Holdet 2024 re/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bent Egeløv Kristensen
Hold 2024 re/3x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion C
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Medicinsk etik
Titel 5 Buddhisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion C

Læreplan for religion C:
1. Faglige mål
2. Identitet og formål
3. Kernestof
Religion i det senmoderne samfund
Hvordan undersøger man religion?
Den religionsfaglige værktøjskasse:
1. Elite og mainstream
2. Indefra (emic) og udefra (etic)
3. Minimalisme og maksimalisme
Religionsfaglige modeller:
1. Jan Hjärpe, Indhold, funktion og maksimalisme
2. Ninian Smart, de syv dimensioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Islam

Intro til islam:
Fakta om islam, hvorfor være muslim, hvorfor forlade islam
Islams historiske udvikling:
1. Islams tilblivelse
2. Islams udvikling
*   Sunni og shia, sufisme
Iman:
Fokus på troen på Allah og den yderste dag
Ibadat:
Muamalat:
Sharia, Fiqh og retsskoler, kvalifikation af handlinger
1. Ægteskab og kærlighed
2. Madkultur
Islam i Danmark:
1. Demografi, muslimske grupperinger
2. Sharia i Danmark
Kulturmøde og/eller kulturkonflikt:
1. Euroislam
2. Cool islam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kristendom

Intro til kristendom:
Hvad er kristendom?
1. Kristendom som en tråd?
2. Kristendom som en forsikring
3. Den kristne grundfortælling
Mytologi:
Skabelsesmyter og syndefaldsmyte
Det gamle Testamente:
1. Udvælgelse og pagter
2. Messiasforestillinger
Det Ny Testamente:
1. Jesus og farisæerne
2. Jesu forkyndelse
3.  Passionshistorien, den nye pagt
Kristendommens grundlæggelse:
1. Den tidlige kristne kirke
2. Paulus, den kristne kirkes grundlæggelse
Præmoderne kristen tænkning:
Martin Luther
Moderne kristen tænkning:
N F S Grundtvig, Indre Mission, Rudolf Bultmann, K E Løgstrup, Johannes Sløk
Senmoderne kristen tænkning:
Per Ramsdal, trosbekendelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Medicinsk etik

Intro til medicinsk etik:
1. Etik og anvendt etik
2. Etik som vision
3. Etiske traditioner
4. At arbejde med etik tekster
Ved livets begyndelse:
Kloning
Organdyrkning
Ved livets slutning:
Dødshjælp og livshjælp
Organdonation og organtransplantation:
1. Pligt at organdoner
2. Freeriders
3. Respekt for et menneskes autonomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Buddhisme

Intro til buddhisme:
Fakta om buddhismen, buddhismens kernebegreber, buddhismens særlige historie
Klassisk buddhisme:
Buddhismens skrifter og hellige sprog
Buddhalegenden og Benares-prædikenen
Buddhismens kernebegreber:
1 .De fire ædle sandheder
2. Anatman
3. Karma, samsara, nirvana
4. Livshjulet
5. De fem skandhaer
Mahayana:
1. Særlige mahayanabegreber
2. Boddhisatvafiguren
Buddhisme i praksis:
1. De ti foreskrifter
2. Meditation
3. Bøn og offer
4. Helligsteder og tmpler
Buddhisme i Vesten:
1. Immigrantbuddhisme
2. Konvertitbuddhisme
3. Buddha som brand

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde