Holdet 2024 Id/2a valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Thomas Kaptain
Hold 2024 Id/2a valgfag (3g Id/2a)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Boldspil: Fodbold - OL, sport og politik
Titel 2 Klassiske og nye idrætter: Pickleball og sundhed
Titel 3 Musik og bevægelse: Opvarmning og fysiologi
Titel 4 Klassiske og nye idrætter: Grundtræning
Titel 5 Musik og bevægelse: Pardans og muskel fysiologi
Titel 6 Boldspil: Volleyball og idrætspsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Boldspil: Fodbold - OL, sport og politik

Teori:
De moderne olympiske lege
Sport og politik
Blød magt, VM fodbold i Qatar 2022

Fodbold praktisk:
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 3:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Klassiske og nye idrætter: Pickleball og sundhed

Pickleball og sundhed

Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe. Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Musik og bevægelse: Opvarmning og fysiologi

Opvarmnings program fokus i undervisningen:

- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klassiske og nye idrætter: Grundtræning

Grundtræning med fokus på muskeludholdenhed og X-Fit (Crossfit)

Muskeludholdenhed:


X-fit (crossfit):
Formålet med X-Fitforløbet er en grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I forløbet introduceres du for forskellige typer af WOD's, ligesom tekniktræning til centrale øvelser gennemgås.

Ved forløbsprøven skal I selv lave en WOD ud fra en af de gennemgåede typer af WOD's. Det gælder om her at finde gode øvelser, der både kræver teknik og god fysik at udføre. I bedømmes på WOD'ens opbygning, herunder hvordan I teknisk og fysisk klarer at udføre den. Jeres WOD kan
evt. filmes, så læreren kan se den på et senere tidspunkt.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med udstyr på en teknisk korrekt måde
- Forstå principperne i de forskellige WOD's -herunder variationsmuligheder
- Sammensætte jeres egen WOD på en fornuftig måde rent
opbygningsmæssigt
- Være fysisk og teknisk i stand til at gennemføre WOD's - herunder jeres egen
- Støtte, motivere og teknisk korrigere andre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Musik og bevægelse: Pardans og muskel fysiologi

Formålet med forløbet i vals og jive er at opnå en grundlæggende forståelse af de centrale elementer af de udvalgte danse.

I vals og jive er fokus på dansens trin, teknikker og 4-5 fælles variationer + 1 individuel variation samt på at få en musikforståelse for dansens rytme og tælling.  Der arbejdes løbende med flere forskellige rutiner, hvor de lærte variationer sættes sammen på relevante måder.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben og hofte i dansen
- Tekniske færdigheder mht. kropsholdning og dansefatninger
- Kunne  4-6 forskellige dansevariationer i jive og vals
- Sætte variationerne sammen til små serier inden for den valgte dans
- Beherske en længere rutine
- Bevægelser i takt til musikken
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken
- Kunne føre en partner/blive ført af en partner


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Boldspil: Volleyball og idrætspsykologi

Volleyball:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen

Idrætspsykologi:
- Holdet har været delt i 2 hold hvor der har været tildelt forskellige roller samt holdet har selv skulle sætte rammer for hvordan man bedst fungerer som hold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer