Titel
6
|
Canadian Identities
Dette forløb har Canada og canadiernes identitetsfølelse som omdrejningspunkt. Der er få lande i verden, hvor emnet national identitet fylder så meget som i Canada. Dette skyldes i høj grad, at man i Canada aldrig rigtig har haft en fælles, entydig definition af landets nationale identitet.
Som følge af landets historie og dets store geografiske, etniske, kulturelle og sproglige mangfoldighed findes der i dag i Canada adskillige, og i visse tilfælde modstridende, opfattelser af landets identitet. Dette giver sig udtryk i canadiernes forskellige måder at opfatte landet på. Blandt canadierne finder man typisk følgende forskellige måder at opfatte landet på:
Canada er et land bestående af…
• 40 millioner mennesker, der alle er lige.
• 10 provinser, der alle er lige.
• 6 regioner, der alle er lige.
• Two founding peoples/nations, der begge er lige.
(= the English-speaking Canadians and French-speaking Canadians)
• Three founding peoples/nations, der alle er lige.
(= the English-speaking Canadians and French-speaking Canadians as wells as the indigenous people)
• Utallige etniske grupper, der alle er lige.
Målet med forløbet er at opnå en forståelse af baggrunden for disse forskellige opfattelser af Canada. Målet er ligeledes at opnå indsigt ind i, hvilke konsekvenser det har for et land som Canada, at dets befolkning kun i nogen grad er bundet sammen af en fælles opfattelse af landet, som de lever i. Dette leder hen mod en diskussion af, hvilken betydning nationalsymboler har for et land som Canada, samt hvilken rolle “The Multiculturailsm Act” fra 1988 spiller i forhold landets nationale identitet. I forbindelse med forløbet introduceres begreberne “the melting pot” og “the mosaic”.
Emnet belyses gennem læsning af fiktion og non-fiktion, samt et ”Crash course in Canadian Studies” i form af en PowerPoint lavet af AL.
KERNETEKSTER:
• Beer commercial:
“I Am Canadian, The Rant” – Canadian Molson Beer (transcript and video: https://www.youtube.com/watch?v=WMxGVfk09lU). Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.
• Short story:
“Everybody Talked Loudly in Chinatown” af Anne Jew. Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.
• Short story:
“The Loons” af Margaret Laurence. Fra antologien “Northern Lights - A Constellation of Canadian Literature” af Birthe Nekman, Futurum, 1988.
• Poem:
“I Lost My Talk” af Rita Joe (1988). Fra Poetry in Voice website, https://poetryinvoice.ca/read/poems/i-lost-my-talk, 30.05.23.
• Poem:
“I’m Finding My Talk” af Rebecca Thomas (2019). Fra: “I’m Finding My Talk” by Rebecca Thomas, Nimbus Publishing, 2019. Video/oplæsning: Laura Shaver, YouTube website, https://www.youtube.com/watch?v=iiA5eRyQNTM, 30.05.23.
SUPPLERENDE STOF:
• Background information:
“A Very Brief History of Canada” af Claire Campbell. Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.
• Background information:
“Diverse city celebrates Canadian Multiculturalism Day by highlighting Canada’s diversity”, https://www.dcrs.ca/diversecity-celebrates-canadian-multiculturalism-day-by-highlighting-canadas-diversity/ 02.02.24
• Background information:
“Introduction to Canadian Multiculturalism” af Robert Chr. Thomsen. Fra antologien “Cross Country Canada” af Eva Pors, Lindhardt & Ringhof Uddannelse, 2014.
• Documentary/TV series:
“United Shades of America – The Canadian Way” af Kamau Bell (sæson 3, episode 7, 24.06.2018). Fra CFU.
• Article:
“‘Cultural genocide’: the shameful history of Canada’s residential schools – mapped” af Antonio Voce, Leyland Cecco og Chris Michael. Fra The Guardian, https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2021/sep/06/canada-residential-schools-indigenous-children-cultural-genocide-map, 06.09.21.
• Background information:
“Canadian Indian Residential Schools” (side 109). Fra antologien “Narrating Truth” af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, Alt i ord, 2021.
• Video – background information:
“How residential schools in Canada robbed Indigenous children of their identity and lives”, The Guardian/Guardian News, https://www.youtube.com/watch?v=-4wExQG9Dyk, 01.07.21
• Video – background information:
“The dark legacy of Canada's residential schools, where thousands of children died”, 60 Minutes, https://www.youtube.com/watch?v=J1CfRdEd_PI, 07.02.22
• Article:
“Staten betaler 250.000 kroner til grønlandske eksperimentbørn” af Ritzau. Fra TV2, https://nyheder.tv2.dk/2022-02-28-staten-betaler-250000-kroner-til-gronlandske-eksperimentborn, 28.02.22.
• PowerPoint:
“Crash Course in Canadian Studies” – lavet af Anne Lie Schneider.
|