Holdet 2024 la/3b valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Anne Laursen
Hold 2024 la/3b valgfag (3g la/3b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb
Titel 2 Martial epigrammer
Titel 3 Catuls poesi
Titel 4 Seneca og stoicismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb

Forløbet introducerer til faget latin c i bredt perspektiv.
Der læses konstrueret tekst, der introducerer til det romerske samfunds  og latinsk morfologi og syntaks
Materiale:
Susanne Høeg: Augustus + basisgrammatik
Modtryk 2019
Introduktion til morfologi og syntaks på latin

Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Martial epigrammer

I dette forløb behandler vi humor og epigramgenren.  Vi læser forskellige digte af Martial og undersøger, hvordan han skaber humor og hvad der gøres grin med. Vi har brugt Ciceros syv kriterier for humor som ramme for læsningen.
Eleverne har desuden fået kendskab til epigramgenrens karakteristika og Martial som forfatter.

Statarisk læste tekster:
Epigram 5.43
epigram 1.9
epigram 4.36
epigram 12.88
epigram 7.3
Epigram 1.64 til Fabulla
epigram 6.60 Mit Rom
Martial 9.97: Misundelse
Martial 11.64: Breve til piger
Martial 1.10: Gemellus og Maronilla

Paralleltekster:
Martial 1.73, 1.33. 1.19, 5.73





Grammatik:
Pronominier
Diatese
Modus
Ledsætninger med særligt fokus på relativsætninger
Brug af ren ablativ
Frit prædikat
Participier



Baggrundstekster:
Humor og epigramgenren og digteren Martial, side 79-86 Latinbogen, grundbog til latin C, Systime 2022



Gideon Nisbet om Martial: https://www.youtube.com/watch?v=jJiDQVggfFw&list=PLY2GBapteg3nSigwX9KOzBb4YFYnGeYQ6

https://www.youtube.com/watch?v=jJiDQVggfFw

ca. 25%
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Catuls poesi

Indhold: Vi har læst Catul eksempel på den litterære bevægelse, neoterikerne. I tekstlæsningen har vi undersøgt Catuls fremstilling af kærlighed, sig selv (digter-jeget læses biografisk), kvinden Lesbia og deres turbulente forhold.
I forløbet introduceres eleverne for Catuls samtid og det moralske forfald i senrepublikken.
Vi har arbejdet med følgende temaer i læsningen af digtene,
otium - negotium
brevis lux - nox perpetua
carpe diem
epikuræisme - stoicisme


statarisk læsning:
Catullus 3
Catullus 5
Catullus 8
Catullus 13

kursorisk læsning:
Catullus 51
Catullus 58

Grammatik:
participier
modus
pronominer
futurum
imperativ
vokativ

Intro til Catul, Jørgensen, Katri Bügel og Louise Torp-Pedersen Jensen, Latin - her og nu, Praxis (2021), s. 92-99

”Hor og utroskab”, Lund, Allan, I seng med romerne, Museum Tusculanum (2005), s. 109-120

ca. 30 %
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca og stoicismen

Fokus på Senecas breve og Senecas forhold til stoicismen, filosofiens rolle i hverdagen og menneskets del i fællesskabet.

Statarisk læst:
Epistula 16, 3
Epistula 95, 51 - 53

Kursorisk læst:
Epistula 16,3-5

Paralleltekst: Seneca 63

Begreber: otium, negotium, ratio, nausea, animus.

Introduktion til Seneca og hans tid fra Seneca stoiske tanker ved Susanne Høeg og Margit Kiil Jørgensen

Hvem var Seneca? fra Latin her og nu, ved Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp- Pedersen, Jensen, Praxis 2021, side 173 - 176

Perspektivtekst: Seneca brev 63, 1-5 fra Latin her og nu

ca. 20%

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer