Holdet 2024 Id/2b valgfag - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Trine Mellemkjær Hylle
Hold 2024 Id/2b valgfag (3g2h Id/2b)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Basketball og team
Titel 2 Hiphop og BESS konceptet
Titel 3 Pickleball og indlæring af nye bevægelser
Titel 4 Opvarmning og fysiologi
Titel 5 Spring, akroyoga og gymnastikkens historie
Titel 6 Ultimate og de moderne olympiske lege
Titel 7 læst pensum

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Basketball og team

Indhold:

Praksis, basket

Tekniske færdigheder:
Standsninger (jumstop, en-to standsning), pivoteringer.
Afleveringer(stød, studs), driblinger, cuts (V-cut+ backdoor-cut), skudformer (stående, lay-up), finter (kænguru, crossover), give and go, screeninger.
Kunne forstå og udføre forskellige øvelser, f.eks. Realmadrid.

Taktiske færdigheder:
Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp. Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb - Indgå i kampsituationer, hvor du modtager og afleverer bolden.
"Løb i det tomme rum"/gøre sig spilbar samt forsvar.

Forløbet afvikles med faste teams, hvis opgave det er at udvikle teamet bedst muligt med udgangspunkt i såvel de enkelte spilleres potentiale som social- og opgavekohæsion.
I den sidste del af forløbet arbejder 2 eksamensgrupper sammen med henblik på at træne det færdige spil og udarbejde hver deres drejebog til en evt. eksamen.

I dette forløb er Yubio udgave 2024 benyttet
Yubio: Kapitel 12 "Basket", Basketballs historie, regler, idé og organisering, øvelser, kan du score: side 548-583.

Yubio kapitel 5 "Idrætspsykologi". Individuel toppræstation, motivation og målsætning spændingsregulering, holdets toppræstation, det velfungerende team, sammenhold og kohæsion, roller og kommunikation.
Side 131--146

Artikel: "Hvordan gør jeg mit hold bedre?"
"Belbins teamroller"

Fysiologi:
Idræt B- idrætsteori: Jesper Franch m.fl., Systime 1. udgave, 2. oplag.:
Fysisk aktivitet -udførelse, kontrol, support: side 175-178
Energiomsætningen: side 208-213
Ilttransportkæden: side 214-218
Kredsløbets opbygning side 218-224:

Yubio 2024:
Lunger, blod og ATP Læs side 222-224 (stop ved afsnit 8.2.2), side 226-227(første spalte) og 230-232



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hiphop og BESS konceptet

HipHop.

Fokuspunkter:
• Historisk baggrund (teori)
• Genrekendskab
• Musikforståelse
• Indøvning af autentisk bevægeudtryk
• Udførsel
• Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

FAGLIGE MÅL EFTER 6 MODULERS UNDERVISNING I HIPHOP

VIDEN:
At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse
At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved hiphop;
At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.

FÆRDIGHEDER:
At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
o Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
At eleverne stifter bekendskab med freezes og breakdance elementer
At eleverne kan fremvise den indøvede fælles koreografi med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
At eleverne i Crews selvstændigt kan sammensætte og fremvise en hip hop koreografi hvor Laban er indtænkt.
Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begynde på 1-slaget.

Der er taget udganspunkt i kap. 33, Hiphop i ”Yubio idræt c+b” og eleverne har været præsenteret for og arbejdet med praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, poses, bodyrolls ,freezes og breakdance elementer. Vi har desuden arbejdet med hiphoppen som en legeplads, hvor kreativiteten frit har kunne udfolde sig, og hvor eleverne bl.a. har lavet deres egen koreografi i grupper til en selvvalgt sang. Derudover har vi arbejdet med flere færdige koreografier, som eleverne har skulle tillære sig.

Teori: Her benyttes Yubio 2024
Hiphoppens historie, Øvelser, Idrættens organisering: side 1423-1447
Subkultur: side 1049-1051
Strong is the new skinny side 1018-1020
Labans bevægelseslære: side 1354-1356
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickleball og indlæring af nye bevægelser

Forløbsbeskrivelse til pickleball og indlæring af nye bevægelser -idrætsdidaktik

Indhold:
I den praktiske del af dette forløb arbejder eleverne med pickleball og indlæring af nye bevægelser- idrætsdidaktik

Der arbejdes med både teknisk og taktisk fokus, og eleverne evalueres med udgangspunkt i følgende:

Teknisk:
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash

Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)-
Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget

Taktisk:
Eleverne skal i rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen (spillecentrum) og i forhold til bolden.
Eleverne skal kende reglerne i såvel single som double og er blevet introduceret til pointtælling. Men der har ikke været fokus på pointtællingen.

I den praktiske del af forløbet arbejder eleverne - foruden de tekniske og taktiske elementer - også med koblingen af teori og praktik via pickleballspecifik træning og arbejdskravsanalyse

Herudover arbejdes der i den teoretiske del med indlæring af nye bevægelser

Eleverne optager løbende videosekvenser af deres slag og benarbejde med henblik på feedback og progression.

Litteratur/materiale:
Yubio 2024:
Kapitel 210 "Pickleball", pickleballs historie, regler, idé og organisering, øvelser. side 1267-1293
Kapitel 22: Komplekse bevægelser side 888-891


Idræt B- idrætsteori, Jesper Franch m.fl., Systime
Nervesystemet side 179-180
Styring af bevægelser side 184-186
Bevægeapparatet-udførsel af kroppens bevægelser s. 187- 190
Musklens kontraktionstyper, sammenhæng mellem kraftudvikling og forkortningshastighed, fibertypesammensætning: side 191-195.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Opvarmning og fysiologi

Hentet fra C-niveau

Opvarmnings program fokus i undervisningen:

- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer

Forløbet kobles sammen med fysiologien. Opvarmningens effekt og Yubios test før og efter opvarmning forstås, planlægges og gennemføres selvstændigt af eleverne.

Teori:
Yubio 2024:
Opvarmningsprogram kapitel 20 side 1333-1357
Opvarmningens effekt: test side 209-212 og arbejdets tre faser side 69-72

Derudover træningslære som kobles på flere forløb:
Idræt B- idrætsteori: Jesper Franch m.fl., Systime 1. udgave, 2. oplag.:
Anerob træning: side 246-252
Aerob træning: 256-264, 266 nederst-268
Arbejdskrav og kapacitetsanalyse side 229-234

Yubio 2024:
Arbejdskrav og kapacitetsanalyse side 1257-1260




Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spring, akroyoga og gymnastikkens historie

Formål
Forløbet har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse for redskabsgymnastik og kropsbeherskelse. Dette med fokus på individuel mestring, fælles ansvar og den gode idrætsoplevelse.
Der er fokus på grundspring og grundpositioner: forlæns rulle, baglæns rulle, overslag (kipbevægelse), hovedstand og håndstand samt forøvelser til kraftspring og flikflak. Derudover har der været fokus på korrekt modtagning.
Der er arbejdet med yoga samt akro-yoga for at øge elevernes kropsbevidsthed. Indenfor akro-yoga er udvalgt chair og bird.

Efter forløbet forventes eleven at kunne:
• Have kendskab til alle spring og positioner
• Have kendskab forøvelser og progression til færdige spring.
• Udføre god og sikker modtagning på alle spring
• Udføre hovedparten af grundspring på bane
• Beherske korrekt udførsel af grundpositioner hovedstand, samt kipbevægelsen.
• Sikkert udføre en akro-yoga sammensætning.
• Udvise god fysisk kapacitet.


Materialer
Yubio udgave 2024
Springgymnastikkens historie samt øvelser:
side 1056-1082
• PDF af s. 115-121 fra Redskabsgymnastik af Henrik Taarsted Jørgensen. med fokus på modtagningen
Kompendium: Akroyoga som er brugt til at finde øvelser samt læse om princippet bag akroyoga med begreber som spotter, flyver, base

Den moderne idrætshistorie:
Yubio 2024 side 356-366



Metode
Små praksisrettede læreroplæg.
Arbejde i par og i eksamensgrupper med modtageteknik.
Gruppearbejde med akro-yoga.

Evaluering
Løbende formativ feedback i praksis.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ultimate og de moderne olympiske lege

Eleverne har i 1.g arbejdet med ultimate som et helt forløb, og vi har i 3. g foretaget repetition heraf.

Følgende studieplan er gældende for forløbet 'Ultimate':

Faglige mål:
- sikkert kunne udføre baghåndskast, gribninger som pandekage, høje- og lave gribninger samt pivotering. Både ved øvelser og i spil.
- at kunne vise forhåndskastet i isolerede øvelser samt have kendskab til anvendelse i spil.
-at have kendskab til stack
- at have kendskab til mandsopdækning som eksempel på forsvarsspil - både ved isolerede øvelser og i spil.
- at have kendskab til grundlæggende taktiske elementer i angrebsspillet - herunder bevægelse uden disc (cut).
- at kunne anvende ovenstående til at gøre sig spilbar og løbe fri af opdækning.
- eleverne skal opnå kendskab til og erfaring med spillets basisregler, fairplay-elementet ("spirit of the game") og selvstændigt afvikle kamp.
- at kunne redegøre for boldspilsfamilierne (kaosspil, net/vægspil, slagspil og træfspil).

Indhold:
I forløbet har eleverne arbejdet med grundlæggende kaste- og gribeteknikker samt benstilling i forbindelse med kasteteknik. Eleverne er blevet introduceret til den grundlæggende forståelse af mandsopdækning (forsvarsspil) og løbemønstre som cuts, modløb samt temposkift. Der er arbejdet med de tekniske og taktiske færdigheder gennem isolerede øvelser, småspil og kamp.
I 3. g har vi repeteret ovenstående og derudover arbejdet med stack


Herudover har de arbejdet med de moderne olympiske lege.


Materialer fra 1.g:
- Dansk Frisbee Sport Union, 'ULTIMATE – en introduktion til undervisning', s.  6-9 (Regler og "spirit of the game"), s. 12-14 (kaste- og gribeteknik), s. 19-20 (løb og cuts).

Materialer i 3. g
Yubio 2024: Ultimate side 673-691
- Oversigt: Boldspilsfamilierne – Kaosspil, Net/vægspil, Slagspil og Træfspil fra
Yubio 2024 Boldbasis side 454-460.

Idræt B- idrætsteori, Jesper Franch m.fl., Systime:
De moderne olympiske lege: side 37-54
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 læst pensum

3g2h valghold Idræt B

Læst:
Bøger: Idræt B- idrætsteori: Jesper Franch m.fl., Systime 1. udgave, 2. oplag=Lilla bog
Yubio udgave 2024

Fysiologi:
Lilla bog:
Fysisk aktivitet -udførelse, kontrol, support: side 175-178
Energiomsætningen: side 208-213
Ilttransportkæden: side 214-218
Kredsløbets opbygning side 218-224
Yubio 2024:
Lunger, blod og ATP Læs side 222-224 (stop ved afsnit 8.2.2), side 226-227(første spalte) og 230-232

Basket og teambuilding
Basket 548-583
Idrætspsykologi og teambuilding 131-146 +artikel om ”Belbins teamroller” og ”Teambuilding- Hvordan gør jeg mit hold bedre”

Hiphop  1423-1444. Ikke alle koreografier og øvelser er gennemgået.
Hiphop og idrættens organisering 1445-1447
Bess koncept 1354-1356
Subkultur 1049-1050
Strong is the new skinny 1018-1020

Muskelfiberens opbygning, kontraktion, fibertyper samt styring af bevægelser:
Kapitel 22: Komplekse bevægelser side 888-891
Lilla bog:
Nervesystemet side 179-180
Styring af bevægelser side 184-186
Bevægeapparatet-udførsel af kroppens bevægelser s. 187- 190
Musklens kontraktionstyper, sammenhæng mellem kraftudvikling og forkortningshastighed, fibertypesammensætning: side 191-195
I kan selv supplere med Yubio side 268-279 for at få samme stof igen, men siderne er ikke læst.

Pickleball
Yubio 2024:
Kapitel 210 "Pickleball", pickleballs historie, regler, idé og organisering, øvelser. side 1267-1293

Opvarmning:
Opvarmningsprogram kapitel 20 side 1333-1357
Opvarmningens effekt: test side 209-212  
Arbejdets tre faser og opvarmningens effekt 69-72
Åndedræt og kredsløb samt regulerings mekanismer 45-52  

Træningslære:
Lilla bog:
Anerob træning: side 246-252
Aerob træning: 256-264, 266 nederst- 268  midt

Arbejdskrav og kapacitetsanalyse
Arbejdskrav og kapacitetsanalyse side 229-234 lilla bog
Yubio side 1257-1260


Springgymnastik og akroyoga
Yubio 2024
Springgymnastikkens historie samt øvelser:
side 1056-1082
• PDF af s. 115-121 fra Redskabsgymnastik af Henrik Taarsted Jørgensen. med fokus på modtagningen
Kompendium: Akroyoga som er brugt til at finde øvelser samt læse om princippet bag akroyoga med begreber som spotter, flyver, base

Ultimate og de moderne olympiske lege
Materialer fra 1.g:
- Dansk Frisbee Sport Union, 'ULTIMATE – en introduktion til undervisning', s.  6-9 (Regler og "spirit of the game"), s. 12-14 (kaste- og gribeteknik), s. 19-20 (løb og cuts).
Materialer i 3. g
Yubio 2024: Ultimate side 673-691
- Oversigt: Boldspilsfamilierne – Kaosspil, Net/vægspil, Slagspil og Træfspil fra kapitlet Boldbasis side 454-460.
Springgymnastik, akroyoga og den moderne idrætshistorie
Yubio: Springgymnastikkens historie samt øvelser side 1056-1082
• PDF af s. 115-121 fra Redskabsgymnastik af Henrik Taarsted Jørgensen. med fokus på modtagningen
Kompendium: Akroyoga som er brugt til at finde øvelser samt læse om princippet bag akroyoga med begreber som spotter, flyver, base

Den moderne idrætshistorie:
Yubio side 356-366


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer