Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Brit Hjarsbech Uhrskov Nielsen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN - THE AMERICAN DREAM
THE AMERICAN DREAM
Introduktion til hvad The American Dream er. Hvordan opstod konceptet, og hvordan er det udviklet over tid?
Der har været fokus på tale-analyse: modes of appeal, rhetorical devices + hvilken slags tale.
Der har været fokus på arbejdet med characterisation, setting og filmiske virkemidler i film-analysen.
Background texts:
"Introduction" fra System: "The American Dream"-antologi
Student work on Ellis Island: Island of Hope or Island of Tears?
Texts:
The Declaration of Independence (excerpt), 1776
Speeeches:
Martin Luther King: "I Have a Dream", 1963 - transcript + audio from American Rhetorics: https://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
Barack Obama: "Second Inaugural Address", 2013 - transcript + video from The Obama White House YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BzC135ql_wA
Film:
John G. Avildsen (director): "Rocky", 1976
Omfang af forløb: 50 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
EKSAMEN - FANTASY
FANTASY
Forløbet introducerer fantasygenren og "fantasy terms".
Der arbejdes med de begreber, der præsenteres i Systimes antologi: Anne Mette Finderup + Agnete Fog: "Worlds of Fantasy", 2005
Introductory text from "Worlds of Fantasy":
"Entering Worlds of Fantasy".
Texts:
C.S. Lewis: "The Narnia Chronicles - The Lion, The Witch and The Wardrobe" (excerpts from "Worlds of Fantasy"-antologi), novel, 1950
Short film:
Lewis Evers: "Fantopia", 2019: https://www.youtube.com/watch?v=esvz_kXo0U0
Film:
Jim Henson (director): "The Labyrinth", 1986
Omfang af forløb: 40 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
EKSAMEN - THE BRITISH EMPIRE - INDIA
THE BRITISH EMPIRE
Forløbet introducerer kort det britiske imperiums historie, og fokuserer på kulturmødet imellem englænderne (the colonizers) og inderne (the colonized).
Background texts:
The British Empire quiz (from "Wider Context" anthology)
The East India Company (from "Narrating India" anthology)
The British Raj (from "Narrating India")
Bollywood film and genre conventions (from "Narrating India")
Texts:
William Shakespeare: "The Tempest" (excerpt, 1626) (drama)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden" (the first 3 stanzas!) (excerpt, poem, 1899)
Khushwant Singh: "Karma" (short story, 1989)
Niraj Kapur: "Indian Reservations" (personal essay, 2004) (from The Observer: http://www.guardian.co.uk/theobserver/2004/feb/22/features.magazine7
Zoya Mateen and Meryl Sebastian: "The marathon Indian wedding turning heads around the world" (article, BBC, 2024) (from: https://www.bbc.com/news/articles/c87repz4yx8o)
Film:
Ashutosh Gowariker (dir.): "Lagaan - Once Upon a Time in India" (film, 2001)
Forløbets omfang: 55 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
EKSAMEN - HORROR
HORROR
I forløbet arbejder vi med horrorgenren: hvilke elementer er i horror stories, hvad var, og er, uhyggeligt?
Som teori arbejdes kort med Freuds idéer om The Uncanny.
Vi læser også om Stephen Kings tanker om horrorfilm.
Background info:
PPT om horror-elementer.
"Horror: A mirror of the human psyche. Reading, writing and watching with Freud - Freudian psychology and horror fiction" (fra Systime-antologien "Horror").
Film clip: as an intro we watched:
Ryan Murphy, dir.: "American Horror Story": Pilot episode (2011) - the first 5 minutes.
Texts:
Stephen King: Why We Crave Horror (essay, 1978)
H.P. Lovecraft: The Terrible Old Man (1920, short story) (2,9 ns)
Shirley Jackson: The Lottery (1948, short story abridged) (6,7 ns)
TV:
Ryan Murphy, dir.: "American Horror Story": "Monsters Among Us" (Season 4, episode 1, 2014)
Duffer brothers, dir.: “Stranger Things”: "Chapter One: The Vanishing of Will Byers" (Season 1, episode 1, 2016)
Film:
Stanley Kubrick, dir.: "The Shining" (1980)
Forløbets omfang: 55 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
CHRISTMAS
CHRISTMAS
Klassen arbejder med Dr. Seuss: "How the Grinch Stole Christmas", der arbejdes med ordforråd og The Spirit of Christmas, sammen med Charles Dickens' "A Christmas Carol".
Text:
Dr. Seuss: "How the Grinch Stole Christmas" (1957)
Charles Dickens: "A Christmas Carol - Stave One" ((very short!) excerpt, 1843)
Background info from Wikipedia on "Society and culture of the Victorian Era" + ordene: “workhouses”, “the penal treadmill”, “the Poor Law 1834” and “surplus population”.
Film:
Robert Zemeckis, dir.: "A Christmas Carol" (2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
EKSAMEN - CRIME / TRUE CRIME
CRIME / TRUE CRIME
Forløbet skal introducere genrebegreber fra Crime Fiction og True Crime. Vi arbejder med tekster, podcast og TV-serier.
Der arbejdes med de begreber, der anvendes i "Case Re-Opened", bl.a. characters, setting, plot and push/pull effects.
Forløbet bliver afsluttet med værkslæsning: Robert Swindell: "Stone Cold".
Background / Introductory texts:
From: "Case Reopened - An Anthology of Crime Fiction" (Eriksen, Lindhart og Ringhof, 2017):
Introduction chapter: Case #1 Setting - A Contrast to the Horrors, Case #2 Characters, Case #3 Plot, Case #4 Detection.
S.S. Van Dine: "Twenty Rules for Writing Detective Stories", 1928: https://www.bu.edu/clarion/guides/dine.htm
From: "Listen! Podcasts in English" (Columbus):
How to Analyse A Podcast.
Texts:
Zoë Sharp: "Tell Me" (short story, 2006)
VÆRK: Robert Swindells: "Stone Cold" (novel, 1993)
TV-series:
Hulu, John Hoffman: "Only Murders in the Building - True Crime" (Season 1, eps. 1, 2021)
BBC, Steven Moffat (director): "Sherlock - A Study in Pink" (Season 1, eps. 1, 2010)
Audio:
self-chosen podcast episode - eleverne analyserer afsnittet og præsenter individuelt.
Forløbets omfang: 125 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
EKSAMEN - DOES POWER MAKE YOU MEAN?
DOES POWER MAKE YOU MEAN?
Forløbet arbejder med forskellige tekster, der alle belyser emnet om power, corruption og abuse of power. Der arbejdes både med amerikanske, britiske og andre landes "power".
Forløbet inddrager også kort konceptet "lingua franca".
Film:
John Landis (director): "Trading Places", 1983
Non-fiction:
TEDTalk, Paul Piff: "Does Money Make You Mean?", October 2013: https://www.ted.com/talks/paul_piff_does_money_make_you_mean
Rebecca Shaw, The Guardian: "I knew one day I’d have to watch powerful men burn the world down – I just didn’t expect them to be such losers", 16 Jan 2025, opinion piece: https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/jan/16/i-knew-one-day-id-have-to-watch-powerful-men-burn-the-world-down-i-just-didnt-expect-them-to-be-such-losers
Kelsey Piper, Vox: "The Giving Pledge, the campaign to change billionaire philanthropy, explained", Jul 10, 2019: https://www.vox.com/future-perfect/2019/7/10/18693578/gates-buffett-giving-pledge-billionaire-philanthropy
Mette Frederiksen: Statement on Greenland (English and Danish), from Facebook, 3. April 2025: https://www.facebook.com/mettefrederiksen.dk
Transcript: "Trump and Zelensky’s Fiery Oval Office Exchange", from Foreign Policy Website, Feb 28, 2025: https://foreignpolicy.com/2025/02/28/trump-zelensky-meeting-transcript-full-text-video-oval-office/
Fiction:
Raymond Carver: "One More Thing", short story, 1981
Explainer-videos:
James Victor, YouTube: "When Did English Actually Became The World's Official Lingua Franca", 2023: https://www.youtube.com/watch?v=jkfSGIA8_a4,
How It Happened, YouTube: "What is The Giving Pledge?", 2022: https://www.youtube.com/watch?v=riOhh-g6R50
Forløbets omfang: 20 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082130224",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082130224",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082130224"
}