Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Brit Hjarsbech Uhrskov Nielsen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN - THE AMERICAN DREAM
Titel 2 IRELAND
Titel 3 EKSAMEN - FANTASY
Titel 4 EKSAMEN - THE BRITISH EMPIRE - INDIA
Titel 5 EKSAMEN - HORROR
Titel 6 CHRISTMAS
Titel 7 EKSAMEN - CRIME / TRUE CRIME
Titel 8 EKSAMEN - DOES POWER MAKE YOU MEAN?
Titel 9 ONLINE HJÆLPEMIDLER

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN - THE AMERICAN DREAM

THE AMERICAN DREAM

Introduktion til hvad The American Dream er. Hvordan opstod konceptet, og hvordan er det udviklet over tid?
Der har været fokus på tale-analyse: modes of appeal, rhetorical devices + hvilken slags tale.
Der har været fokus på arbejdet med characterisation, setting og filmiske virkemidler i film-analysen.

Background texts:
"Introduction" fra System: "The American Dream"-antologi
Student work on Ellis Island: Island of Hope or Island of Tears?

Texts:
The Declaration of Independence (excerpt), 1776

Speeeches:
Martin Luther King: "I Have a Dream", 1963 - transcript + audio from American Rhetorics: https://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm

Barack Obama: "Second Inaugural Address", 2013 - transcript + video from The Obama White House YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BzC135ql_wA


Film:
John G. Avildsen (director): "Rocky", 1976

Omfang af forløb: 50 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 IRELAND

IRELAND

Kort forløb i forbindelse med klassens studietur til Dublin.
Forløbet fokuserer på Irlands historie og det irske selvbillede / stereotypiske opfattelser af Irland.

Background text / exercise:
From "Angles" antologi, Gyldendal: "The British in Ireland".

Poem / song:
John Lennon and Yoko Ono: "The Luck of the Irish", 1972

Explainer / fun videos:
A Short History of Ireland in 11 Minutes: https://www.youtube.com/watch?v=YXV5I0S12VU&t=21s
From "The Late Show with Stephen Colbert": Liam Neeson Combats Harmful Irish Stereotypes (2022): https://www.youtube.com/watch?v=-pMozeLCL2Q&t=10s

Tourist / background info-websites:
"The People of Ireland": https://www.ireland.com/en-us/things-to-do/themes/culture/people-of-ireland/
"What Does Craic Mean?": https://www.ciee.org/go-abroad/college-study-abroad/blog/what-does-craic-mean-your-guide-irish-slang
"What is St. Patrick's Day?": https://www.history.com/topics/st-patricks-day


Omfang af forløb: 10 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 EKSAMEN - FANTASY

FANTASY

Forløbet introducerer fantasygenren og "fantasy terms".
Der arbejdes med de begreber, der præsenteres i Systimes antologi: Anne Mette Finderup + Agnete Fog:  "Worlds of Fantasy", 2005

Introductory text from "Worlds of Fantasy":
"Entering Worlds of Fantasy".

Texts:
C.S. Lewis: "The Narnia Chronicles - The Lion, The Witch and The Wardrobe" (excerpts from "Worlds of Fantasy"-antologi), novel, 1950

Short film:
Lewis Evers: "Fantopia", 2019: https://www.youtube.com/watch?v=esvz_kXo0U0

Film:
Jim Henson (director): "The Labyrinth", 1986

Omfang af forløb: 40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 EKSAMEN - THE BRITISH EMPIRE - INDIA

THE BRITISH EMPIRE

Forløbet introducerer kort det britiske imperiums historie, og fokuserer på kulturmødet imellem englænderne (the colonizers) og inderne (the colonized).

Background texts:
The British Empire quiz (from "Wider Context" anthology)
The East India Company (from "Narrating India" anthology)
The British Raj (from "Narrating India")
Bollywood film and genre conventions (from "Narrating India")

Texts:
William Shakespeare: "The Tempest" (excerpt, 1626) (drama)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (the first 3 stanzas!) (excerpt, poem, 1899)
Khushwant Singh: "Karma" (short story, 1989)
Niraj Kapur: "Indian Reservations" (personal essay, 2004) (from The Observer: http://www.guardian.co.uk/theobserver/2004/feb/22/features.magazine7
Zoya Mateen and Meryl Sebastian: "The marathon Indian wedding turning heads around the world" (article, BBC, 2024) (from: https://www.bbc.com/news/articles/c87repz4yx8o)

Film:
Ashutosh Gowariker (dir.): "Lagaan - Once Upon a Time in India" (film, 2001)

Forløbets omfang: 55 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 EKSAMEN - HORROR

HORROR

I forløbet arbejder vi med horrorgenren: hvilke elementer er i horror stories, hvad var, og er, uhyggeligt?

Som teori arbejdes kort med Freuds idéer om The Uncanny.
Vi læser også om Stephen Kings tanker om horrorfilm.

Background info:
PPT om horror-elementer.
"Horror: A mirror of the human psyche. Reading, writing and watching with Freud - Freudian psychology and horror fiction" (fra Systime-antologien "Horror").

Film clip: as an intro we watched:
Ryan Murphy, dir.: "American Horror Story": Pilot episode (2011) - the first 5 minutes.

Texts:
Stephen King: Why We Crave Horror (essay, 1978)
H.P. Lovecraft: The Terrible Old Man (1920, short story) (2,9 ns)
Shirley Jackson: The Lottery (1948, short story abridged) (6,7 ns)

TV:
Ryan Murphy, dir.: "American Horror Story": "Monsters Among Us" (Season 4, episode 1, 2014)
Duffer brothers, dir.: “Stranger Things”: "Chapter One: The Vanishing of Will Byers" (Season 1, episode 1, 2016)

Film:
Stanley Kubrick, dir.: "The Shining" (1980)

Forløbets omfang: 55 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 CHRISTMAS

CHRISTMAS

Klassen arbejder med Dr. Seuss: "How the Grinch Stole Christmas", der arbejdes med ordforråd og The Spirit of Christmas, sammen med Charles Dickens' "A Christmas Carol".

Text:
Dr. Seuss: "How the Grinch Stole Christmas" (1957)
Charles Dickens: "A Christmas Carol - Stave One" ((very short!) excerpt, 1843)
Background info from Wikipedia on "Society and culture of the Victorian Era" + ordene: “workhouses”, “the penal treadmill”, “the Poor Law 1834” and “surplus population”.

Film:
Robert Zemeckis, dir.: "A Christmas Carol" (2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 EKSAMEN - CRIME / TRUE CRIME

CRIME / TRUE CRIME

Forløbet skal introducere genrebegreber fra Crime Fiction og True Crime. Vi arbejder med tekster, podcast og TV-serier.
Der arbejdes med de begreber, der anvendes i "Case Re-Opened", bl.a. characters, setting, plot and push/pull effects.

Forløbet bliver afsluttet med værkslæsning: Robert Swindell: "Stone Cold".

Background / Introductory texts:
From: "Case Reopened - An Anthology of Crime Fiction" (Eriksen, Lindhart og Ringhof, 2017):
Introduction chapter: Case #1 Setting - A Contrast to the Horrors, Case #2 Characters, Case #3 Plot, Case #4 Detection.

S.S. Van Dine: "Twenty Rules for Writing Detective Stories", 1928: https://www.bu.edu/clarion/guides/dine.htm

From: "Listen! Podcasts in English" (Columbus):
How to Analyse A Podcast.

Texts:
Zoë Sharp: "Tell Me" (short story, 2006)
VÆRK: Robert Swindells: "Stone Cold" (novel, 1993)

TV-series:
Hulu, John Hoffman: "Only Murders in the Building - True Crime" (Season 1, eps. 1, 2021)
BBC, Steven Moffat (director): "Sherlock - A Study in Pink" (Season 1, eps. 1, 2010)

Audio:
self-chosen podcast episode - eleverne analyserer afsnittet og præsenter individuelt.

Forløbets omfang: 125 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 EKSAMEN - DOES POWER MAKE YOU MEAN?

DOES POWER MAKE YOU MEAN?

Forløbet arbejder med forskellige tekster, der alle belyser emnet om power, corruption og abuse of power. Der arbejdes både med amerikanske, britiske og andre landes "power".
Forløbet inddrager også kort konceptet "lingua franca".

Film:
John Landis (director): "Trading Places", 1983


Non-fiction:
TEDTalk, Paul Piff: "Does Money Make You Mean?", October 2013: https://www.ted.com/talks/paul_piff_does_money_make_you_mean

Rebecca Shaw, The Guardian: "I knew one day I’d have to watch powerful men burn the world down – I just didn’t expect them to be such losers", 16 Jan 2025, opinion piece: https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/jan/16/i-knew-one-day-id-have-to-watch-powerful-men-burn-the-world-down-i-just-didnt-expect-them-to-be-such-losers

Kelsey Piper, Vox: "The Giving Pledge, the campaign to change billionaire philanthropy, explained", Jul 10, 2019: https://www.vox.com/future-perfect/2019/7/10/18693578/gates-buffett-giving-pledge-billionaire-philanthropy

Mette Frederiksen: Statement on Greenland (English and Danish), from Facebook, 3. April 2025: https://www.facebook.com/mettefrederiksen.dk

Transcript: "Trump and Zelensky’s Fiery Oval Office Exchange", from Foreign Policy Website, Feb 28, 2025: https://foreignpolicy.com/2025/02/28/trump-zelensky-meeting-transcript-full-text-video-oval-office/


Fiction:
Raymond Carver: "One More Thing", short story, 1981


Explainer-videos:
James Victor, YouTube: "When Did English Actually Became The World's Official Lingua Franca", 2023: https://www.youtube.com/watch?v=jkfSGIA8_a4,
How It Happened, YouTube: "What is The Giving Pledge?", 2022: https://www.youtube.com/watch?v=riOhh-g6R50

Forløbets omfang: 20 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 ONLINE HJÆLPEMIDLER

TILLADTE ONLINE HJÆLPEMIDLER

Klassen har arbejdet med følgende online hjælpemidler:

Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com (dansk-engelsk, engelsk-dansk, engelsk-engelsk, synonymer osv.)
Oxford Learner's Dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com (engelsk-engelsk ordbog, synonymer, sammenhæng)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer