Hjørring Gymnasium / STX og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Niels Rubæk Hoffmann, xAnne-Sofie Gerner Bugtrup Madsen
Hold
2023 En/m (
1m En
,
2m En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
From British Imperialism to Multicultural Britain
Titel 2
Choices and consequences
Titel 3
Style
Titel 4
Postmodern society and culture
Titel 5
America - Land of opportunities?
Titel 6
Gender
Titel 7
From Battlemind to Homemind
Titel 8
Hjælpemidler eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
From British Imperialism to Multicultural Britain
Forløbet har beskæftiget sig med det britiske imperium og dets betydning for Storbritannien. Eleverne har arbejdet med det britiske imperiums historie samt den britiske selvforståelse og syn på kolonierne igennem 'ABC for Baby Patriots'. Hertil har eleverne arbejdet med kulturmødet mellem kolonialbefolkning og briter i Khushwant Singh's 'Karma'. Slutteligt har forløbet kigget på engelsk som Lingua Franca i Indien samt multikulturalismen i Storbritannien som følge af den koloniale fortid.
Materiale:
Rudyard Kipling: White Man's Burden
Illustration: "An ABC for Baby Patriots", Mrs Ernest Ames, (1889)
Fluency Corp - India's Relationship with the English Language -
https://fluencycorp.com/indias-relationship-with-the-english-language/
(2023)
BBC documentary: Empire Episode 2 - Making Ourselves at Home by Jeremy Paxman (2014)
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc
Short story: "Karma", Khushwant Singh, (1989)
Sarfraz Manzoor: "You're muslim - you'll never be English" - The Guardian, June 19th 2002.
Supplerende materiale:
"Aspects of Britain", p. 40-43, fra Worlds of English
Indhold
Kernestof:
BBC Empire Episode 2 - Making Ourselves at Home Documentary - Jeremy Paxman
Finish the questions on size, population, capital, languages, prime minister/first ministers, parties, and seats in the British Parliament.
We'll watch the rest of the documentary from BBC. Bring your handout with your notes.
Answer question 20: What is the message of the documentary?
You'll work with your poster on the British Empire
You'll have time to finish your posters. We will also talk about good tips when doing presentations.
I'll give you 15 minutes to prepare your presentations.
Hej 1m.
Skærmbillede 2024-01-04 kl. 10.19.26.png
White Man's Burden: Re-read the poem as preparation. We'll continue working with it in class.
Finish the study questions (handout). We'll go through them in plenum.
KARMA - Khushwant Singh (1989) (6,5 ns).docx
Tools for texting.pdf
We'll work with "Karma". Finish reading the text.
Study questions KARMA.docx
Study questions - finish up to question 4, that is to describe the setting and find examples of Sir Mohan Lal's britishness.
Finish study question 5-11.
1) Karma: student presentation of the remaining study questions
2) Summary writing
verber.htm
How to write an analytical essay Eng-B-3-6.pptx
Skærmbillede 2024-02-12 kl. 15.09.35.png
1) Find den korte tillægsform for følgende verber.
You're Muslim - you'll never be English.pdf
You're Muslim - you'll never be English study questions.doc
We'll go through the study questions.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Choices and consequences
Forløbet beskæftiger sig med valg og dets konsekvenser. Livet er fuld af små som store valg, som kan have en afgørende betydning for ens livsbane, som man nøje må overveje. Eleverne bevidstgøres om bevidste og ubevidste valg i deres eget liv. Hvilke valg er blot vaner, og hvilke træffer de bevidst?
Texts:
Poem: "Hard Choices", Jojoba Mansell (2012)
Opinion article: "Choice, choice everywhere. How do I opt out?", Phil Daoust (2016)
Eleverne har i forløbet arbejdet med ordklasser, analytiske begreber indenfor digtanalyse, det retoriske pentagram, skriftlighed i form af at skrive et analytisk essay.
Indhold
Kernestof:
We'll go through the study questions in plenum with special attention to the quotations in question 3+6+9.
Choices: Pre-reading activities: 1) Translate the words that are related to choice in the word cloud and 2) write a short text (50-75 words) about choice in which you use as much from the vocabulary in the previous exercise. Be prepared to read your
"Hard Choices" by Jojoba Mansell (2012):
Medbring jeres grammatikbog "Getting Started".
Homofoner.pdf
Afleveringer tilbage
Opsamling på grammatik: Homofoner
Bring your compendium.
Færdiggør grammatikopgaverne. Tjek lige om I har Getting Started derhjemme. Tænker også I kan se på Lectio, om I er registreret til at have den.
Hermann Mette, Tornøe Poul: GETTING STARTED, Gyldendal; sider: 201
Medbring kompendium om "Choices"
Compendium: Finish the questions for Analysis 1 and Analysis 2 (p. 14-15). We'll go through the answers for Analysis 2 in plenum.
1) Read the opinion article by Phil Daoust "Choice, choice everywhere. How do I opt out" p. 16-18. Underline words from the glossary in the text in the compendium and look up the words in the dictionary that you don't understand.
Cambridge Dictionary | English Dictionary, Translations & Thesaurus
Finish the comprehension questions (1-7) on page 19-20
Skærmbillede 2024-04-15 kl. 13.35.33.png
Choices: same homework as last time.
Analystical essay: we'll go through the requirements for your next assignment.
Fill out the handout on idioms and bring it to class.
Idioms.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Style
Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet "What is style?" fra grundbogen, Write On - in English af Poul Tornøe og Ole Juul Lund (s. 144-154).
Forløbet skal lære eleverne at identificere skrivestilen i en given tekst ud fra den givne "communication situation". Stillejet bevæger sig i et spektrum fra lav stil til høj stil. Vi har arbejdet med følgende:
Style and grammar:
- simple vs. varied structure
- average period length
- sentence structure (paratactic/hypotactic structure, co-ordinating conjunctions vs. subordinators)
- complete vs. incomplete sentences
- the use of personal pronouns
Style and vocabulary:
- colloquial language, common words, slang, filler words, swearing, hesitation signals, exclamations
- simple vs. complex vocabulary, e.g. technical and professional vocabulary
Style and spelling:
- contractions, text message spelling, sound imitation, capital letters, spelling errors, missing apostrophes, frequent use of exclamation marks and question marks, missing commas and full stops, emoticons and smileys.
Indhold
Kernestof:
Bring your Choices compendium
Finish task 10.B, 10.D og 10.E
We'll continue with "Style and vocabulary"
Bring your compendium. We'll go through task 10F and 10G.
Præsentation af sidste aflevering, men I må gerne kigge på den hjemmefra.
Style and Spelling: p. 152-153
We'll start the lesson with task 10G (p. 151)
Medbring style-kompendiet
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Postmodern society and culture
Forløbet beskæftiger sig med det senmoderne samfunds kendetegn med fokus på identitet. Eleverne stifter bekendtskab med identitetsdannelse, selviscenesættelse og afvisningen af de store fortællinger. Fokus er således tematisk på ovenstående, men eleverne stifter også bekendtskab med eksempler på postmoderne litteratur og kendetegn.
Materiale:
Fog et al: Worlds of Now (ibog) - Systime 2016 p167 (6,8 ns)
Charles Higson - The Red Line
Billie Eilish - Not My Responsibility
Indhold
Kernestof:
Busy street 1930s
Busy Street 2020s
Postmodern society crash course.docx
The Red Line Charles Higson.pdf
Worksheet The Red Line.docx
Kast et blik på opgave 2, 3 og 4 på arket fra torsdag. Skriv et svar ned på hver.
Sørg for at I har læst hele teksten '"The Red Line" til i dag.
Medbring tekst og arbejdsspørgsmål fra sidst.
Medbring bogen 'Getting Started'. Den er blå!
A Gift for my Mother.pdf
Sørg for, at Billie Eilish-teksten er læst og forstået til i dag. Besvar de to første spørgsmål hjemmefra. I får tid til at kigge på spørgsmålene til i dag.
Skriftlig engelsk.pptx
We'll be working with 'A Gift for My Mother' - the text for your first assignment. Make sure you have read and understood the text.
Phone exercise - Tourism.docx
Billie Eilish - Not my responsibility .docx
Vi lægger sidste hånd på forløbet om postmodern society. Kast et blik på Billie Eilish' tekst og spørgsmålene på arbejdsarket fra way back when. Vi arbejder med det - og alle får mulighed for at tale engelsk.
Try to bring something for each question on the last page of the attached document. You'll get time to work on it in class as well.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
America - Land of opportunities?
Forløbet har beskæftiget sig med amerikanske værdier samt den amerikanske drøm. Der har været et særligt fokus på sidstnævnte, hvor eleverne har arbejdet med taler, Mississippi Burning og raceproblematikken i USA samt den amerikanske drøms krise i ’Of Mice and Men’.
Materiale:
Holm, Mette: Being American s. 8-12, 18-23 - Systime
Mississippi Burning
Walt Whitman – I Hear America Singing
Barack Obama – Reclaiming the American Dream
Donald Trump Victory Speech 2024
Kort over politiske ideologier
Infographic: How to become president of the United States
John Steinbeck: Of Mice and Men
Oliver Anthony – Rich Men North of Richmond
Udvalgte politiske kampagnevideoer
Indhold
Kernestof:
Læs til og med s. 8 (sidetal i bunden) - altså til og med 'Push and Pull Mechanism'. Nedskriv én pointe per afsnit.
Læs i lektien om de amerikanske værdier: Hav styr på individualism, mobility og autonomy.
Infographic - Becoming President of the United States.pdf
Spørgsmålene til 'I Hear America Singing' skal være besvaret til i dag - eksklusiv spørgsmål 9!
Kast et blik på vedhæftede oversigt over analysebegreber man bruger om taler.
Obama Reclaiming the American Dream.pdf
Sørg for, at I har genlæst talen og taget noter til talebegreberne. Hav især styr på
Political Ideologies USA.docx
US Prediential Election Presentations 2m.docx
Jeres fremlæggelser skal være klar til i dag. Vi begynder fra timens start.
Donald Trump Victory speech.docx
Political Advertisements Chart.docx
Sørg for, at I har noget på skrift til pentagonen om Trumps sejrstale. Sørg især for, at I har noget om sprog.
PEE examples.docx
The PEE principle with examples.docx
Vi skubber programmet pga. mandagens strejreramte time. I skal have Trump-talen og jeres noter med - vi arbejder på den med henblik på aflevering. Da mange af jer skal gå pga. et valghold, er det vigtigt, at I er parate til at arbejde fra timens star
I skal have forberedt 3 PEE-afsnit om Donald Trump's victory speech. Sørg for at pointerne er analyserende.
Talebegreber.docx
Vi hører Anders' og Idas oplæg og ser film
Mississippi Burning work sheet.docx
Mississippi Burning work sheet part 2 .docx
Grammatikopgave - adjektiver, adverbier, genitiv, verbets tider.docx
Race and inequality.pptx
Efterbehandling af Mississippi Burning - sørg for, at jeres arbejdsark er udfyldt.
Afsnit
Steinbeck J.: OF MICE AND MEN., PAN Books; sider: 1-37
Forsøg at nå indtil s. 37 i Mice and Men. Tag noter til de to hovedpersoner.Der afsættes lidt tid til at kigge på afleveringen.
Of Mice and Men study questions.docx
Lektien fra sidst om Of Mice and men er gældende!
Bring a small gift for the christmas dice throwing game. Used gifts are acceptable!
Medbring 'OF Mice and Men'.
Mice and Men Study Questions.pdf
Please bring 'Of Mice and Men'. Make sure you've read for 10 minutes from home in it.
Jumbled Sentences 2m januar.docx
Medbring 'Getting Started' - den blå grammatikbog. MEDBRING HØRETELEFONER/AIRPODS
Please bring 'Of Mice and Men'. Make sure you've read for 20 minutes from home in it.
Medbring 'Of Mice and Men' og læs 20 minutter hjemmefra.
Michelle-Obama_19116-9820.mp4
Eksamenstræning 25 januar 2025 - 2m .docx
Template.docx
Hjælpemidler eksamen.docx
Medbring grammatikbog
Demonstrative interrogative og relative pronominer .docx
Delprøven fra sidst er lektie! Vi gennemgår på timen
Opgaven om pronominer fra sidst er lektie.
Læs vedhæftede - slå ord op, du ikke forstår.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Gender
Forløbet har fokuseret på køn og kønsroller i den engelsktalende verden, herunder kønsroller og kønsidealer. Hertil har eleverne læst om lønforskelle i Hollywood som resultat af kønsroller samt senmoderne bud på nye kønsroller gennem musik(videoer)
Materiale:
Kate Chopin - Story of an Hour (Læst under redigeret titel for at undgå plagiat som: Alistair Maxell - Fateful News)
Jennifer Lawrence - Why Do I Make Less Than My Male Co-Stars?
Rihanna - Rude Boy
The Killers - The Man
Emma Watson - Gender Equality Is Your Issue Too
Ernest Hemingway - The Can in the Rain
Indhold
Kernestof:
Fateful News.docx
I får 20 minutter til at færdiggøre jeres fremlæggelse - og så kører vi!
Please write down some short answers for the following questions regarding gender:
Sørg for, at I har læst "Fateful news" (teksten til næste aflevering). Vi kigger lidt på den og gode råd til essays.
PEE analyse af delelementer.docx
Fateful News Training.docx
Eksempelopgave Engelsk B Ny Reform.docx
Arbejde med aflevering. Sørg for, at I medbringer noget, I kan skrive videre på - Jeg mener, jeg mangler et par 'Of Mice and Men' fremlæggelser - så vær klar. Det er gratis træning!
Gender roles in pop culture.pptx
From home, write down some notes about the following questions:
Rhetorical Pentagon.pdf
Vi starter timen med at samle op på jeres analyse af de 2 sange. Sørg for I har noter parat. Vi samler op i klassediskussion.Læs vedhæftede - tag noter til alle de ting, der handler om kønslig ulighed og kønsroller.
Emma Watson - Gender equality is your issue too.docx
Læs vedhæftede tekst af Emma Watson (der spiller Hermione i Harry Potter!). Tag noter til:
Eksamensopgave december 2024 - 1 og 3.docx
Læs vedhæftede tekst af Hemingway. Tag noter til:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
From Battlemind to Homemind
Forløbet har beskæftiget sig med krigslitteratur fra starten af det 20. århundrede og fremad.
Eleverne har lært om den totale krig fra første verdenskrig. Forløbet har beskæftiget sig med fremstillingen af krig i litteratur og tematikken om forherligelse af krig kontra realiteten for soldaterne.
Materiale:
Robert W. Proctor - The 20th Century Man
Jessie Pope - Who's for the Game?
Wilfred Owen - Dulce et Decorum Est
Metallica - Disposable Heroes
Indhold
Kernestof:
Propaganda Posters.pptx
Opsamling: Vi skal repetere forløbet om gender, så medbring jeres noter (og gerne tekster i kopi) af de ting, vi har arbejdet med.Genlæs jeres noter fra materialerne.
Læs vedhæftede digt, 20th century man. Tag noter til, hvordan dem fremstiller krig og mennesket.
Samme lektie som til torsdag.
Præposition og that - aldrig i livet.doc
Vi ser ved det grønne bord i dag - for at kunne bedømme eksamenspræstationen skal I læse vedhæftede hjemmefra.
Dulce et Decorum Est.pdf
Disposable Heroes.docx
Jessie Pope - Who's for the game.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hjælpemidler eksamen
TILLADTE HJÆLPEMIDLER
• Grammatikbøger.
• Almindelig stavekontrol, grammatikkontrol og synonymfunktion i Word.
• Noter, udleverede kompendier, udleverede analyse-skabeloner, gamle opgaver osv.
• Jeres egne dokumenter fra faget i Lectio og OneNote, men det må IKKE være delte dokumenter, man stadig kan skrive i sammen.
TILLADTE ONLINE HJÆLPEMIDLER:
STX:
Ordbogen.com
Oxford Learner’s Dictionaries
Merriam Webster’s
MinLæring
HF:
Ordbogen.com
Oxford Learner’s Dictionaries
Desuden har alle ordblinde selvfølgelig adgang til
ordnet.dk
og IntoWords.
IKKE-TILLADTE HJÆLPEMIDLER
• Internettet!
• Kontakt til omverdenen.
• Diverse tilføjelsesprogrammer som f.eks. Fejlretter, Grammarly osv.
• Diverse funktioner, der kan gætte / foreslå / oversætte / tilrette fraser og hele sætninger er ikke tilladte.
• Nogle udgaver af Word/OneNote har funktionen ”Text predictions” / ”fuldfør tekstforslag”, og det skal være slået fra.
• ChatGPT og lignende generativ AI.
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082229174", "T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082229174", "H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082229174" }