Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tinna Ryom Petersen
|
Hold
|
2024 ol/3b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro + epos, Homers Iliade
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I har fået læst s. 30 i Paideia om myter. Læs ligeledes i Protagoras s. 51-54. Hvad forklarer myten om Prometheus?
-
Læs s. 11-19 i Paideia (spring over s. 14-15). Medbring Paideia.
-
Læs s. 23-26 i Paideia. Medbring også Iliaden og arbejdsark.
-
Vi får færdiggjort vores snak om starten på 1. sang, vi kom cirka til vers 37.
-
Vi kom til vers 120 i vores gennemgang, vi læser videre sammen i timen. Hvis man vil høre teksten læst op, så har oversætteren indspillet en oplæsning. Han hedder Otto Steen Due og den kan lånes elektronisk på biblioteket.
-
I har fået læst og tænkt over, på baggrund af billederne og spørgsmålene, vers 188-222 i Iliaden.
-
Vi kom til vers 291 i vores gennemgang, vi færdiggør denne i timen. Læs s. 16-20,fjerde linje i Gelsteds prosaversion af Iliaden (se kompendie).
-
Vi starter på 3. sang, læs vers 1-83. Se mappen for materiale, hvis man var fraværende sidst.
-
Vi gennemgår vers 84-180 i lyntempo. Læs 3. sang, vers 314-382, overvej spørgsmål 1-4 på arbejdsarket.
-
Vi mangler lige at gennemgå sidste bid af 3. sang, fra vers 337.
-
I har fået læst 6. sang, vers 311-471.
-
Hør min snak om 22. sang, følg med i teksten samtidig, lav noter i teksten. Se old-mappen for materiale.
-
Vi kom til vers 354 i vores gennemgang af 22. sang, læs til vers 404.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama, tragedie, Antigone
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på nyt emne - drama, hvor vi skal læse tragedien "Antigone". Læs s. 101-108 + afsnittet om Sofokles s. 109 i Paideia.
-
Vi kom til minut 27:34 i dokumentaren, se de næste 15 minutter, skriv til i noterne. Bing Videoer
-
Læs resten af "Antigone", siderne 52-60 springes over (se resume på arbejdsarket) og slutningen skal I læse elektronisk, se old-mappen.
-
Antigone, læs til s. 35, svar på spørgsmål 8-13 på arbejdsarket.
-
Læs s. 42midt-46midt, brug læsespørgsmålene (4-10) på arbejdsarket til at tænke over teksten.
-
Læs i Paideia s. 115-116 om Aristoteles` dramateori og i "Antigone" s. 67-69. Medbring høretelefoner.
-
Læs Ole Thomsens tekst om Antigone, se mappen. Hvilke pointer fra vores læsning af tragedien, bliver gentaget i Thomsens tekst? Nævn også to nye pointer fra denne eller formuler et spørgsmål til denne.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790629775",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790629775",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790629775"
}