Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Selim Osman Madani
|
Hold
|
2024 PsB/2 valgfag (3g PsB/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kig op! - individet mellem teknologi og verden
Dette forløb handler om ungdomsliv, identitet og sociale medier. Fokus i forløbet er at give eleverne en indsigt i de processer som er med til at skabe adfærd og identitet i det senmoderne samfund. VI har i forløbet været særligt interesseret i de teknologiske og digitale mediers betydning for ungdomslivet. Herunder muligheder og begrænsninger. Forløbet har også inddraget socialpsykologiske aspeker i forhold til at undersøge adfærd på nettet, men udgangspunkt i bobleteori. Endeligt kiggede forløbet på radikalisering via, fx online fællesskaber. Derudover har forløbet kritisk forholdt sig til mobilen og dens betydning for det moderne ungdomsliv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kliniske lidelser, hjerne, krop & sind (del1)
VI har i dette forløb kigget nærmere på tre områder inden for psykologien:
DEl I og II
Hjernen, kroppen og sindet. Det første vi har beskæftiget os med er neuropsykologien og den kliniske psykologi. Her har vi undersøgt diagnosesamfundet, defineret centrale psykiske lidelser og set på hvordan man arbejder med disse lidelser, samt hvordan de påvirker individet.
Del III af forløbet har handlet om eksistens- og humanistisk psykologi hvor vi har arbejdet med sindet og psyken ud fra en anden tilgang end den neuropsykologiske. Formålet har såvel været at vise psykologiens mangfoldigheden, altså at man kan forstå mennesket psyke ud fra mange forskellige vinkler og ikke kun den neurologiske og kliniske. Dette har også medført at forløbet har haft et metodiske fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kliniske lidelser, hjerne, krop & sind (del II)
DEl I og II
Hjernen, kroppen og sindet. Det første vi har beskæftiget os med er neuropsykologien og den kliniske psykologi. Her har vi undersøgt diagnosesamfundet, defineret centrale psykiske lidelser og set på hvordan man arbejder med disse lidelser, samt hvordan de påvirker individet.
Del III af forløbet har handlet om eksistens- og humanistisk psykologi hvor vi har arbejdet med sindet og psyken ud fra en anden tilgang end den neuropsykologiske. Formålet har såvel været at vise psykologiens mangfoldigheden, altså at man kan forstå mennesket psyke ud fra mange forskellige vinkler og ikke kun den neurologiske og kliniske. Dette har også medført at forløbet har haft et metodiske fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kliniske lidelser, hjerne, krop & sind (del III)
DEl I og II
Hjernen, kroppen og sindet. Det første vi har beskæftiget os med er neuropsykologien og den kliniske psykologi. Her har vi undersøgt diagnosesamfundet, defineret centrale psykiske lidelser og set på hvordan man arbejder med disse lidelser, samt hvordan de påvirker individet.
Del III af forløbet har handlet om eksistens- og humanistisk psykologi hvor vi har arbejdet med sindet og psyken ud fra en anden tilgang end den neuropsykologiske. Formålet har såvel været at vise psykologiens mangfoldigheden, altså at man kan forstå mennesket psyke ud fra mange forskellige vinkler og ikke kun den neurologiske og kliniske. Dette har også medført at forløbet har haft et metodiske fokus.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Feltarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Barnet emotionelle og kognitive udvikling
Forløbet har undersøgt barnets emotionelle og kognitive udvikling. Herefter har vi kigget på forskellige opfattelser af hvad den kognitive udviklinger skaber af muligheder for barnet, samt hvordan forskellige teoretiske tilgange søger at forklare optagelsen af viden og læring. Dette har forløbet gjort med udgangspunkt i Lev Vygotsky og Jean Piaget.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784150698",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784150698",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784150698"
}