Holdet 2024 re/3u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bent Egeløv Kristensen
Hold 2024 re/3u (3u re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion C
Titel 2 Buddhisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Vikingernes religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion C

Læreplan for religion C:
1. Faglige mål
2. Identitet og formål
3. Kernestof
Religion i det senmoderne samfund
Hvordan undersøger man religion?
Den religionsfaglige værktøjskasse:
1. Elite og mainstream
2. Indefra (emic) og udefra (etic)
3. minimalisme og maksimalisme
Religionsfaglige modeller:
Jan Hjärpe, Indhold, funktion, engagemet
Ninian Smart, de syv dimensioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Buddhisme

Intro til buddhisme:
Fakta om buddhismen, buddhistiske kernebegreber, buddhismens tidlige historie.
Klassisk buddhisme:
Buddhismens skrifter og hellige sprog
Buddhalegenden og Benares-prædikenen
Buddhistiske kernebegreber:
1. De fire ædle sandheder
2. Anatman
3. De fem skandhaer
4. Karma, samsara, nirvana
5. Livshjulet
Mahayana:
1. Mahayanabegreber
2. Bodhisatvafiguren
Buddhistisk praksis:
1. De ti forskrifter
2. Meditation
3. Bøn og offer
4. Helligsteder og templer
Klassen har været på ekskursion til et buddhistisk tempel i Aarhus, hvor vi deltog i en buddhistisk meditation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kristendom

Intro til kristendom:
Hvad er kristendom?
1. Kristendom som en tråd
2. Kristendom som en forsikring
3. Den kristne grundfortælling
Mytologi:
Skabelsesmyter og syndefaldsmyte
Den gamle Testamente:
1.Udvælgelse og pagter
2.Messiasforestillinger
Det ny Testamente:
1. Jesus og farisæerne
2. Jesu forkyndelse
3. Passionshistorien, den nye pagt
Kristendommens grundlæggelse:
1.Den tidlige kristne kirke
2. Paulus, kristendommens grundlægger
Præmoderne kristen tænkning:
Martin Luther
Moderne kristen tænkning:
N F S Grundtvig, Indre Mission,  Rudolf Bultmann. K E Løgstrup. Johannes Sløk
Senmoderne kristen tænkning:
Per Ramsdal og trosbekendelser
Klassen har været på en guidet rundvisning i Aarhus domkirke


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Islam

Intro til islam:
Fakta om islam, hvorfor være muslim, hvorfor forlade islam
Islams historiske udvikling:
1. Islams tilblivelse
2. Islams udvikling
*  Sunni og shia, sufisme
Iman:
Fokus på troen på Allah og den yderste dag
Ibadat:
Fokus på bønnen, fasten og valfarten
Muamalat:
Sharia, fiqh og retsskoler
Kvalifikationer af handlinger:
1 Ægteskab og kærlighed
2. Madkultur
Islam i Danmark:
1. Demografi, muslimske grupperinger
2. Sharia i Danmark
Kulturmøde og/eller kulturkonflikter:
1. Euroislam
2. Coolislam

Kulturmøde og kulturkonflikter:
1. Euroislam
2. Coolislam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Vikingernes religion

Intro til vikingernes religion:
Om vikinger og vikingetid
Om vikingesamfundet
Mytologi:
1. Myter og mytologi i vikingereligionen
2. Skabelsesmyter
3.Vikingernes verdensbillede og historiesyn
4. Vikingernes panteon
5. Ragnarok
Vikingernes rituelle praksis:
1. Cykliske ritualer
2. Kriseritualer
3. Divination
4. Vikingeblot
Vikingernes livsanskuelse:
1. Ære og skam
2. Menneskesyn
3. Frisjæl og fylgje
4. Magi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde