Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bent Egeløv Kristensen
|
Hold
|
2024 re/3u (3u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion C
Læreplan for religion C:
1. Faglige mål
2. Identitet og formål
3. Kernestof
Religion i det senmoderne samfund
Hvordan undersøger man religion?
Den religionsfaglige værktøjskasse:
1. Elite og mainstream
2. Indefra (emic) og udefra (etic)
3. minimalisme og maksimalisme
Religionsfaglige modeller:
Jan Hjärpe, Indhold, funktion, engagemet
Ninian Smart, de syv dimensioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Buddhisme
Intro til buddhisme:
Fakta om buddhismen, buddhistiske kernebegreber, buddhismens tidlige historie.
Klassisk buddhisme:
Buddhismens skrifter og hellige sprog
Buddhalegenden og Benares-prædikenen
Buddhistiske kernebegreber:
1. De fire ædle sandheder
2. Anatman
3. De fem skandhaer
4. Karma, samsara, nirvana
5. Livshjulet
Mahayana:
1. Mahayanabegreber
2. Bodhisatvafiguren
Buddhistisk praksis:
1. De ti forskrifter
2. Meditation
3. Bøn og offer
4. Helligsteder og templer
Klassen har været på ekskursion til et buddhistisk tempel i Aarhus, hvor vi deltog i en buddhistisk meditation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom
Intro til kristendom:
Hvad er kristendom?
1. Kristendom som en tråd
2. Kristendom som en forsikring
3. Den kristne grundfortælling
Mytologi:
Skabelsesmyter og syndefaldsmyte
Den gamle Testamente:
1.Udvælgelse og pagter
2.Messiasforestillinger
Det ny Testamente:
1. Jesus og farisæerne
2. Jesu forkyndelse
3. Passionshistorien, den nye pagt
Kristendommens grundlæggelse:
1.Den tidlige kristne kirke
2. Paulus, kristendommens grundlægger
Præmoderne kristen tænkning:
Martin Luther
Moderne kristen tænkning:
N F S Grundtvig, Indre Mission, Rudolf Bultmann. K E Løgstrup. Johannes Sløk
Senmoderne kristen tænkning:
Per Ramsdal og trosbekendelser
Klassen har været på en guidet rundvisning i Aarhus domkirke
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Myter og mytologi i GT.docx
-
Hvad er kristendom.pdf
-
Haaning Katrine, Laursen K. Søren: KRISTENDOM - TRO OG PRAKSIS, Systime; sider: 9, 11-14, 187, 207-209, 214-217, 220-223, 234-236, 238-244, 246-249, 251-252, 256-259
-
Myter og mytekategorier, i Carsten Lykke-Kjeldsen (m.fl.): Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-68
-
Den kosmocentriske skabelsesmyte, i 1. Mosebog kap. 1-2,4
-
Den antropocentriske skabelsesmyte, i 1. Mosebog kap. 2,4-25
-
Syndefaldsmyten, i 1. Mosebog kap. 3
-
Jens Formann: De kristnes religion (2012) side 49-50
-
Litterære genrer i Biblen.doc
-
Den brændende tornebusk, i 2. Mosebog kap. 3, 1-14
-
Åbenbaringen på Sinai, i 2. Mosebog kap. 19-20
-
Messiasforventninger i kongetiden, i Salme 20
-
Messiasforventninger i senjødedommen, i Esajas Bog kap. 11,1-10
-
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teologi. Fænomenologi. Metode (2018) side 163
-
Messiasforventninger.docx
-
Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 55
-
Jesu dåb og fristelse i ørkenen, i Markus-evangeliet kap. 1,1-20
-
Helbredelsen af den lamme mand, i Markus-evangeliet kap. 2,1-12
-
Jesu forkyndelse
-
Lignelsen om den fortabte søn, i Lukas-evangeliet kap. 15,11-32
-
Bjergprædikenen, i Matthæus-evangeliet kap. 5,17-48
-
Kærlighedsbegrebet i Biblen.docx
-
Indtoget i Jerusalem, i Markus-evangeliet kap. 11,1-14
-
Beslutningen om Jesu død, i Markus-evangeliet kap. 14,1-11
-
Nadverens indstiftelse. i Markus-evangeliet kap. 14,12-31
-
Bøn og tilfangetagelse, i Markus-evangeliet kap. 14,32-52
-
Jesu indtog i Jerusalem, i Markus-evangeliet kap. 11,1-14
-
Nadveren og forræderi i Markus-evangeliet kap. 14,1-31
-
Getsemane Have, i Markus-evangeliet kap. 14,32-51
-
Forhør hos Det store Råd, i Markus-evangeliet kap. 14,53-15,20
-
Passionshistorien, død og opstandelse, i Markus-evangeliet kap. 15,21-16,8
-
Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 72-73
-
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 150-151, 266
-
Julesalme.docx
-
Velkommen igen, guds engle små, i Anders Holm. Grundtvig. Introduktion og tekster
-
IMU i Aars, Indefra sæson 6, DR 2018
-
Bodil Junker Pedersen: Grundbogen til Religion C (2019) side 238-240
-
Næstekærlighed og den gyldne regel.docx
-
Asger Sørensen: Om kristendommen
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C side 238-240
-
Asger Sørensen: Om kristendommen (1995) side 234-237
-
Trosbekendelser.docx
-
Jan Hjärpes Positioner.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Islam
Intro til islam:
Fakta om islam, hvorfor være muslim, hvorfor forlade islam
Islams historiske udvikling:
1. Islams tilblivelse
2. Islams udvikling
* Sunni og shia, sufisme
Iman:
Fokus på troen på Allah og den yderste dag
Ibadat:
Fokus på bønnen, fasten og valfarten
Muamalat:
Sharia, fiqh og retsskoler
Kvalifikationer af handlinger:
1 Ægteskab og kærlighed
2. Madkultur
Islam i Danmark:
1. Demografi, muslimske grupperinger
2. Sharia i Danmark
Kulturmøde og/eller kulturkonflikter:
1. Euroislam
2. Coolislam
Kulturmøde og kulturkonflikter:
1. Euroislam
2. Coolislam
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 111-117
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 118-122
-
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 180-181
-
Islams trosartikler. Allah.docx
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 135-136
-
Naser Khader: Ære og Skam (2002) side 30-35
-
Steffensen, Jens M.: ISLAM - FRA BEDUINKULT TIL VERDENSRELIGI, Systime; sider: 28-33, 74-75
-
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 151
-
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner Islam (2007) side 144, 145,147-148,
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side
-
Ritualer og ritualtyper.docx
-
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 80
-
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) ide 152-153
-
Yahya Hassan: Digte (2013) side 14
-
Isam B (m.fl.): Ramadan i København 2022
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 137-139
-
Koranen om ægteskab, Sura 2,221
-
Al-Bukhari: Hadith-samling, Uddrag ved Esben Andreasen, oversat af Ellen Wulff (2007) side 60-61
-
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 171
-
Cool islam. Muslimsk ungdomsoprør.docx
-
Euroislam, Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2011) side 101-103, 137
-
Cool islam, i Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2011) side 157-159
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Vikingernes religion
Intro til vikingernes religion:
Om vikinger og vikingetid
Om vikingesamfundet
Mytologi:
1. Myter og mytologi i vikingereligionen
2. Skabelsesmyter
3.Vikingernes verdensbillede og historiesyn
4. Vikingernes panteon
5. Ragnarok
Vikingernes rituelle praksis:
1. Cykliske ritualer
2. Kriseritualer
3. Divination
4. Vikingeblot
Vikingernes livsanskuelse:
1. Ære og skam
2. Menneskesyn
3. Frisjæl og fylgje
4. Magi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Allan Ahle & Christian Vollmond: Vikingernes religion, Columbus; sider: 11-12, 34-39, 41, 51-55, 64, 78-82, 89-93, 95
-
Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse (1989) side 28
-
Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse
-
Det nordisk panteon.docx
-
Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse (1990) side 48, 50-52, 54
-
Kategorier af religion.pdf
-
Vikingernes historieopfattelse.pdf
-
Vikingernes verdensbillede.pdf
-
Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse (1990) side 40
-
Birgit Andersen (m.fl.): Senmoderne religiøsitet i Danmark
-
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 76
-
Ritualer og ritualtyper.docx
-
Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes religion og livsanskuelse (1990) side 115
-
Div. Religion og kultur 3. udg. side 266
-
Vikingereligion. Menneskesyn.odt
-
Larsen, Uffe Hartvig: VIKINGERNES RELIGION OG LIVSANSKUELSE, Akademisk forlag; sider: 98-104, 107-109, 122-126, 181
-
Livsanskuelse. Skæbnetro.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790611504",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790611504",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790611504"
}