Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tinna Ryom Petersen
|
Hold
|
2024 ol/3l (3l ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + epos, Homers Iliade
Introforløb med de olympiske guder, eleverne udfærdiger selvstændigt et katalog over de olympiske guder, deres særtræk, virkeområde og attribut. Ved fælles gennemgang fortælles relevante myter, som medvirker til at give et indtryk af de græske guder (grækernes opfattelse af deres guder) herunder i særdeleshed deres antropomorfe træk.
Vi læser Prometheus-myten i Platons dialog Protagoras som introduktion til den antikke græske kultur, den antikke myte og dennes anvendelse i datidens samfund. I sammenhæng præsenteres mytens funktion og der knyttes en sammenhæng til vores moderne samfund. Denne sammenhæng bruges som eksempel på udviklingen fra mythos til logos både i datiden og i moderne tid.
Iliaden læses med særligt fokus på køn og ære (kønsroller i datiden med perspektiv til moderne opfattelse af disse). Begreberne ate, hybris og nemesis inddrages i analyse og tolkning. De græske guders antropomorfisme diskuteres i sammenhæng med grækernes mentalitet og tilgang til det guddommelige.
De homeriske kunstkneb (lignelser, prydadjektiver, patronymika og formler) inddrages i tolkningen og i sammenhæng med værkets historik (mundtlighed, versemål).
Materiale:
Andreasen og Refslund, Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, s. 11-27
Homers Iliade, Otto Steen Due, Gyldendal, 2006
1. sang, vers 1-303. (slutningen læst i Gelsteds prosaversion)
3. sang, vers 1-180 + 314-461
6. sang, vers 237-529
16. sang, vers 1-100
22. sang, vers 77-404
Homer, Iliaden, Otto Gelsted, Thanning og Appels forlag, 1997
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I har fået læst s. 30 i Paideia om myter. Læs ligeledes i Protagoras s. 51-54. Hvad forklarer myten om Prometheus? Lili og Mie - hent Paideia på bogdepotet.
-
Læs s. 11-19 i Paideia (spring over s. 14-15). Medbring Paideia. Lili - hent Paideia på IT-kontoret.
-
Læs s. 23-26 i Paideia, vi fortsætter med de overordnede noter. Medbring selvfølgelig tekst og arbejdsark.
-
Vi fortsætter vores gennemgang af Iliadens 1. sang, vers 1-52.
-
Vi kom til vers 120 i vores gennemgang af 1. sang, vi får snakket om de sidste ti og læser videre sammen. Hvis man vil høre teksten læst op, så har oversætteren indspillet en oplæsning. Han hedder Otto Steen Due og den kan lånes elektronisk på biblio
-
Vi kom til vers 172 i vores gennemgang, genlæs lige resten af Agamemnons replik (vers 172-188) og læs også videre til vers 222.
-
Husk nu tekst og noter/arbejdsark! Læs til vers 303 og overvej hvad Nestor siger til henholdsvis Agamemnon og Achilleus.
-
Læs resten af 1. sang i Gelsteds prosaversion.
-
Vi gennemgår fra vers 37-83 i 3. sang.
-
Læs 3. sang, vers 314-394.
-
Vi gennemgår slutningen på 3. sang, I har fået læst teksten og svaret på både spørgsmål 5+6 og opgaverne på arbejdsarket.
-
Læs 6.sang, vers 312-471, se arbejdsark, opgaven.
-
Vi starter på 16. sang, læs vers 1-45 og kryds af i skemaet (sandt/falsk), de tre første.
-
Hør min indtalte snak om 22. sang, følg med i teksten, lav noter i denne. Se mappen for materiale.
-
Vi færdiggør Iliaden, vi kom til v. 306 i vores gennemgang. Medbring Paideia.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama, tragedie, Antigone
En læsning med fokus på de overordnede modstillinger, som repræsenteres af karaktererne. Antigone versus Kreon – mand/kvinde, hersker/undersåt, guddommelige, uskrevne love/verdslige, nedskrevne love. Kreon overfor Haimon – tyranni/demokrati, traditionel/moderne, far/søn, hersker/undersåt. Samtalen sættes i historisk kontekst, udviklingen fra mythos til logos og det athenske demokrati.
Aristoteles´ dramateori anvendes i analyse og tortolkning, der drages paralleller til moderne drama (TV-serier, film).
Tragediens dilemmaer og temaer aktualiseres løbende i klassesamtalen.
Materiale:
Antigone, Otto Foss, Hans Reitzels Forlag, 1984, s. 7-69 (s. 69-82 læst, men ikke gennemgået i detaljen)
Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, s. 101-108 + afsnit om Sofokles s.109. Aristoteles dramateori s. 115-116.
Ole Thomsen, Antigone, Antigone (oletvedskole.dk)
BBC Ancient Greece The Greatest Show on Earth - Democrats - 1/3 - Bing video
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om drama i Paideia s. 101-109 + den lille bid om Sofokles på s. 110. Medbring Paideia, selve tragedien og hæftet med arbejdsark.
-
Vi kom til minut 17:22 i dokumentaren, se til minut 30, skriv et par noter i oversigten. Bing Videoer
-
I har fået læst hele tragedien Antigone, husk opsamling på s. 52-61 i arbejdsarkene og slutningen, som I kun har elektronisk i old-mappen.
-
Læs fra Kreons replik s. 16-25 koret, overvej spørgsmål 1- 5 og streg "svarene" under i teksten.
-
I har fået læst til s. 35 og streget i teksten på baggrund af spørgsmålene.
-
Læs s. 42-51 i Antigone, overvej læsespørgsmål 4-15, streg i teksten.
-
Vi kom til s. 46, slutningen af Kreon og Haimons samtale.
-
Jeg har desværre forsømt at notere, hvor langt vi kom sidst, men jeg formoder, at vi blev færdige med Kreon og Haimons samtale, plus jeg fik fortalt om s. 51-61. Hvis det er helt forkert, så skriv lige til mig. Læs s. 61-64 (til Teiresias´ replik) og
-
Hør min snak om slutningen af Antigone, følg med i teksten samtidig. Både tekst og indtaling ligger i old-mappen. Hvem har hovedrollen i tragedien?
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi, Platon, dialogen Protagoras
Der introduceres til Platons overordnede verdensbillede (Hulelignelsen), denne anvendes løbende i analysen af dialogen. Hulelignelsen bruges som afsæt for en forklaring af Platons dualistiske verdenssyn. I denne sammenhæng gennemgås ligeledes Platons erkendelsesteori, doxa, apori, episteme. Platon (Sokrates) opstilles som modpol/kritiker til/af sofisterne (Protagoras), demokrati og de generelle idealer i Platons samtid. Paideia (den optimale læring, datidens mentalitet - pæderasti). Diskussion om Platon (Sokrates) og hans metode, retorik eller ej. Dialektik versus retorik, sanser versus fornuft. Platon som formidler/anvender af den litterære Sokrates.
Dialogens temaer aktualiseres løbende i klassesamtalen.
Materiale:
Platon, i udvalg III, ”Protagoras”, Gyldendal, Systime, 2013, s. 7-18 (indledningen), s. 37-61.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på nyt emne - filosofi, Platon, dialogen Protagoras. Læs til afsnittet "Sokrates" i pamfletten I fik sidst (Platon i udvalg, indledning). Medbring indledningen, plus den allerførste tekst vi læste, det er den med myten om Prometheus, men d
-
Vi fortsætter med at få styr på Platon overordnet, medbring teksten "Protagoras" og læs uddraget af "Hulelignelsen" (Staten VII) i arbejdsarkene.
-
Såfremt man var fraværende sidst, er det meget vigtigt, at man får opdateret sine noter - Hulelignelsen, Platons verdensbillede og rammehistorien (hør min snak om sidstnævnte, se old-mappen), spørg eventuelt en klassekammerat om de giver en gennemgan
-
I har fået læst til s. 42 midt og overvejet spørgsmål 4-7 på arbejdsarket.
-
Hør min snak om ankomstscenen, se old-mappen. Følg med i teksten samtidig og lav noter på arbejdsarket.
-
Vi arbejder med starten på samtalen mellem Sokrates og Protagoras. Medbring tekst og arbejdsark/noter.
-
Vi var en standhaftig skare, som fredag før ferien gennemgik s. 48midt - 51 i Protagoras. I som var fraværende, bedes opdatere jer ved lån af noter fra jeres klassekammerater. Det er ret vigtigt, da passagen er udgangspunktet for resten af samtalen m
-
Læs slutningen på Protagoras. Medbring Paideia.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Eleverne udformer individuelle power point shows, som med udgangspunkt i tre repræsentative skulpturer, illustrerer de græske skulpturers udvikling fra arkaisk til hellenistisk tid. Eleverne arbejder selvstændigt med både at udarbejde en formanalyse, og med at skrive de udvalgte værkers historie. Endvidere sættes monumentet ind i dets historiske kontekst.
Fokus - udviklingen i udformningen af skulpturer fra arkaisk til hellenistisk tid, med særligt fokus på bevægelse og naturalisme kontra det stiliserede.
Projektet afsluttes med elevpodcasts og efterfølgende gennemgang af perspektivskulpturer ved læreren.
Materiale:
Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, s. 45-53, 93-100, 129-136, 171-176, 201-205.
Susan Woodford, Introduktion til græsk og romersk kunst, Systime, 1985, s. 4-22
Johnny Thiedecke, Antikkens skulptur og dens efterliv, s. 58-59+68+70+77+79+86+88+94+100+103+107
Perspektivskulpturer gennemgået i undervisningen: Prima Porta, Donatellas David, Michelangelos David, Botticellis Venus fødsel, Canovas, Theseus nedkæmper en kentaur, Rudolf Scadows, Paris med æblet, Thorvaldsens, Jason med det gyldne skind.
Marc Quinn - samtidskunst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Romersk filosofi, stoicisme, Seneca
Forløbet tager udgangspunkt i romeren Senecas brug af stoicismen. Der opstilles paralleller fra grækerne (overordnede begreber som sofrosyne, Tyche, Moira, hybris…) til de romerske stoikeres idealer og de latinske betegnelser fata, fortuna, ratio, affectus.
Rasmus Petersens debatindlæg ”Vi fokuserer hele tiden på det næste og har glemt at være til stede i nuet”, og Svend Brinkmanns klumme ”Stoicisme er blevet et buzzword i en tid med angst, depression og coronavirus” anvendes som eksempler på perspektivtekster.
Afslutningsvis inddrages indslag med Svend Brinkmann fra henholdsvis udsendelserne Debatten og Deadline i debatten om nutidens samfundsidealer.
Materiale:
Andreasen og Refslund: Paideia - en grundbog til oldtidskundskab, Systime, 2013, s.159-163
Seneca, Brev 47, AIGIS 12,1
Seneca, Brev 5
Ole Thomsen, ”Veje til Rom”, Seneca: Om vrede 2.21, At opdrage børn til samfundsvæsner, s. 331-332.
Rasmus Petersen, ”Vi fokuserer hele tiden på det næste og har glemt at være til stede i nuet”, Kristeligt dagblad debat, 14.02.18
Svend Brinkmann, ”Stoicisme er blevet et buzzword i en tid med angst, depression og coronavirus”, Politiken kultur, 23. marts, 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790625807",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790625807",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790625807"
}