Holdet 2024 psC/3c valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Benita Vangsted Frandsen
Hold 2024 psC/3c valgfag (3g psC/3c)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barndommen på godt og ondt
Titel 2 Den digitale ungdom
Titel 3 Ekstreme fællesskaber

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Barndommen på godt og ondt

I dette forløb har vi set nærmere på teorier, der kan forklare, hvad der kendetegner en god barndom (herunder god omsorg og tilknytning). Vi har ligeledes kigget på forskellige opdragelsesstile samt hvilke konsekvenser omsorgssvigt kan have, og hvorfor det lykkes nogle mennesker at blive mønsterbrydere, mens andre fører den negative sociale arv videre.

Undersøgelser:
Fremmedsituationstesten
Kauai-undersøgelsen
Still-face-eksperimentet

Centrale teoretikere:
Erikson, Stern, Baumrind, Bowlby, Ainsworth, Rutter

Centrale begreber:
Omsorgssvigt, god omsorg, udviklingskrise, social arv, grundlæggende tillid til verden, ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte, afstemning, fejlafstemning, RIG’er, fremkaldt ledsager, vitalitetsfølelser, opdragelsesstile, primær/sekundær og dobbeltsocialisering, tilknytning, tilknytningsmønstre, indre arbejdsmodeller, risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, resiliens, social arv, mønsterbryder.


Materiale:

Fra Psykologiens veje:
s. 81-83 (Erikson)
s. 89-101 (Stern og den moderne spædbarnsforskning)
s. 104-110 (Bowlby og Ainsworth)
s. 128-137 (omsorgssvigt, reaktioner på svigt, Kauai-undersøgelsen)
s. 160-162 (Baumrinds fire opdragelsesstile)
s. 162-164 (barnet i den senmoderne familie)
s. 164-166 (daginstitutionen)
s. 128-132 (omsorgssvigt og reaktioner herpå)
s. 132-137 (risiko og resiliens + Kauai-undersøgelsen)

Artikler/cases:

'Julies liv', Politiken, d. 25. maj 2009
'Ny rapport: Udsatte småbørn har brug for tidligere hjælp', DR.dk 4.12.2016 (uddrag)
Case: Lene og Tanja



Dokumentarer:
'Mød dit urmenneske: Forælder og barn', DR, 2018
'Den perfekte opdragelse?', TV2, 2017 (afsnit 1)
'Min barndom i helvede', Mette Korsgaard, 2012
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den digitale ungdom

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet har vi indledningsvis defineret nogle af de særlige kendetegn ved det senmoderne samfund med afsæt i teori fra blandt andre Giddens og Ziehe. Vi har arbejdet med teori og undersøgelser, der belyser udfordringerne ved at skulle skabe en sammenhængende identitet i en omskiftelig verden præget af internet, SoMe og FOMO – i den forbindelse har vi også set nærmere på, hvilke konsekvenser de digitale distraktioner kan have for læringen i skolen. Slutteligt har vi arbejdet med forskellige teorier omhandlende stress og coping, og her ligeledes med ungdomslivet i fokus.


Materiale:

Psykologiens Veje (4. udgave):
s. 432-434 (stress: akut og kronisk)
s. 439-441 (indre faktorer + oplevelse af sammenhæng)
s. 447-449 (coping)
s. 187-193 (hukommelse)

Artikler/tekster:
Afsnittet ’Digitale forstyrrelser’ fra LIKE, Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks, Center for Information og Boblestudier, 2019
s. 106-111 + s. 119-120 (om digitale forstyrrelser)

Afsnittet ’Smartphonen og identitetsdannelse’ fra Sociologiske Steder, Rune Valentin Hansen & Johannes Andersen, Systime.dk

Test din opmærksomhed. Bjørnar Kjensli, Videnskab.dk, 28/4-2011
https://videnskab.dk/krop-sundhed/test-din-opmaerksomhed/

Selvkontrol er afgørende for børns succes - https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes

Jennifer Jensen og Maria Becher Trier: Tag magten over elevernes mobil – for læringens skyld, d. 24. september 2015, folkeskolen.dk
https://www.folkeskolen.dk/folkeskolen-nr-16-2015-it-it-i-undervisningen/tag-magten-over-elevernes-mobil-for-laeringens-skyld/1001901

’Arbejdshukommelse – fundamentet for børns læring’, Folkeskolen.dk, 2013 (forkortet udgave)

Søren Schultz Hansen: Nej, de unge er ikke selvcentrerede. Tværtimod er de den mest ydrestyrede generation nogensinde, Information, d. 30. august 2024


Dokumentarer/videoklip:
Dokumentar: Familien som skærmjunkier https://www.dr.dk/drtv/se/eksperimentet_-familien-som-skaermjunkier_49112 (0-25 min)
Dokumentar: Familien på skærmafvænning https://www.dr.dk/drtv/se/eksperimentet_-familien-paa-skaermafvaenning_49105 (det sidste kvarter)
Limbo – når sabbatår er fucked, afsnit 1, DR, 2019
Historien bag historien: De perfekte piger, DR, 2016
Marshmallow-testen: https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ&t=1s
Gorilla-test: https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo&t=1s

Eksamenstræning/aflevering:

Eleverne har afslutningsvis lavet eksamenstræning med nedenstående bilag. Vi har efterfølgende set ’Ved det grønne bord’, hvor eleven er til eksamen i de samme bilag:

Bilag 1: Forsker: Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, vi gør modstand Kilde: Bent Meier Sørensen, Videnskab.dk d. 14/01 2019
Bilag 2: Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen Kilde: Laura Marie Sørensen, dr.dk d. 26/6 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ekstreme fællesskaber

I dette forløb har vi primært arbejdet inden for det socialpsykologiske felt. Eleverne har fået kendskab til forskellige teorier og undersøgelser der blandt andet kan forklare betydningen af gruppetilhørsforhold og hvorfor det kan være svært at modsætte sig en gruppe og de normer, der hører til denne.

Fra Psykologiens veje, 2. udgave:
341-366
371-376
382-385

Artikler:
Frida Illemann: ”Helene er blevet mobbet i 12 år” (uddrag), Tværs d. 24. november 2011
Jesper Sølund Hansen: ”Forråelsen ramte også mig”, Politiken d. 15. maj 2004
Jette Hannibal: ”Stereotyper, fordomme og diskriminering”, udgivelsesår ukendt
Mathilde Margrethe Graulund: ”Eks-bandeleder og pædagogstuderende: Jeg lever med frygten for at miste mit liv”, bupl.dk d. 18. januar 2018
Mette Klingsey: ”Vi er ligesom søstre, ik”, Information 21. marts 2005
Signe Jacobsen: ”Kenneth mødte mig, hvor jeg var, da tingene så sort ud”, sl.dk d. 10. november 2013


Dokumentarer:
Forenet med fjenden, TV2 2018
Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske?, DR 2013
Incels – mænd der hader kvinder, TV2, 2022


Film:
Dennis Gansel: Die Welle, 2008
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer