Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Mette Rudan Kirkegaard
|
Hold
|
2024 psC/3a valgfag (2g psC/3a)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Køn og kønsforskelle - psykologiske retninger
Fokus på forskellige psykologiske perspektiver på køn og kønsforskelle.
Kernestof - emner:
- social indflydelse og stereotyper og holdninger,
- betydning af arv, miljø, køn og kultur
- identitet og personlighed
Vi har arbejdet med følgende materiale:
Fra "Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen, 1. udgave, Systime, 2012: s. 29-40
- Kønnet som kultur (psykoanalyse, postmoderne psykologi, socialpsykologi)
- Kønsforskelle i barndom og ungdom
- Holdninger
Fra "Temaer til Psykologi - Grundbog til C-niveau" af Christian Skjødt Pedersen. Systime, 2024, s. 185-222.
- Gennemsnitlige kønsforskelle og kønsstereotyper
- Mere ens end forskellige
- Køn som kultur (Social-kognitiv læringsteori, socialkonstruktivisme, kønsskemaer, den heteroseksuelle matrix)
- Køn som biologi (evolution, forældreinvesteringsteorien, seksuel selektion, kønshormoner)
- To køn og mange køn
Video/dokumentar:
"Girl toys vs boy toys: The experiment", BBC Stories (https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI&app=desktop)
"Uden køn", dokumentar, Dr, 2013.
"Hjernens køn", dokumentar, tv2, 2006
Artikel:
Simon Baron-Cohen: Den afgørende forskel, Akademisk forlag 2003
Artikeluddrag fra "Temaer til Psykologi - Grundbog til C-niveau"
Links:
https://www.theguardian.com/life/table/0,,937442,00.html
Mål din systemstænkningkvotient:
http://www.guardian.co.uk/life/table/0,,937441,00.html
Mål din evne til aflæse andre menneskers følelsesudtryk med smile og øjentesten:
http://ekstern.videnskab.dk/index.php?sid=27877&newtest=Y&lang=da (smiletest)
https://socialintelligence.labinthewild.org/mite/
Metode og fakulteter - Psykologiens Veje 2. udgave s.21-27
Harlows aber: s.122
Kvalitativ/kvantitativ, fejlkilder/bias, sample, validitet/reliabilitet
Ca. 75 nm
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det sociale menneske
Fokus på mennesket som socialt væsen. Fokus på grupper, roller, normer, social kontrol + sanktioner, fordomme + stereotypi. Konformitet (Asch), Robbers Cave, Milgram & lydighed, mobning og digitalisering (Olweus), moralsk frakobling (Bandura).
Fra læreplanen:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Vi har arbejdet med:
Fra Psykologiens Veje. Ole Schultz Larsen, 1. udgave 2010, Systime:
- kapitel 19 (s.341-356, s.359-376).
- kapitel 14: om straf og belønning (hjernens straf og belønningssystem)
"Moralsk frakobling" fra Ole Schultz Larsen: www.psykologiensveje.systime.dk
"Fraværet af empati" Simon Baron Cohen
"4 typologier over ondskab" Lars Svendsen
"Stereotyper, fordomme og diskriminering" - Jette Hannibal
Cases/artikler/dokumentar:
"Jøden og klaveret" (case)
"Den menneskelige zoo" (case, eksperiment, observation)
"De voksne kriminelle" (case)
"Robbers Cave" (eksperiment)
"Hængt ud på nettet", dr, dokumentar (case, observation)
Cirka 70 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barnets udvikling og sårbarhed
Fokus på udviklingspsykologi - omsorg mellem barn og omsorgspersoner som værende grundlæggende faktor for et individs identitet. Der arbejdes især med omsorg og omsorgssvigt samt omsorgssvigtens forskellige udtryksformer og børns reaktioner på omsorgssvigt. Udover dette også forældres evne til at være primære plejepersoner, herunder samspillet mellem barn og voksen, sårbarhed, resiliens og mønsterbrud
Kernestof:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer.
Supplerende stof.
– videnskabelige og metodiske forhold.
VI har arbejdet med følgende:
Fra Psykologiens Veje. Ole Schultz Larsen, 1. udgave 2010, Systime:
- Psykoanalysen: s. 53-61 (Fra introforløbet om "Køn og kønsforskelle").
- Medfødte forskelle: s. 77-80
- Udviklingspsykologi: s.81-110.
- Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: s. 121-138 (Harlow, Spitz, Bowlby, Rutter, Christensen, Killén etc).
Fra Psykologiens Vejes hjemmeside. "Resiliens og risiko" http://psykologiensveje.systime.dk/8-omsorgssvigt/tekstmateriale/risiko-og-resiliens.html (Kauai-undersøgelsen, Dennis, Koluchova, Michael Rutter.) (5ns)
Fra Gyldendals Psykologi Håndbog, Brørup, 2005:
- Om Winnicott: pp. 53-57 (4ns)
Andet:
- Fokus på observation som metode: filmklips af børn,
- http://www.youtube.com/watch?v=Y6QtuU1L_A8
- http://www.youtube.com/watch?v=PnFKaaOSPmk
- Mikkel Hørby "Har du haft øjenkontakt med dit barn i dag?"
- Rørbæk, Maria: ”Ikke alene, men ensom” Samvirke, d. 1. august 2005.
- Psykiatrifonden: ”Nød og afsavn i barndommen påvirker den mentale sundhed i mange år”, 13. marts 2019.
Cirka 75 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Personlige
- Sociale
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den digitale ungdom
Forløbet har fokus på særlige kendetegn ved det senmoderne samfund og udfordringerne ved at skulle skabe en sammenhængende identitet i en omskiftelig verden præget af internet, SoMe og FOMO. Vi har arbejdet med de mulige konsekvenser, digitale distraktioner kan have på vores hukommelse og for læringen i skolen. I denne forbindelse har vi arbejdet med individets selvkontrol og konsekvenser heraf samt stress og coping med ungdoms- og skolelivet i fokus.
Kernestof:
Socialpsykologi
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Fra "Psykologiens Veje" (4. udgave) af Ole Schultz Larsen:
s. 432-434 - stress: akut og kronisk
s. 439-441 - indre faktorer, OSN, OAS, forklaringsmodeller
s. 447-449 - coping
s. 187-193 - hukommelse
Fra "LIKE", af Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks, Center for Information og Boblestudier, 2019, afsnittet "Digitale forstyrrelser":
s. 106-111 + s. 119-120 - om digitale forstyrrelser
Fra "Sociologiske Steder", af Rune Valentin Hansen & Johannes Andersen, Systime.dk, afsnittet "Smartphonen og identitetsdannelse":
Om Det senmoderne samfund, Giddens, Ziehe osv.
Artikler/undersøgelser:
"Gorilla-testen" - noter på tavlen fra "Test din opmærksomhed" af Bjørnar Kjensli, Videnskab.dk, 28/4-2011 https://videnskab.dk/krop-sundhed/test-din-opmaerksomhed/
"Selvkontrol er afgørende for børns succes" - https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes
’Arbejdshukommelse – fundamentet for børns læring’, Folkeskolen.dk, 2013 (forkortet udgave)
Dokumentarer/videoklip:
"Limbo – når sabbatår er fucked," afsnit 1, DR, 2019
"Historien bag historien: De perfekte piger", uddrag", DR, 2016
"Marshmallow-testen": https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ&t=1s
"Gorilla-test": https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=1s
"Multitasking" https://www.youtube.com/watch?v=5eQyfirx2HA
Fra eksamensvideo:
"Forsker: Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand" Kilde: Bent Meier Sørensen, Videnskab.dk d. 14/01 2019
"Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen" Kilde: Laura Marie Sørensen, dr.dk d. 26/6 2019
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784162917",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784162917",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784162917"
}