Holdet 2024 ps/2p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Sanne Krogh Poulsen
Hold 2024 ps/2p (2p ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Læringens udfordringer
Titel 2 De vigtige relationer
Titel 3 Os og dem
Titel 4 Senmoderne ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Læringens udfordringer

Et forløb, der undersøger læring med fokus på, hvilke udfordringer der er ved læring, men også hvad der skal til for at skabe læring. Vi har både set på læringens udvikling og fokuseret på den læring, der foregår i fx gymnasiet. I forløbet har der været introduktion til metode og arbejdet med psykologiske problemstillinger. Desuden har der været en praktisk dimension, da eleverne har lavet mange kreative opgaver og øvelser ift. læring, motivation og coping for at kunne arbejde med teorierne i praksis både ift. ege læring, men også i et professionsrettet øjemed.
Derudover er en del af forløbets teori anvendt til UCN-praktik på sygeplejerskeuddannelsen.

Grundbog:
Pedersen, Christian Skjødt: "Temaer til psykologi", Systime, 2024:
- 41-64: Tidlig læring, Biologisk primære og sekundære evner, unschooling, hukommelse (arbejdshukommelse, langtids- og korttidshukommelse), opmærksomhed, indkodning/test/træning, Motivation, selvbestemmelsesteori
- 67-69: Præstation
- 74-78: stress og coping (akut og kronisk stress, kvantitative - kognitive - og emotionelle krav, problemfokuseret og emotionsfokuseret coping)
- 122-125: Virtuelt samvær og nonverbal kommunikation

Supplerende materiale:
- Rashid, Imran: "Sluk", 2017: "Skumfidusernes betydning for livet s. 42-45
- Larsen, Ole Schultz:: "Psykologiens veje", Systime (ibog): Krav-kontrolmodellen, samspilsprocesser (Zonen for nærmeste udvikling)
- Wolf og Ravn: "Fra celle til selfie", 2015 s. 249-252 (Om læring, multitasking, opmærksomhed og forstyrrelser)

Derudover er der brugt teori til casearbejde på UCN samt udarbejdelse af en skriftlig, professionsrettet opgave i fagpakkefag:
- Larsen, Ole Schultz: "Psykologiens veje", Systime (om Oplevelse af sammenhæng og social-kognitiv læringsteori/Banduras Self- efficacy)
- Rønn, Lise: "Relationen mellem patient og sundhedspersonale er afgørende", 2022

Cases/artikler:
- "Jeg havde hørt rigtig meget om karakterræs i gymnasiet. Det slap vi for, så vi kunne få et godt socialt liv i klassen", Lise Richter, Information 2017
- "Ond cirkel: Dårlig søvn fører til stress, som fører til dårlig søvn", www.videnskab.dk, 2017
- "Caroline på 18: De andre var også stressede, men ikke på helt samme niveau", DR.dk, 2017
- "Sådan bliver elever motiveret i skolen", videnskab.dk. 2015

Film:
- "Børnenes hemmelige verden" afsnit 3, DR, 2015
- "De perfekte piger", DR, 2015

Ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 De vigtige relationer

Under overskriften "De vigtige relationer" har vi gennem teori, undersøgelser og eksempler set på, hvad forskellige former for relationer har af betydning for menneskers udvikling, trivsel/mistrivsel og identitet. Vi har fokuseret på barndommen og samspillet mellem børn og omsorgspersoner - herunder tilknytning, tilknytningstyper, temperament, tillid/mistillid, omsorgssvigt og risiko- og beskyttelsesfaktorer (resiliens).
Derudover har vi set på ungdomstiden ift. venskabers og sociale mediers betydning. Vi har også undersøgt kærlighed og voksenlivets relationer med en partner. Her har vi bl.a. været inde på personlighed.

Pedersen, Christian Skjødt: Temaer til psykologi", Systime 2024:
- 11-12: Udviklingspsykologi
- 91-97: Tilknytning, Bowlby, fremmedsituationstesten, tilknytningstyper og temperament
- 103-109: Digitalt eller offentligt svigt - skærmbrug, socialisering/relationer i daginstitutioner
- 110-118: Om venskaber - Dunbars tal/venskabscirkler, venskab og personlighed
122-125 : Om virtuelt samvær, social sammenligning og nonverbal kommunikation + socialisering (primær, sekundær og dobbelt)

Ravn & Wolf: "Psykologi: Fra celle til selfie" Colombus, ibog, 2024:
- Erikson: Livslang identitetsskabelse: Identitet, udviklingskriser, de 8 stadier
- Omsorgssvigt (Else Christensens 4 typer), konsekvenser, resiliens (risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer)

Larsen, Ole Schultz: "Psykologiens veje", Systime, ibog:
"The big five - personlighedspsykologi" (Trækteori og personlighedstests)

Jensen, Charlotte T. og Gitte Qvorning: Undersøgelser i psykologi, ibog, Systime, 2024 "Hvad er vigtigst for babyabers velbefindende?" (Harlows aber)

- Still face-experiment (herunder spejlneuroner og ansigtsduetter)
- The visual cliff (eksperiment)

Programmer/cases:
- "Er du mors lille dreng", tv2, 1998 (00.00-15.30) - brugt til at undersøge omsorgssvigt og tilknytning samt anvendt til professionsrettet opgave om at skrive en forældrekompetencevurdering.
- "Gift ved første blik", 2024 afsnit 1 (fokus på personlighed og parforhold - Eriksons teori samt trækteori i anvendelse til at analysere parforholdet som en vigtig relation)
- "Min barndom i helvede", Mette Korsgaard, 2012 - Anvendt til omsorgssvigt og resiliens.

Følgende artikler er anvendt til eksamenstræning i grupper på klassen:
- "Så snart forældrene hiver deres telefoner frem, kan børnene føle det som en afvisning", Berlingske, 2017
- "Sociale medier påvirker unges sociale liv og trivsel på godt og ondt", Sundhedsstyrelsen, 2023

Antal sider: Ca. 60

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Os og dem

Med udgangspunkt i primært socialpsykologien undersøger vi, hvorfor mennesker søger  gruppen, hvorfor vi passer meget på vores egengruppe, og hvorfor der kan opstå fjendtlighed mellem grupper. Derudover undersøger vi, hvorfor man kan skade eller mobbe andre, gruppens magt ift, hvornår vi hjælper andre, samt hvordan man kan reducere fordomme og konflikter.

Grundbog:
Pedersen, Christian Schjødt: "Temaer til psykologi", Systime, 2024:
- s. 8-22: Psykologiske retninger
- s. 27-30: Metode i psykologi
- s. 139-147: Grundbegreber (social kategorisering, stereotyper, fordomme, diskrimination, ind- og udgrupper), social identitet (minimalgruppeeksperimentet
- s. 151-152: Empati (bystander-effekten)
- s. 154-157: Lydighed (Milgram)
- s. 176-179: Reduktion af fordomme og konflikt (kontaktteorien, rekategorisering, fælles identitet)

Andre materialer:
Larsen, Ole Schultz: "Psykologiens veje",  Systime, ibog
- Kognitive skemaer (assimilation og akkommodation)
- Solomon Asch: Konformitet
- Roller/rollekonflikt
- Mobning
- Holdninger og kognitiv dissonans (trekomponentmodellen)

Artikler:
- "Er dine forældre alkoholikere?", www.dr.dk, 2023
- "Har det svært på efterskole", børnetelefonen (https://bornetelefonen.dk/brevkasse/efterskole/har-det-svaert-paa-efterskole/)
- "Fodbolddrenge blev mødt af racistisk musik og tilråb - forældrene burde have skredet ind", Christian Orrey, Horsens Folkeblad, 2019
- "Med et tryk på en knap", Christian H. Nielsen, Weekendavisen, 2019

Tv-programmer:
"Lydighedens dilemma", DR, 2002 (00.00-00.20)
"Hjernevask: Hvornår vil du skade et andet menneske?", DR1, 2013

Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Senmoderne ungdom

Forløbet dykker ned i ungdommen som livsperiode og undersøger, hvilke muligheder og udfordringer der er ved at være ung i det senmoderne samfund.
Vi har arbejdet med senmodernitet og Giddens' og Ziehes begreber herom, set på ungdommen som livsfase samt køn og uddannelsesvalg i senmoderniteten. Her har vi også inddraget perspektiver om stress, coping, resiliens, identitet, stereotyper og fordomme.

Derudover har eleverne arbejdet med små selvvalgte ungdomsprojekter (fx om spiseforstyrrelser, træning, stress)

Teori:
Larsen, Ole Schultz: "Psykologiens veje", Systime, ibog:
- Ungdom - en livsfase
- En flodbølge af muligheder

Wolf og Ravn: "Psykologi: Fra celle til selfie", Forlaget Columbus, ibog:
- Thomas Ziehe: Narcissistisk socialisationstype, kulturel frisættelse, individualisering, tre reaktionsmønstre
- Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet, adskillelse af tid og rum, udlejring, ontologisk sikkerhed, sociale arenaer
- Erikson: Identitet og fase 5: Peer groups, negativ identitet/helstøbt identitet

Pedersen, Christian Skjødt: "Temaer til psykologi", Systime, 2024.
- Social-kognitiv læringsteori (Forstærkning, direkte instruktion, modelindlæring + self efficacy) og kønsskemateorien (side 191-195)

Analysetekster:
"Limbo - Når sabbatår er fucked", afsnit 2, DR1, 2019

Andreasen, Kim: "Køn har stadig betydning for unges uddannelsesvalg", www.kl.dk, 2022

Tekster til arbejdet med eksamensstiuationen "Ved det grønne bord":
- Sørensen, Bent Meier: "Forsker: Skærmene har invaderet vores liv - det er på tide, at vi gør modstad", Videnskab.dk, 2019
- Sørensen, Laura Marie: "Teenagere: Vores forældre giver os ingen regler for opførsel på mobilen", DR.dk, 2019

Ca. 35 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer