Holdet 2024 Sa/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jens Rønnest Stærkjær
Hold 2024 Sa/2p (2p Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstaten
Titel 2 Ideologier, partier og demokrati
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 4 Økonomi og miljø
Titel 5 Kulturmøder
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstaten

Velfærdsstaten

Kernestof:
Bülow, Helle, SamfNu B, Syatime, 2018, kap 7.

Supplerende:
1. KL-formand: Christiansborg og befolkningen må snart forstå, at vi ikke kan bevare niveauet af velfærd
https://politiken.dk/indland/art9259781/Christiansborg-og-befolkningen-m%C3%A5-snart-forst%C3%A5-at-vi-ikke-kan-bevare-niveauet-af-velf%C3%A6rd

2. Professor om boom i private sundhedsforsikringer: 'Det strider imod sundhedsloven'
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/oestjylland/professor-om-boom-i-private-sundhedsforsikringer-det-strider-imod

3. Statistik "Forventet udbud og efterspørgsel på SOSU'er frem til 2023 (1000 personer)"
https://www.kl.dk/nyheder/momentum/2022/2022-8/knap-8-ud-af-10-forventer-velfaerd-der-bliver-meget-svaer-at-leve-op-til/


Centrale begreber: (Væsentlige begreber, men ikke udtømmende)
- De tre velfærdsmodeller
- Velfærdstrekanten
- Stat, marked, civilsamfund
- Gini-koefficienten
- Den danske models styrker, svagheder, udfordringer og muligheder.
- Globaliseringens betydning for velfærdsstaten
- CEPOS vs. CEVEA
- EU's betydning for danske velfærd
- Velfærdsprincipperne, herunder forholdet mellem stat, marked og civilsamfund
- Metode, sammenligning af modellerne (komparativ).
- Chanceulighed
- Habitus
- Hypotese
- Model
- Økonomisk, social og kulturel kapital
- Ligestilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ideologier, partier og demokrati

Kernestof:
Bülow, Helle, SamfNu B, Syatime, 2018, 73-129

Supplerende:
Valgforsker forklarer - derfor er rekordmange vælgere utro
https://www.tvsyd.dk/folketingsvalg-2022/valgforsker-forklarer-derfor-er-rekordmange-vaelgere-utro

Socialdemokratiets højresving er omstridt. Men måske er det et demokratisk fremskridt
https://www.information.dk/moti/2021/05/socialdemokratiets-hoejresving-omstridt-maaske-demokratisk-fremskridt

Ét emne topper 'overraskende stort' danskernes liste over, hvad de vil have politikerne til at løse
https://www.dr.dk/nyheder/politik/et-emne-topper-overraskende-stort-danskernes-liste-over-hvad-de-vil-have-politikerne

Artikel: "Betyder partiernes politik overhovedet noget for vælgerne?"
http://politik.tv2.dk/2014-07-31-betyder-partiernes-politik-overhovedet-noget-v%C3%A6lgerne)

Værdipolitik er tilbage på vælgernes dagsorden
Kilde: http://www.information.dk/529209

Centrale begreber. (Væsentlige begreber, men ikke udtømmende)
- De tre ideologier
- Ideologiske forgreninger
- Politiske skillelinjer
- Partiadfærd
- Vælgeradfærd
- Magt, begreber og definitioner
- Demokratiopfattelser
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
- Politiske beslutningsprocesser (Danmark og globalt)
- Det politiske systemer i Danmark og EU.
- Venstre-højreskalaen
- Ny Venstre-højreskala
- Partityper
- Anthony Downs medianvælgerteori
- Kaare Strøm
- Direkte og repræsentativt demokrati
- Molins model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Kernestof:
Bülow, Helle, SamfNu B, Systime, 2018, side 7-40.

Artikler:

Ny undersøgelse: Det går skidt med elevernes trivsel.
https://www.folkeskolen.dk/elevtrivsel-karakterer-trivsel/ny-undersogelse-det-gar-skidt-med-elevernes-trivsel/4691722

Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge
https://www.dr.dk/ligetil/ligetil-paa-tegnsprog/haartab-angst-og-soevnmangel-hoejt-tempo-i-samfundet-skaber-oeget

Mistrivsel kan ramme alle unge – men rammer udsatte hårdest
https://socialraadgiverne.dk/faglig-artikel/mistrivsel-kan-ramme-alle-unge-men-rammer-udsatte-haardest/

Centrale begreber: (Væsentlige begreber, men ikke udtømmende)

Identitetsdannelse.
Socialisering (Primær, sekundær, dobbelt og multisocialisering)
Traditionel, moderne og senmoderne samfund. (Datering og forskelle)
1960érne velstandsstigning.
Kulturelle mønstre
Giddens (Herunder hans tre centrale forhold)
Ulrich Beck og ”risikosamfundet”
Bauman
De sociale medier i det senmoderne samfund.
Johannes Andersen og X-factor loven.
Udfordringerne ved at være ung i det senmoderne.
Identitetens niveauer.
Socialisering, (Primær-, sekundær-, dobbelt- og multisocialisering)
Formelle normer og uformelle normer
Sanktioner
Aftraditionalisering
Bourdieu og social ulighed (Kapitaler, habitus og livsstile)
Social arv (positiv og negativ)
Social mobilitet
Mønsterbryder
Fordele og ulemper er der ved at leve i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og miljø

Økonomi

Udover samfundsøkonomi kommer vi også lidt ind på klima/miljø, globalisering og EU.

Materiale:
Bülow, Helle, SamfNu B, Systime, 2018, side 219-259.


Supplerende:
Dansk økonomi brager afsted: 'Vanvittig flot fremgang'
https://ekstrabladet.dk/penge/dansk-oekonomi-brager-afsted-vanvittig-flot-fremgang/10525326

Told på varer fra Mexico og Canada kan koste flere tusind danske job
https://www.berlingske.dk/business/told-paa-varer-fra-mexico-og-canada-kan-koste-flere-tusind-danske-job?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYNxIbNjm4PDgV6oB-5xIOKQONqBXOCrhY0htvDBIx5g7smbfS1NaHQOSYglJEg%3D&gaa_ts=67bc0d54&gaa_sig=2VymQR5M8Udx3dKcDFdLkc1gu0E5fCL37nu0kiH5navSxdZSfxqdD7wzOw1oEuLePCeeS-wK_OYZiqVG41P-cw%3D%3D

Et overblik over dansk økonomi
Forbrugertillidsindikatoren og konkurser fra dst.dk


Centrale begreber: (Væsentlige begreber, men ikke udtømmende)

Det økonomiske kredsløb
De økonomiske mål
Pengepolitik (Ekspansiv og kontraktiv)
Finanspolitik (Ekspansiv og kontraktiv)
Strukturpolitik (Stramningsstrategien og udvidelsesstrategien)
Stat, marked og civilsamfund
Markeds-, plan- og blandingsøkonomi
Miljøpolitik.
Økonomisk globalisering
BNP
Inflation
Betalingsbalance.
Arbejdsløshed og typer af arbejdsløshed.
Konkurrenceevne
Bæredygtig udvikling
Økonomisk styring
EU’s betydning for økonomien
Det indre marked.
Frihandel vs. protektionisme.
Arbejdsmarkedsforhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kulturmøder

Kernestof:
Bülow, Helle, SamfNu B, Systime, 2018, kap 2, Kultur og Kulturmøder.

Maria, Bundgård m.fl., Sociologisk set, Systime, 2009, 123-125.


Næsten halvdelen af alle indsatte i fængslerne har ikke-dansk baggrund
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/naesten-halvanden-af-alle-indsatte-i-faengslerne-har-anden-etnisk-baggrund

Udlændinge og integration
https://enhedslisten.dk/politikomraade/udlaendinge-og-integration

Hver femte nyfødte har udenlandske rødder
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hver-femte-nyfoedte-har-udenlandske-roedder

Gennemført uddannelse
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/uddannelse

Film og TV:
MGP Missionen

Centrale begreber (De vigtigste, ikke udtømmende):
- Integrationsformer
- Hofstede
- Identitetsformer
- Patriotisme vs. nationalisme
- Snævre vs. brede kulturbegreb
- Globaliseringens betydning
- Poul Gilroy
- Norm
- Social kontrol
- Identitetsdannelse
- Socialisering
- Social differentiering og kulturelle mønstre
- Tre former for anerkendelse
- Senmoderniteten
- Ligestilling
- De mange muligheder i senmoderniteten  
- De sociale arenaer
- Det serielle liv
- De tre identitetsstrategier
- Adfærd på de sociale medier (også vedr. identitet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Kernestof:
Bülow, Helle, SamfNu B, Systime, 2018, side 150-163

Repetition af forløb og fokus på medier og metode.

Formål med repetitionen:
At sikre, at I har styr på de fem forløb, som kan komme til eksamen.

At integrere viden om medier, da dette er en vigtig del af læreplanen, som hidtil kun er blevet berørt overfladisk.

Hvordan medier passer ind:
Medier har allerede været inddraget i flere forløb, men vi vil nu fokusere mere systematisk på deres rolle.

Den viden, vi opnår om medier, kan understøtte og perspektivere jeres forståelse af de tidligere forløb.

(Metode: komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • IT
Væsentligste arbejdsformer