Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Anne Laursen
|
Hold
|
2024 la/2 valgfag (2g3g la/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktionsforløb
Forløbet introducerer til faget latin c i bredt perspektiv.
Der læses konstrueret tekst, der introducerer til det romerske samfunds og latinsk morfologi og syntaks
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + basisgrammatik
Modtryk 2019
Introduktion til morfologi og syntaks på latin
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Martial og humor
I dette forløb behandler vi humor og epigramgenren. Vi læser forskellige digte af Martial og undersøger, hvordan han skaber humor og hvad der gøres grin med. Vi har brugt Ciceros syv kriterier for humor som ramme for læsningen.
Eleverne har desuden fået kendskab til epigramgenrens karakteristika og Martial som forfatter.
Statarisk læste tekster:
Epigram 5.43
epigram 1.9
epigram 4.36
epigram 12.88
epigram 7.3
Epigram 1.64 til Fabulla
epigram 6.60 Mit Rom
Martial 9.97: Misundelse
Martial 11.64: Breve til piger
I alt 32 vers ca. 3.2 ns
Grammatik:
Pronominier
Diatese
Modus
Ledsætninger med særligt fokus på relativsætninger
Brug af ren ablativ
Frit prædikat
Participier
Baggrundstekster:
Humor og epigramgenren og digteren Martial, side 79-86 Latinbogen, grundbog til latin C, Systime 2022
Gideon Nisbet om Martial: https://www.youtube.com/watch?v=jJiDQVggfFw&list=PLY2GBapteg3nSigwX9KOzBb4YFYnGeYQ6
https://www.youtube.com/watch?v=jJiDQVggfFw
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal arbejde med epigram 1.64 (Til Fabulla) på side 12 i kompendiet romersk humor. I skal finde seks finitte (bøjede verber i epigrammet + et verbum i infinitiv. husk kompendiet + grammatikbog
-
Hoved og ledsætninger.docx
-
Denne gang skal vi arbejde med epigrammet; Mit Rom. Læs faktaboksen på side 13 i kompendiet om Romersk humor og find alle verbaler i epigram 6.60 på side 14. Der er 14 verbaler i alt (inkl det i parentes).
-
Titel
-
1. Besvar følgende spørgsmål til digtet Mea Roma
-
Gemellus et Maronilla
-
2.2 Martials lange digte | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Analyser og oversæt sætning 1-9 på det vedhæftede ark, hvis I ikke nåede det i timen fredag.
-
Invidia
-
Liste over mulige emner til oplæg.docx
-
Martial 9.97docx.docx Analyser og oversæt vers 1-2 på det vedhæftede ark. Der er kun et verbal i vers 2. Jeg har skrevet, at der er 20:(
-
Verber på latin-3.docx
-
Konjunktiv på latin.docx
-
Vi skal gennemgå Martial 9.97 i to grupper. Besvar følgende spørgsmål til strukturen i digtet.
-
1. Skriv i et indlæg under elevfeedback, hvilket ord I synes er det vigtigste i Martial 9.97. og giv en kort begrundelse. Lav en liste over, hvilke ting, der kunne gøre romerne misundelig på Martial
-
Samme lektie som til fredag
-
Martial.docx
-
Evaulering efter humorforløb.docx
-
Udfyld de felter, som I mangler, af den vedhæftede evaluering.
-
Læs afsnit 6.1 og 6.2 på det vedhæftede dokument
-
Ingen lektier, men husk det nye kompendium: Catul og kærligheden
-
Catul 3
-
Ingen lektie, men husk Catul-kompendiet
-
Relative ledsætninger.docx
-
Relative pronominer
-
Participium.docx
-
Øv gloserne på det vedhæftede link i ca. 10 minutter
-
1. Se på hele Catul 3-digtet på side 17 i kompendiet. Find det, som du synes, er det vigtigste ord på latin i digtet. 2.Skriv ordet + en kort begrundelse (hvorfor er det et vigtigt ord?) under elevfeedback. 3. Kig på det vedhæftede dokument- se om du
-
Ablativ.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Catuls poesi
Indhold: Vi har læst Catul eksempel på den litterære bevægelse, neoterikerne. I tekstlæsningen har vi undersøgt Cafuls remstilling af kærlighed, sig selv (digter-jeget læses biografisk), kvinden Lesbia og deres turbulente forhold.
I forløbet introduceres eleverne for Catuls samtid og det moralske forfald i senrepublikken.
Vi har arbejdet med følgende temaer i læsningen af digtene,
otium - negotium
brevis lux - nox perpetua
carpe diem
epikuræisme - stoicisme
statarisk læsning:
Catullus 3
Catullus 5
Catullus 8
Catullus 13
kursorisk læsning:
Catullus 51
Catullus 58
ca. 25 %
Intro til Catul, Jørgensen, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Latin - her og nu, Praxis (2021), s. 92-99
”Hor og utroskab”, Lund, Allan, I seng med romerne, Museum Tusculanum (2005), s. 109-120
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk Catul-kompendiet. Øv gloserne på det vedhæftede Quizlet-link
-
Catul 13
-
Ingen lektier . Husk Catulkompendium + grammatikbog
-
epikurærisme.pdf
-
Læs teksten om epikurærisme på det vedhæftede dokument. Husk Catul-kompendium + grammatikbog
-
Catul 13 part II
-
Vi afslutter Catul 13. 1. Kig på digtet på side 19 i kompendiet. Hvad lægger du mærke til? gentagelser, opbygning, temaer, anafor/epifor, budskab. find det vigtigste ord i digtet på latin. Skriv det i elevfeedback under denne time med en kort begrund
-
Liste over mulige emner til oplæg.docx
-
Samme lektie som til fredag. Vi nåede desværre ikke at gennemgå det. De, der har lagt noget ind under elevfeedback fredag, behøver ikke gøre det igen.
-
Træn gloserne på det vedhæftede dokument min. 7 minutter
-
1. Øv gloserne på Quizlet-linket i ca. 10 minutter. 2. Find 12 personbøjede verber i første halvdel af digtet -se PDF. NB; Fulsere = fulserunt
-
Catul 8 part I
-
catul8.htm
-
Vi fortsætter analysen af Catul 8. Husk jeres noter! Vi afslutter Catul 8 med en stilistisk analyse. Kig på digtet på latin. 1. Skriv noter om opbygningen, brug af verber, stilistiske virkemidler: gentagelser, anafor, epifor, alliterationer, metafor
-
catul8.pdf
-
Catul 8 arbejdsark.docx
-
1. Stoicisme.docx Læs de to digte på dansk på næstsidste side i Catul- kompendiet - Dumme fødselsdag og Rejsen er aflyst. Noter ligheder og forskelle mellem de digte og Catuls digte. 2. læs det vedhæftede dokument om stoicismen
-
Seneca epistula 16.docx Find nexus (subjekt + verbal) i alle sætninger på det vedhæftede dokument. Se gloser på den udleverede kopi.
-
Hoved og ledsætninger.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Seneca og stoicismen
Fokus på Senecas breve og Senecas forhold til stoicismen.
Statarisk læst:
Epistula 16, 3
Epistula 95, 51 - 53
Kursorisk læst:
Epistula 16,3-5
Begreber: otium, negotium, ratio, nausea, animus.
Introduktion til Seneca og hans tid fra Seneca stoiske tanker ved Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen
ca. 15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784118192",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784118192",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784118192"
}