Holdet 2024 if/2m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Hjørring Gymnasium / STX og HF
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Henrik Just
Hold 2024 if/2m (2m if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spil med et formål
Titel 2 Kunstig intelligens
Titel 3 Studietur
Titel 4 Design af brugeroplevelser
Titel 5 Verden i lommen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spil med et formål

Undervisningsmateriale
HJ: Animationer - en kort introduktion til programmering i Scratch (august 2024, 6 sider)
HJ: Computerspil - nogle grundbegreber (august 2024, 13 sider)
HJ: Happy Fish - udvikling af et spil i Scratch (august 2024, 14 sider)

Projekt
Kampagnespil med rapport
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kunstig intelligens

Undervisningsmateriale
- HJ: Maskinlæring og neurale netværk - Afmystificering af kunstig intelligens (side 1-5, 7-8 og 11, november 2024)
- HJ: Store sprogmodeller og kunstig intelligens - Colorless green ideas sleep furiously (side 1-10 og 17, december 2024)
- HJ: Store sprogmodeller i praksis - Anvendelse og perspektiver (side 3-4, januar 2025)
- HJ: Selvkørende biler - med micro:bit og micro:Maqueen (8 sider, januar 2025)
- HJ: Algoritmer og rutediagrammer - med eksempler fra Sratch (8 sider, september 2023)

Miniprojekt
Selvkørende bil med micro:Maqueen robot
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Studietur

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Design af brugeroplevelser

Undervisningsmateriale
- HJ: Valutaomregneren (App Lab 1) - præsentationslaget og applikationslaget (14 sider, november 2024)
-HJ: UX (User experience) - analyse af interaktive brugeroplevelser (13 sider, januar 2025)
-HJ: UX designprocesser - brugerorienteret design af interaktive, digitale
produkter (12 sider, februar 2024)

Projekt med rapport
Design af en app, som løser et konkret problem for en målgruppe
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Verden i lommen

Undervisningsmateriale
- HJ: Fodboldklubben (App Lab del 2) - datalaget (23 sider, februar 2025)
- HJ: Skildpadden (App Lab del 3) - programmering (side 1-9midt og 11, december 2024)
- HJ: Innovation - om innovative it-systemer (6 sider, maj 2025)
- HJ: Netværk og sikkerhed - nogle grundbegreber (side 1-16, 20, april 2025)

Projekt
Design og udvikling af app til flyspottere
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer