Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Gert Husum, Henrik Bach Andersen, Lars Ringsted Kristiansen, Nils Galsøe
|
Hold
|
2023 Ke/u (1u Ke, 2u Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Grundstoffer
Atomteorien
Atomets opbygning
Atommasse
Grundstoffernes periodesystem
Atomernes elektronsystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Ioner og ionforbindelser
Natriumchlorid
Ionforbindelser med simple ioner
Eksempler på ionforbindelser (simple og sammensatte)
Mærkning af farlige kemikalier
Ionforbindelsernes egenskaber
Fældningsreaktioner
Laboratoriesikkerhed
Laboratorieøvelse
-Fældningsreaktioner - saltes opløselighed i vand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mygind H., Nielsen o., Axelsen V.: BASISKEMI C, Haase & søn; sider: 31-44, 46-47
-
Lektion 7: Alle har desuden løst opgave 9 i bogen OG opgave 5 på det udleverede ark med afstemningsopgaver - alle skal gøre et forsøg.
-
Lektion 8: Løs desuden opgave 11 + 14 i bogen OG opgave 6 i det udleverede ark med afstemningsopgaver.
-
Lektion 10. Læs desuden den vedhæftede øvelsesvejledning. Tænk over (kom med et forslag) hvordan I kan lave et skema til at skrive resultater i. HJÆLP - tænk på et turneringsskema, hvor alle deltagere skal møde hinanden.
-
C_øvelse_fældningsreaktioner__2023_2024_HN.pdf
-
Lektion 12: Genlæs lektien fra sidste lektion side 46-47. Forsøg hjemme af lave en af de reaktioner fra jeres laboratorieøvelse, hvor der skete en reaktion (fældningsreaktion). Tag et billede med jeres mobiltelefon af jeres reaktionsskema og et bille
-
Vejledning til kemirapport_2023.pdf
-
Lektion 13. Der er ingen læselektier, MEN alle skal lave opgave 15, 16 (a+b+c), 17 OG opgave 25. Mange kom langt i sidste uge, så det er nok til at overkomme :-)
-
Lektion 14: Løs opgave 18, 19 og 21.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Saltes opløselighed i vand - fældningsreaktioner
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalent binding del 1
Kovalent binding del 1
Navngivning
Atomernes elektronsky
Eksempler på kovalente bindinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
Mængdeberegninger
Formelmasse og molekylmasse
Stofmængde
Kemiske mængdeberegninger
Laboratorieøvelser:
- Krystalvand i Natriumarbonat
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport "Krystalvand i natriumcarbonat"
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger og fremstilling af reagenser
Idealgasligningen
Procentregning
Masse og volumen % beregninger
Stofmængde koncentration og anvendelse af formlen til udregning af denne
Fortynding
Omregning af masse% til stofmængdekoncentration
Molær koncentration
Kemiske beregninger ved brug af mere end 1 formel.
Anvendelse af Enhederne masse%, molær, mol/L
Anvendelse af målekolber.
Fremstilling af en saltopløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Olie, energiudnyttelse og forbrænding
Alkaners kemiske og fysisk egenskaber
Alkeners kemiske egenskaber
Navngivning af alkaner og alkener.
Forbrændingsreaktioner
Carbonatomets bindingforhold
Ufuldstændig og fuldstændig forbrænding
Beregning af nyttevirkning under forbrænding af alkaner, alkoholer og fedtstoffer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Metaller og korrosion
Forløb: Metaller i kemi – egenskaber, reaktioner og anvendelser
Formål
At give eleverne en grundlæggende forståelse af metallers kemiske egenskaber, deres reaktioner, samt deres anvendelse i hverdagen og industrien. Forløbet sigter mod at koble teoretisk viden med praktiske forsøg og aktuelle anvendelser.
Centrale emner
Metallernes kemi egenskaber og redoxreaktioner
Reaktivitet og spændingsrækken
Forklaring af spændingsrækken og metallenes forskellige reaktivitet.
Opløsning af metaller i syrer og opstilling af reaktionsskemaer.
Redoxreaktioner med metaller og ikke-metaller.
Korrosion og beskyttelse af metaller
Eksempler på metaller i dagligdagen (jern, aluminium, kobber).
Aktiviteter
Teoretisk gennemgang af , spændingsrækken og reaktionstyper.
Praktiske forsøg:
Fra kobber til kobber
Læringsmål
Forklare metallers kemiske egenskaber.
Anvende spændingsrækken til at forudsige reaktioner.
Afstemning af redoxreaktioner
Udgangspunkt: Basiskemi C, sider 173-185, suppleret med praktisk arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Reaktionshastighed
Forløb: Reaktionshastighed – faktorer, teorier og eksperimenter
Formål
At introducere eleverne til begrebet reaktionshastighed og de faktorer, der påvirker hastigheden af kemiske reaktioner. Forløbet kobler teoretisk forståelse med praktiske eksperimenter, herunder reaktionen mellem natriumthiosulfat og syre, for at belyse de grundlæggende principper for reaktionskinetik.
Centrale emner
Reaktionshastighedens grundprincipper
Definition af reaktionshastighed.
Faktorer, der påvirker reaktionshastighed: koncentration, temperatur, overfladeareal og katalysatorer.
Kollisionsteori og aktiveringsenergi
Kollisionsteori: hvordan molekylers energi og orientering påvirker reaktioner.
Aktiveringsenergiens rolle i kemiske reaktioner.
Brug af energiprofiler til at forklare reaktioner med og uden katalysator.
Metoder til måling af reaktionshastighed
Observation og registrering af synlige ændringer (fx farve, bundfald eller gasudvikling).
Grafisk fremstilling af eksperimentelle data for at beregne og analysere hastigheder.
Læringsmål
Forklare, hvordan faktorer som koncentration og temperatur påvirker reaktionshastighed.
Forstå og anvende kollisionsteorien til at forklare eksperimentelle observationer.
Gennemføre eksperimenter og analysere data om reaktionshastighed.
Introduktion til teori: Reaktionshastighed, kollisionsteori og energiprofiler (side 7-27 i Basiskemi B).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ligevægte
Centrale emner
Hvad er en ligevægt?
Dynamisk ligevægt: En tilstand, hvor reaktionshastighederne for reaktanter og produkter er ens.
Ligevægtsloven og udtrykket for ligevægtskonstanten
Forskellen mellem homogene og heterogene ligevægte.
Faktorer, der påvirker ligevægte (Le Châteliers princip)
Ændringer i koncentration, tryk og temperatur.
Katalysatorers rolle i ligevægte.
Matematisk behandling af ligevægte
Eksempler på kemiske ligevægte
Opløselighedsligevægte (fx salt i vand).
Læringsmål
Forklare, hvordan ligevægte opstår, og hvordan de påvirkes af ændringer i ydre forhold.
Beregne ligevægtskonstanter og tolke deres betydning for reaktionernes forløb.
Anvende Le Châteliers princip til at forudsige ændringer i ligevægtssystemer.
Teoretisk gennemgang: Dynamisk ligevægt, ligevægtsloven,
, og Le Châteliers princip (side 29-66 i Basiskemi B).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Syrer, sodavand og puffersystemer
Forløb: Syrer, titrering og puffersystemer
Formål
At give eleverne en dyb forståelse af syrer og baser, deres egenskaber, samt hvordan de interagerer i titreringer og puffersystemer. Forløbet fokuserer på både teoretisk gennemgang og praktiske eksperimenter, herunder titrering af cola og fremstilling af pufferløsninger, med udgangspunkt i siderne 73-115 i Basiskemi B.
Centrale emner
Syrer og baser
Definition af syrer og baser ifølge Brønsted-Lowry og syre-basereaktioner.
Stærke og svage syrer og baser – deres egenskaber og dissociation i vand.
pH-begrebet og beregninger af pH i stærke og svage syrer/baser.
Titreringer
Syre-basetitrering som metode til at bestemme koncentrationen af en ukendt opløsning.
Indikatorer og ækvivalenspunkt.
Beregning af koncentrationer baseret på titreringsdata.
Puffersystemer
Definition af puffere og deres funktion i at modstå pH-ændringer.
Sammensætning af en puffer: svag syre/base og dens korresponderende base/syre.
Beregning af pH i pufferløsninger ved hjælp af Henderson-Hasselbalch-ligningen.
Forsøg: Titrering af cola
Formål:
At bestemme indholdet af fosforsyre i cola ved hjælp af syre-basetitrering.
Forsøg: Fremstilling og undersøgelse af puffersystemer
Formål:
At forstå, hvordan en puffer virker, og hvordan dens kapacitet kan testes.
Teoretisk gennemgang (s. 73-115 i Basiskemi B).
Beregningseksempler: pH,
Beregninger af syreindhold i cola og diskussion om praktisk anvendelse.
Puffersystemer
Fremstilling af pufferløsninger og undersøgelse af deres funktion.
Perspektivering til biologiske systemer som blodets pH-regulering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hydroxyforbindelser
Litteratur
H. Mygind mfl.: Basiskemi B, side 117-126, 143-155
Eksperimentelt
Primære, sekundære og tertiære alkoholer
Arbejdsark
Opgaver om navngivning af alkaner
Hydroxyforbindelsers opbygning (oversigt)
Opgaver om navngivning af alkoholer
Opgaver om intermolekylære bindinger
Opgaver om alkoholers fysiske og kemiske egenskaber
Andre materialer
Alkoholers fysiske egenskaber.Tipskupon (ppt)
Funktionelle grupper og stofklasser.introduktion (ppt)
Faglige mål
Efter forløbet skal du kunne
• Tegne strukturformlerne for en primær, sekundær og tertiær alkoholer.
• Navngive uforgrenede som simple forgrenede alkoholer.
• Redegøre for London-, dipol-dipol og hydrogenbindinger
• Redegøre for alkoholers fysiske egenskaber med fokus på kunne forklare hvordan molekylernes polaritet påvirker kogepunkter og opløselighed.
• Redegøre for nogle af alkoholers kemiske egenskaber med fokus på oxidation.
• Afstemme reaktionsskemaet for oxidation af en primær og sekundær alkohol.
• Gøre rede for, hvordan man eksperimentelt kan skelne mellem primære, sekundære og tertiære alkoholer.
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Pararbejde
Laboratoriearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Oxoforbindelser
Litteratur
H. Mygind mfl.: Basiskemi B, side 158-162
Arbejdsark
Opgaver om oxoforbindelser
Drughunt
Andre materialer
Oxoforbindelsers egenskaber.Tipskupon (ppt)
Faglige mål
Efter forløbet skal du kunne
• Tegne strukturformlerne for en generel aldehyd og keton.
• Navngive uforgrenede som simple forgrenede oxoforbindeler.
• Redegøre for oxoforbindelser fysiske egenskaber med fokus på kunne forklare hvordan molekylernes polaritet påvirker kogepunkter og opløselighed.
• Redegøre for nogle af oxoforbindelser kemiske egenskaber
• Gøre rede for, hvordan man eksperimentelt kan skelne mellem et aldehyd og keton vha. DNPH
• Gøre rede for, hvordan man kan skelne mellem aldehyder og ketoner vha. Fehlings prøve og Tollens test.
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Carboxylsyrer og estere
Litteratur
H. Mygind mfl.: Basiskemi B, side 163-170
Eksperimentelt
Syntese af benzoesyre
Fremstilling af duftstoffer
Arbejdsark
Opgaver om carboxylsyrer
Opgaver om estere
Karakteristiske grupper og navngivning
Faglige mål
Efter forløbet skal du kunne
• Tegne strukturformlerne for en primær, sekundær og tertiær alkoholer.
• Navngive uforgrenede som simple carboxylsyrer og estere.
• Redegøre for carboxylsyrer og esteres fysiske egenskaber med fokus på kunne forklare hvordan molekylernes polaritet påvirker kogepunkter og opløselighed.
• Redegøre for nogle af carboxylsyrer kemiske egenskaber med fokus på syre-baseegenskaber og dannelsen af en ester ved kondensation.
• Redegørefor esteres kemiske egenskaber med fokus på hydrolyse.
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Pararbejde
Mundtlig præsentation
Laboratoriearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Isomeri
Litteratur
H. Mygind mfl.: Basiskemi B, side 193-206
Eksperimentelt
Sukkerindholdet i sodavand
Arbejdsark
Strukturisomeri
Geometrisk isomeri
Spejlbilledisomeri.opgaver
Læsevejledning til afsnittet Spejlbilledisomeri
Andre materialer
Isomeri (ppt)
Isomeri.Tipskupon (ppt)
RS systemet og fischerprojektion.Tipskupon (ppt)
Faglige mål
Efter forløbet skal du kunne
• genkende og skelne mellem kæde-, stilling- og funktionsisomeri.
• genkende og navngivne geometrisk isomere molekyler.
• redegøre for begreberne optisk isomeri, planpolariseret lys, drejningsvinkel.
• identificere asymmetriske C-atomer i optisk aktive molekyler
• forklare hvordan man eksperimentelt kan skelne mellem to optisk aktive molekyler.
• tegne fischerprojektioner af spejlbilledisomere molekyler og navngive dem i R,S-systemet.
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Laboratoriearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Carbohydrater
Litteratur
H. Mygind mfl.: Basiskemi B, side 217-232
Eksperimentelt
Carbohydrater
Arbejdsark
Opgaver om monosaccharider
Opgaver om disaccharider
Andre materialer
Carbohydrater (ppt)
Monosaccharider.Tipskupon (ppt)
Disaccharider.Tipskupon (ppt)
Faglige mål
Efter forløbet skal du kunne
• redegøre for opbygningen af aldo- og ketohexoser og deres navngivning i D,L-systemet.
• forklare hvordan ringslutning foregår i hexoser.
• redegøre for at monosaccharider er optisk aktive
• redegøre for hexosers egenskaber fokus på oxidation.
• forklare, hvordan man kan identificer hexoser vha. Fehlings prøve.
• redegøre for disacchariders dannelse ved kondensation og deres opbygning
• redegøre for polysacchariders egenskaber med fokus på amylose og amylopectin
• redegøre for begrebet omlejring
• forklare, hvordan man ud fra et saccharids strukturformel kan afgøre, om det kan reducere Fehlings væske
Arbejdsformer
Klasseundervisning
Pararbejde
Laboratoriearbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Extractors
Litteratur
H. Mygind mfl.: Basiskemi B, side 178-187
Eksperimentelt
Ekstraktion af carminsyre fra cochenillelus
Arbejdsark
Opgaver om farvede molekyler
Betanin i sodavand.opgave 141 (excel)
Andre materialer
Farve molekyler (ppt)
Spektrofotometri (ppt)
EXTRACTORS (materiale fra LIFE-Fonden, (link:https://life.dk/undervisningsforlob/extractors)
Faglige mål
Efter forløbet skal du kunne
• forklare, hvordan man vurderer om et organisk molekyle er farvet
• redegøre for begrebet absorbans
• redegøre for analysemetoden spektrofotometri herunder Lambert-Beers lov
• tilrettelægge og gennemføre et eksperiment om ekstraktion
• vurdere hvordan man optimerer en ekstraktionsproces
Arbejdsformer
Projektarbejde
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082256014",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082256014",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59082256014"
}