Holdet 2024 Re/2 valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Martin Tristan Haages Andersen
Hold 2024 Re/2 valgfag (3g2h Re/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til fag og metode, Religion B
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Værklæsning: Ole Jensen: "I vækstens vold"
Titel 4 Klimaetik
Titel 5 Islam
Titel 6 Hinduisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til fag og metode, Religion B

Kort opsummering og indføring i fagets læreplan, genstandsfelt og metoder.

Findes religion overhovedet?

Med udgangspunkt i Motzsfeldts bog skyder vi os ind på, hvordan vi arbejder i faget.

Eleverne har stiftet bekendtskab med følgende teoretikere og metoder:

Ninian Smarts 7 dimensioner.
Bruce Lincolns religionsdefinition
Civlireligion, Rousseau, Emile Durkheim, Robert Bellah
Evolutionisme: E.B Tylor, J.G. Frazer.
Religionskritikken: Nietzsche, Freud, Marx, Dawkins
Fænomenologien, Mircea Eliade
Kognitionsforskning: Pascal Boyer


Tekster:

Grundbog: Motzeldt, Dorte Thelander: "Religion Teori -fænomenologi - metode. Grundbog til religion B" s. 3-33
Friedrich Nietzsche; "Herremoral og slavemoral"
Karl Marx: "Ophævelsen af religionen"
Sigmund Freud: "Religionens oprindelse"
Richard Dawkins: "Illusionen om Gud"

FIlm og video

Uffe Schjødt: Den kognitive religionsvidenskabs metode (Religionsportalen)
Madonna: Like a Prayer,
Kanye West: Jesus Walks (udtryk for religionsfænomenlogi)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

Grundbog: Haaning, Katrine & Søren Korshøj Lauersen: "Kristendom - tro og praksis", Systime 2016, 11-15,  32-45, 50-62,  101-112,  126-136, 233-245, 249-253

VI starter op med at samle op på vores viden om kristendommen med fokus myteforståelsen og de fire tilstande (Skabelse - syndefald - Jesus (den stedfortrædende Jesus - Frelse/fortabelse) (s.13)


Klassen har arbejdet med:
Den formative periode
Skabelse og syndefald
Kristen etik (Næstekærlighed)
De fire tilstande
Dåb og konfirmation (nonfirmation)
Kulturforståelse: Religion vs kultur, Religionsssociologisk vinkel (spørgeskema og bearbejdning)
Det brede og snævre kulturmøde
Forforståelse og etnocentrisme
De tre kulturbegreber: Det beskrivende,, det komplekse, det pragmatiske) og Det tredobbelte kulturbegreb
Analysemodeller: Løgdiagrammet, Isbjergmodellen, PC-pyramiden
Kristendom og senmodernitet: Særligt fokus. Folkekirken, aktør-struktur, nichekirke, folkekirke og eventkirken, funktionspræsten.

Moderne kristen tænkning: Kierkegaard, Grundtvig, Indre Mission, Løgstrup (skabelsesteologi, etik), Tidehverv, Johannes Sløk (eksistensteologi), Jan Hjärpe


Tekster.
Tnevnoc-kult
Babysamlesang
PULS
Kristen meditation


Forløbet leder op til værklæsningen: Ole Jensen. "I Vækstens Vold",
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning: Ole Jensen: "I vækstens vold"

Vi læser Ole Jensens teologiske bestseller fra 1974,

Forløbet handler om natursynet indenfor særligt kristendommen, og vi anvender og bygger derfor videre på vores viden fra kristendomsforløbet herunder hvilken betydning myteopfattelserne historisk har haft i forhold til menneskets syn på og anvendelse af naturen.

Moderne teologi
Natursyn
Kristendommen historie
Moderne teologi - herunder Løgstrup, Bultmann (afmytologiseringen) Sløk og ikke mindst Ole Jensen.  

Afslutningsvis breder vi paletten ud, til at omfatte hinduismen, budhhismen og islam.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klimaetik

Et miniforløb, der bygger videre på vores læsning af "I vækstens vold" - nu med et lidt mere sekulært og religionsfagligt perspektiv.

Grundbog: Mikkelsen, Poul Storgaard: "Klimaetik og religion" s-97-104 & 132-157 (eleverne skulle her vælge mellem kildetekster indenfor hinduisme, islam og buddhisme, som de skulle fremlægge for klassen=

Herefter fulgte religionernes dag, hvor eleverne kunne møde repræsentanter for forskellige trosretninger og (måske) bygge videre på deres viden ved at have mulighed for at tale med Jehovas Vidner, folkekirken,  Islam eller en repræsentant for New age om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Islam

Med udgangspunkt i Majid Majidis værk, "Muhammed: The Messenger of God" (2015) arbejder vi med islams formative og nutidige skikkelse.

Filmen danner et historiekristisk grundlag for opfattelsen af Muhammeds rolle blandt (særligt) shiamuslimer.

Dernæst arbejder vi tekstkritisk med koranen og hadith med fokus på den aktuelle debat i medierne om Florence Bergeaud-Blacklers bog "Broderismen - Sådan undergraver islamister de vestlige samfund", hvor vi dykker ned i særligt sharia og retsskolerne.

Vi arbejder videre med tørklædedebatten og debatten om stillerum/bederum, og afslutter med at arbejde med ritualanalyse med særligt fokus på søjlerne som udtryk for en ritualiseret praksis.


Grundbog: Østergård, Kate: Danske verdensreligioner - ISLAM, Gyldendal 2015, s23-30 & 138-142, & 168-172 & 214-219,
Skovgaard-Petersen, Jakob: "Muslimernes Muhammed - og alle andres" Gyldendal 2020, s. 311-315 & 332-338

Tekster:
Al Fatiha
Isam Bachiri: "Hvad er det undertrykkende i, at en kvinde afgiver sine rettigheder for at kunne blive skilt?"
"Hvis ikke det er dit"





    

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hinduisme

Vi starter forløbet med fokus rettet mod helligrumsanalyse (religionsportalen) - først med fokus på jødedom, kinesisk religion, buddhisme, hinduisme og kristendom - først i bogen, dernæst som feltarbejde i middelalderkirken, Sct Olai Kirke i Hjørring, hvor vi i felten taler med præsten og analyserer rummet.

Dernæst læser vi os ind på den mangefacetterede hinduismes kosmologi og frelseslære.


Grundbøger:
Poulsen, Allan: Hinduismen Systime 2012, s.35-50, 100-108, 29-24, 126-128, 174-175

Motzfeldt, D.T. Religion . Teori - fænomenologi - metode,
Religionsportalen: Systime 2025. "Hinduisme": https://religion.systime.dk/?id=479

Tekster:
Emile Durkheim: "Tid, sted og kult"
Purushahymnen

FIlm:
Vi er ikke urørlige (om kasteløse, Youtube)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer