Holdet 2024 ol/3m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Tinna Ryom Petersen
Hold 2024 ol/3m (3m ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro + epos, Homers Iliade
Titel 2 Drama, tragedie, Antigone
Titel 3 Filosofi, Platon, dialogen Protagoras
Titel 4 Skulptur
Titel 5 Romersk filosofi, stoicisme, Seneca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro + epos, Homers Iliade

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Filosofi, Platon, dialogen Protagoras

Eleverne udformer individuelle power point shows, som med udgangspunkt i tre repræsentative skulpturer, illustrerer de græske skulpturers udvikling fra arkaisk til hellenistisk tid.
Eleverne arbejder selvstændigt med både at udarbejde en formanalyse, og med at skrive de udvalgte værkers historie. Endvidere sættes monumentet ind i dets historiske kontekst.
Fokus - udviklingen i udformningen af skulpturer fra arkaisk til hellenistisk tid, med særligt fokus på bevægelse og naturalisme kontra det stiliserede.
Projektet afsluttes med elevpodcasts og efterfølgende gennemgang af perspektivskulpturer ved læreren.
Materiale:
Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, s. 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-205.
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romersk kunst, Systime, 1985, s. 4-22
Johnny Thiedecke, Antikkens skulptur og dens efterliv, s. 58-59+68+70+77+79+86+88+94+100+103+107
Perspektivskulpturer gennemgået i undervisningen: Prima Porta, Donatellas David, Michelangelos David, Botticellis Venus fødsel, Canovas, Theseus nedkæmper en kentaur, Rudolf Scadows, Paris med æblet, Thorvaldsens, Jason med det gyldne skind.
Marc Quinn - samtidskunst

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer