Titel
1
|
Barndommen på godt og ondt
I dette forløb har vi set nærmere på teorier, der kan forklare, hvad der kendetegner en god barndom (herunder god omsorg og tilknytning). Vi har ligeledes kigget på forskellige opdragelsesstile samt hvilke konsekvenser omsorgssvigt kan have, og hvorfor det lykkes nogle mennesker at blive mønsterbrydere, mens andre fører den negative sociale arv videre.
Undersøgelser:
Fremmedsituationstesten
Kauai-undersøgelsen
Still-face-eksperimentet
Centrale teoretikere:
Erikson, Stern, Baumrind, Bowlby, Ainsworth, Rutter
Centrale begreber:
Omsorgssvigt, god omsorg, udviklingskrise, social arv, grundlæggende tillid til verden, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte, afstemning, fejlafstemning, RIG’er, fremkaldt ledsager, vitalitetsfølelser, opdragelsesstile, primær/sekundær og dobbeltsocialisering, tilknytning, tilknytningsmønstre, indre arbejdsmodeller, risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, resiliens, social arv, mønsterbryder.
Materiale:
Fra Psykologiens veje:
s. 81-83 (Erikson)
s. 89-101 (Stern og den moderne spædbarnsforskning)
s. 104-110 (Bowlby og Ainsworth)
s. 128-137 (omsorgssvigt, reaktioner på svigt, Kauai-undersøgelsen)
s. 160-162 (Baumrinds fire opdragelsesstile)
s. 162-164 (barnet i den senmoderne familie)
s. 164-166 (daginstitutionen)
s. 128-132 (omsorgssvigt og reaktioner herpå)
s. 132-137 (risiko og resiliens + Kauai-undersøgelsen)
Artikler/cases:
'Julies liv', Politiken, d. 25. maj 2009
'Ny rapport: Udsatte småbørn har brug for tidligere hjælp', DR.dk 4.12.2016 (uddrag)
Case: Lene og Tanja
Dokumentarer:
'Mød dit urmenneske: Forælder og barn', DR, 2018
'Den perfekte opdragelse?', TV2, 2017 (afsnit 1)
'Min barndom i helvede', Mette Korsgaard, 2012
|