Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Kasper Graarup
|
Hold
|
2024 ol/3y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Skabelsesberetninger og AI
Skabelseshistorier og AI:
Statarisk læste tekster / kan trækkes til eksamen:
Hesiod: Theogonien, v. 116-210 (Afrodites fødsel)
Hesiod: Theogonien, v.507-616 (Prometheus)
Hesiod: Værker & dage, v. 42-105 (Pandora)
Ovid: Forvandlinger,10.sang, v.243-297 (Pygamlion)
Kursorisk læste / perspektiverende tekster:
Garland, Alex: Ex_Machina, 2014.
Genesis, 1-4 (Adam og Eva, Kain og Abel).
Litteratur:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen, Paideia, side 30 (Hvad er en myte?), side 37-39 (Ovids forvandlinger), side 58-59 (Homer og Hesiod), side 115-116 (Aristoteles' dramateori), Systime, 2012.
Beskrivelse:
Vi indledte dette forløb med dels at læse i Paideia (side 30) om myten som en ætiologi (som -logi, -goni, -grafi m.m.) og dels med at læse den gammeltestamentlige skabelsesberetning, og finde ætiologier heri. Efterfølgende læste vi Hesiod om Afrodites fødsel, om Prometheus der indstifter offerritualet og stjæler ilden og om skabelsen af Pandora. Til slut læste vi den romerske digter Ovid, der i sin fortælling om Pygmalion og dennes elfenbensdukke serverer en skabelsesberetning, der ender godt.
Både Hesiod og Ovid skriver ligesom Homer eper (flertal af epos) og anvender daktyliske heksametre. Denne genrebestemmelse har vi først talt om, da vi læste Odysséen. Ovid imiterer de græske eper, men tilføjer også sin egen stil: Ovid flytter fokus fra det generelt ætiologiske og over på sine hovedpersoners tanker og følelser, og der er både satire og overraskende pointer i Ovids gendigtninger af de også for ham gamle græske myter.
Vores fokus har været på myter som ætiologi, og vi har sammenlignet de bibelske og de græske myter. Primært kvindens rolle har været i fokus: Hun er som regel kilden til alt ondt (undtagen hos Ovid). Som perspektiverende ”tekst” har vi set og diskuteret Alex Garlands ”Ex_Machina”, der meget vel kan opfattes som en moderne gendigtning af de gamle skabelsesberetninger med kvinden Ava, som både begærsobjekt og årsag til død.
Vi har også hørt Mills Brothers ”Paper doll” (1943).
I forbindelse med de perspektiverende ”tekster” har vi diskuteret, om de egentlig er det. Kan man forstille sig ”Ex_Machina” uden Prometheus / Pandora mytologien? Og er der entydige beviser i filmen?
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Myter og ætiologi, 3y, 2024.docx
-
I får nogle bøger, og vi begynder på forløb om, hvordan verden blev til (det ligner lidt hvad I laver i religion, og det er meningen ;-))
-
(ikke lektie) Vi fortsætter arbejdet med ætiologiske myter og læser Hesiods beretning om verdens skabelse og Afrodites fødsel (Theogonien, v.116-210).
-
Ætiologier, sammenligning.docx
-
Medbring Hesiod: Theogonien/Værker og dage/Skjoldet (den lille brune bog fra 1973 - findes også på Lectio/dokumenter som pdf.)
-
Hesiod, Theogonien 507-616, Prometheus, spørgsmål.docx
-
Læs venligst (og prøv at forstå ;-)) Hesiod: Theogonien, v.507-616 (I får i timen nogle spørgsmål til teksten).
-
Husk Hesiod m.m. (vi gennemgår de sidste spørgsmål (6-8) til Theogonien 507-616).
-
Hesiod, Værker og dage v.42-105, spørgsmål.docx
-
Er håbet godt eller dårligt? (spørgsmålene til Værker & Dage v. 42-105).
-
The Mills Brothers, Paper Doll.pdf
-
Vi fortsætter fælles oplæsning af Ovids fortælling om Pygmalion.
-
Opsamling på Hesiod, Ovid og Ex_Machina.
-
Fremlæggelser (Prometheus/Pandora/Pygmalion m.m.).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus
Ødipus
Statarisk læste tekster / kan trækkes til eksamen:
Sofokles: Ødipus, v. 1-1298, ved Alex Garff og Leo Hjortsø, Gyldendal 2007.
Kursorisk læste / perspektiverende tekster:
Steven Spielberg: Minority Report (2002).
Freud: ”Psykoanalyse, samlede forelæsninger”, Hans Reitzel, 1972, 254m-256m.
Helle, Sophus: ”Digitale grundmyter”, Weekendavisen, 23.juni 2023.
Ovid: Forvandlinger, 3. sang, 316-340 (Tiresias)
(Platon: Staten 514a-520c (hulemyten). Læst I forbindelse med filosofi-forløb.
Diverse malerier med Ødipus-motivet.
Litteratur:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen, Paideia, side 115-116 (Aristoteles’ dramateori), Systime, 2012.
Sofokles: Ødipus, ved Alex Garff og Leo Hjortsø, side 101-104 (Sagnet), Gyldendal 2007.
Beskrivelse:
Vi har læst Sofokles’ tragedie om Ødipus, og vi har primært læst fortællingen med henblik på at følge, hvorledes sandheden stykkevis afslører sig for Ødipus og Jokaste. Vi har konstateret, at Ødipus selv driver undersøgelsen fremad, og det på trods af, at han den ene gang efter den anden tilbydes muligheder for at afslutte undersøgelsen og for dermed at kunne forblive uvidende om den virkelighed, han lever i. Som perspektiverende og uddybende tekster / litteratur har vi læst og diskuteret, hvorledes fortællingen kan læses med inddragelse af Platon, Aristoteles og Freud. Det vil sige, at vi har læst teksten som en erkendelsesrejse, og som eksemplarisk drama- / litteraturteori. Fortællingen er som mytologi koblet til Ovids fremstilling af Teiresias’ (Tiresias) forvandling.
Ved hjælp af Sophus Helles tekst, der anvender Aristoteles' dramateori til at afmontere frygten for AI, har vi koblet tilbage til forløbet om skabelsesberetninger, og overvejet om disse og særlig "Ex_Machina" kan læses i det lys.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Den antikke skulptur og dens efterliv
Den antikke skulptur og dens efterliv:
Statarisk læste værker / kan trækkes til eksamen:
De antikke skulpturer, der findes i nedenstående kapitler i Paideia betragtes som gennemgåede.
Kursorisk læste / perspektiverende tekster:
En del af de perspektiverende skulpturer fra Paideia er ligeledes gennemgåede. I øvrigt varierer udvalget af perspektiverende skulpturer fra elev til elev / fra gruppe til gruppe. Til eksamen kan I kun trække perspektiverende skulpturer som ingen har arbejdet med (og der er nok at tage af :-)
Litteratur
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen, Paideia, side 45-54 (arkaisk tid), side 93-100 (tidlig klassisk tid), side 129-136 (højklassisk tid), side 171-176 (senklassisk tid), side 201-206 (hellenistisk tid), side 207-247 (romersk tid), Systime, 2012.
Beskrivelse:
Vi har arbejdet med arkaisk, klassisk og hellenistisk skulptur, og vi har talt om, at udviklingen i udtrykket går fra det abstrakte frem mod det naturalistiske / individuelle. Vi har arbejdet med romersk (augustæisk) skulptur som en slags nyklassicisme, og vi har arbejdet med, hvorledes de antikke skulpturer inspirerer fra renæssancen og fremefter. I barokken er antikken et forbillede, der kan forbedres (Perrault) i nyklassicismen (Thorvaldsen, Canova) er antikken det uopnåelige mål, man stræber efter at nærme sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Græske og romerske skulpturer, 3y, 2024, 2025.docx
-
MEDBRING: PAIDEIA - grund bog til oldtidskundskab! (Vi gør det på den måde, at I holder jeres Ødipus-oplæg kun for mig, og imens det foregår, arbejder resten af klassen videre med næste emne: "Den antikke skulptur og den efterliv" - kort intro hertil
-
Læs om arkaisk skulptur i Paideia.
-
Fremlæggelse om Ødipus (Aristoteles og Freud):
-
Arkaisk tid + klassisk tid (tidlig, høj, sen).
-
Læs om "Hellenistisk tid" i Paideia.
-
I arbejder selv. Dagens opgave er vedlagt. NB: fremlæggelser 16/1!!!
-
Afsnit
-
Lektien gennemgås og I får herefter de resterende 45 minutter til at færdiggøre jeres fremlæggelser (fremlægges 16/1).
-
Lektien er arbejdet med Charles Perrault fra mandag.
-
Medbring Paideia (jeg taler kort om skulpturer (ca. 10 minutter), I får 35 minutter til at gøre jeres præsentationer færdige, og i de sidste 40-45 minutter begynder vi på fremlæggelser (kun for mig). De, der ikke fremlægger, begynder på Platon (næste
-
Arbejde med filosofi (sofister / Sokrates / Platon) + fremlæggelser af skulpturer (4 grupper).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi
Filosofi
Statarisk læste tekster / kan trækkes til eksamen:
Platon: Phaidros: 274b-275d (om bogstaver/skrift)
Platon: Staten:
2. bog, 359e-361d (undersøgelsen af begrebet retfærdighed)
2. 375-383c (opdragelse af vogterne)
7. bog, 514a-520c (hulemyten).
Kursorisk læste / perspektiverende tekster:
Vi har set et klip fra CNN om Præsident Trumps håndtering af stormen på kongressen.
Vi har perspektiveret til forløbene om Ødipus og om Odysséen, og overvejet om Platons tænkning kan appliceres på disse værker.
Litteratur:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen, Paideia, 142-154 (Filosofi: Sofister, Sokrates, Platon), Systime, 2012.
Beskrivelse:
Vi har i dette forløb taget udgangspunkt i vores egne forestillinger om hvad retfærdighed vil sige. Vi indledte forløbet med anonymt at nedfælde vores tanker om retfærdighed og om hvorvidt vi opfatter os selv som retfærdige. Herefter så vi et klip fra CNN hvor en politimand fra Trumps storm mod kongressen udtalte sin mening om (det retfærdige / uretfærdige i) den amnesti de dømte havde fået.
Herefter arbejdede vi med Platons opfattelse af begrebet retfærdighed, og med hvilke konsekvenser denne opfattelse har for indretningen af den ideelle stat. Vi har diskuteret styreformernes hierarki (aristokrati, timokrati, oligarki, demokrati, tyranni) og den erkendelseslære (hulemyten), der knytter sig til dette hierarki. Vi har perspektiveret Platon til de øvrige forløb, herunder Ødipus’ erkendelsesrejse, Paris’ valg og Odysseus / Polyfemos relationen.
Vi har også læst det berømte uddrag fra Phaidros om skriftens opfindelse, og vi har diskuteret det paradoksale i at Platon, der har skrevet så meget, har en så negativ opfattelse af skriftens potentiale. VI har også talt om hvordan Platon forsøger at løse denne konflikt ved at lade sine tekster have dialogens form.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Først kort opsamling på skulpturforløb.
-
Paideia side 142-151 (Filosofi: Sofister, Sokrates, Platon) + spørgsmål.
-
Platon, Staten, 358e-361d (det første af spørgsmålene fra torsdag).
-
Besvar spørgsmålene nederst på "Platon, Staten, introduktion 2025".
-
Vi arbejder med Platons hulemyte.
-
Platon, Staten, 7.bog, Hulemyten, spørgsmål.docx
-
Besvar de 6 spørgsmål til "hulemyten", som I arbejdede med mandag.
-
Staten, uddannelse, 374c-381c, spørgsmål, F2025.docx
-
Spørgsmålene til Staten 2.bog, 375-381c.
-
Ødipus - igen, igen.docx
-
Ødipus - igen, igen. Grupper.docx
-
medbring Ødipus ;-)
-
Fremragende og frigjorte oplæg om Ødipus m.m.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Odysséen
Odysséen
Statarisk læste tekster / kan trækkes til eksamen:
Homers Odyssé, (v/Otto Steen Due, Klassikerforeningens kildehæfter, 2002):
1.sang, v. 1-95
5.sang, v.1-115
9. sang, v.172-566
Kursorisk læste / perspektiverende tekster:
Diverse malerier herunder: Francesco Hayez: Ulisse alla corte di Alcinoo, 1814-1815 m.fl.- se "Odysséen, trojanske krig, uddeling 2025.pptx" på Lectio/dokumenter.
Litteratur:
Andreasen, Brian og Jens Refslund Poulsen, Paideia, side 11-37 (Epos / Epos hos romerne), Systime, 2012.
Beskrivelse:
I dette forløb har vi beskæftiget os med den mundtligt overleverede episke genre, og med de stilistiske træk, der knytter sig til denne. Vi har undersøgt Odysséens komplicerede narrative struktur (en kompleksitet der i sig selv kunne fungere som et argument for det i dag marginale synspunkt, at værket er ”født” som en helhed). Vi har læst 9. sang og vi har præciseret, at denne mest ”fantastiske” del af fortællingen berettes som flashback for faiakerne. Vi har perspektiveret generelt til det trojanske mytekompleks, og vi har (med reference til Platon) overvejet om man kunne sammenligne Polyfemos’ og Ødipus’ blinding.
Det var tanken at der skulle læses lidt af den romerske digter Vergils Aeneide, således at vi kunne have sammenlignet dels mundtlig og skriftlig stil, og dels kunne have sammenlignet en græsk og romersk opfattelse af Odysseus, men tiden blev os for kort og forløbet ligeså 😊
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Odysséen, I, 1-95, opgave.docx
-
spørgsmålene fra sidste uges "arbejde-selv" time :-)
-
Vi talte om, at Poseiden var på besøg hos Etiopierne, men ikke om, hvad de øvrige guder gjorde imedens. (Odysséen, I, 1-95).
-
NB: I behøver ikke medbringen "Odysséen". I får bøger fra rullevognen, og så har I jeres egen hjemme til lektielæsning :-)
-
Eposets karakteristiske træk + homeriske spørgsmål, opgaver.docx
-
1) Medbring Paideia, 2) læs Odysséen V, 1-115 og inddel teksten i passende afsnit.
-
Vi læser i Paideia om strukturen i Odysséen
-
Medbring Paideia - vi begynder med at gennemgå spørgsmålene fra sidst (epiteter, patronymika etc.)
-
Vi læser 9. sang, v.172-566 - inddeling + karakteristik af Polyfemos og Odysseus
-
Vi fortsætter og afslutter arbejdet med Odysséens 9.sang (286-566).
-
alt om eksamen :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790618672",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790618672",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790618672"
}