Holdet 2023 En/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Marita Tróndheim, Mie Guldhammer Weinkouff, Niels Rubæk Hoffmann
Hold 2023 En/a (1a En, 2a En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fantasy
Titel 2 Choices and Consequences
Titel 3 Karrierelæring, engelsk
Titel 4 Climate
Titel 5 Crime Fiction (EKSAMEN)
Titel 6 The American Dream or Nightmare (EKSAMEN)
Titel 7 People in American Minimalism (EKSAMEN)
Titel 8 Engelsk i Danmark/Lingua Franca (EKSAMEN)
Titel 9 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fantasy

OBS! Forløb gennemført, mens NRN stadig var engelsklærer i 2.a.

Forløbet har beskæftiget sig med fantasygenrens karakteristika og kendetegn. Eleverne har arbejdet med forskellige karaktertyper, fortælleteknikker og plotstrukturer, som er særlige for fantasygenren. Eleverne har arbejdet både med skreven fantasy og en film med fokus på at kunne identificere ovenstående.

Materiale:

- Finderup, Anne og Fog, Agnete: Worlds of Fantasy – Systime 2005 s. 8-12
- Gaiman, Neil: Stardust – Headline 2005 s. 45-50
- Film: Harry Potter and the Philosopher’s Stone – Chris Columbus (instr.), 2001
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Choices and Consequences

Forløbet har overordnet set haft til formål at introducere eleverne for de genrer og metoder, som engelskfaget hovedsageligt har udgangspunkt i. Dette er sket inden for følgende tematiske ramme: Choices and consequences. Det mundtlige arbejde har således i høj grad afspejlet de diskussioner og refleksioner, som dette tema naturligt afstedkommer. Både det mundtlige og det skriftlige arbejde har involveret de metoder, som genrerne hver især kalder på. Herunder også shot-to-shot analyse med fokus på cinematic techniques.

Til eleverne: Efter forløbet skal I kunne…


1) Tale om temaet med et passende ordforråd

2) Skelne mellem fiction og non-fiction

3) Anvende viden om narration and point of view (1st/3rd person narrator, omniscient, limited, objective)

4) Analysere non-fiction v.h.a. the rhetorical pentagram

5) Analysere poetry med særligt fokus på brugen af bestemte word classes, semantic fields, structure and rhyming

6) Lave en shot-to-shot analyse af en filmsekvens med fokus på, hvordan cinematic techniques understøtter theme, setting, plot, characterization etc.


I forløbet har vi læst følgende tekster:

- Daoust, Phil: “Choice, choice everywhere. How do I opt out?”, 2016 (article)
- Dodd, Sonya C.: “New Beginnings”, 2013 (short story)
- Krakauer, Jon: Excerpt from Into the Wild, 1996 (non-fiction novel)
- Mansell, Jojoba: ”Hard Choices”, 2012 (poem)
- Penn, Sean: Into the Wild, 2008 (film)
- Seamands, Rachel: “Why I Left College, Twice”, 2017 (article)


Desuden har vi anvendt følgende materialer:

- PowerPoint-præsentation udarbejdet af MW: ”Narration and POV”


Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 40 læste sider.





Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Karrierelæring, engelsk

Som karrierelæring og med fokus på Lingua Franca havde klassen besøg af fremmedsprogsambassadør Marianne Dahl, som har firmaet AstraLingua. Vi forberedte os på besøget ved at beskæftige os med følgende materialer:

https://astralingua.dk

"Karrierelæring i engelsk - Lise Hagsten Lauritsen og Isaak McPhee" (interview med studerende på en international videregående uddannelse): https://www.youtube.com/watch?v=P2g8kC2S-vs  

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Climate

Vi har i dette forløb fokuseret på tekster, hvor det har været relevant at betragte temaet ”Climate” ud fra viden om ”The Anthropocene”. Særligt non-fiction har været i fokus, således at eleverne kunne blive klædt på til arbejdet med deres første non-fiction essay. I arbejdet med alle genrerne inden for denne meget specifikke tematiske ramme har eleverne desuden haft mulighed for at fokusere på en metodisk tilgang til argumentation – både som analyseværktøj og som et værktøj i mundtlige sammenhænge, hvor man selv skal bruge sproget og blive bedre til at argumentere. Som en del af forløbet deltog eleverne i en såkaldt "klimahandledag", hvor der var krav om, at eleverne i samarbejde med elever fra andre klasser og årgange skulle fremstille et produkt, der kunne hindre madspild på britiske skoler.

Til eleverne. Efter forløbet skal I kunne…

1) Forstå og anvende følgende ordforråd: Consumer attitudes, environmental action plan, virtue-signalling, greenwashing, carbon intensive production, supply chain, investment opportunity, energy efficiency, proactive, net zero, circular economy, green manufacturing.

2) Definere begrebet “The Anthropocene” og anvende det som en forståelsesramme i en analyse- og fortolkningssammenhæng

3) Analysere en tale med viden om speech types (informative, ceremonial, political)

4) Analysere enhver argumenterende tekst med viden om the pentagram, style, connotation, types of arguments, other rhetorical features/devices, modes of persuasion (ethos, logos, pathos) (se non-fiction kompendium).


Vi har arbejdet med følgende kernetekster:

- Obama, Barack: ”Remarks by President Obama at the first session at COP21”(2015), speech
- Thron, Daniel: “The Grandchild Paradox” (2016), short story
- Ørsted: “Lets create a world that runs entirely on green energy” (2018), commercial: https://www.youtube.com/watch?v=56MhjXTcSCg



Desuden har vi anvendt følgende materialer:

- Lafrenz, Helle Shulz Bildsøe: CLI-FI, writing for change (2023), s. 7-9: “The Anthropocene”
- Lafrenz, Helle Shulz Bildsøe: CLI-FI, writing for change (2023), s. 25-30: “Climate Fiction”
- “Why People Don’t Believe in Climate Science” (2015):https://www.youtube.com/watch?v=y2euBvdP28c
- ”Remarks by President Obama at the first session at COP21”(2015), speech: https://www.youtube.com/watch?v=UKopXxCPCJg
- New York Times, The Opinion Pages, 29.7.-4.8. 2014: “Will Fiction Influence How We React to Climate Change?”: Debatindlæg fra diverse debattører: https://www.nytimes.com/roomfordebate/2014/07/29/will-fiction-influence-how-we-react-to-climate-change
- businesswaste.co.uk: "Britain's Schools Responsible for 80K Tonnes of Food Waste Annually", https://www.businesswaste.co.uk/news/britains-schools-responsible-for-80k-tonnes-of-food-waste-annually/

Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 30 læste sider.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Crime Fiction (EKSAMEN)

Med udgangspunkt i den historiske udvikling af genren har vi arbejdet med crime fiction i form af både film, short story og novel. I alle tilfælde har vi haft fokus på at finde de genretypiske træk.

Til eleverne: Efter forløbet skal I kunne ...

1) ... definere den historiske udvikling af crime fiction som genre ved at anvende følgende kategorier: Early crime fiction, Golden Age og Modern Crime Fiction (se kapitel fra "A Short History of Crime Fiction).


2) ... definere de genretypiske træk, der kendetegner crime fiction (også mere specifikt inden for de forskellige historiske kategorier). Disse genretypiske træk vedrører setting (fx big city, symbolism), characters (fx the loner and the hardboiled loner) og plot (fx push effects, pull effects, the reveal).

3) ... anvende jeres viden om genrens historiske udvikling og genretypiske træk til at analysere og fortolke crime fiction.



Vi har anvendt følgende kernestof:

- Child, Lee: "Guy Walks Into a Bar" (2009), short story
- McGuican, Paul: "A Study in Pink" (2010), episode ét fra BBC-serien "Sherlock".
- Uddrag fra Griffiths, Elly: "The Crossing Places" (2009), novel, Prologue and Chapter 1 (fra Eriksen, Tine Rønlev: "Case Reopened, Systime 2017).
- Swindells, Robert E.: "Stone Cold" (1993), novel - VÆRK


I øvrigt har vi anvendt følgende supplerende stof:

- Barkholt og Jepsen: "A Short History of Crime Fiction"
- Bernthal, Jamie: "The Secret Formula to Agatha Christie's Murder Mysteries" (2022), https://www.youtube.com/watch?v=98pNh3LtV8c
- Uddrag fra Eriksen, Tine Rønlev: "Case Reopened", Systime 2017, s. 7-16.

Alt relevant materiale findes i jeres mappe på Lectio.


Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 200 læste sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The American Dream or Nightmare (EKSAMEN)


Hovedsigtet med dette forløb har været, at eleverne skulle opnå historisk, samfundsmæssig og kulturel forståelse af, hvordan USA er blevet til, og hvad begrebet American Identity indebærer. Herunder har vi naturligvis talt om, problematiseret og løbende udviklet vores forståelse af begrebet the American Dream. Et yderligere fokus har ikke mindst været, at eleverne skulle forstå de politiske omstændigheder, som kendetegner The American Presidential Election generelt og specifikt i valgåret 2024, samt hvordan amerikansk identitet desuden kommer til udtryk i forbindelse med valget.


Til eleverne: Efter forløbet skal I kunne...

1) ... redegøre for de historisk vigtigste omstændigheder, som leder op til grundlæggelsen af det demokratiske USA.

2) ... vise, at I har kendskab til de værdier, som betegner the American Dream (The American Frontier and the Pursuit of Happiness) samt de ideer og kilder, som disse begreber udspringer af: The Declaration of Independence og The Frontier Heritage (Edward Kearny). Hav fokus på, hvordan disse ideer og værdier har formet det USA, vi kender i dag.

3) ... anvende jeres viden om the American Dream i jeres analyse og fortolkning af non-fiction samt digte og fiktion, når det er relevant

4) ... anvende jeres viden om det amerikanske demokrati samt det amerikanske præsidentvalg 2024, hvor det er relevant.



Vi har arbejdet med følgende kernestof:

1) Bradbury, Ray: ”I See You Never”, 1947 (short story)

2) Lazarus, Emma: "The New Colossus", 1883 (poem)

2) King, Martin Luther: ”I Have a Dream”, 1963 (speech)

3) President-elect Donald Trump’s victory speech, 2024

4) Vice President Kamala Harris’ concession Speech, 2024




Desuden har vi anvendt følgende supplerende stof:

1) The Declaration of Independence (1776)

2) Artikel om "The Declaration of Independence" fra history.com (original 2009, updated 2019): https://www.history.com/topics/american-revolution/declaration-of-independence (tilgået 29.12.2020).

3) "Does America Need "The 'Never' Colossus", David Yee, 2014 (article)

4) Foruden viden fra det øvrige supplerende stof, som er listet her, er følgende kilde anvendt i en samlet PowerPoint-præsentation vedr. American Identity and History (kan findes i mappen på Lectio): Uddrag fra A History of The United States, third edition, Philip Jenkins, Palgrave Macmillan: 2007, siderne: 43, 49, 162.

5) Uddrag fra Being American, iBogsversion, Mette Holm, Systime: 2020: "American Identity, introduction" samt "American Government, introduction".

6) Sammendrag af Jennifer Merciecas artikel: "A Field Guide to Trump's Dangerous Rhetoric" publiceret på the conversation.com, tilgået 29.12.2020: https://theconversation.com/a-field-guide-to-trumps-dangerous-rhetoric-139531

7) Personlige noter taget i forbindelse med oplæg med tidligere USA-korrespondent Steffen Kretz.

8) Episode 1, Horisont 2023: ”Jackson stak sin far for at redde USA” https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-jackson-stak-sin-far-for-at-redde-usa_359943 (tilgået d. 31.3.2025).

9) ”Westward Expansion Explained for Kids”: https://www.dr.dk/drtv/episode/horisont_-jackson-stak-sin-far-for-at-redde-usa_359943 (tilgået d. 31.3. 2025).

Alt relevant materiale findes i jeres mappe på Lectio.



Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 50 læste sider.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 People in American Minimalism (EKSAMEN)

Som et eksempel på en litterær strømning har vi arbejdet med American Minimalism og heri haft et tematisk fokus på de personer og deres indbyrdes relationer, som minimalismen skildrer.


Til eleverne: Efter forløbet skal I kunne ...

1) ... definere de genremæssige kendetegn i American Minimalism og anvende dem i jeres analytiske og fortolkningsmæssige arbejde med tekster.

2) ... forklare Hemingway’s Iceberg Theory og anvende den i jeres arbejde med tekster.


I forløbet har vi anvendt følgende kernestof:

- Barthelme, Frederick: ”Galveston”, 2000
- Carver, Raymond: ”One More Thing”, 1981
- Hempel, Amy: ”Celia is Back”, 1985
- Phillips, Jayne Anne: ”Solo Dance”, 1979


I øvrigt har vi anvendt følgende supplerende stof:

- Østergaard, Trine: The English Handbook, Systime: 2017, s. 64: ”2.2.9 Minimalistic Fiction”

Alt relevant materiale findes i jeres mappe på Lectio.


Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 20 læste sider.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Engelsk i Danmark/Lingua Franca (EKSAMEN)

I dette ugekorte forløb brugte vi indsigt i engelsk som lingua franca og engelsk i Danmark som springbræt til det næste forløb om Multicultural Britain. Vi deltog således i et foredrag med professor Janus Mortensen, som er en af forfatterne til bogen "Engelsk i Danmark - What's the Story? (2024).

Til eleverne: Efter forløbet skal I kunne ...


1) ... forklare, hvad engelsk som lingua franca betyder.

2) ... anvende jeres viden om lingua franca i forskellige sammenhænge. Herunder også tekstlæsningsmæssige hvor det er relevant.



Vi har anvendt følgende materialer:

-  Finderup, Anne Mette et al.: Uddrag fra "Worlds of English", iBogsversion, Systime: 2024, ID c2474
- Mortensen, Janus et al.: Uddrag fra "Engelsk i Danmark - What's the Story?", 2024, s. 23-25)
- PowerPoint om lingua franca
- Videoen "When Did English Actually Become the World's Official Lingua Franca", 2023: https://www.youtube.com/watch?v=jkfSGIA8_a4 (tilgået d. 31.3.2025).


Alt relevant materiale findes i jeres mappe i Lectio.


Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 20 læste sider.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Multicultural Britain (EKSAMEN)

Overordnet set handler dette forløb om det britiske imperiums historiske udvikling til et multikulturelt samfund, hvor værdier og traditioner fra øst og vest både mødes og strides. Udover kolonialisme og multikulturalisme repræsenterer kernestoffet temaer som identitet og politik set i lyset af de problematikker og debatter, som en imperialistisk fortid og et nutidigt multikulturelt samfund skaber. Forløbet afspejler den aktuelle multikulturelle situation i Storbritannien. Endvidere muliggør de mange forskellige fremstillinger af temaerne, i både kernestof og supplerende stof, et solidt grundlag for at kunne skabe forståelse og diskussion af, hvad betydningen af kolonialisme og multikulturalisme i Storbritannien egentlig er.

Til eleverne: Efter forløbet skal I kunne…


1) …forstå og forklare betydningen af ”The Great British Empire”.
2) …analysere og fortolke tekster ud fra en forståelse af ”The Great British Empire” som kontekst.
3) …forstå og forklare det nuværende multicultural Britain som en følge af ”The Great British Empire”.
4) …analysere og fortolke tekster ud fra en forståelse af multicultural Britain.
5) …diskutere på baggrund af en forståelse af multicultural Britain.

I forløbet har vi anvendt følgende kernestof:

• Ames, Ernest: An ABC for Baby Patriots, 1899
• Kipling, Rudyard: “White Man’s Burden”, 1899 (poem)
• Orwell, George: Burmese Days, 1934, chapter 3 (excerpt from novel)

TEKSTER LÆST MED VIKAR/MR:
• Kureishi, Hanif: “My Son the Fanatic”, 1997 (short story)
• Battacharya, Susmita: "Night Over Atlantic Wharf", 2006 (short story)
• Ahmed, Riz: "The Long Goodbye", 2022 (short film)

Desuden har vi anvendt følgende supplerende stof:

• Et udvalg af forskellige britiske reklamer fra kolonitiden
• ”British Empire – historical state, United Kingdom”, fra Brittanica.com: https://www.britannica.com/place/British-Empire (tilgået d. 31.3.2025).
• Connell, Kieran: ”Ignore the sham debate over multiculturalism – the UK is already diverse”, 2024: https://hyphenonline.com/2024/10/14/multiculturalism-uk-britain-ethnic-diversity-debate-kieran-connell/ (tilgået d. 31.3.2025)
• Maule, Christopher: ”Globalization, Immigration and the British Empire”, 2019: https://cmaule.wordpress.com/2011/09/26/globalization-immigration-and-the-british-empire/ (tilgået d. 31.3.2025)
• Video: “The History of English”, 2012: https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s (tilgået d. 31.3.2025)



Det samlede omfang af forløbet er anslået til at dække ca. 60 læste sider.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer