Holdet 2024 ol/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sofie Melbye Boelt
Hold 2024 ol/3x (3x ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos, Iliaden
Titel 2 Tragedie, Medea
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Filosofi, Platon
Titel 5 Stoicisme, Seneca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos, Iliaden

Iliaden
Beskrivelse:
Fokus på Achilleus' vrede.
Derudover fokus på den homeriske helt, eposgenren og de dertilhørende fagbegreber.
Læst i oversættelse af Otto Steen Due.

Kernetekst:
”Iliaden”
1. sang (hele sangen)
18. sang, vers 1-164
22. sang, vers 131-404
24. sang, vers 1-76

Supplerende materiale:
”Paideia”, Andreasen & Poulsen, side 10-19, 23-29

Perspektiv:
"Homindres ild i laden" af Henrik Christensen. Introduktion + uddrag 2. ("I guder og heltes fodspor").
"Achilleus og Styx" af Klaus Rifbjerg. ("Syng gudinde")

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tragedie, Medea

Medea
Beskrivelse:
Fokuspunkter:
Antikkens kønsroller
Medea i rollen som henholdsvis mor, hustru og hævner.
Barbari kontra civilisation.  
Fagtermer som oikos, polis, sofrosyne, nomos, fysis.
Derudover fokus på det græske drama, særligt tragediegenren.
Vi læser hele tragedien.
Vi berører kort Aristoteles, ”Poetikken” om den gode tragedie:  

Kernetekst:
”Medea”, læst i oversættelse ved Marcel Lysgaard Lech, 2016.


Supplerende materiale:
”Paideia”, Andreasen & Poulsen, side 101-110
Forhistorien til Medea
Edith Hall om Medea: https://www.youtube.com/watch?v=J_xjPVQxrfo  

Perspektiv:
”Medealand”, Sara Stridsberg, Betty Nansen 2010-11, introduktion + scene 1+2
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skulptur

Skulptur
Beskrivelse:
Vi arbejder med rundskulptur. Klassen har valgt kendt skulptur.

Kendt skulptur:
12 kendte skulpturer

Supplerende materiale:
”Paideia”, Andreasen & Poulsen:
Arkaisk tid s. 47-51
Tidlig klassisk tid s. 93-98
Højklassisk tid s. 129-136
Senklassisk tid s. 171-176
Hellenistisk tid s. 201-206
Romersk tid s. 247-252
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi, Platon

Filosofi
Beskrivelse:
Fokuspunkter:
Den græske filosofis opståen. Sofisme. Sokrates og den dialektiske metode. Platon og det dualistiske verdensbillede. Pæderasti. Symposion som institution. Pæderasti.   
Kernetekst:
Platon, ”Hulebilledet”, læst i Tortzen & Mejer, ”Kend dig selv”, 2000.
Platon, ”Symposion” i uddrag, læst i Tortzen & Mejer, ”Kend dig selv”, 2000.
• Uddrag:
o §14-16, side 113-118
o §24-26, side 133-138
o §27-29, side 138-143
o §32-33, side 147-151
o §34-37, side 151-156

Supplerende materiale:
”Paideia”, Andreasen & Poulsen, side 137-139, 142-153.
Introduktion til Platons dualistiske verdensbillede.
Artikel: ”At elske drenge”


Perspektiv:
Filmen, ”The Matrix” 1999
Sang, ”The Origin Of Love”: https://www.youtube.com/watch?v=_zU3U7E1Odc
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stoicisme, Seneca

Stoicisme
Beskrivelse:
Fokuspunkter:
Seneca
Stoiske fagbegreber; animus, fortuna, ratio, affectus, logos, skæbne
Det gode liv – ifølge en stoiker.  

Kernetekst:
Seneca, brev 80 og brev 47, læst i oversættelse af Madsen & Gregersen (Aigis 2016,2)

Supplerende materiale:
”Paideia”, Andreasen & Poulsen, side 159-163
TV-udsendelse, ”Seneca om vrede”, 2004, CFU
Klip med Brinkmann fra Debatten
o Debatten, 2020: Oldlærere unite! : Brinkmann foreslår at det moderne menneske savner et begreb om skæbne - hele udsendelsen kan ses her: https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-hvad-har-vi-mistet_191898


Perspektiv:
Brinkmann, indlæg i Politikken, 2020, ”Man kan ikke måle sig til det gode liv”
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer