Holdet 2023 En/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Niels Rubæk Hoffmann, xAnne-Sofie Gerner Bugtrup Madsen
Hold 2023 En/m (1m En, 2m En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 From British Imperialism to Multicultural Britain
Titel 2 Choices and consequences
Titel 3 Style
Titel 4 Postmodern society and culture
Titel 5 America - Land of opportunities?
Titel 6 Gender
Titel 7 From Battlemind to Homemind
Titel 8 Hjælpemidler eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 From British Imperialism to Multicultural Britain

Forløbet har beskæftiget sig med det britiske imperium og dets betydning for Storbritannien. Eleverne har arbejdet med det britiske imperiums historie samt den britiske selvforståelse og syn på kolonierne igennem 'ABC for Baby Patriots'. Hertil har eleverne arbejdet med kulturmødet mellem kolonialbefolkning og briter i Khushwant Singh's 'Karma'. Slutteligt har forløbet kigget på engelsk som Lingua Franca i Indien samt multikulturalismen i Storbritannien som følge af den koloniale fortid.

Materiale:
Rudyard Kipling: White Man's Burden
Illustration: "An ABC for Baby Patriots", Mrs Ernest Ames, (1889)
Fluency Corp - India's Relationship with the English Language - https://fluencycorp.com/indias-relationship-with-the-english-language/ (2023)

BBC documentary: Empire Episode 2 - Making Ourselves at Home by Jeremy Paxman (2014)
Link: https://www.youtube.com/watch?v=JJg8MX5QStc

Short story: "Karma", Khushwant Singh, (1989)

Sarfraz Manzoor: "You're muslim - you'll never be English" - The Guardian, June 19th 2002.

Supplerende materiale:
"Aspects of Britain", p. 40-43, fra Worlds of English
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Choices and consequences

Forløbet beskæftiger sig med valg og dets konsekvenser. Livet er fuld af små som store valg, som kan have en afgørende betydning for ens livsbane, som man nøje må overveje. Eleverne bevidstgøres om bevidste og ubevidste valg i deres eget liv. Hvilke valg er blot vaner, og hvilke træffer de bevidst?

Texts:

Poem: "Hard Choices", Jojoba Mansell (2012)
Opinion article: "Choice, choice everywhere. How do I opt out?", Phil Daoust (2016)

Eleverne har i forløbet arbejdet med ordklasser, analytiske begreber indenfor digtanalyse, det retoriske pentagram, skriftlighed i form af at skrive et analytisk essay.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Style

Forløbet tager udgangspunkt i kapitlet "What is style?" fra grundbogen, Write On - in English af Poul Tornøe og Ole Juul Lund (s. 144-154).

Forløbet skal lære eleverne at identificere skrivestilen i en given tekst ud fra den givne "communication situation". Stillejet bevæger sig i et spektrum fra lav stil til høj stil. Vi har arbejdet med følgende:

Style and grammar:
- simple vs. varied structure
- average period length
- sentence structure (paratactic/hypotactic structure, co-ordinating conjunctions vs. subordinators)
- complete vs. incomplete sentences
- the use of personal pronouns

Style and vocabulary:
- colloquial language, common words, slang, filler words, swearing, hesitation signals, exclamations
- simple vs. complex vocabulary, e.g. technical and professional vocabulary

Style and spelling:
- contractions, text message spelling, sound imitation, capital letters, spelling errors, missing apostrophes, frequent use of exclamation marks and question marks, missing commas and full stops, emoticons and smileys.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Postmodern society and culture

Forløbet beskæftiger sig med det senmoderne samfunds kendetegn med fokus på identitet. Eleverne stifter bekendtskab med identitetsdannelse, selviscenesættelse og afvisningen af de store fortællinger. Fokus er således tematisk på ovenstående, men eleverne stifter også bekendtskab med eksempler på postmoderne litteratur og kendetegn.

Materiale:
Fog et al: Worlds of Now (ibog) - Systime 2016 p167 (6,8 ns)
Charles Higson - The Red Line
Billie Eilish - Not My Responsibility
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 America - Land of opportunities?

Forløbet har beskæftiget sig med amerikanske værdier samt den amerikanske drøm. Der har været et særligt fokus på sidstnævnte, hvor eleverne har arbejdet med taler, Mississippi Burning og raceproblematikken i USA samt den amerikanske drøms krise i ’Of Mice and Men’.

Materiale:
Holm, Mette: Being American s. 8-12, 18-23 - Systime
Mississippi Burning
Walt Whitman – I Hear America Singing
Barack Obama – Reclaiming the American Dream
Donald Trump Victory Speech 2024
Kort over politiske ideologier
Infographic: How to become president of the United States
John Steinbeck: Of Mice and Men
Oliver Anthony – Rich Men North of Richmond
Udvalgte politiske kampagnevideoer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Gender

Forløbet har fokuseret på køn og kønsroller i den engelsktalende verden, herunder kønsroller og kønsidealer. Hertil har eleverne læst om lønforskelle i Hollywood som resultat af kønsroller samt senmoderne bud på nye kønsroller gennem musik(videoer)

Materiale:
Kate Chopin - Story of an Hour (Læst under redigeret titel for at undgå plagiat som: Alistair Maxell - Fateful News)
Jennifer Lawrence - Why Do I Make Less Than My Male Co-Stars?
Rihanna - Rude Boy
The Killers - The Man
Emma Watson - Gender Equality Is Your Issue Too
Ernest Hemingway - The Can in the Rain
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 From Battlemind to Homemind

Forløbet har beskæftiget sig med krigslitteratur fra starten af det 20. århundrede og fremad.
Eleverne har lært om den totale krig fra første verdenskrig. Forløbet har beskæftiget sig med fremstillingen af krig i litteratur og tematikken om forherligelse af krig kontra realiteten for soldaterne.

Materiale:
Robert W. Proctor - The 20th Century Man
Jessie Pope - Who's for the Game?
Wilfred Owen - Dulce et Decorum Est
Metallica - Disposable Heroes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hjælpemidler eksamen


TILLADTE HJÆLPEMIDLER
• Grammatikbøger.
• Almindelig stavekontrol, grammatikkontrol og synonymfunktion i Word.
• Noter, udleverede kompendier, udleverede analyse-skabeloner, gamle opgaver osv.
• Jeres egne dokumenter fra faget i Lectio og OneNote, men det må IKKE være delte dokumenter, man stadig kan skrive i sammen.

TILLADTE ONLINE HJÆLPEMIDLER:

STX:
Ordbogen.com
Oxford Learner’s Dictionaries
Merriam Webster’s
MinLæring

HF:
Ordbogen.com
Oxford Learner’s Dictionaries

Desuden har alle ordblinde selvfølgelig adgang til ordnet.dk og IntoWords.


IKKE-TILLADTE HJÆLPEMIDLER

• Internettet!
• Kontakt til omverdenen.
• Diverse tilføjelsesprogrammer som f.eks. Fejlretter, Grammarly osv.
• Diverse funktioner, der kan gætte / foreslå / oversætte / tilrette fraser og hele sætninger er ikke tilladte.
• Nogle udgaver af Word/OneNote har funktionen ”Text predictions” / ”fuldfør tekstforslag”, og det skal være slået fra.
• ChatGPT og lignende generativ AI.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer