Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Karen Lindegaard
|
Hold
|
2024 EN/3a (3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Literary History at a Glance
Kort litteraturhistorieforløb med fokus på:
The Romantic Period
The Victorian Period
Modernism
Postmodernism
- oversigt over perioder læst fra Hanne Ohland-Andersen m.fl., Wider Contexts (2020)
Litterære tekster - se kompendium:
The Romantic Period:
William Blake, "London" (Songs of Experience, 1785) (poem)
William Blake's "Jerusalem", The Last Prom 2017 - https://www.youtube.com/watch?v=-XfbEOFLqPE
The Victorian Period:
Elizabeth Gaskell, North and South (1855) - excerpt from the novel: chapter 7
North and South (BBC tv serial) (excerpt, 1-29 minutes)
Uddrag fra Deadline (DR) 11.03.2021 - iw med James Hawes og Rane Willerslev om the North South divide i dag -
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-hvor-havner-coronaregningen_241760
North South divide map: https://econfix.wordpress.com/2011/02/20/englands-north-south-health-divide/
Modernism:
James Joyce, Ulysses (kort uddrag af romanen - eksempel på 'stream of consciousness')
Postmodernism:
Ann Beattie, "Snow" (short story, 1986) (from: Mette Hermann og Stine Karlsen, When Less Is More (2014))
Billeder/malerier fra perioderne
NB: The Elizabethan Age gennemgås i forbindelse med Shakespeare
Omfang (skønnet): ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The US Presidential Election
Emnet har fokus på processen bag valget af en amerikansk præsident, valgsystemet (bl.a. the electoral college), magtens tredeling med ’checks and balances’ og de to partier, The Democratic Party og The Republican Party (GOP). Vi har set på, hvilke mærkesager præsidentkandidaterne kæmper for, som det bl.a. kommer til udtryk i deres valgvideoer. Der inddrages også et uddrag af Vice President J D Vances Memoir til belysning af nogle af Trumps vælgere, den hvide arbejderklasse i The Rust Belt.
How to Become President of the United States (USAgov)
file:///Users/hjgymbruger/Downloads/Becoming%20President%20of%20the%20United%20States%20(2).pdf
Kristofer Carta, Political Parties (I: Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Worlds of English (Systime))
Analyse af valgvideoer:
Valgvideoer for Kamala Harris og Donald Trump:
Campaign video – Kamala Harris
"He told us who he was"
https://www.youtube.com/watch?v=0lKA_GeGwIo
Campaign video – Donald Trump
The Border
https://nypost.com/2024/07/13/us-news/rnc-releases-video-ad-ahead-of-convention-tying-kamala-harris-to-border-crisis/
Foredrag v/ Steffen Kretz om valget i USA
DR Horisont - "Jackson stak sin far for alt redde USA"
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-jackson-stak-sin-far-for-at-redde-usa_359943
Foredrag om præsidentvalget (fællestime) v/ Anne Grethe Rasmussen
"What does America stand for? Young Americans' values (The New York Times, August 2017)
https://www.nytimes.com/video/opinion/100000005313156/what-does-america-stand-for.html?smid=url-share
J D Vance, "Hillbilly Elegy. A Memoir of a Family and Culture in Crisis" (Introduction) (2016) - skriftlig aflevering
Hillbilly Elegy (film directed by Ron Howard, 2020) (excerpts) - herunder inddragelse af filmtekniske virkemidler (cinematic techniques)
Donald Trump, Inauguration Speech, 20 January 2025 (uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=BNArBr_J8mA (ligger i mappen under Dokumenter)
21 Søndag (DR) - de store taler 19/1 2025
https://www.dr.dk/drtv/se/21-soendag_-vaabenhvile-de-store-taler-ondskabens-ansigt_501108
Arbejde i grupper med emner op til. præsidentvalget:
1.
Presentation of one of the candidates, Donald Trump
Biography of the candidate
What issues is the candidate campaigning on?
What are the candidate’s strengths and weaknesses?
2.
Presentation of one of the candidates, Kamala Harris
Biography of the candidate
What issues is the candidate campaigning on?
What are the candidate’s strengths and weaknesses?
3.
The Republican voters
To whom do The Republican Party (the GOP) and Donald Trump appeal?
Who are the people supporting him, and why do they support him?
4.
The Democratic voters
To whom do The Democratic Party and Kamala Harris appeal?
Who are the people supporting her, and why do they support her?
5.
Presentation of the VP candidates, J D Vance and Tim Waltz.
6.
The role of the media in the election
7.
The political climate
Polarization - division
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om "The Executive Branch - the President" (uddelt og vedhæftet her): Kristofer Carta - President, Political parties - Election.pdf NB: gloser på p. 3. Husk at understrege mens I læser.
-
Medbring Getting Started - vi arbejder med eksamens-grammatikopgaver på klassen og fortsætter med US Presidential Election: Try to find one piece of information/one fact you can present on the two presidential candidates.
-
Grammar assignments 1-3 EN A 2024.docx Template - grammar assignments 1-3 EN A 2024.docx
-
Foredrag om USA og præsidentvalget med Steffen Kretz, tidligere korrespondent i USA for DR. Vi mødes i lokale 50.
-
Lav assignment 1 og assignment 2a og 2b i det uddelte sæt grammatikopgaver færdig hjemme (vedhæftet timen sidste torsdag). Brug Getting Started til at besvare opgaverne og medbring bogen. Vi ser i forlængelse af Steffen Kretz-foredraget en af hans ud
-
Vi arbejder med grammatik - medbring Getting Started og jeres grammatikopgave, som vi er i gang med. Og vi arbejder med det amerikanske valg - ingen lektie!
-
Election 2024 - two campaign videos - analysis.docx
-
We'll analyse the two campaign videos for Harris and Trump we watched last time Election 2024 - two campaign videos - analysis.docx
-
Læs afsnittet om The Legislative Branch (pp. 2-3) i vedhæftede dokument - lidt tungt stof, men kort (I skal ikke læse hele dokumentet). Tænk over om I har spørgsmål til stilen. Checks and Balances - from Being There.docx
-
Arbejde i grupper med emner, der vedrører valget i USA: 3a - US election topics - group work.docx
-
Presentations of US election topics
-
We'll take a closer look at the presidential election result (if there is any yet).
-
Read Kamala Harris' concession speech ('nederlagstale'). Before reading, write down: what do you expect of a concession speech? While you read, notice some of her rhetorical devices - and the effect of using them Kamala Harris - Concession speech Nov
-
Samme lektie som til mandag
-
Finish the analysis, applying the rhetorical pentagram to Kamala Harris' concession speech and find some examples of rhetorical devices and modes of appeal in the speech.
-
Bring your Kamala Harris concession speech - you'll get a little time to finish it in class, and we'll hear some of the speeches! Read in Getting Started p. 117 (Præpositioner foran that) and answer opg. 1 (Vælg den rigtige sætning). Bring the Aspect
-
Read J D Vance, "Hillbilly Elegy" in the "Aspects of America" compendium (the last text) - see glossary after the text. Vance has subtitled his book "A memoir of a family and culture in crisis". What expectations do the title and the subtitle create?
-
Vi arbejder med "Hillbilly Elegy" - med fokus på afleveringen. Læs evt. teksten igennem endnu engang.
-
We'll watch and analyse excerpts of Hillbilly Elegy, the movie. Look through the attached document: "How to 'read' a film".Film analysis - how to read a film.docx
-
Bring your notes from the first excerpt of "Hillbilly Elegy" - on setting, characters. We'll also watch the last part of the film.
-
Se timen i onsdags
-
We'll watch the last bit of Hillbilly Elegy - please bring Getting Started.
-
Medbring Getting Started
-
A Christmas Carol (contd) & pakkeleg - husk at medbringe en lille pakke.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
About a Boy and Modern Family EKSAMEN
Single, couples, friends, families - vi læser tekster om disse forskellige livs- og familieformer. Romanen About a Boy afspejler, at familier kan være meget andet end den traditionelle kernefamilie, og at venskaber kan være ligeså værdifulde som familierelationer. Vi læser et værk (roman), novelle, digt og inddrager film med filmanalyse.
Nick Hornby, About a Boy (novel, 1993) (værk)
About a Boy (film directed by Chris and Paul Weitz, 1998)
Analyse af filmens 'opening sequence' med fokus på filmiske virkemidler (cinematic effects)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZsgqyZ6DHE
Nirvana, "About a Girl" (song/lyrics, 1989)
https://www.youtube.com/watch?v=j2SHnG5MtM0
John Donne, "No Man Is an Island" (Meditation XVII, 1623)
https://allpoetry.com/No-man-is-an-island
Fay Weldon, "Live Like a Dog, Alone" ("Heart Trouble") (short story, 2002) (skr. aflevering)
Changing Family Patterns in the UK
https://goffssociology.wordpress.com/changing-family-patterns-family-diversity/
Omfang: ca. 310 sider (skønnet)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lav hjemme Assignment 3 (uddelt og vedhæftet (I skal lytte godt efter for at høre de fem tider)Assignment 3 - lytteøvelse en A - Iw med Trudeau.docx (Jeg fik sagt, vi laver den på klassen, men lav den alligevel hjemme - vi gennemgår den på klassen)
-
Read chapters 1-4 (till p. 27) in About a Boy. Take notes about the characters - find four quotes, two about Marcus and two about Will, that you can present in class.
-
Read chapters 5-6 (till p. 41) in About a Boy. Find good quotes about Marcus and Will that you can use for your characterisations. We'll also take a look at Trump's inauguration speech. Trump Inaugural speech 2025.docx
-
Read chapters 7-8 (till p. 59). In class: write a characterisation of the two main characters in About a Boy, Marcus and Will. Remember to bring the book.
-
Read in About a Boy chapters 9-11 (till p. 79). While you read, write down three questions, one for each chapter.
-
Read chapters 12-13 in About a Boy (pp. 80-97). Take notes while you read.
-
Read chapters 14-15 in About a Boy (pp. 98-115). Fill in the close-reading table - explanations to the quotations from the two chapters in the right-hand column: About a Boy - Close-Reading - chs 14-15.docx
-
Read chapters 16-23 in About a Boy.
-
I skal arbejde selv i denne time - læs i About a Boy chapters 24-27 (pp. 191-226) til på torsdag. Tag lidt noter til kapitlerne, så I kan huske dem på torsdag! Nedenfor er navnene på dem, der skal præsentere et kapitel - I kan forberede jeres præsent
-
Presentations of chapters in About a Boy: chs 24-27 (pp. 191-226). We'll also briefly talk about 'lingua franca' and English in Danish from the talk last Tuesday.
-
Read in About a Boy, chapters 28-30 - take notes while you read. Bring Getting Started.
-
Lav hjemme vedhæftede grammatikopgave - I får tid til at læse About a Boy færdig (husk at medbringe bogen). Grammatikopg assignment 1 - pronominer.docx (Brug Getting Started)
-
Finish reading About a Boy. Find two highlights (one for Will and one for Marcus) in the novel - a defining moment, turning point or central event. Write down the quotation or a description of the scene and be prepared to argue for your choice.
-
Lige en ændring til lektien: Vi starter timen med at se på næste stil (se tekst og opgave under Opgaver). Læs teksten "Heart Trouble" med fokus på spørgsmålene i opgaven og find gode citater. Herefter filmen About a Boy.
-
Husk aflevering af disposition til næste stil i Opgaver. Vi får besøg af fire franske elever, som vi bruger noget af timen på at snakke med. Tænk gerne over, om der er noget, I vil spørge dem om. Derudover fortsætter vi med filmen About a Boy.
-
Vi ser filmen. About a Boy færdig - husk at medbringe spørgsmål til film og bog.
-
Answer questions 2,3,4 and 7 here: About a Boy - questions for the novel and film .doc and read the poem "No Man Is an Island" here: About a Boy - questions for its opening sequence.doc What is the message of the poem?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Love and Marriage and Shakespeare EKSAMEN
Forløbet har fokus på temaet "love and marriage", belyst gennem Shakespeares drama Romeo & Juliet samt tekster fra senere perioder. Gennem Romeo & Juliet ser vi også på den elizabethanske periode, herunder det elizabethanske verdensbillede. Der er endvidere fokus på synet på kærlighed og ægteskab i stykket (sammenstødet mellem det feudale syn og det moderne syn på kærlighed og ægteskab) samt i noveller, der belyser synet på kærlighed og ægteskab i 1800-tallet og i 1920'erne.
Seven Ages of Britain (BBC) - The Age of Power (excerpt)
Shakespeare's World
https://www.youtube.com/watch?v=9P1IJqNDYjQ
William Shakespeare, Romeo and Juliet (drama, 1597) (excerpts): The Prologue, Act I scene 5, Act II scene 1 (ll. 75-111) (The Balcony Scene)
Romeo and Juliet (film af Franco Zeffirelli, 1968) - uddrag: The Balcony Scene
https://www.youtube.com/watch?v=ECFftsOyzd0
Romeo + Juliet (Baz Luhrman, 1996) (excerpts):
Star-crossed lovers scene - the Capulets' feast
https://www.youtube.com/watch?v=yClVlc_niac
Romeo dies
https://www.youtube.com/watch?v=xcSwBHs1uD4
Shakespeare's Sonnet 18, "Shall I Compare Thee to a Summer's Day."
Shakespeare in Love (film by John Madden) (1998)
Kate Chopin, "The Story of an Hour" (short story, 1894)
Ernest Hemingway, "Cat in the Rain" (short story, 1925)
Omfang: 20 sider (skønnet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Tilladte ordbøger/hjælpemidler til mdtl & skr eks
Se også studieplanen/undervisningsbeskrivelsen for 2g ved at ændre årstallet til 2023/2024. Vi opgiver kun de emner, hvor der står EKSAMEN ud for emnetitlen.
Tilladte ordbøger og hjælpemidler til mdtl. og skr. eksamen:
Ordbogen.com
ABC-ordbogen
Oxford Learner's Dictionaries
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com
Merriam Webster
https://www.merriam-webster.com
https://ordnet.dk
I må medbringe de trykte bøger - f.eks. grammatikbogen Getting Started - og egne noter, som I ønsker
Der er læst et samlet antal sider, som dækker det krævede omfang på 600-800 sider.
Det er tilladt for eksaminanderne at benytte den gængse stave- og
grammatikkontrol i Word, hvor ord markeres med en bølgestreg og fejl
rettes ved at klikke på det specifikke ord med rød eller blå bølgestreg,
mens det ikke er tilladt at benytte funktionalitet, der kan omskrive
passager, give eleven forslag til andre formuleringer eller generere tekst
for eleven. Denne funktionalitet findes bl.a. i Word Editor, som det ikke er
tilladt at benytte, og som skal være slået fra i eksaminandens
tekstbehandlingsprogram. Hvis ikke det er muligt at slå Editor fra i
eksaminandens version af tekstbehandlingsprogrammet, skal
eksaminanden undgå at tilgå funktionen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58448199535",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58448199535",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58448199535"
}