Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Sarah Sophie Isaksen
|
Hold
|
2024 Bk/2 valgfag (2g3g2h Bk/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Visuelle virkemidler
Vi starter året med at repetere grundbegreberne fra billedkunst c-niveau, dvs. vi repeterer visuelle virkemidler; farveteori, komposition og rum med udgangspunkt i maleri, skulptur og installationskunst. Vi repeterer desuden abstraktion/figuration og supplerer grundforløbet med to yderligere emner: teori om lys og betydningsanalyse (semiotisk analyse).
I forløbet arbejder vi specielt med kunstner Lisbeth Eugenie Christensens kunst, da skolen netop har modtaget 2 af hendes kunstværker. Hendes kunst kan karakteriserer som abstraktion med figurative elementer, der ofte har landskabslignende karakter. Hun interesserer sig for farver, flader og dybdevirkninger i det abstrakte, og derfor passer hun perfekt til en forløb om formelle virkemidler.
Eleverne skal desuden med til ferniseringen af de to malerier, hvor de møder Lisbeth Christensen og får mulighed for at stille hende spørgsmål.
Tekster i kompendium:
- Farveteori (tekst udarbejdet af MG)
- Komposition (fra tilbygningen.dk - tilbygningen til Thorvaldsens museum - og Kunsten.dk).
- Rum i billeder, skulpturer og installationer (tekst udarbejdet af MG)
- Figurative og nonfigurative værker (fra tilbygningen.dk)
- Den semiotiske betydningsanalyse (tekst fra tilbygningen.dk).
Praktiske opgaver:
- Maleri i samarbejde: Vi laver ét stort fælles maleri med inspiration i Lisbeth E. Christensen. Vi øver både farveteori, komposition og rum.
- Tegning af abstrakte elementer med fokus på dybdesabende effekter: lys/skygge og tredimensionel former.
- Øvelse med forskellige former for lys (farvelægning).
Sidetal inkl billeder og ppt.: ca. 60
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs til i dag i grundforløbskompendiet om farveteori, s. 1-8.
-
Læs til i dag fra s. 9-15 i kompendiet om former og linjer i værker (komposition).
-
Læs til i dag om "Rum i billeder", s. 19-23.
-
Fik man ikke læst teksten om "Lys" i fredags, så læs om det til i dag: Lys.docx Lav evt. også følgende opgave, hvis I har tid: Lys - øvelse.docx
-
Læs om skulptur og rum, s. 23-28 i kompendiet. Vi laver en skulpturøvelse i dag.
-
Analysemodel for skulptur.docx
-
Genlæs gerne kapitlet om skulptur og rum, s. 23-28, og læs desuden om installationskunst til i dag, s. 29-31.
-
Sidste dag med repetition af grundforløbet. Læs til i dag om "Figurative og non-figurative værker", s. 32-36.
-
Inden vi starter på en helt nyt forløb, skal vi gennemgå og arbejde med "betydningsanalyse", og vi starter med den semiotiske betydningsanalyse. Læs til i dag denne tekst herom: Betydningsanalyse.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grimt, grotesk og uhyggeligt
I dette kunsthistoriske forløb stiller vi skarpt på æstetikforståelse gennem tiden, specielt med fokus på det grimme, groteske og uhyggelige. Men for at kunne forstå det grimme, må vi først forstå det skønne. Vi undersøger den klassiske, skønne æstetik, som har været toneangivende for meget ældre kunst (dog med undtagelser). Først i løbet af 1800-tallet begynder man for alvor at dyrke det grimme og groteske, ikke blot for at symbolisere djævelskab eller ondskab, hvilket har været tilfældet før i tiden. Man begynder at dyrke det grimme som en æstetik i sig selv.
Teori og indhold:
- Jonas Wolter: "Det skønne og grimhedens æstetik", s. 73-89, fra bogen "Kunst i teori og praksis", Tidernes Forlag, 2022.
SSI starter med at indføre eleverne i det skønnes æstetik, men vi har mest fokus på det grimme og groteske. Vi laver en liste over, hvad der normalt opleves som skønt og grimt. Først tager vi udgangspunkt i vores egne "synsninger", derefter tjekker vi, om teorien passer med vores personlige æstetiske præferencer.
Vi har specielt fokus på antikkens skulpturer som eksempel på det skønne. Herefter ser vi på Hieronymus Bosch som eksempel på en tidlig kunstner, der skildrer det grimme og ondskaben i sin kunst. Willem de Kooning og Joseph Beuys er eksempler på moderne kunstnere, som dyrker det grimme som en æstetik i sig selv.
- TAP: "Grotesk æstetik", s. 131-34.
Her ser vi på den romerske grotte Domus Aurea (68 e.kr), som et eksempel på det groteske utryk. Vi taler også kort om Barokken og Versailles.
SSI laver en liste med kunstnere, som arbejder med det grotekse, og eleverne vælger en kunstner fra listen. De laver en analyse og fortolkning af et selvvalgt værk af denne kunstner.
- TAP: "Das unheimliche", s. 65-67. Her har vi fokus på Freuds personligshedsmodel og hans teori om det uhyggelige. Vi finder eksempler på det uhyggelige fra populærkulturen.
Praktiske opgaver:
- Fotografier med fokus på at fange skøn æstetik og grim æstetik. På baggrund heraf arbejder vi på at lave skemaer om det skønnes udtryk og det grimmes udtryk.
- Tegneopgave: En mimetisk tegning af et skønt værk. + En grotesk parafrase af et skønt værk fra kunsthistorien. Eleverne vælger selv det værk, de vil parafrasere.
- Miniprojekt: Eleverne laver en grim parafrase over et skønt værk. Denne gang skal det ikke være en enkel tegning, men et større projekt med materialefrihed.
- En lerskulptur, som tematiserer das unheimliche.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs til i dag om det skønnes æstetik og om Antikken, s. 1-4 i kompendiet, som I fik i fredags.
-
Læs om "grimhedens ansigt" til i dag, s. 5-7 i komendiet. Det er ikke en ret lang lektie, og derfor forventer jeg, at I alle har læst det. Vi læser lidt mere af kapitlet om grimhed på timen i dag. Jeg vedhæfter kompendiet her, hvis man ikke har sit p
-
Hav til i dag et værk i tankerne (indsæt gerne et billede af det i jeres OneNotemappe), som I vil lave en "grim" parafrase over.
-
Lektien til i dag er, at I skal have undersøgt det værk, I har valgt at parafrasere. Find ud af følgende: hvem er den kunstner, som har lavet værket; hvad er karakteristisk for denne kunstners stil? Hvilken periode er værket lavet i, og hvad er kara
-
Læs til i dag i kompendiet om den groteske æstetik, s. 12-16. Her er det elektroniske kompendium: Grimt, grotesk, uhyggeligt - kompendium.pdf (sidetallet her er fra 130-134)
-
I skal have en eller flere ideer klar til en grotesk parafrase af den klassiske skulptur, I har tegnet i starten af forløbet.
-
Læs til i dag den sidste tekst i kompendiet om "Das unheimliche" - de tre sidste sider i kompendiet. Dem, som læste disse sider i sidste billedkunsttime, skal være forberedt på at fortælle om det, vi talte om sidste gang (så godt I nu kan). Hvad går
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ud i naturen
Formålet med forløbet er at undersøge menneskets forhold til og skildring af naturen i kunst og arkitektur. Gennem hele forløbet vil menneskets forhold til naturen være et centralt fokus (kultur vs. natur).
I forløbet indgår desuden et besøg og en workshop med Kunstner Lisbeth Eugenie, hvor eleverne laver et abstrakt landskabsmaleri a la Eugenie.
Teori og indhold:
- "Kunstens stemmer", I-bog, kapitel 2.1: Naturen nu. Vi starter med at tale om vores egne erfaringer med og oplevelser i naturen. Herefter taler vi om 7 naturdefinitioner, som eleverne skal finde eksempler på: Uberørt, Vild, Landlig, Grøn, Fysisk, Jordisk og Helhed (teori af filosoffen Hans Fink).
Vi arbejder herefter med naturen i den antropocæne æra med udgangspunkt i Grosses Landart værk: "Asphalt Air and Hair", 2017.
Vi arbejder med havearkitektur fra renæssancen, barokken og rokoko (1500-1700), som viser tre forskellige oplevelser af relationen mellem natur og menneske. Her ser vi på følgende haver: Boboli-haven ved Palazzo Pitti, Firenze (renæssance), Versailles haveanlæg, Frankrig (barokken) og Linderhof Rokoko-slotshave, Sydtyskalnd (Rokoko).
Vi afslutter med at arbejde med Land Art og samtidskunst.
Vi ser dokumentaren "Land art" fra dokumentarserien "Skulpturkunst - før og nu" med den engelske kunstkritiker Waldemar Januszczak.
Praktiske opgaver:
- Collage (digital eller af papirudklip) eller en fotoserie, som tematiserer det antropocæne dilemma.
- Tegning: Design en ny idé til en have på skolen. Find inspiration i renæssancen, barokken eller rokokoens haver.
- Lav et stedsspecifikt land art-værk placeret ved et udendørsområde enten på skolen eller i byrummet.
- Naturmaleri i samarbejder med billedkunstner Lisbeth Eugenie Christensen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi afslutter og evaluerer forløbet om "Det grimme, groteske og uhyggelige". Læs jeres noter igennem fra forløbet, og dan jer til i dag et overblik over de tre begreber: det grimme, groteske og uhyggelige. Hvad er forskellen egentlig mellem disse?
-
Vi tager på Vendsyssel Kunstmuseum i dag. Vi skal se denne udstilling, som I gerne må læse lidt om til i dag: Landskab i farver - Niels Larsen Stevns & Signe Klejs | Dansk
-
Vi mødes på Vendsyssel Kunstmuseum kl. 13.50. Det er nemt at finde på google maps, adressen er: P Nørkjærs Plads 15, 9800 Hjørring. I må gerne tage jeres skoleting med, for vi kommer ikke tilbage på skolen.
-
Naturen Billedkunst B.docx
-
Vigtig lektie til i dag: Hav en plante med, f.eks. en lille blomst, blad, gren osv. Det skal bruges i jeres værk.
-
En lille lektie til i dag: læs fra s. 6-7 i kompendiet "Ud i naturen", kun afsnittet i den grønne boks, som hedder: "Definitioner og begreber: Det antropocæne og det holocæne". Vi taler om det antropocæne i dag.
-
Læs til i dag i kompendiet om fra s. 2-5 om "Den antropocæne æra". Her er kompendiet elektronisk: Naturen Billedkunst B.docx
-
Jeg har placeret en rød kasse foran billedkunstlokalet med nogle forskellige elevværker. Dem må I meget gerne tage med op og stille frem på et af bordene i aften. Vibe kommer og låser op i de lokaler, I har brug for adgang til. Hvis I har brug for he
-
Dette er ikke en lektie, men hvis I gerne vil kunne fortælle noget generelt om billedkunst til dem, som kommer forbi, så har jeg lavet en kort beskrivelse af faget både på c- og b-niveau her: Hvad er billedkunst.docx
-
Vi laver havedesigns i renæssance-, barok- og rokokostil. Hvis man vil have repeteret disse stilarter, så læs fra 10-11 i kompendiet til i dag. I har kun dagen i dag til at lave jeres design færdigt.
-
Afsnit
-
I dag arbejder vi med naturen i det 20. og 21. århundrede, så vi har altså fokus på samtidskunsten i dag. Læs fra slutningen af side 14 til starten af side 17.
-
Undersøg til i dag forskelligt land art værker, fx på pinterest, instagram eller lignende. Se efter land art, som I kan finde inspiration i, så I har et indre katalog af land art værker, når I selv skal til at lave land art værker. Indsæt 3-5 landart
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stoflighed - Kørners KunstKon.
Dette korte forløb omhandler Kørners Kunstkonkurrence med temaet STOF. Vi ser på powerpointen udarbejdet til konkurrencen og taler om de forskellige definitioner af STOF: 1) Kemiske stoffer, 2) Euforiserende stoffer, 3) Stof som materiale (råstoffer, grundmaterialer), 4) Et materielt stof til forskel for f.eks. åndeligt stof, 5) Samling af viden (stof til eftertanke), 6) Stoffer som uld, bomuld, silke osv.
Efter at have set en masse eksempler på kunst, som tematiserer stof, skal eleverne selv lave værker med udgangspunkt i temaet. De har materialefrihed, og det praktiske arbejde fungerer derfor som et miniprojekt, hvor eleverne skal vise selvstændighed og har mulighed for at fordybe sig i arbejdsprocessen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt - kunstudstilling
Eksamensprojektet handler om kunstudstillinger; kuratering, udstillingskoncepter og museologi. Vi berør også museumsarkitektur, og her har vi fokus på modernismens arkitektur, organisk modernisme og dekonstruktivisme (men vi berør kun meget kort disse ismer).
Eleverne vælger hver især et selvvalgt museum, de laver en kort analyse af.
Vi besøger Vendsyssel Kunstmuseum, hvor vi får en "lyn-rundvisning" i deres aktuelle udstillinger mest med fokus på kuratering og museologi. Herefter udtænker eleverne selv en udstilling med udgangspunkt i billeder fra museet.
Eksamensprojektets koncept:
Eleverne skal arbejde sammen om at skabe et udstillingskoncept og derefter individuelt lave hver deres kunstværk til kunstudstillingen. Det værk, den enkelte elev laver, skal naturligvis indgå som del af det koncept. Herefter skal eleverne udtænke og skitsere et museums-rum, som passer til udstillingen. Som afslutning på forløbet laver vi en "minifernisering" på skolen.
Tekster:
- Kuratering (af MG)
- Meget kort om modernisme, organik modernisme og dekonstruktivisme fra DAC: https://dac.dk/viden/artikler/modernismen/
og https://dac.dk/viden/artikler/dekonstruktion/
- "Museet som sted": http://www.kunsteder.dk/tema/museet-som-sted
Sidetal inkl. billeder og ppt.: ca. 40
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alle skal til i dag have uploadet billeder af jeres stof-værker og skrevet al nødvendig information her: STOF - Hjørring Gymnasium stx og hf
-
Jeg beklager den sene lektie! I skal læse fra s. 3-6 i kompendiet om "kuratering". Fordi I får lektien for lidt sent, så bare skim det til i dag. Det behøver ikke at være grundig læsning. Find kompendiet i sidste lektion på lectio.
-
I skal til i dag have gjort jer nogle tanker om, hvilke temaer I kunne tænke jer at lave en kunstudstilling om. Kom gerne med bud på mere end ét tema til i dag.
-
Find til i dag et kunstmuseum, som I synes er interessant rent arkitektonisk. Det kan være, I synes museet er smukt, sjovt, mærkeligt, originalt, grimt eller andet. Det betyder ikke noget, hvad det er for et kunstmuseum, det skal bare være et, som ta
-
4 museer.pptx
-
Har man ikke fundet information på den museumsbygning, I skulle vælge til sidste gang, så find ud af det til i dag. Vi skal nemlig analysere museumsarkitektur i dag, og I skal tage udgangspunkt i det museum, I har valgt. Man kan naturligvis også vælg
-
Vi taler på Vendsyssel Kunstmuseum i dag. Vi mødes på museet ca. kl. 13. 40.
-
Kunstudstilling - kompendium.docx
-
Vi mødes i billedkunst - vi besøger ikke museet.
-
Vi mødes i billedkunstlokalet og får ordnet det sidste på udstillingen, derefter tager vi sammen på kunstmuseum.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784071690",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784071690",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784071690"
}