Holdet 2024 Bi/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Nicole Julia Jacqueline Cordes
Hold 2024 Bi/2p (2p Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 organsystemer, særligt åndedræt og blodkredsløb
Titel 2 økologi del 1: økosystemer og planter
Titel 3 celler del 1: bl.a. cellecyklus, celledelingstyper
Titel 4 Nervesystemet
Titel 5 Evolution- hvordan fungerer evolution ?
Titel 6 virus, bakterier og svampe
Titel 7 celler del 2: gær - en nyttig organisme
Titel 8 Det perfekte menneske
Titel 9 Hormoner
Titel 10 økologi del 2: økosystemer og biodiversitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 organsystemer, særligt åndedræt og blodkredsløb

1. Fysiologi del 1:
Hvordan er vores krop organiseret, hvordan fungerer udvalgte organsystemer?
Her: Åndedrætsystemet og blodkredsløbet
faglige mål:
overblik over menneskets organsystemer, derefter fokus åndedrætssystemet og kredsløbssystemet i deres opbygning og funktion, her delvis repetition fra 1hf end gennemgang af de to systemer. .
vigtige fagbegreber: fagbegreber vedr. anatomien i lungerne og kredsløbet, hjertets arbejdsfaser, diffusionsforhold i lungerne, partialtrykforhold i lungerne, hæmatokrit og perspektivering til doping med EPO

eksperimentalt arbejde: vitalkapacitetsmålinger (databehandlet med kropshøjde- regression),
måling af hæmatokritværdi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 økologi del 1: økosystemer og planter

2. Økologi del 1:
Økosystemer og biodiversitet – Hvordan fungerer økosystemer og hvorfor er det så vigtigt ?
rep. og indføring af vigtige økologiske begreber (biotiske og abiotiske faktorer, nicher) livets opståen, fotosyntesens lysprocesser og Calvin cyklus i overblik.
eksperimentalt : karseforsøg med fokus på faktor vand i forhold til fotosyntesen (elevkonstrueret)
høinfusion og observation af små livsformer i søvand
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nervesystemet

Nervesystemet: Hvordan kan kroppen styres via impulser?

1. del : overordnet opbygning og funktion, nervecellers opbygning, aktionspotentiale, membrantransport: K-Na-pumpe, synapse, lidt motorisk styring, rygmarv etc.

dertil koples et besø på UCN sygeplejeuddannelsen, som har forberedt en case om en mountainbikeulykke med problemer i bevægeappaarat og bevægelser, hvor elevernes skal anvende psykoligi og biologividen i deres skriftlig opgave (LSO)

2.del:  Hvordan er vores hjerneopbygget og hvordan kan den påvirkes ?
Hjernens opbygning og funktion overordnet, det påvirkede hjerne

eksperimentalt: hjernepåvirkning og reaktionsøvelser ?- Sukker, Koffein eller andet (tilladt) ?-
evt. afprøvning af eget konstrueret forsøg med folkeskoleelever, der kommer på besøg en eftermiddag i december

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution- hvordan fungerer evolution ?

Hvordan fungerer evolution- Darwins evolutionsteori
Hvor kommer vi fra ?
Delspørgsmål: Hvordan har giraffen fået sin lange hals ? Hvordan er menneskets udvikling ?

Med udgangspunkt i naturlig selektion og arternes udvikling efter Darwin forklares og repeteres :
DNA, mutationer i evolutionær sammenhæng, desuden endosymbiontteorien i forhold til opståelsen af eukaryoter.
Livets træ
litteratur: bl.a. dokumentaren:  "your inner monkey" - se youtubelink I timerne

Eksperimentalt arbejde: dissektion af dådyrhoved og fasan. Formål: Genkende ligheder og forskelle i deres anatomiske opbygning i forhold til deres plads i livets træ.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 virus, bakterier og svampe

spørgsmål: Hvad er mikroorganismer ?
Hvordan fungerer en virus? Hvilke konsekvenser kan det have ?
Hvordan bekæmper man sygdomsfremkaldende bakterier og hvilke udfordringer har vi ?
antibiotikaresistens
efterhånden mere fokus på gær, da vi går videre til gæringsprocesen og respirationsprocessen derfra
eksperimentalt arbejde: , podeforsøg med udvalgte steder på HG, resistensforsøg (gennemført senere end selv forløbet)
se også: celler- gær en nyttig organisme for at finde mikrobiologistof
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
disposition for en kort fremlæggelse 19-01-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 celler del 2: gær - en nyttig organisme

mikrobiologi med eksemplet: Gær - en lille, men nyttig organisme:
Gær, hvad er det ?
Gær som organisme og dens anvendelse. Gæringsprocessen overordnet,  respirationens delprocesser: glykolyse, citratcyklus, elektrontransportkæden

litteraturforslag: https://lex.dk/g%C3%A6r, BIF: 18-19, 35-41,

eksperimentalt: gærvækst (fortyndningserie), bagning eller påvisning af levende gær i upasteuriseret øl. (yoghurtproduktion, hvis tid og motivation)  - fremlæggelser


resistensforsøg blev gennemført her - en "clifhænger" fra mikrobiologiforløbet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
genaflevering : rapport nervesystemet 10-02-2025
centrale processer: gæring og respiration 10-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det perfekte menneske

proteinsyntese del 2 (transskritionsfaktorer, …), enzymer, nedarvning (rep), mutationer, anvendelse af biotetik (CRISPR) ,  PCR og kort intro til epigenetik

eksperimentalt arbejde: blodtypebestemmelse, gelektroforese- obs: sidste forsøg er første gennemført i uge 17
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Hormoner

Feedbacksystemer - fokus på insulin, testosteron og lidt menstruationscyklus
(skabe sammenhæng i forhold til andre emner i løbet af året og 1.hf)
Eksperimentalt: blodsukkermålinger under forskellige forhold, mat. Diagrammer, mikroskopi af ornesæd- uden og med selvvalgt påvirkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 økologi del 2: økosystemer og biodiversitet



økosystemer og biodiversitet tager afsæt i 1hf´s økosystemdefinition med fokus på fødekæder, stofkredsløb og energistrømme. Repetition af carbonkredsløbet med øget fokus på nedbrydning/respiration og fotosyntesen. (vi har ikke nået andre anaerobe processer end gæring/fermentering (se relevant mikrobiologiforløb))

Definition og betydning af begrebet biodiversitet (økosystem, arts, genetisk). Ellers inddragelse af kendte begreber, som artsbegrebet, populationsbegrebet og andre begreber af økologien (biotiske , abiotiske faktorer, intraspecifik, interspecifik konkurrence)
Desuden inddragelse af globale udfordringer i forhold til biodiversitet (stikord: palmolieproduktion)


eksperimentalt arbejde; feltarbejde: Raunkjærcirkelforsøg i Hjørring Bjerge, dyrefangstforsøg på HG´s matrikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer