Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Hjørring Gymnasium / STX og HF
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Martin Tristan Haages Andersen
|
Hold
|
2024 re/2m (2m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Med Udgangspunkt i Lene Madsen (m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime 2012 (pp.245-261) læser vi os ind på Religionsfagets metoder.
Centrale religiøse fænomener:
Fire religionssociologiske teorier om religiøsitet
Myte
Ritual (overgngsritualer)
Ritual-myte-model
Helligt/profant
Indefra/Udefra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom til kristendommen
Skabelsesberetningerne i kopi: Enuma Elish og 1.Mose kap.1 - 3. Udvalgte tekster fra GT og NT.
Esben Andreasenm.fl: Religion og kultur, 3.udg.2010.
Kristendom
Med fokus på både den formative periode i kristendommen (herunder forbindelsen til jødedommen)
og de centrale tekster i perioden læser vi os op til en moderne perspektivering af kristendommen,
som den udtrykkes Marie Krarup og Marie Louise Poulsen
Grundbogsstof
RELIGION - TEORI - FÆNOMENOLOGI - METODE 3. UDGAVE, Systime: side 91-96
DET GAMLE TESTAMENTE
1.mos.1-3: Skabelse og syndefald
Jødernes pagter
1.mos.6-9
1.mos.15,17 og 22
2.mosebog,kap.19
2.sam.7 (uddrag
DET NYE TESTAMENTE
Matt.1, Mark.1 og Joh.1: Komparativ fremstilling og vinkling af JC
Luk 15,1-32: Lignelsen om det mistede får og den tabte mønt og den fortabte søn
"Den Utaknemmelige søn" fra Mangabiblen
Luk.10,25-38: Lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
Matt.19,16-30: Den rige unge mand
Mark.11: Indtoget i Jerusalem.
Matt.5-6: Bjergprædikenen
Mark: 14-16: Jesu lidelse
Luk.10,25-37; Lignelsen om den barmhjertige samaritaner"
Kernestof:
http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx - Biblen online
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Buddhismen
Vi arbejder med buddhismens formative periode og religionens globale udvikling og slutter med et
moderne fokus.
Grundbog:
Lene Madsen (m.fl): Grundbogen til Religion C, 143-170
Kildetekster (fra Bruun, Jens (m.fl): Buddhismen. Tanker og livsformer, 8.oplag)
Uddrag fra Buddhalegenden
Flammeprædikenen
Benarestalen
Betinget samopståen
Vejen til Nirvana
De fire ædle sandheder.
Andre kilder
Buddhismens tredje bølge,
Livshjulet (http://www.buddhanet.net/wheel2.htm)
Markus Bernsen og Søren K. Willemoes: "Den tredje bølge" Weekendavisen 7/1-2021.
Film
Den 2. dimension (6:8): Kristian Leth møder buddhismen i Danmark. (dr.dk/gymnasium)
Klip: "Do not try to bend the spoon" (The Matrix)
Simon Kvamm: Guru: Perception is reality (dr.dk)
Human Planet: Sky burial
Gongmeditation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Islam
Med udgangspunkt i Majid Majidis værk, "Muhammed: The Messenger of God" (2015) arbejder vi med islams formative og nutidige skikkelse.
Filmen danner et historiekristisk grundlag for opfattelsen af Muhammeds rolle blandt (særligt) shiamuslimer.
Dernæst arbejder vi tekstkritisk med koranen og hadith med fokus på den aktuelle debat i medierne om Florence Bergeaud-Blacklers bog "Broderismen - Sådan undergraver islamister de vestlige samfund", hvor vi dykker ned i særligt sharia og retsskolerne.
Vi arbejder videre med tørklædedebatten og debatten om stillerum/bederum, og afslutter med at arbejde med ritualanalyse med særligt fokus på søjlerne som udtryk for en ritualiseret praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Religionskritik, sekularisering og etik
Vi gennemgår sekulariseringens historie fra det 3.århundrede frem til i dag og læser religionskritiske kilder fra 1800tallet og kilder, der viser den moderne teologis reaktion på kritikken hos Bultmann og Løgstrup og den. ateistiske eksistentialisme hos Sartre
Grundbogsstof:
Esben Andreassen: "Religion og kultur - en. grundbog" og 235-43 (Sekularisering og religionskritik) & 249-257 (Etik) & 164-165 (Løgstrups skabelsesteologi)
Kildetekster:
Religionskritik:
Friedrich Nietzsche: Herremoral og slavemoral
Karl Marx: "Ophævelsen af religionen"
Sigmund Freud: "Religionens oprindelse"
Moderne teologi:
Rudolf Bultmann: "Jesus Kristus og mytologien"
K.E. Løgstrup: "Norm og spontanitet" (Case om det hemmelige politi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790651673",
"T": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790651673",
"H": "/lectio/284/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64790651673"
}