Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bent Egeløv Kristensen
|
Hold
|
2024 re/3x (3x re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion C
Læreplan for religion C:
1. Faglige mål
2. Identitet og formål
3. Kernestof
Religion i det senmoderne samfund
Hvordan undersøger man religion?
Den religionsfaglige værktøjskasse:
1. Elite og mainstream
2. Indefra (emic) og udefra (etic)
3. Minimalisme og maksimalisme
Religionsfaglige modeller:
1. Jan Hjärpe, Indhold, funktion og maksimalisme
2. Ninian Smart, de syv dimensioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Islam
Intro til islam:
Fakta om islam, hvorfor være muslim, hvorfor forlade islam
Islams historiske udvikling:
1. Islams tilblivelse
2. Islams udvikling
* Sunni og shia, sufisme
Iman:
Fokus på troen på Allah og den yderste dag
Ibadat:
Muamalat:
Sharia, Fiqh og retsskoler, kvalifikation af handlinger
1. Ægteskab og kærlighed
2. Madkultur
Islam i Danmark:
1. Demografi, muslimske grupperinger
2. Sharia i Danmark
Kulturmøde og/eller kulturkonflikt:
1. Euroislam
2. Cool islam
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 111-117
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 238-240
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til religion C (2019) side 118-122
-
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 180-181
-
Islams trosartikler. Allah.docx
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 135-136
-
Islams gudsbegreb, i Naser Khader: Ære og skam (1998) side 24-29
-
Steffensen, Jens M.: ISLAM - FRA BEDUINKULT TIL VERDENSRELIGI, Systime; sider: 28-33, 74-75, 89
-
Myter og mytologi, i Carsten Lykke-Kjeldsen: Begrebsnøglen til religion (2016) side 66-67
-
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 144
-
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 147
-
Kate Østergaard: Danske Verdensreligioner. Islam (2007) side 151
-
Yahya Hassan: Digte (2013)
-
Isam B m.fl.: Ramadan i København
-
Ritualer og ritualtyper.docx
-
Overgangsritual.pdf
-
Van Genneps analysemodel, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 78-80
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 137-139
-
Munck og Transø: Islam. Klassiske og nutidige tekster (1995) side 92-93, 96
-
Cool islam. Muslimsk ungdomsoprør.docx
-
Europæisk islam, i Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2011) side 111-103
-
Cool islam, i Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2011) side 157-159
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 140-145
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom
Intro til kristendom:
Hvad er kristendom?
1. Kristendom som en tråd?
2. Kristendom som en forsikring
3. Den kristne grundfortælling
Mytologi:
Skabelsesmyter og syndefaldsmyte
Det gamle Testamente:
1. Udvælgelse og pagter
2. Messiasforestillinger
Det Ny Testamente:
1. Jesus og farisæerne
2. Jesu forkyndelse
3. Passionshistorien, den nye pagt
Kristendommens grundlæggelse:
1. Den tidlige kristne kirke
2. Paulus, den kristne kirkes grundlæggelse
Præmoderne kristen tænkning:
Martin Luther
Moderne kristen tænkning:
N F S Grundtvig, Indre Mission, Rudolf Bultmann, K E Løgstrup, Johannes Sløk
Senmoderne kristen tænkning:
Per Ramsdal, trosbekendelser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Myter og mytologi i GT
-
Haaning Katrine, Laursen K. Søren: KRISTENDOM - TRO OG PRAKSIS, Systime; sider: 9, 11-15, 187, 207-209, 214-217, 220-223, 233-244, 246-249, 251-252, 256-259
-
Den kosmocentriske skabelsesmyte, i 1. Mosebog kap. 1,1-2,4
-
Den antropocentriske skabelsesmyte, i 1. Mosebog kap. 2,4-25
-
Hvad er kristendom?
-
Syndefaldsmyten, i 1. Mosebog kap. 3
-
Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 49-50
-
Den brændende tornebusk, i 2. Mosebog kap. 3,1-14
-
Åbenbaringen på Sinai, i 2. Mosebog kap. 19-20
-
Messias og messiasforventninger
-
Messiasforventninger, i Salmernes Bog kap. 20
-
Messiasforventninger, i Esajas Bog kap. 11,1-10
-
Israel på kong Davids tid, i Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 55
-
Guds Rige, i Dorte Thelander Motzfeldt: Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 163
-
Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 65-68
-
Litterære genrer i Biblen
-
Jesu dåb og fristelse i ørkenen, i Markus-evangeliet kap. 1,1-20
-
Helbredelsen af den lamme mand, i Markus-evangeliet kap. 2,1-12
-
Bjergprædikenen (1).docx
-
Bjergprædiken, i Matthæus-evangeliet kap. 5,17-48
-
Den fortabte søn, i Lukas-evangeliet kap. 15,11-32
-
Kærlighedsbegrebet i Biblen.docx
-
Indtoget i Jerusalem, i Markus-evangeliet kap. 11,1-14
-
Passionshistorien, i Markus-evangeliet kap. 14,1-31
-
Israel på Jesu tid, i Biblen udgivet af Bibelselskabet 1992
-
Bønnen i Getsemane Have, i Markus-evangeliet kap. 14,32-42
-
Tilfangetagelse og forhør, i Markus-evangeliet kap. 14,43-15,20
-
Jesu død og opstandelse, i Markus-evangeliet kap. 15,21-16,8
-
Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 72-73
-
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 150-151, 266
-
Julesalme.docx
-
Velkommen igen Guds engle små, i Anders Holm: Grundtvig. Introduktion og tekster (2012) side 99-101
-
Indre Mission.docx
-
Næstekærlighed og den gyldne regel.docx
-
Asger Sørensen: Om kristendommen (1995) side 234-237
-
Tekstlæsningsmodeller (1).pdf
-
Finn Stefansson, Asger Sørensen (1977) side 226-228
-
Trosbekendelser.docx
-
Jan Hjärpes positioner.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Medicinsk etik
Intro til medicinsk etik:
1. Etik og anvendt etik
2. Etik som vision
3. Etiske traditioner
4. At arbejde med etik tekster
Ved livets begyndelse:
Kloning
Organdyrkning
Ved livets slutning:
Dødshjælp og livshjælp
Organdonation og organtransplantation:
1. Pligt at organdoner
2. Freeriders
3. Respekt for et menneskes autonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mikkelsen Poul: DEN OPTIMALE BEHANDLING - OM MEDICINSK E, Systime; sider: 9-18, 21-22, 52-54, 114-116, 122-128, 132-133, 158-160, 177-184
-
Argumentationsanalyse
-
Kloning, Copilot AI
-
Regeringsudvalg om en værdig død, DR Nyheder 31/1 2025
-
Sct. Maria Hospice, i sctmariahospice.dk
-
Har du taget stilling til organdonation? Indenrigs- og Sundhedsministeriet 2025
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 186
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Buddhisme
Intro til buddhisme:
Fakta om buddhismen, buddhismens kernebegreber, buddhismens særlige historie
Klassisk buddhisme:
Buddhismens skrifter og hellige sprog
Buddhalegenden og Benares-prædikenen
Buddhismens kernebegreber:
1 .De fire ædle sandheder
2. Anatman
3. Karma, samsara, nirvana
4. Livshjulet
5. De fem skandhaer
Mahayana:
1. Særlige mahayanabegreber
2. Boddhisatvafiguren
Buddhisme i praksis:
1. De ti foreskrifter
2. Meditation
3. Bøn og offer
4. Helligsteder og tmpler
Buddhisme i Vesten:
1. Immigrantbuddhisme
2. Konvertitbuddhisme
3. Buddha som brand
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mikkelsen Poul: DEN OPTIMALE BEHANDLING - OM MEDICINSK E, Systime; sider: 181-184
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 186
-
Nielsen Anders: BUDDHISME - INTRODUKTION OG TEKSTER, Systime; sider: 13-17, 19-20, 23-40, 45-60, 62-63, 131, 134-138, 174-176
-
Centrale begreber i Mahayanabuddhismen.docx
-
Bhavachakra.pdf
-
Jens Bruun (m.fl.): Buddhisme. Tanker og livsformer
-
Jens Forman: De kristnes religion (2012) side 52
-
Ritualer og ritualtyper.docx
-
J G Davies, model til helligstedsanalyse.pdf
-
Jens Bruun (m.fl.): Buddhismen. Tanker og livsformer (1992) side 186-190
-
Da Baan blev munk.docx
-
Bodil Junker Pedersen (m.fl.): Grundbogen til Religion C (2019) side 338-340
-
Dorte Thelander Motzfeld. Religion. Teori-Fænomenologi-Metode (2018) side 152-153
-
Danskerne er vilde med buddhisme i teorien, i Kristeligt Dagblad 2013,
-
Buddhister i Danmark, i Anders Nielsen: Buddhisme. Introduktion og tekster (2015) side 133
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790619753",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790619753",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790619753"
}