fff), hvor vi på dansk læste hulemyten og blev bekendte med begreberne doxa (fordomme / den sansebaserede erfaring fra hulens dyb), aporia (den forvirring der opstår når ens fordomme rystes) og endelig episteme (den sande og på logos / fornuft baserede erkendelse).
Forløbet har også været perspektiveret til retorikforløbet (Lysias) og vi har arbejdet med Platons modstilling af retorik og dialektik.
I forbindelse med læsning af Faidon har fokus selv sagt været på den ro, hvormed Sokrates accepterer døden, og vi har konstateret at skal der føres en fornuftig samtale må de vrælende kvinder føres bort.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Herodots Historie.

Historie:
På græsk (statarisk / opgives til eksamen):
• Herodots Historie, II, 2 (Psammetichos og de ældste i verden).
• Herodots Historie, II, 69-70 (Krokodiller).

På dansk/græsk/latin (kursorisk):
Herodots Historie: I, 1-5 (Indledning + kvinderov); I, 29-46 + 53-54 + 84-91 (Kroisos); II, 86-90 (Balsamering); II, 112-120 (Den skønne Helena); III, 108 (Løver).
Perspektivering:
• Film: 300 (Zack Snyder, 2007)

Litteratur:
• Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia: Historiografi (side 55-81)

Beskrivelse:
Vi har set Zack Snyders film ”300” om de spartanere der for en stund holdt perserne stangen ved Thermopylæ. Vi har sammenlignet filmen med Herodots Historie, der er kilden til filmen, og vi har konstateret at filmen på mange måde er loyal overfor sit forlæg, men også at den moderniserer og ”hollywoodiserer”. Den mest markante forskel er nok, at i filmen fremstilles perserne som monstre, hvilket de på ingen måde gør hos Herodot. Filmen har også været anvendt som perspektivering til arbejdet med skulpturer, idet perserne er barokke medens spartanerne er nyklassiske – spartanerne er i filmen fremstillet som de er på Jacques-Louis Davids maleri (1814) på side 63 i Paideia.
Herodot fortæller som bekendt om perserkrigene og deres årsager. Herodot er historiens ”fader”, men heldigvis har han væsentligt flere digressioner end nutidige historikere. Hele 2.bog er en lang ”digression”, hvor Herodot fortæller om det (også for ham) gamle Ægypten. Den 2.bog var helt frem til hieroglyffernes dechifrering i begyndelsen af 1800tallet den absolut vigtigste kilde til det gamle Ægypten. På græsk har vi læst to korte anekdotiske fortællinger, dels om en undersøgelse af hvem, der er det ældste folk, og dels af hvordan man jager krokodiller. Fortællingen om det ældste folk har ikke så lidt til fælles med det 19. århundredes evolutionsteorier, idet også Psammethicos forveksler ontogenese og fylogenese 😉

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Epos: Odysséen

På græsk (statarisk / opgives til eksamen):
Odysséen, IX, 287-383 + 403-412 (384-402, kursorisk) (Polyfemos blindes)

På dansk/græsk/latin (kursorisk):
Odysséen IX (Polyfemos)
+ diverse uddrag af såvel Iliaden som Odysséen.
Hesiod: Theogonien, v. 116-210 (Afrodites fødsel)
Hesiod: Theogonien, v.507-616 (Prometheus)
Hesiod: Værker & dage, v. 42-105 (Pandora)

Perspektivering:
Vergil: Aeneiden (uddrag fra latinundervisningen)
Film: Troy (Wolfgang Petersen, 2004)

Litteratur:
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia: Epos (side 11-30)

Beskrivelse:
I dette forløb har vi beskæftiget os med den mundtligt overleverede episke genre, og med de stilistiske træk, der knytter sig til denne. Vi har undersøgt Odysséens komplicerede narrative struktur (en kompleksitet der i sig selv kunne fungere som et argument for det i dag marginale synspunkt, at værket er ”født” som en helhed). Vi har læst 9. sang og vi har præciseret, at denne mest ”fantastiske” del af fortællingen berettes som flashback for faiakerne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 sappho

Statarisk / kan trækkes til eksamen:
Sappho, "Synet" (fragment 31)

Kursoriks / perspektivering:
Digte fra nedenstående sider i Paideia (Semonides, Catul m.fl.)

Litteratur:
Litteratur: Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, side 207-246 (Græsk og romersk poesi).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition herunder: Vaser, skulpturer templer.

Nedenstående har ikke udgjort et samlet forløb, men er blevet behandlet løbende undervejs i alle 3 år.

Klassen forventes at have en viden, der svarer nogenlunde til den der formidles i de kunsthistoriske kapitler i Paideia. Det primære fokus har været på Parthenon.

Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen Paideia: Kunst:
Tidlig klassisk tid (side 93 – 100); Højklassisk tid (side 129 – 136); Senklassisk tid (side 171 – 176); Hellenistisk tid (side 201 – 206); Romersk tid (side 247 – 254).

Det primære fokus (med perspektivering i flere forløb) har været på Parthenon og på højklassisk tid.
Klassen har været på studietur til Athen, hvor de har besøgt Akropolis (+museum), Arkæologisk museum m.m.
I SRO har alle arbejdet med Parthenon og Parthenonfrisen ift. Såvel romantik / nyklassicisme som ift. repatrieringsdiskurser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer