Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tinna Ryom Petersen
|
Hold
|
2024 ol/3k (3k ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + epos, Homers Iliade
Undlod 22. sang
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I har fået læst s. 30 i Paideia om myter. Læs ligeledes i Protagoras s. 51-54. Hvad forklarer myten om Prometheus?
-
Læs uddraget fra børnebogen "En stor suppedas" (se mappen), på hvilke måder ligner historien i børnebogen, Prometheus-myten? Medbring Paideia. Sylvester - gider du at lægge jeres skrivelse om guderne ind i mappen?
-
Vi arbejder videre med de overordnede noter til Homer, læs udover siderne fra sidst (S. 11-19) s. 23-26, medbring Paideia, Iliaden, arbejdsark og høretelefoner.
-
I har fået hørt min snak om 1. sang, vers 1-52 i Iliaden. Følg med i teksten undervejs og skriv noter i denne. Se old-mappen for materiale.
-
Vi kom til 1. sang, vers 84, vi læser videre i timen.
-
Vi får snakket om Agamemnons svar til Achilleus, vers 171-188, og læser videre sammen i timen.
-
Læs til vers 303 i 1. sang, svar på spørgsmål 3-5 på arbejdsarket.
-
Vi færdiggør vores gennemgang af 1. sang, vi kom til s. 19 i den gule prosaversion, få læst slutningen.
-
Jeg beklager den sene rettelse i lektien, vi gemmer podcasten til senere, så det er ikke spildt, hvis I allerede har hørt denne.
-
I har fået læst 3. sang, 76-180, hvordan bliver vi præsenteret for Helene, hvad får vi at vide om hende?
-
Læs 3. sang, vers 395-461, overvej de tre opgaver på arbejdsarket.
-
Afsnit
-
Læs 6. sang, vers 312-465, overvej spørgsmål 4-7.
-
I har fået læst slutningen på 6. sang og overvejet spørgsmålene på arbejdsarket.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama, tragedie, Antigone
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi får sagt det allersidste om Iliaden.
-
Vi starter på nyt emne, drama, hvor vi skal læse tragedien Antigone. Læs som opvarmning i Paideia s. 101-109, medbring Paideia.
-
Vi kom til minut 11.50 i dokumentaren, se til 30 minut og noter ned på oversigten.
-
I har fået læst til s. 13 i Antigone og overvejet læsespørgsmålene på arbejdsarket. Vi kom til slutningen af Ismenes replik på s. 10 i vores gennemgang.
-
I har fået læst s. 19-25 i Antigone og overvejet spørgsmål 2-5.
-
Vi færdiggør vores gennemgang af s. 28-35, vi kom til s. 33, Antigone, genlæs og overvej spørgsmål 12-13.
-
Vi kom til nederst s. 44 i vores gennemgang, læs til s.51 og overvej til og med spørgsmål15 på arbejdsarket.
-
Læs s. 115-116 i Paideia om Aristoteles´ dramateori.
-
Vi får sagt det sidste om s. 67-69, I har fået placeret begreberne anognorisis og peripeti på en replik. Medbring Paideia.
-
Tak for sidst, det var en fornøjelse! Hør min snak om slutningen på "Antigone", følg med i teksten samtidig (se old-mappen for materiale). Overvej hvem der har hovedrollen i tragedien, forklar hvorfor.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi, Platon, dialogen Protagoras
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på nyt emne - filosofi, Platon, dialogen "Protagoras". Læs i pamfletten I fik sidst (indledningen til dialogen Protagoras) til afsnittet om Sokrates. I fik i starten af skoleåret selve teksten (det var den vi læste med myten om Prometheus,
-
Læs uddraget af "Staten" i arbejdsark/noter, se noterne på næste side og overvej hvad "Hulelignelsens" elementer er et billede på. Medbring høretelefoner.
-
Læs fra s. 38-42midt (afsnit 313), overvej spørgsmål 4-7 på arbejdsarket.
-
I har læst til s. 44 afsnit 6 og overvejet hvordan opstillingen indre/ydre hænger sammen med teksten. Hør også min snak om ankomstscenen (se old-mappen), lav noter i teksten.
-
Læs til s. 51 (hvor myten starter) og overvej spørgsmål 5-8 på arbejdsarket.
-
Vi fik afsluttet Protagoras´ fortælling om Prometheus, læs s. 54-56, afsnit d14, svar på spørgsmål 1-4 på arbejdsarket (den passage som hedder 323b-324,14d).
-
Vi får afsluttet vores snak om disciplinering af henholdsvis sjæl og krop, vi kom til s. 58, afsnit c.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790625338",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790625338",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790625338"
}