Holdet 2024 psC/2 valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Mette Rudan Kirkegaard
Hold 2024 psC/2 valgfag (2g3g psC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og kønsforskelle
Titel 2 Det sociale menneske
Titel 3 Barnets udvikling og sårbarhed
Titel 4 Den digitale ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og kønsforskelle

Fokus på forskellige psykologiske perspektiver på køn og kønsforskelle.

Kernestof - emner:
- social indflydelse og stereotyper og holdninger,
- betydning af arv, miljø, køn og kultur
- identitet og personlighed

Vi har arbejdet med følgende materiale:
Fra "Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen, 1. udgave, Systime, 2012: s. 29-40
- Kønnet som kultur (psykoanalyse, postmoderne psykologi, socialpsykologi)
- Kønsforskelle i barndom og ungdom
- Holdninger

Fra "Temaer til Psykologi - Grundbog til C-niveau" af Christian Skjødt Pedersen. Systime, 2024, s. 185-222.
- Gennemsnitlige kønsforskelle og kønsstereotyper
- Mere ens end forskellige
- Køn som kultur (Social-kognitiv læringsteori, socialkonstruktivisme, kønsskemaer, den heteroseksuelle matrix)
- Køn som biologi (evolution, forældreinvesteringsteorien, seksuel selektion, kønshormoner)
- To køn og mange køn

Video/dokumentar:
"Girl toys vs boy toys: The experiment", BBC Stories (https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI&app=desktop)
"Uden køn", dokumentar, Dr, 2013.
"Hjernens køn", dokumentar, tv2, 2006

Artikel:
Simon Baron-Cohen: Den afgørende forskel, Akademisk forlag 2003
Artikeluddrag fra "Temaer til Psykologi - Grundbog til C-niveau"

Links:
https://www.theguardian.com/life/table/0,,937442,00.html
Mål din systemstænkningkvotient:
http://www.guardian.co.uk/life/table/0,,937441,00.html
Mål din evne til aflæse andre menneskers følelsesudtryk med smile og øjentesten:
http://ekstern.videnskab.dk/index.php?sid=27877&newtest=Y&lang=da (smiletest)
https://socialintelligence.labinthewild.org/mite/

Metode og fakulteter - Psykologiens Veje 2. udgave s.21-27
Harlows aber: s.122
Kvalitativ/kvantitativ, fejlkilder/bias, sample, validitet/reliabilitet

ca 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Det sociale menneske


Fokus på mennesket som socialt væsen. Fokus på grupper, roller, normer, social kontrol + sanktioner, fordomme + stereotypi. Konformitet (Asch), Robbers Cave, Milgram & lydighed, mobning og digitalisering (Olweus), moralsk frakobling (Bandura).

Fra læreplanen:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Vi har arbejdet med:
Fra Psykologiens Veje. Ole Schultz Larsen, 1. udgave 2010, Systime:
- kapitel 19 (s.341-356, s.359-376).
- kapitel 14: om straf og belønning (hjernens straf og belønningssystem)

"Moralsk frakobling" fra Ole Schultz Larsen: www.psykologiensveje.systime.dk

"Fraværet af empati" Simon Baron Cohen

"4 typologier over ondskab" Lars Svendsen

"Stereotyper, fordomme og diskriminering" - Jette Hannibal

Cases/artikler/dokumentar:
"Jøden og klaveret" (case)
"Den menneskelige zoo" (case, eksperiment, observation)
"De voksne kriminelle" (case)
"Robbers Cave" (eksperiment)
"Hængt ud på nettet", dr, dokumentar (case, observation)

Cirka 70 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Barnets udvikling og sårbarhed


Udviklingspsykologi - omsorg mellem barn og omsorgspersoner som værende grundlæggende faktor for et individs identitet. Der arbejdes især med omsorg og omsorgssvigt samt omsorgssvigtens forskellige udtryksformer og børns reaktioner på omsorgssvigt. Udover dette også forældres evne til at være primære plejepersoner, herunder samspillet mellem barn og voksen, sårbarhed, resiliens og mønsterbrud


Fra Psykologiens Veje. Ole Schultz Larsen, 1. udgave 2010, Systime:
- Psykoanalysen: s. 53-61 (Fra introforløbet om "Køn og kønsforskelle").
- Medfødte forskelle: s. 77-80
- Udviklingspsykologi: s.81-110.
- Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: s. 121-138 (Harlow, Spitz, Bowlby, Rutter, Christensen, Killén etc).


Fra Psykologiens Vejes hjemmeside. "Resiliens og risiko"  http://psykologiensveje.systime.dk/8-omsorgssvigt/tekstmateriale/risiko-og-resiliens.html (Kauai-undersøgelsen, Dennis, Koluchova, Michael Rutter.) (5ns)

Fra Gyldendals Psykologi Håndbog, Brørup, 2005:
- Om Winnicott: pp. 53-57 (4ns)

Andet:
- Fokus på observation som metode: filmklips af børn, Er du mors lille dreng
- http://www.youtube.com/watch?v=Y6QtuU1L_A8
- http://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk
- Mikkel Hørby "Har du haft øjenkontakt med dit barn i dag?"
- Rørbæk, Maria: ”Ikke alene, men ensom” Samvirke, d. 1. august 2005.
- Psykiatrifonden: ”Nød og afsavn i barndommen påvirker den mentale sundhed i mange år”, 13. marts 2019.


Cirka 75 ns
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Den digitale ungdom

Forløbet har fokus på særlige kendetegn ved det senmoderne samfund og udfordringerne ved at skulle skabe en sammenhængende identitet i en omskiftelig verden præget af internet, SoMe og FOMO. Vi har arbejdet med de mulige konsekvenser, digitale distraktioner kan have på vores hukommelse og for læringen i skolen. I denne forbindelse har vi arbejdet med individets selvkontrol og konsekvenser heraf samt  stress og coping med ungdoms- og skolelivet i fokus.

Kernestof:
Socialpsykologi
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.

Fra "Psykologiens Veje" (4. udgave) af Ole Schultz Larsen:
s. 432-434 - stress: akut og kronisk
s. 439-441 - indre faktorer, OSN, OAS, forklaringsmodeller
s. 447-449 - coping
s. 187-193 - hukommelse

Fra "LIKE", af Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks, Center for Information og Boblestudier, 2019, afsnittet "Digitale forstyrrelser":
s. 106-111 + s. 119-120 - om digitale forstyrrelser

Fra "Sociologiske Steder", af Rune Valentin Hansen & Johannes Andersen, Systime.dk, afsnittet "Smartphonen og identitetsdannelse":
Om Det senmoderne samfund, Giddens, Ziehe osv.

Artikler/undersøgelser:
"Gorilla-testen" - noter på tavlen fra "Test din opmærksomhed" af Bjørnar Kjensli, Videnskab.dk, 28/4-2011 https://videnskab.dk/krop-sundhed/test-din-opmaerksomhed/
"Selvkontrol er afgørende for børns succes" - https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes
’Arbejdshukommelse – fundamentet for børns læring’, Folkeskolen.dk, 2013 (forkortet udgave)

Dokumentarer/videoklip:
"Limbo – når sabbatår er fucked," afsnit 1, DR, 2019
"Historien bag historien: De perfekte piger", uddrag", DR, 2016
"Marshmallow-testen": https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ&t=1s
"Gorilla-test": https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=1s
"Multitasking" https://www.youtube.com/watch?v=5eQyfirx2HA

Fra eksamensvideo:
"Forsker: Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand" Kilde: Bent Meier Sørensen, Videnskab.dk d. 14/01 2019
"Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen" Kilde: Laura Marie Sørensen, dr.dk d. 26/6 2019


ca 50 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde