Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Martin Tristan Haages Andersen
|
Hold
|
2024 Re/2 valgfag (3g2h Re/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fag og metode, Religion B
Kort opsummering og indføring i fagets læreplan, genstandsfelt og metoder.
Findes religion overhovedet?
Med udgangspunkt i Motzsfeldts bog skyder vi os ind på, hvordan vi arbejder i faget.
Eleverne har stiftet bekendtskab med følgende teoretikere og metoder:
Ninian Smarts 7 dimensioner.
Bruce Lincolns religionsdefinition
Civlireligion, Rousseau, Emile Durkheim, Robert Bellah
Evolutionisme: E.B Tylor, J.G. Frazer.
Religionskritikken: Nietzsche, Freud, Marx, Dawkins
Fænomenologien, Mircea Eliade
Kognitionsforskning: Pascal Boyer
Tekster:
Grundbog: Motzeldt, Dorte Thelander: "Religion Teori -fænomenologi - metode. Grundbog til religion B" s. 3-33
Friedrich Nietzsche; "Herremoral og slavemoral"
Karl Marx: "Ophævelsen af religionen"
Sigmund Freud: "Religionens oprindelse"
Richard Dawkins: "Illusionen om Gud"
FIlm og video
Uffe Schjødt: Den kognitive religionsvidenskabs metode (Religionsportalen)
Madonna: Like a Prayer,
Kanye West: Jesus Walks (udtryk for religionsfænomenlogi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Grundbog: Haaning, Katrine & Søren Korshøj Lauersen: "Kristendom - tro og praksis", Systime 2016, 11-15, 32-45, 50-62, 101-112, 126-136, 233-245, 249-253
VI starter op med at samle op på vores viden om kristendommen med fokus myteforståelsen og de fire tilstande (Skabelse - syndefald - Jesus (den stedfortrædende Jesus - Frelse/fortabelse) (s.13)
Klassen har arbejdet med:
Den formative periode
Skabelse og syndefald
Kristen etik (Næstekærlighed)
De fire tilstande
Dåb og konfirmation (nonfirmation)
Kulturforståelse: Religion vs kultur, Religionsssociologisk vinkel (spørgeskema og bearbejdning)
Det brede og snævre kulturmøde
Forforståelse og etnocentrisme
De tre kulturbegreber: Det beskrivende,, det komplekse, det pragmatiske) og Det tredobbelte kulturbegreb
Analysemodeller: Løgdiagrammet, Isbjergmodellen, PC-pyramiden
Kristendom og senmodernitet: Særligt fokus. Folkekirken, aktør-struktur, nichekirke, folkekirke og eventkirken, funktionspræsten.
Moderne kristen tænkning: Kierkegaard, Grundtvig, Indre Mission, Løgstrup (skabelsesteologi, etik), Tidehverv, Johannes Sløk (eksistensteologi), Jan Hjärpe
Tekster.
Tnevnoc-kult
Babysamlesang
PULS
Kristen meditation
Forløbet leder op til værklæsningen: Ole Jensen. "I Vækstens Vold",
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Haaning Katrine, Laursen K. Søren: KRISTENDOM - TRO OG PRAKSIS, Systime; sider: 11-15, 21-25, 32-39, 42-45, 50-55, 59-61, 101-105, 109-112, 126-129, 133-136, 233-337
-
1.tilstand: Skabelse og syndefald
-
4. tilstand: Menneskets liv i dag
-
Cargo Cult
-
De tre kulturbegreber
-
Matrixgrupper
-
Opgave om konfirmation
-
Kulturanalyse.pptx
-
Humanistisk Konfirmation 2025
-
Hvordan bruges kirken i dag?
-
moderniteter og aktør struktur.pptx
-
Opgaver
-
Meditation.pptx
-
Moderne kristen tænkning: Indre mission vs Grundtvig
-
Grundtvig vs indre mission
-
Den tredje position: Læs om Tidehverv i det vedhæftede.
-
Indre Mission Grundtvigianisme og Tidehverv.pdf
-
Opgave
-
Næstekærlighed igen igen.pdf
-
Afsnit
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning: Ole Jensen: "I vækstens vold"
Vi læser Ole Jensens teologiske bestseller fra 1974,
Forløbet handler om natursynet indenfor særligt kristendommen, og vi anvender og bygger derfor videre på vores viden fra kristendomsforløbet herunder hvilken betydning myteopfattelserne historisk har haft i forhold til menneskets syn på og anvendelse af naturen.
Moderne teologi
Natursyn
Kristendommen historie
Moderne teologi - herunder Løgstrup, Bultmann (afmytologiseringen) Sløk og ikke mindst Ole Jensen.
Afslutningsvis breder vi paletten ud, til at omfatte hinduismen, budhhismen og islam.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimaetik
Et miniforløb, der bygger videre på vores læsning af "I vækstens vold" - nu med et lidt mere sekulært og religionsfagligt perspektiv.
Grundbog: Mikkelsen, Poul Storgaard: "Klimaetik og religion" s-97-104 & 132-157 (eleverne skulle her vælge mellem kildetekster indenfor hinduisme, islam og buddhisme, som de skulle fremlægge for klassen=
Herefter fulgte religionernes dag, hvor eleverne kunne møde repræsentanter for forskellige trosretninger og (måske) bygge videre på deres viden ved at have mulighed for at tale med Jehovas Vidner, folkekirken, Islam eller en repræsentant for New age om emnet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Med udgangspunkt i Majid Majidis værk, "Muhammed: The Messenger of God" (2015) arbejder vi med islams formative og nutidige skikkelse.
Filmen danner et historiekristisk grundlag for opfattelsen af Muhammeds rolle blandt (særligt) shiamuslimer.
Dernæst arbejder vi tekstkritisk med koranen og hadith med fokus på den aktuelle debat i medierne om Florence Bergeaud-Blacklers bog "Broderismen - Sådan undergraver islamister de vestlige samfund", hvor vi dykker ned i særligt sharia og retsskolerne.
Vi arbejder videre med tørklædedebatten og debatten om stillerum/bederum, og afslutter med at arbejde med ritualanalyse med særligt fokus på søjlerne som udtryk for en ritualiseret praksis.
Grundbog: Østergård, Kate: Danske verdensreligioner - ISLAM, Gyldendal 2015, s23-30 & 138-142, & 168-172 & 214-219,
Skovgaard-Petersen, Jakob: "Muslimernes Muhammed - og alle andres" Gyldendal 2020, s. 311-315 & 332-338
Tekster:
Al Fatiha
Isam Bachiri: "Hvad er det undertrykkende i, at en kvinde afgiver sine rettigheder for at kunne blive skilt?"
"Hvis ikke det er dit"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hinduisme
Vi starter forløbet med fokus rettet mod helligrumsanalyse (religionsportalen) - først med fokus på jødedom, kinesisk religion, buddhisme, hinduisme og kristendom - først i bogen, dernæst som feltarbejde i middelalderkirken, Sct Olai Kirke i Hjørring, hvor vi i felten taler med præsten og analyserer rummet.
Dernæst læser vi os ind på den mangefacetterede hinduismes kosmologi og frelseslære.
Grundbøger:
Poulsen, Allan: Hinduismen Systime 2012, s.35-50, 100-108, 29-24, 126-128, 174-175
Motzfeldt, D.T. Religion . Teori - fænomenologi - metode,
Religionsportalen: Systime 2025. "Hinduisme": https://religion.systime.dk/?id=479
Tekster:
Emile Durkheim: "Tid, sted og kult"
Purushahymnen
FIlm:
Vi er ikke urørlige (om kasteløse, Youtube)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784209945",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784209945",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784209945"
}