Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Sarah Sophie Isaksen
|
Hold
|
2024 bk/3 valgfag (2g3g bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Visuelle virkemidler
Forløbet introducerer eleverne for de grundbegreber, virkemidler og kunstgenrer vi arbejder med i billedkunst. Således handler forløbet om analyse og fortolkning af kunst (billeder, skulptur og installationskunst). I det praktiske arbejde veksler vi mellem små og større praktiske opgaver, som kobles til teorien.
I forløbet arbejder vi specielt med kunstner Lisbeth Eugenie Christensens kunst, da skolen netop har modtaget 2 af hendes kunstværker. Hendes kunst kan karakteriserer som abstraktion med figurative elementer, der ofte har landskabslignende karakter. Hun interesserer sig for farver, flader og dybdevirkninger i det abstrakte, og derfor passer hun perfekt til en forløb om formelle virkemidler.
Eleverne skal desuden med til ferniseringen af de to malerier, hvor de møder Lisbeth Christensen og får mulighed for at stille hende spørgsmål.
Tekster i kompendium:
- Farveteori (udarbejdet af billedkunstlærerne på Hj-gym).
- Komposition (fra tilbygningen.dk - tilbygningen til Thorvaldsens museum - og Kunsten.dk).
- Rum i billeder, skulpturer og installationer (udarbejdet af billedkunstlærerne på Hj-gym).
- Figurative og nonfigurative værker (fra tilbygningen.dk).
Praktisk arbejde:
- Maleri med komplementærfarver og nabofarver (Stilleben-motiv).
- Perspektivtegning (linear).
- Collage: skab en dynamisk/harmonisk komposition.
- Abstrakte skulpturer lavet i karton.
- Installationsværk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej alle billedkunstelever :) Jeg glæder mig til at møde jer alle i dag. Vi starter skoleåret med et grundforløb, hvor I skal lære de grundbegreber, vi bruger i faget. Her er det elektroniske kompendium, og I får også et i print til timen: grundforlø
-
Læs til i dag i grundforløbskompendiet om farveteori, s. 1-8.
-
Ingen lektier. Vi laver farveøvelser i dag, både praktiske og teoretiske.
-
Læs til i dag fra s. 9-15 i kompendiet om former og linjer i værker (komposition).
-
Vi arbejder fortsat med Bech-værkerne. Hvis der er tid til det, evaluerer vi dem bagefter (mundtligt og skriftligt).
-
Læs til i dag om "Rum i billeder", s. 19-23.
-
Vi går i dag i dybden med sidste uges lektie, "Rum i billeder", s. 19-23. Skim gerne kapitlet i gennem en gang til, så I klar på lektien til i dag.
-
Vi arbejder fortsat med linearperspektivet. Dem, som var der sidste gang, får hele timen til at tegne et motiv i linearperspektiv (med min vejledning naturligvis). Var man ikke med til timen sidste gang, så læs kapitlet om rum i billeder igen, specie
-
Analyse af skulpturer.docx
-
Vi arbejder i dag med skulptur og rum, så læs til idag fra s. 23-28 i kompendiet.
-
Vi laver skulpturer i dag + vi taler kunstreception i morgen.
-
Vi mødes i den nye sproggang, hvor Lisbeth Eugenie Christensens to værker til skolen hænger. I skal være med til ferniseringen af de to værker.
-
Vi færdiggør jeres værker i dag, og så laver vi en skulptur i pap/karton.
-
Installationskunst.pptx
-
Læs til i dag om installationskunst, s. 29-31 i kompendiet.
-
Vi arbejder fortsat på installationsværket. Alle dem, som ikke var der i sidste time, kan sagtens være med til at lave værket i dag.
-
Vi færdiggør installationsværket i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ud i naturen
Formålet med forløbet er at undersøge menneskets forhold til og skildring af naturen i kunst og arkitektur. Gennem hele forløbet vil menneskets forhold til naturen være et centralt fokus (kultur vs. natur).
Vi skal for første gang arbejde med arkitektur, så vi skal også undersøge, hvordan (og hvorfor) vi arbejder med arkitektur i billedkunst.
Indhold:
- Vi arbejder med landskabsmaleriet og tage udgangspunkt i guldalderlandskabet og det ekspressive landskab.
- Vi vil også arbejde med landart, da denne genre ikke agerer som en skildring af naturen, men bliver til en del af naturen. Her har vi specielt fokus på landart som en stedsspecifik kunstgenre, og "sites" og "non-sites" bliver centrale begreber. Således arbejder vi altså også med dokumentationen af landart, da denne kunstgenre ofte arbejder aktivt med det flygtige udtryk og de nedbrydelige materialer. Vi ser på forskellige land art værker, men arbejder mere indgående med "Spiral Jetty" (1970) af Robert Smith og Nils Udos "Root-sculpture fra 1995.
- På det arkitektoniske område arbejder vi specielt med den stedsspecifikke arkitektur, som også forsøger at blive en del af naturen gennem sit æstetiske udtryk. Vi ser bl.a. på "Akropolis" fra Athen og kommer også kort ind på de gamle Egyptiske pyramider. Derefter arbejder vi med forskellige moderne stedsspecifikke bygninger og analyserer Huset på Mallorca (Utzon). Eleverne holder i grupper oplæg om følgende bygninger: Parthenon, Moesgaaard museum, Operahuset i Sidney af Utzon, Casa Batlló af Gaudi, Whaterfall af Frank Lloyd Wright samt Geisel biblioteket af William Pereira.
Vi har deruden en workshop med kunstner Lisbeth Eugenie, hvor alle elever laver et værk i hendes stil.
Tekster:
- Landskabsmaleriet (Frit efter: http://www.smk.dk/besoeg-museet/udstillinger/tidligere-udstillinger/2010/nature-strikes-back/4-landskabet/)
- Modernistiske landskaber (Frit efter: http://www.aros.dk/media/283188/modernisme_uv.pdf)
- Land art (fra https://faktalink.dk/titelliste/land)
- Den stedsspecifikke arkitektur (Fra: http://www.dac.dk/da/dac-learning/netundervisning/arksite-plus/teori/faenomenologi/)
Praktiske opgaver:
- Parafrase: mal et ekspressiv landskab med udgangspunkt i et guldalderlandskab.
- Lav et stedsspecifikt land art-værk placeret ved et udendørsområde enten på skolen eller i byrummet.
- Design en stedsspecifik bygning til et landskabsmaleri (Collage)
- Maleri i Lisbeth Eugenie-stil; et abstrakt værk med landskabslignende træk, som forbinder det abstrakte og figurative.
Sidetal: ca. 50
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genlæs kapitlet om landskabsmaleriet, s. 1-3 i det nye kompendium. Her er det elektronisk (dog uden sidetal her): Ud i naturen - kompendium.pdf Vi maler i dag.
-
Vi tager på Vendsyssel Kunstmuseum i dag. Vi skal se denne udstilling, som I gerne må læse om til i dag: Landskab i farver - Niels Larsen Stevns & Signe Klejs | Dansk
-
Vi mødes på Vendsyssel Kunstmuseum kl. 13.50. Det er nemt at finde på google maps, adressen er: P Nørkjærs Plads 15, 9800 Hjørring. I må gerne tage jeres skoleting med, for vi kommer ikke tilbage på skolen. Hvis man alligevel gerne vil have låst sine
-
Vigtig lektie til i dag: Hav en plante med, f.eks. en lille blomst, blad, gren osv. Det skal bruges i jeres værk.
-
Færdiggørelse af jeres malerier
-
Analysemodel for billeder.docx
-
Ud i naturen - kompendium.pdf
-
Lav denne evaluering af jeres ekspressive landskaber i dag: Evaluering af ekspressivt landskab.docx
-
Læs evt. op på landart i kompendiet, specielt hvis I ikke var der sidste time. I skal nemlig lave et landart-værk i timen i dag.
-
Gruppe 1
-
Alle skal have printet billeder af deres land art værker ud til i dag. Medbring kopierne til timen.
-
Arkitektur - ud i naturen.pptx
-
Analysemodel for arkitektur.docx
-
I forbereder oplæg i denne time og er tilbage kl 9.10.
-
Det er laaang tid siden, vi har haft billedkunst, så jeg håber, I kan huske, hvad det er. Sidste gang arbejdede vi med stedsspecifikke arkitektur-collager, som vi ikke nåede at blive færdige med. I skal derfor alle sammen til i dag have printet alt d
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den abstrakte skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt - Drømme
Som eksamensprojekt arbejder vi med "Drømme" som emne. Eleverne udarbejder således selvstændige værker, hvor de på forskellig vis arbejder med drømme. De har materialefrihed, men et benspænd som lyder, at de skal finde inspiration i en kunstner eller en stilperiode. De kan også inddrage relevant teori om drømme fra TAP.
Vi starter forløbet med at se en masse forskellige eksempler på kunst, hvor drømme og fantasi spiller en stor rolle: Goyas drømmemotiver, Henry Fuseli, Surrealismen, herunder Joan Miro, Frida Kahlo og Salvador Dali. Fra samtidskunsten ser vi på Louise Bourgeois's edderkopper, Kathrine Ærtebjerg, Julie Nord, Astrid Kruse, Martin Eder og Pipilotto Rist.
Herefter arbejder vi teoretisk med Freuds drømmeteori, beskrevet i TAP. Ordet "drømme" kan dog fortolkes som andet end de drømme vi har om natten; det kan være dagdrømme og drømme for fremtiden. I så fald kan man ikke bruge Freuds drømmeteori direkte.
Tekster:
- Teori om drømme fra "TAP - Teori til analyse og praksis i billedkunst", af Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse, Praxis, 2021, s. 101-103.
- "Drømme i kunsten – værker til inspiration" (udarbejdet af SSI, frit efter Jonas Wolters "Kunst i teori og praksis", Tidernes forlag, 2022).
Eleverne arbejder i denne periode med en logbog i OneNote, hvor de løbende nedskriver deres overvejelser og refleksioner om deres værk og proces (en slags portfoliemappe til eksamensprojektet). De må derfor gerne have adgang til denne logbog til eksamen.
Sidetal: ca. 25 sider (inklusiv powerpoint)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på eksamensprojektet i dag, og temaet er "drømme". Slå ordet op på nettet og se, hvor mange definitioner, I får.
-
I skal til i dag have mindst 1 idé til et eksamensprojekt. Det er også ok at have flere ideer, man i dag kan vælge imellem.
-
Alle skal til i dag være klar på, hvad det er for et eksamensprojekt, I vil lave. I skal være klar til at gå igang med projektet i dag, så tænk over følgende: hvad er det for en idé, I gerne vil gå med? Hvad er motivet for jeres værk? Hvilket medie v
-
Sidste billedkunsttime. Alle eksamensprojekter skal være færdige til i dag, og vi ser de projekter, I har lavet. Derudover taler vi eksamen og repetition.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784239935",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784239935",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64784239935"
}