Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bent Holdt Jørgensen
|
Hold
|
2024 re/3y (3y re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
Vi læser grundbogen religion og kultur s.144-156, 166-172
Derudover læser vi tekster i Gammel testamente og Ny Testamente, læser om de forskellige kirkeretninger og emner, der debatteres i det danske kirkeliv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad er religion?
-
Vi læser i teksten om hvad er religion indtil Harry Potter versus Jesus
-
Læs resten af den vedlagte tekst om, hvad er religion?
-
Første Mosebog Kapitel 1
-
Læs de to skabelsesberetninger i 1.Mosebog kap.1 og 2
-
Div.: RELIGION OG KULTUR 3.UDGAVE, Systime; sider: 144-148, 150-156, 166-167, 170-172, 175-177
-
Første Mosebog Kapitel 3
-
Anden Mosebog Kapitel 20
-
Læs de ti bud
-
Læs om Messias-opfattelsen i jødedommen fra s.146 til Jesus Kristus til s. 148 nederst
-
Markusevangeliet Kapitel 1
-
Lukasevangeliet Kapitel 10 Læs lignelsen om den barmhjertige samaritaner
-
Lukasevangeliet Kapitel 15
-
Markusevangeliet Kapitel 10, vers 32-45, kapitel 11 og 14
-
Markusevangeliet Kapitel 15
-
Læs kap. 15-16 om Jesu død og opstandelse.
-
Vi ser uddrag af filmen Gran Torino og sammenligner den med lidelseshistorien.
-
Vi ser uddrag af Gran Torino og sammenligner den med lidelsesberetningen.
-
Læs afsnittene Efter omstandelsen, Frigørelsen fra jødedommen, og om Apostelmødet i Jerusalem. Find ud af, hvad konflikten handler om, og hvad de bliver enige om.
-
Apostlenes Gerninger Kapitel 15
-
Læs om kristendommens udvikling og hovedretninger
-
I fremlægger de kirkeretninger, som vi mangler og så quizzer vi om jeres viden om alle kirkesamfundene.
-
daab270420-red-1240x698.jpg
-
mgh_glrigssal_folk.jpg
-
ikon-ortodoks-ibu-allah.jpg
-
https%3A%2F%2Fbilleder.lokalavisen.dk%2Fpictures%2Fmigration%2Fimage%2F15120055%2Fao8v2d%2FALTERNATES%2Fmaster-3_2%2Fjohn-jessen-hansen
-
Barnedaab.jpg
-
Vi gennemgår de kirkesamfund vi mangler og quizzer lidt.
-
Læs afsnittet om ritualer
-
Læs afsnittene Kalenderen, Kristendom og samfund og udviklingen i Danmark
-
De liturgiske farver
-
Grøn Kirke - inspiration til klima- og miljøtiltag i kirkelivet
-
Kirkens Korshærs prioriteter
-
Et år efter rydningen af Brorsonskirken
-
Fremlæggelser af gruppearbejde
-
Læs Islam som religion
-
Muhammed - Profet og grundlægger af islam - Lex
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
islam
Ud fra grundbogen Religion og kultur s.173-192 og læser vi om Islam. Vi læser om Mohammed, koranen, sunni og shia, sufisme, de 5 søjler, især pilgrimsfærden til Mekka. Vi har talt om, hvordan muslimer har behandlet den vestlige overlegenhed fra år 1850. Vi har inddraget Jan Hjärpes model om muslimer, og brugt den på filmen Layla M
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
medicinsk etik
Vi har læst om etiske problemer i sundhedsvæsenet, fokuseret på kunstig befrugtning/ racehygiejne og aktiv dødshjælp. Vi har læst tekster fra Den optimale behandling af Poul Skovgaard Mikkelsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
Vi læser om hinduisme ud fra Allan Poulsen: Hinduismen s.7-21. Vi har læst følgende tekster: Tekst 2,3 og 4 fra Upanishaderne. Tekst 6 om Bhagavadgita. Vi har læst om guderne Puja og religiøse årtidsfester, om helligsteder, set video fra Benares, talt om yoga og ashrams, de 4 livsaldre, de 4 livsmål og tekst 26 om en mand i 3.alderstrin. Vi har læst om spiseregler, om ægteskab og kvinders situation i Indien, om kastesystemet og læst tekster 30-32. Til sidst har vi læst om hindunationalisme og læst tekst 33.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
hinduisme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790620983",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790620983",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790620983"
}