Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Johnny Søndergaard Lundberg
|
Hold
|
2024 in/2p (2p in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Du er innovativ
Der arbejdes med kernestofsområderne; hvad er innovation?, kreativitet og idégenerering, foretagsomhed, samt introduktion til behov og muligheder.
Til undervisningen anvendes bogen "Fra idé til virkelighed".
Eleverne skal igennem modulerne opleve succes og få en positiv oplevelse af egne ressourcer og kompetencer. Ligeledes skal de gennem såvel gruppearbejde som individuelt arbejde opnå viden om, vigtigheden af erfaring og refleksion over oplevede ting. Her inddrages forældre der bestrider selvstændige erhverv i det omfang det er muligt.
Eleverne skal desuden indse at de alle har muligheden for at være nytænkende og innovative.
Der arbejdes ud fra praktiske aktiviteter der udfordrer eleverne, således at der hurtigt skabes et miljø for foretagsomhed.
Ud over kernestoffet, anvendes supplerende stof i form af:
Ted talk: "Why you should make useless things" by Simone Giertz
Præsentation af egne erfaringer med foretagsomhed.
Ted talk: Simon Sinek: How great leaders inspire action
Ted talk: Simon Sinek - how to discover your "why" in difficult times
DR: Løvens hule - sæson 2 episode 3, sæson 4 episode 1.
Klip om innovative løsninger fra tegnefilmen "The Croods"
Innovationsudfordring.
Designthinking som idéudviklingsredskab.
Billedkort og associationsteknikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Du skaber værdi
Der arbejdes i dette forløb med forskellige forretningsmodeller og perspektiver på værdiskabelse. Der lægges vægt på foretagsomhed, blandt andet gennem besøg hos ekstern samarbejdspartner, hvor eleverne skal skabe/videreudvikle oplevelsesøkonomi.
Eleverne bliver gennem egne idéer i stand til at afdække behov og muligheder i markedet, være kreative og foretage idégenerering, samt idésortering ud fra forskellige principper.
Ved forståelse af forretningsmodeltyper, skabes overblik og der kan diskuteres forskellige perspektiver på økonomisk bæredygtighed.
Ud over kernestof anvendes bl.a.
Deltagelse i idékonkurrencen "Nordjyske Nyskabere", hvor to grupper er gået fra workshop til semifinale og en er endt i den endelige finale (Top 5).
Idékonkurrencen går fra idé til produkt med fokus på næste bedste skridt i kombination med elevorienteret foretagsomhed.
Herunder ligeledes vigtighed at dels egen kreativitet, men også forståelse af brugerdreven innovation.
De andre elever har fået en rammesat opgave fra Vendsyssel Historiske Museum, hvor de skal videreudvikle en plancheudstilling og tænke unge og børnefamilie ind som målgruppe.
Youtube video TESLA - insame mode (https://www.youtube.com/watch?v=LpaLgF1uLB8)
TED - https://www.ted.com/talks/tim_urban_inside_the_mind_of_a_master_procrastinator?user_email_address=9e7580614ddb37168ba67f8c506401a6
Adam Grant - How to pitch your best... (https://link.chtbl.com/N9J_pqH_)
Præsentation af online værktøjer i form af pinterest og kickstarter som inspirationskilde.
evaluering på elevernes tilgang til arbejdet, samt proces med at kortlægge og skabe værdi.
Herunder fremlæggelser/pitch + brugerdreven innovation i refleksionsgruppe med ekstern aftager af produktet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Du ser muligheder
Eleverne arbejder videre med kortlægning af behov og muligheder, hvor de nu afkræves at kunne indsætte det i forretningsmodeller og derigennem argumentere for den værdiskabende handling der er meningsdannende.
Der arbejdes med foretagsomhed, som bygges på systematisk gennemgang af kreativitet og idégenerering.
Der arbejdes med indhold, som tydeliggør de eksisterende samfundsmæssige forhold, som eleverne er nødt til at forholde sig til, hvis de skal føre idéer ud i livet.
I forløbet arbejdes med modeller fra grundbogen i form af diffusion, adoptanter, åben innovation, brugerdreven innovation, foretagsomhed, teams, personlighedstyper, vision, mission og markedsføring
Der arbejdes især med aktiviteter, som fremmer elevernes evne til at arbejde systematisk, være foretagsomme, måder at indsamle viden, kundskaber og færdigheder for at kunne arbejde innovativt, samt at fremme elevernes nysgerrighed.
Der er suppleret med følgende:
Ted talk: Adam Grant - The surprising habits of original thinkers + What frogs in hot water can teach us about thinking again, Simone Giertz - Why you should make useless things.
DR TV: Alle kan blive millionær: https://www.dr.dk/drtv/se/alle-kan-blive-millionaer_217320
Gennemgang af aktuelle avisartikler, hvor eleverne forholder sig til indholdet og kortlægger de indtil nu tillærte modeller og betydning for handling m.m. (let eksamenstræning - hvordan gennemgår jeg en artikel med innovationsfaget)
https://www.16personalities.com/da/gratis-personlighedstest
Definitoner på Mock up, prototyping, pretotyping, beta-version, interessantanalyse, samt anvendelsesmuligheder for wire-framing til app produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
7,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Du starter op
Forløbet er tilrettelagt således at eleverne i grupper arbejder med deres egne idéer, som der en gang i hvert forløb er blevet taget fat på. Dermed har eleverne langsomt kunnet opbygge et modelkendskab og derigennem langsomt men systematisk idéudvikle, sortere, og nu påbegynde afdækning af behov og muligheder for deres enkelte idéer, indsætte dem i en forretningsmodel og analysere omfanget af værdiskabelse. De er i forløb 3 blevet introduceret til trends, megatrends og samfundets højaktuelle problemstillinger, som de kan tage med i overvejelserne om behov og muligheder for hver enkelt idé.
Elevernes team er sammensat ud fra elevernes egne ønsker, men de lærer kort om teamsturkturer og det at skaffe ressourcer og kompetencer til deres kommende virksomheder.
Der arbejdes meget selvstændigt i grupperne, men hver time indeholder korte oplæg med teoretisk kernestof, som eleverne forholder sig til i form af vurdering af relevans/betydning for egne virksomheder.
Der sættes særligt fokus på at eleverne opnår tro på egne evner. Herunder særligt deres handlekompetencer.
De sættes i stand til at opfylde lærerplanens mål:
Identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer.
De kan anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller.
De kan gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementer fra idé til værdiskabende handling.
De kan bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed.
De er i stand til at kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag.
De kan anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
Supplerende materiale.
aktuelle avisartikler
Listen Louder (at lytte højere i ledelsen) - Jonathan Løw
Herunder afrunding/repetition og eksamenstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790605086",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790605086",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790605086"
}