Titel
3
|
Filosofi, Platon, dialogen Protagoras
Eleverne udformer individuelle power point shows, som med udgangspunkt i tre repræsentative skulpturer, illustrerer de græske skulpturers udvikling fra arkaisk til hellenistisk tid.
Eleverne arbejder selvstændigt med både at udarbejde en formanalyse, og med at skrive de udvalgte værkers historie. Endvidere sættes monumentet ind i dets historiske kontekst.
Fokus - udviklingen i udformningen af skulpturer fra arkaisk til hellenistisk tid, med særligt fokus på bevægelse og naturalisme kontra det stiliserede.
Projektet afsluttes med elevpodcasts og efterfølgende gennemgang af perspektivskulpturer ved læreren.
Materiale:
Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, s. 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-205.
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romersk kunst, Systime, 1985, s. 4-22
Johnny Thiedecke, Antikkens skulptur og dens efterliv, s. 58-59+68+70+77+79+86+88+94+100+103+107
Perspektivskulpturer gennemgået i undervisningen: Prima Porta, Donatellas David, Michelangelos David, Botticellis Venus fødsel, Canovas, Theseus nedkæmper en kentaur, Rudolf Scadows, Paris med æblet, Thorvaldsens, Jason med det gyldne skind.
Marc Quinn - samtidskunst
|