Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Lars Peter Høgh
|
Hold
|
2024 Sa/2 valgfag (2g3g2h Sa/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik - hvordan og hvorfor
Samlet stofmængde: ca 80 sider
Læst: SamfNU B - side 73-129
Artikler, film m.v
Partier / Folketinget (ft.dk)
Alex V - blå bloks førstemand.pdf
Rosa Lund udtalelse fra Mette F..pdf
Lovgivningsprocessen
Dit Demokrati: Undervisningsfilm / Folketinget (ft.dk)
KRONIK vedr. unges deltagelse i politik.docx
Partiernes medlemstal fra 1960.pdf
Klassen har haft fokus på forståelsen af holdningsmæssige forskelle og har arbejdet med de politiske partier, politiks ideologi, borgerens indflydelse og beslutningsprocesser i politik - formelt og uformelt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Politik
|
28-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdsstaten - dilemmaer og udfordringer
Samler stofmængde ca.: 55 sider
Holdet har læst: samfNU B - side 177-204
Andet materiale:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/penge-magt-og-den-amerikanske-droem
Befolkningsprognose 2024- Hjørring.pdf
dovne Robert - så må samfundet...
dovne robert - Efter 3 år
Få overblik: Hvad er op og ned i sagen om Robert? | Indland | DR
Kristeligt dagblad den 21-5-2023 - Dovne Robert.docx
Skattefri tjenester og sort arbejde skat.dk
Fokus har været på velfærdsmodeller, velfærd/velstand og på de befolkningsprognoser vi står med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vi er hvem vi er, men hvorfor?
Samlet stofmængde ca.: 60 sider
Holdet har læst SamfNU B side: 7-40
Anvendte sider:
klassesamfundet.dk
Hjørring Byråd
Min barndom har stor betydning for den, jeg er som voksen | Københavns Kommune
Fokus har været på spørgsmålet om hvem vi er og hvorfor, vi har arbejdet med identitet, arv og miljø, normer og værdier m.v.
Sidst i forløbet passede det datomæssigt med et byrådsmøde, så det deltog vi også i.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hvem er vi, og hvorfor?
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Metode - hvordan får vi viden i samfundsfag
Samlet stofmængde: ca 40 sider
Holdet læser: SamfNU B - side 285-304
Kildekritisk analyse af materialet:
Ingen kære kommune
Hvornår må din kommune indgå forlig?
nyheder.tv2.dk/samfund/2025-01-15-kommune-naegter-forlig-i-boernesag-bruger-knap-en-million-paa-advokater
Beregning af index.
Europa lover modsvar hvis Trump indfører told
Dansk samhandel med USA
Hvordan undersøger og skaber vi viden i samfundsfag. Arbejde med undersøgelsesformerne:
- kvalitativ metode
- kvantitativ metode
- spørgeskemaer
- interviews
- index og procent
- observation
- fejlkilder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
samfundsfaglig metode
|
14-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi i en foranderlig tid.
Samlet stofmængde ca 50 sider
Vi har læst Samf B-Nu side 219-259.
Andet materiale:
Økonomisk Kredsløb - Columbus.docx
Von der Leyen - artikkel.docx
Deltaget i ministerbesøg med Europaminister Marie Bjerre
Fokus har især været på forståelsen af det økonomiske kredsløb, økonomiske politikker m.v
Par og gruppearbejde, individuel og fælles fremlæggelser.
Arbejde med forståelse af statistik om økonomiske forhold.
EU og EU rolle og globale økonomiske perspektiver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økonomi
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784217526",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784217526",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784217526"
}