Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Anne Lie Schneider, Karen Lindegaard
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homelessness in the UK
Titel 2 English as a Global Language
Titel 3 Minimalism and Dirty Realism - part 1 (1.g)
Titel 4 Minimalism and Dirty Realism - part 2 (2.g)
Titel 5 The US Presidential Election
Titel 6 Canadian Identities
Titel 7 Crime in Fiction
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homelessness in the UK

Forløbet sætter fokus på hjemløshed i Storbritannien gennem læsning af både fiktion og non-fiktion.

Af fiktion læses Robert Swindells’ roman ”Stone Cold (1993). Vi arbejder særligt med fortælleteknik (dual narrative, foreshadowing), personkarakteristik, sprog, samt romanens skildring af hjemløshed.

Derudover får eleverne en introduktion til, hvordan man analysere non-fiktion. Vi tager udgangspunkt i analysemodellen fra antologien ”Wider Contexts”. Udgangspunktet er således det retoriske pentagram. Vi taler også kort om taksonomi i forbindelse hermed.

Efter introduktionen til analyse af non-fiktion arbejder vi med disse to artikler:

“How I became homeless: 'If you think it can't happen to you, think again'” af Jon Henley, the Guardian website, 25.06.14, https://www.theguardian.com/society/2014/jun/25/how-i-became-homeless-cant-happen-to-you-think-again

“What should you do if you see a homeless person?” af Liam Geraghty og Anita Bhadani, the Big Issue website, 05.12.2023, https://www.bigissue.com/news/activism/what-to-do-if-you-see-a-homeless-person/

Som baggrundsviden (supplerende stof) læses følgende:

“When did homelessness begin in the UK?”, Greater Change website, 30.08.2022, https://www.greaterchange.co.uk/post/when-did-homelessness-begin-in-the-uk

“About Homelessness”, Crisis website, 14.12.2022, https://www.crisis.org.uk/ending-homelessness/about-homelessness/

Parallelt med forløbet arbejder vi med grammatik og skriftlighed, herunder stilleje, sætningsopbygning, afsnitsopbygning, citatteknik og the PEE Principle.
Indhold
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 English as a Global Language

I dette forløb sætter vi fokus på det engelske sprog og dets mange forskellige varianter. Vi undersøger det engelske sprogs rolle som et globalt sprog og som verdens førende lingua franca. Vi undersøger også forbindelsen mellem vores sprog og identitet.

Der arbejdes med både fiktion (digte, novelle, uddrag af roman), non-fiktion (baggrundsstof og artikler), samt videoklip og lydfiler.

Emnet sætter således fokus på følgende spørgsmål:
• Hvordan er det engelske sprog opstået?
• Hvilken rolle spiller det engelske sprog i verden i dag, og hvordan har sproget opnået denne status?
• Hvad er et lingua franca?
• Hvilke varianter af engelsk findes der? Og hvordan lyder de?
• Hvorfor opstod amerikansk engelsk?
• På hvilke måde adskiller amerikansk engelsk sig fra britisk engelsk?
• Hvad er ”Standard English”, og hvordan ser de mest almindelige afvigelser fra ’Standard English’ ud?
• Hvilken rolle spiller sproget for vores identitet/selvopfattelse, samt opfattelse af andre mennesker?
• Hvordan påvirker det engelske sprog udviklingen af det danske sprog, og hvordan forholder vi os til denne udvikling?

MATERIALE:
OBS: Tekster markeret med *** er kernetekster. Øvrige tekster udgør supplerende stof.

THE HISTORY OF THE ENGLISH LANGUAGE:

• “The History of the English Language in 10 Minutes”, The Open University (11:04 min.), https://www.youtube.com/watch?v=SfKhlJIAhew (non-fiction: video)

GLOBAL ENGLISH/LINGUA FRANCA:

• “Why English?” af David Crystal.
Fra: “English: Global Language – Global Anguish”, Leif Frederiksen, Forlag Malling Beck, 2007 (non-fiction: textbook article)

• “Global English”.
Fra: “Worlds of English” af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2022 (ny udgave) (s. 25-26) (non-fiction: textbook article)

• “English as a Lingua Franca”.
Fra: “Worlds of English” af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2022 (ny udgave) (s. 26-29) (non-fiction: textbook article)

• “What is a Lingua Franca in Linguistics”.
Dr. Emma Moore, the University of Sheffield (0:52 min.), https://www.youtube.com/watch?v=fzLYsvA69SU (non-fiction: video)

• ”Det engelske sprog spreder sig som en coronavirus i Danmark” af Michael Falkendorf.
Fra: Information, 21.05.2021, https://www.information.dk/debat/2021/05/engelske-sprog-spreder-coronavirus-danmark (non-fiction: letter to the editor)

STANDARD ENGLISH VS. NON-STANDARD ENGLISH:

• “What is Standard English?” af David Crystal.
Fra: “English: Global Language – Global Anguish”, Leif Frederiksen, Forlag Malling Beck, 2007 (non-fiction: textbook article)

• “Common Types of Deviations from Standard English”.
PowerPoint lavet af Anne Lie Schneider/AL (non-fiction: PowerPoint)

• “Listen Mr Oxford Don” af John Agard. ***
Tekst: “Worlds of English”, Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2010 (s. 69-70)
Video: “Listen Mr Oxford Don” af John Agard, The Poetry Station, http://poetrystation.org.uk/poems/listen-mr-oxford-don/ (Fiction: poem + video)

• “Room Service” (ukendt forfatter).
Fra: “English: Global Language – Global Anguish”, Leif Frederiksen, Forlag Malling Beck, 2007

• “Lockdown” af Anderson .Paak.
Tekst: https://genius.com/Anderson-paak-lockdown-lyrics (2020)
Video: YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TgItkJCm09c (2020) (fiction: lyrics and video)

• “Dear Mama” af 2Pac
Tekst: http://rapgenius.com/2pac-dear-mama-lyrics (1995)
Video: YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Mb1ZvUDvLDY (fiction: lyrics and video)


DIALECTS AND VARIETIES OF ENGLISH:

• “American English”.
Fra: “Worlds of English” af Anne Mette Finderup og Agnete Fog, Systime, 2010 (s. 19-21) (non-fiction: textbook article)

• “Test Your Ear” – quiz on English accents (lydfiler).
Fra: IDEA – International Dialects of English Achieve, https://www.dialectsarchive.com/test-your-ear (non-fiction: audio files)

IDENTITY/RELATIONSHIP BETWEEN LANGUAGE AND IDENTITY:

• “Search for My Tongue” af Sujata Bhatt. ***
Fra: “NEAB Anthology”, Heinemann, 1998 (fiction: poem)

• “Edge of the World” af Souvankham Thammavongsa) ***
Fra: “How to Pronounce Knife”, 2020 (fiction: short story)
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Minimalism and Dirty Realism - part 1 (1.g)

OBS. Forløbet ”Minimalism and Dirty Realism” består af part 1 + part 2 (dvs. der er er tale om ét samlet emne). Part 1 læses i 1.g., mens part 2 læses i 2.g.

Med udgangspunkt i amerikansk minimalisme og dirty realism sætter dette forløb fokus på fiktionsanalyse, særligt teksternes “style of writing”. Eleverne introduceres til de væsentligste kendetegn ved “minimalism” og “dirty realism”, samt begrebet “the iceberg theory” eller “the theory of omission”.

Part 1 (1.g):

KERNETEKSTER:

• Novelle: “Popular Mechanics” af Raymond Carver (1981). Fra: What We Talk About When We Talk About Love, Vintage, 2003.

• Novelle: “They’re Not Your Husband” af Raymond Carver. Fra Short Cuts, HarperCollins Publishers LTD, 1993.


SUPPLERENDE MATERIALE:

• Fact sheet: Minimalism and Dirty Realism (lavet af AL). Uddrag fra følgende kilder: https://www.studysmarter.co.uk/explanations/english-literature/literary-movements/literary-minimalism/ og https://en.wikipedia.org/wiki/Dirty_realism, 10.08.23.


Part 2 (2.g):

KERNETEKSTER:

• Novelle: “Cat in the Rain” af Ernest Hemingway (1925). Fra: When Less Is More, Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014.

• Novelle: “Snow” af Ann Beattie (1986). Fra: When Less Is More, Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014.


SUPPLERENDE MATERIALE:

• Ernest Hemingway - biography, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=0JQDe0GCNHg, 12.08.23.

• Oplæsning af “Cat in the Rain”: EFL Listening Channel, https://www.youtube.com/watch?v=rYR2vnXqwa4, 12.08.23.

• Oplæsning af “Snow”: CI Public Library, https://www.youtube.com/watch?v=Pb0Zs64L9Rg, 14.08.23.

• Maleri: “Room in Brooklyn” af Edward Hopper (1932). Fra: When Less Is More, Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014.
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Minimalism and Dirty Realism - part 2 (2.g)

KERNETEKSTER:

• Novelle: “Cat in the Rain” af Ernest Hemingway (1925). Fra: When Less Is More, Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014.

• Novelle: “Snow” af Ann Beattie (1986). Fra: When Less Is More, Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014.


SUPPLERENDE MATERIALE:

• Ernest Hemingway - biography, YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=0JQDe0GCNHg, 12.08.23.

• Oplæsning af “Cat in the Rain”: EFL Listening Channel, https://www.youtube.com/watch?v=rYR2vnXqwa4, 12.08.23.

• Oplæsning af “Snow”: CI Public Library, https://www.youtube.com/watch?v=Pb0Zs64L9Rg, 14.08.23.

• Maleri: “Room in Brooklyn” af Edward Hopper (1932). Fra: When Less Is More, Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014.
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 The US Presidential Election

Med udgangspunkt i Uafhængighedserklæringen og den amerikanske drøm har vi haft fokus på processen bag valget af en amerikansk præsident, valgsystemet (bl.a. the electoral college), magtens tredeling med ’checks and balances’ og de to partier, Det demokratiske parti og Det republikanske parti. Vi har set på, hvilke mærkesager præsidentkandidaterne kæmper for, som det bl.a. kommer til udtryk i deres valgvideoer.

The Declaration of Independence (1776) (excerpt)

Truslow Adams' definition of the American Dream (1931)

Analyse af valgvideoer:
Valgvideoer for Kamala Harris og Donald Trump:
Campaign video – Kamala Harris
"He told us who he was"
https://www.youtube.com/watch?v=0lKA_GeGwIo

Campaign video – Donald Trump
The Border
https://nypost.com/2024/07/13/us-news/rnc-releases-video-ad-ahead-of-convention-tying-kamala-harris-to-border-crisis/

Foredrag v/ Steffen Kretz om valget i USA

How to Become President of the United States (USAgov)
file:///Users/hjgymbruger/Downloads/Becoming%20President%20of%20the%20United%20States%20(2).pdf

Kristofer Carta, Political Parties (I: Anne Mette Finderup & Agnete Fog, Worlds of English (Systime))

DR Horisont - "Jackson stak sin far for alt redde USA"
https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-jackson-stak-sin-far-for-at-redde-usa_359943

Foredrag om præsidentvalget (fællestime) v/ Anne Grethe Rasmussen

“Vice President Kamala Harris’ full Concession Speech” af Kamala Harris. Fra: TIME Staff, TIME website, https://time.com/7173617/kamala-harris-concession-speech-full-transcript/, 06.11.24.

“I Have a Dream” (uddrag) af Martin Luther King Jr. (1963). Fra: “Black Voices” af Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, Gyldendal, 2016.


Gruppearbejde: Arbejde i grupper med emner vedr. præsidentvalget:

1.
Presentation of one of the candidates, Donald Trump
Biography of the candidate
What issues is the candidate campaigning on?
What are the candidate’s strengths and weaknesses?

2.
Presentation of one of the candidates, Kamala Harris
Biography of the candidate
What issues is the candidate campaigning on?
What are the candidate’s strengths and weaknesses?

3.
The Republican voters
To whom do The Republican Party (the GOP) and Donald Trump appeal?
Who are the people supporting him, and why do they support him?

4.
The Democratic voters
To whom do The Democratic Party and Kamala Harris appeal?
Who are the people supporting her, and why do they support her?

5.
Presentation of the VP candidates, J D Vance and Tim Waltz.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Canadian Identities

Dette forløb har Canada og canadiernes identitetsfølelse som omdrejningspunkt. Der er få lande i verden, hvor emnet national identitet fylder så meget som i Canada. Dette skyldes i høj grad, at man i Canada aldrig rigtig har haft en fælles, entydig definition af landets nationale identitet.

Som følge af landets historie og dets store geografiske, etniske, kulturelle og sproglige mangfoldighed findes der i dag i Canada adskillige, og i visse tilfælde modstridende, opfattelser af landets identitet. Dette giver sig udtryk i canadiernes forskellige måder at opfatte landet på. Blandt canadierne finder man typisk følgende forskellige måder at opfatte landet på:

Canada er et land bestående af…
• 40 millioner mennesker, der alle er lige.
• 10 provinser, der alle er lige.
• 6 regioner, der alle er lige.
• Two founding peoples/nations, der begge er lige.
(= the English-speaking Canadians and French-speaking Canadians)
• Three founding peoples/nations, der alle er lige.
(= the English-speaking Canadians and French-speaking Canadians as wells as the indigenous people)
• Utallige etniske grupper, der alle er lige.

Målet med forløbet er at opnå en forståelse af baggrunden for disse forskellige opfattelser af Canada. Målet er ligeledes at opnå indsigt ind i, hvilke konsekvenser det har for et land som Canada, at dets befolkning kun i nogen grad er bundet sammen af en fælles opfattelse af landet, som de lever i. Dette leder hen mod en diskussion af, hvilken betydning nationalsymboler har for et land som Canada, samt hvilken rolle “The Multiculturailsm Act” fra 1988 spiller i forhold landets nationale identitet. I forbindelse med forløbet introduceres begreberne “the melting pot” og “the mosaic”.

Emnet belyses gennem læsning af fiktion og non-fiktion, samt et ”Crash course in Canadian Studies” i form af en PowerPoint lavet af AL.

KERNETEKSTER:
• Beer commercial:
“I Am Canadian, The Rant” – Canadian Molson Beer (transcript and video: https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU). Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.

• Short story:
“Everybody Talked Loudly in Chinatown” af Anne Jew. Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.

• Short story:
“The Loons” af Margaret Laurence. Fra antologien “Northern Lights - A Constellation of Canadian Literature” af Birthe Nekman, Futurum, 1988.

• Poem:
“I Lost My Talk” af Rita Joe (1988). Fra Poetry in Voice website, https://poetryinvoice.ca/read/poems/i-lost-my-talk, 30.05.23.

• Poem:
“I’m Finding My Talk” af Rebecca Thomas (2019). Fra: “I’m Finding My Talk” by Rebecca Thomas, Nimbus Publishing, 2019. Video/oplæsning: Laura Shaver, YouTube website,  https://www.youtube.com/watch?v=iiA5eRyQNTM, 30.05.23.

SUPPLERENDE STOF:

• Background information:
“A Very Brief History of Canada” af Claire Campbell. Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.

• Background information:
“Diverse city celebrates Canadian Multiculturalism Day by highlighting Canada’s diversity”, https://www.dcrs.ca/diversecity-celebrates-canadian-multiculturalism-day-by-highlighting-canadas-diversity/ 02.02.24

• Background information:
“Introduction to Canadian Multiculturalism” af Robert Chr. Thomsen. Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.

• Documentary/TV series:
“United Shades of America – The Canadian Way” af Kamau Bell (sæson 3, episode 7, 24.06.2018). Fra CFU.

• Article:
“‘Cultural genocide’: the shameful history of Canada’s residential schools – mapped” af Antonio Voce, Leyland Cecco og Chris Michael. Fra The Guardian, https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2021/sep/06/canada-residential-schools-indigenous-children-cultural-genocide-map, 06.09.21.

• Background information:
“Canadian Indian Residential Schools” (side 109). Fra antologien “Narrating Truth” af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Alt i ord, 2021.

• Video – background information:
“How residential schools in Canada robbed Indigenous children of their identity and lives”, The Guardian/Guardian News, https://www.youtube.com/watch?v=-4wExQG9Dyk, 01.07.21

• Video – background information:
“The dark legacy of Canada's residential schools, where thousands of children died”, 60 Minutes, https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI, 07.02.22

• Article:
“Staten betaler 250.000 kroner til grønlandske eksperimentbørn” af Ritzau. Fra TV2, https://nyheder.tv2.dk/2022-02-28-staten-betaler-250000-kroner-til-gronlandske-eksperimentborn, 28.02.22.

• PowerPoint:
“Crash Course in Canadian Studies” – lavet af Anne Lie Schneider.
Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Crime in Fiction

I dette forløb har vi arbejdet med krimigenren. Vi har bl.a. læst om krimigenrens popularitet og genrens karakteristika med hensyn til valg af "setting" og "characters". Eleverne har også fået en kort introduktion til følgende krimityper:

• Whodunit
• Courtroom/legal drama
• Police procedurals
• Hard-boiled fiction
• Howcatchem/inverted detective story
• Modern crime story

Fokus i forløbet har primært været på tekstanalyse, særligt setting, characters, plot og narrative technique, samt kategorisering af krimitypen.  Eleverne desuden blevet introduceret til begreber så som “suspense” og “a red herring”.

KERNETEKSTER:
• “Tell Me” af Zoë Sharp. Fra “Crime in Fiction” af Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen, Systime, 2009.

• “Safe Enough” af Lee Child. Fra “Crime in Fiction” af Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen, Systime, 2009.

• “Miscreant”, kortfilm instrueret af Rocky Ramsey, 2018, https://www.youtube.com/watch?v=wjht4AGNqhQ.

• “Seven”, spillefilm instrueret af David Fincher, 1995.

SUPPLERENDE STOF:
• Afsnittet “Crime Fiction” (side 7-9). Fra antologien “Crime in Fiction” af Gitte Vest Barkholt & Jørgen Døssing Jepsen, Systime, 2009.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Repetition

Repetion af følgende emner:

1) Homelessness in the UK
2) English as a Global Language
3) Minimalism and Dirty Realism – part 1 and 2
4) The US Presidential Election
5) Canadian Identities
6) Crime in Fiction
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning