Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Christian J. Mortensen
|
Hold
|
2024 eø/2 valgfag (2g3g eø/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Grønt Iværksætteri
Forløb om iværksætteri og innovation med særligt fokus på grønt iværksætteri. Eleverne har deltaget i et RYK klimaet-forløb i samarbejde med Klimafolkemødet i Middelfart. Eleverne har påbegyndt arbejdet med deres egne start-up-virksomheder (krav om grønt iværksætteri). Virksomhedsbesøg hos Skallerup Seaside Resort og Vrejlev Biogas
Faglige mål (særligt fokus):
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel.
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
Kernestof:
Virksomheden og dens omverden
- Forretningsmodeller og rammevilkår.
Valgfrit kernestof
- Startup virksomheden
Omfang: ca. 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Strategi og forretningsudvikling
I dette forløb har klassen arbejdet med strategiske problemstillinger, som virksomheder møder i deres dagligdag. Herunder branche og markedsforhold, vækstpotentialer og CSR.
Faglige mål (eleverne skal kunne:)
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
- konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Omfang: ca. 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Marketing
I dette forløb har eleverne arbejdet med markedsføring med fokus på segmentering, købsadfærd og parametermix (de 4/7 p'er). Eleverne har arbejdet med at lave en marketingsstrategi for deres startup-projekter.
Faglige mål:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere
virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder.
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed.
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag.
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
- branding, kundesegmentering og marketing mix
Omfang: ca. 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Regnskab og virksomhedsøkonomi
Regnskabsforløb med fokus på årsrapporten og regnskabsanalyse. Eleverne har særligt arbejdet med rentabilitet, indtjeningsevne, soliditet og likviditet for egne virksomheder og cases. Eleverne har endvidere udarbejdet resultat og balancebudgetter for deres egne virksomhedsprojekter.
Faglige mål (særligt fokus):
̶ anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og
diskutere virksomhedens bæredygtighed.
̶ undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
̶ indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
̶ strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Kernestof:
̶ årsrapporten og regnskabsanalyse.
Omfang: ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Organisation og ledelse
Forløb med fokus på organisation, ledelse og motivation. Herunder mekaniske og organiske organisationsstrukturer og organisationsudvikling. Derudover har elever arbejdet med ledelses -og motivationsteorier.
Faglige mål:
– anvende viden om en virksomheds organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder.
Kernestof:
– organisationsstrukturer og ledelse
Omfang: ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784079683",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784079683",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784079683"
}