Holdet 2024 if/2u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Henrik Just
Hold 2024 if/2u (2u if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spil med et formål
Titel 2 Programmering og kunstig intelligens
Titel 3 Design af brugeroplevelser
Titel 4 Verden i lommen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spil med et formål

Undervisningsmateriale
- HJ: Animationer - en kort introduktion til programmering i Scratch (august 2024, 6 sider)
- HJ: Computerspil - nogle grundbegreber (august 2024, 13 sider)
- HJ: Happy Fish - udvikling af et spil i Scratch (august 2024, 14 sider)

Projekt med rapport
Design og udvikling af et kampagnespil som udbreder et budskab til en målgruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Programmering og kunstig intelligens

Undervisningsmateriale
- HJ: Maskinlæring og neurale netværk - Afmystificering af kunstig intelligens (side 1-8 og 11, november 2024)
- HJ: Store sprogmodeller og kunstig intelligens - Colorless green ideas sleep furiously (side 1-11øv og 13-18, december 2024)
- HJ: Store sprogmodeller i praksis - Anvendelse og perspektiver (side 3-4, januar 2025)
- HJ: Selvkørende biler - med micro:bit og micro:Maqueen (8 sider, januar 2025)

- HJ: Valutaomregneren (App Lab 1) - præsentationslaget og applikationslaget (14 sider, november 2024)
- HJ: Skildpadden (App Lab del 3) - programmering (side 1-9midt og 11, december 2024)

- HJ: Algoritmer og rutediagrammer - med eksempler fra Sratch (8 sider, september 2023)
- HJ: Innovation - om innovative it-systemer (7 sider, januar 2023)

Miniprojekt
Selvkørende bil med micro:Macqueen robot
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Design af brugeroplevelser

Undervisningsmateriale
-HJ: UX (User experience) - analyse af interaktive brugeroplevelser (13 sider, januar 2025)
-HJ: UX designprocesser - brugerorienteret design af interaktive, digitale
produkter (12 sider, februar 2024)

Projekt med rapport
Design en app, som løser et konkret problem for en målgruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verden i lommen

Undervisningsmateriale
- HJ: Fodboldklubben - datalaget (side 1-18, 21, februar 2025)
- HJ: Netværk og sikkerhed - nogle grundbegreber (side 1-16, 19-20, april 2025)

Projekt
Udvikling af en app til flyspotting
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer